Akropolis

Een overzicht

 

Jaar: 2022
Aantal Spelers: 1-4 Personen
Speelduur: 20-30 Minuten
Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,80
Uitgever: Geronimo Games
Spelontwerp: Jules Messaud
Illustrator: Pauline Detraz


Architecten van het oude Griekenland, maak je klaar om de mooiste stad tegen de rotsen te bouwen in het streven naar rijkdom en roem. In Akropolis ga je huizen, tempels en kazernes bouwen en markten en parken aanleggen door middel van tegels. Wie de mooiste en meest harmonieuze stad bouwt gaat met de overwinning lopen. En vergeet niet, steen is een belangrijke grondstof!

Opzetten van het spel

Neem alle stadstegels die horen bij het aantal spelers waarmee je het spel gaat spelen (zie achterkant van elke tegel) en verdeel de tegels over 11 gelijke gedekte stapels. In ons voorbeeld voor 3 spelers zijn dat 4 tegels per stapel. De resterende tegels (2 meer dan het aantal spelers dus in dit geval 5) leg je open in het midden van de tafel in een rechte lijn. Dit noemen we het bouwterrein.

Elke speler krijgt 1 starttegel (4 vakken) en legt deze voor zich neer.

We kiezen een startspeler, in dit spel de hoofdarchitect genoemd. Deze krijgt de startspelerzuil en 1 steen. Met de klok mee krijgt de volgende speler, om het spel te starten, telkens 1 steen meer dan zijn voorganger.

Iedere speler krijgt ook nog een overzichtskaartje.

Spelverloop

In Akropolis gaat de speler die aan de beurt is een stadstegel nemen van op het bouwterrein en deze aan zijn/haar stad toevoegen.  Dit doen we beurtelings tot het bouwterrein met stadstegels niet meer kan aangevuld worden. Daarna tellen we de punten voor ieder district in de stad en kennen we de winnaar.

Een stadstegel nemen

In je beurt neem je 1 van de beschikbare stadstegels op het bouwterrein.

De stadstegels liggen altijd in een rechte lijn en dit heeft een reden. Je mag de meest rechtse stadstegel altijd gratis nemen. Neem je 1 van de andere tegels dan moet je stenen betalen gelijk aan het aantal stadstegels die rechts van jouw gekozen stadstegel liggen. De stenen die je hiervoor betaald gaan terug naar de algemene voorraad.

Ligt er aan het begin van je beurt slechts 1 stadstegel op het bouwterrein dan wordt deze tegel helemaal naar rechts in de rij geschoven. De rij wordt dan aangevuld met nieuwe tegels van een stapel. De hoofdarchitect geeft de startspelerzuil met de klok mee aan de volgende speler en die start de volgende ronde.

Een stadstegel aanleggen

De stadstegel die je gekozen hebt dien je nu in je stad aan te leggen. Op het laagste niveau moet de tegel steeds met 1 zijde aan een reeds aangelegde tegel grenzen. Ga je naar een hoger niveau dan moet je je tegel op 3 zeshoeken leggen en op ten minste 2 tegels. Je mag met andere woorden dus niet gewoon 1 tegel overbouwen.

Elke stadstegel bestaat uit 3 bebouwde zeshoeken. Die bebouwingen bestaan uit 3 soorten: de witte steengroeves, pleinen en districten.

Steengroeves leveren geen punten op, maar geven je stenen telkens wanneer je ze overbouwd (1 steen per zeshoek van type steengroeve)

Pleinen verveelvoudigen op het einde van het spel je punten voor het district van hetzelfde type/kleur.

Districten leveren je aan het einde van het spel punten op indien ze op de juiste manier in je stad gebouwd zijn.

Ik pak de 2de tegel van rechts en moet dus 1 steen betalen. Ik leg de tegel op niveau 2, over 3 steengroeves. Ik krijg hiervoor 3 stenen terug.

Eindtelling

In Akropolis scoort elk district op een andere manier. Wat wel hetzelfde is voor elk district is dat ze meer punten opleveren als ze op een hoger niveau in je stad liggen. 1 punt voor het laagste niveau, 2 punten voor niveau 2, enz...
De totale score per district doe je x het aantal sterren op de pleinen zichtbaar in je stad voor dat district (0 sterren betekent dus automatisch 0 punten voor dat district)

1. Huizen (blauw)

Je grootste groep aangrenzende huizen in je stad. In dit geval zijn er 5 tegels in de grootste groep, 3 op niveau 2 (6) en 2 op niveau 3 (6) is 12 x 1 blauwe ster = 12 punten.

2. Markten

Een markt mag niet grenzen aan een andere markt. Er zijn 2 markten op niveau 1 (2) en 2 op niveau 2 (4) is 6 x 4 gele sterren = 24 punten.
Ik had helaas ook 2 markten naast elkaar, weliswaar op een ander niveau. Toch tellen deze dus niet mee!

3. Kazernes

Kazernes moeten zich aan de rand van de stad bevinden. Er zijn 2 kazernes van niveau 1 aan de rand is 2 x 4 rode sterren = 8 punten.

4. Tempels

Tempels moeten volledig ingesloten liggen in je stad. Er is 1 volledig ingesloten tempel op niveau 1 en 1 (1) op niveau 2 (2) is 3 x 6 paarse sterren = 18 punten.

5. Parken

Er zijn geen plaatsingsvoorwaarden voor parken, die scoren altijd. Er is 1 park op niveau 1 (1) en 1 park op niveau 2 (2) is 3 x 3 groene sterren = 9 punten.

Ik heb nog 3 stenen over, goed voor evenveel punten. Mijn totaalscore is dus 74 punten.

Persoonlijke mening


Akropolis moet opboxen tegen de vele tegellegspellen die de laatste tijd zijn uitgekomen. En zoals de beoordeling al aangeeft is het voor ons een goed, maar niet bovenuit stekend spel.

De tegels in niveau's leggen is een leuk mechanisme, net als de districten die op verschillende manieren scoren in combinatie met de pleinen die je sterren geven. Altijd wel spanning of je een ster kan vastkrijgen, want anders mag je nog zoveel tegels hebben van dat district als je wil, het blijft 0 punten.

De manier waarop je de stenen gebruikt is ook slim. Wachten op je ideale tegel zodat die goedkoper wordt, houdt natuurlijk het risico in dat iemand er voor je neus mee gaat lopen.

Qua herspeelbaarheid moet deze echter onder doen voor een aantal van de concurrenten zoals Cascadia. Je hebt wel een variant die toegevoegd is waarbij je bij bepaalde voorwaarde je score per district kan verdubbelen, maar dat is het dan ook. De districten scoren altijd op dezelfde manier, waar je bij zoals gezegd Cascadia per dier 4 verschillende scorekaarten hebt en dus veel meer variantie.

Kortom Akropolis is zeker een leuk spel, wat ook kinderen snel onder de knie zullen hebben. Op lange termijn zien we ons dit echter niet vaak spelen, zeker niet in een kore tijdsspanne.

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 4

Afwerking : 7

Geluk: 7

Herspeelbaarheid: 6

Tactisch: 7

Fun : 7

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen