Aqualin

Een overzicht

 

Jaar: 2020
Aantal Spelers: 2 Personen
Speelduur: 20 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,53
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Marcello Bertocchi
Illustrator: Sophie Rekasowski

In Aqualin ga je proberen om de zeebewoners een goede thuis in het rif te geven. Probeer zo groot mogelijke concentraties te maken van, ofwel "scholen" van dezelfde soort ofwel, groepen van dezelfde kleur.

Het spel is uitsluitend voor 2 spelers.

Wie zijn zeebewoners de beste plek kan geven in het rif, wint het spel!

Opzetten van het spel

Leg het rif in het midden van de tafel. Leg verder alle 36 zeebewoners gedekt neer naast het rif.

Trek willekeurig 6 zeebewoners en leg deze open naast het rif. Deze vormen nu het "aanbod".

Bepaal onmiddellijk wie van beide spelers voor wat punten krijgt:

  • Speler 1: Punten voor scholen (zelfde diersoort)
  • Speler 2: Punten voor groepen (zelfde kleur)

Bepaal een startspeler en het spel kan beginnen.

Een speelbeurt

Een speelbeurt verloopt in 3 fasen:

  • Één zeebewoner verplaatsen
  • Één zeebewoner op het rif zetten
  • Aanbod aanvullen

Actie 1: één zeebewoner verplaatsen

Tijdens je eerste beurt kan je deze actie niet uitvoeren.

Tijdens je volgende beurten MAG je, je moet niet, 1 zeebewoner uit het rif verplaatsen. De zeebewoner mag binnen zijn rij of kolom zo ver worden geschoven tot hij het volgende dier of de rand raakt.

In het volgende voorbeeld zou het nuttig zijn, voor de speler met als doel "meeste scholen" om de zeester naar links te verplaatsen.



Actie 2: één zeebewoner op het rif zetten

Zo simpel als het kan zijn is deze actie. Kies een zeebewoner uit het aanbod en plaats deze op een vrij vak in het rif.

Het is NIET verplicht om deze te grenzen aan een ander dier.

Hierna vul je het aanbod opnieuw aan tot 6 zeebewoners.


Eindscore

Het puntentotaal van de spelers bestaat uit de waarden van zijn scholen of groepen die hij verzameld heeft in het rif.

  • Een School = 2 of meer zeebewoners van dezelfde diersoort
  • Een Groep = Verschillende zeebewoners van dezelfde kleur

Om punten te verzamelen moet je de zeebewoners altijd horizontaal of verticaal aan elkaar laten grenzen.


Eindscore Groepen:

In ons voorbeeld zien we dat de volgende punten worden gescoord:

  • Geel: 2x 1 punt (Groep van 2 in Rij 1 + Groep van 2 in Kolom 6) = 2
  • Groen: 2x 1 punt (Groep van 2 in Rij 2 + Groep van 2 in Kolom 5) = 2
  • Roze: 7 punten (Groep van 2 in Kolom 1 & Groep van 4 linksonder) = 7
  • Paars: 0 punten
  • Rood: 4 punten (Groep van 2 in Kolom 3 & Groep van 3 in Rij 3 & 4) = 4
  • Blauw: 0 punten

 

Totaal aantal punten = 15


Eindscore Scholen:

In ons voorbeeld zien we dat de volgende punten worden gescoord:

  • Zeesterren: 1 punt (2 zeesterren in kolom 1) = 1
  • Kwallen: 3 punten (2 kwallen in kolom 2, 2 in rij 6 & 2 in kolom 4) = 3
  • Zeepaardjes: 6 punten (4 zeepaardjes in kolom 3 & 4) = 6
  • Schildpadden: 6 punten (4 schildpadden in kolom 5 & 6) = 6
  • Vissen: 3 punten (3 vissen in kolom 5 & 6) = 3
  • Krabben: 0 punten

 

Totaal aantal punten = 19

Persoonlijke mening


Aqualin speelt supersnel en is heel eenvoudig om te begrijpen & aan te leren aan nieuwe spelers. Tip die we wel meegeven is: leg alle bewoners in dezelfde richting (zo blijft het duidelijk voor iedereen welke bewoners waar liggen).

Qua vormgeving vind ik persoonlijk dat het spel wat beter kon, zeker het rif is simpelweg een plaat met vakken op. De tegels daarentegen zijn wel van heel degelijk materiaal.

Al bij al een snel spel dat we vaak met de kinderen spelen, maar naar mijn persoonlijke mening een heel licht spel binnen onze collectie dat niet op tafel komt tijdens een spelavond.

 

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 2

Afwerking : 4

Geluk: 8

Herspeelbaarheid: 7

Tactisch: 7

Fun : 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen