Blood Rage (Eng)
Een overzicht
Jaar: 2015
Aantal spelers: 2-4 personen
Speelduur: 90-120 minuten
Vanaf leeftijd: 14 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,88
Uitgever: CMON
Spelontwerp: Eric M. Lang
Illustrators: Henning Ludvigsen, Thierry Masson, Mike McVey, Adrian Smith
Ragnarök komt er aan! De Vikingen kunnen nog een laatste keer zorgen dat ze in een vlaag van glorie neerdalen in het Walhalla. Kies een vikingclan en zorg dat jij het meeste glorie-punten verdient door battles te winnen of er waardig in te sterven en quests uit te voeren om zo je clan statistieken te verbeteren.

Opzetten van het spel
Plaats het hoofdbord in het midden van de tafel met daarnaast het tijdperkbord, het Walhalla en de monster figuren.
Neem de 9 pillage fiches en leg er willekeurig 1 neer op de voorziene plaats per provincie. De fiche met de groene rand leg je altijd in Yggdrasil.
Schud de 8 Ragnarök fiches en leg er 3 willekeurig op de voorziene plaatsen op het tijdperkbord (met de naam van de provincie zichtbaar). Plaats nu de doom fiche in de provincie die na het eerste tijdperk zal vernietigd worden.
Scheid de Gods' Gifts kaarten per tijdperk en kijk ook welke kaarten je moet verwijderen uit het spel bij 2 of 3 spelers. Dit staat aangegeven op de kaarten (vb 3+ is een kaart die gebruikt wordt bij een spel met 3 of meer spelers). Schud de kaarten die voor dit spel mee doen en leg ze op de respectievelijke Gods' Gifts plaatsen op het tijdperkbord.
Plaats de Saga fiche op de eerste fase van het eerste tijdperk, "Gods' Gifts - age 1".
Sommige provincies zullen voor het spel begint al vernietigd zijn door Ragnarök, dit hangt af van het aantal spelers. Hiervoor kies je, uit de overgebleven Ragnarök fiches, weer willekeurig dat aantal uit en je legt die, met de vernietigde kant naar boven, op de juiste provincie. De pillage fiche die in die provincie(s) lag, leg je aan de kant en gaat uit het spel.
Opzetten van het spel: Spelers
De spelers kiezen een clan (Raven, Wolf, Bear, Serpent) en nemen hiervan het spelersbord en alle componenten in de bijhorende kleur:
8 warriors, 1 leider en 1 schip (samen je reserve genoemd in het spel)
2 overgebleven kleine basissen in jouw kleur
2 overgebleven grote basissen in jouw kleur
1 glory scoresteen (start op vak 0 van het scorespoor op het hoofdbord)
4 clan fiches
1 clan fiche start op positie 6 op het Rage spoor, de andere 3 op de meest linkse positie van de 3 clan statistieken (Rage, Axes en Horns).
De startspeler krijgt nog de startspelertoken.
Gods' Gifts fase
Aan het begin van elk tijdperk gaan we aan elke speler 8 kaarten uitdelen van de kaarten die bij dat tijdperk horen. Van die 8 kaarten gaan we er simultaan 1 kiezen en gedekt op het clan symbool op ons spelersbord leggen. De overige kaarten geven we met de klok mee door aan de volgende speler. Van de kaarten die je krijgtvan de speler rechts van jou, kies je er weer 1 enz. Dit doen we tot alle spelers 6 kaarten gekozen hebben. Dit zijn de kaarten waarmee je dit tijdperk gaat spelen. De 2 kaarten die per speler overblijven mogen terug in de doos.
Actiefase
Nadat alle spelers hun kaarten hebben gekozen gaan we naar de actiefase, het hoofddeel van het spel. Er zijn 5 acties waar je uit kan kiezen en die staan mooi weer gegeven onderaan het spelersbord.
Sommige acties hebben een kost. De 'betaaleenheid' in dit spel is Rage! Telkens als een actie je rage kost, gaat je fiche op het rage spoor evenveel posities naar beneden dan de kost van de actie!
Je doet exact 1 actie in je beurt. Daarna doet de volgende speler zijn/haar actie enz... tot iedere speler heeft gepast.
Actie 1: Invade
Met deze actie kan je je figuren op het hoofdbord krijgen (1 figuur per invade actie). Dit hoofdbord bestaat uit 3 verschillende regio's (rondom de Heilige boom Yggdrasil) en deze regio's bestaan nog eens uit 2 of 3 provincies (gekleurde omtreklijnen). In de provincies zien we de verschillende steden. Deze structuur is een belangrijk deel van het spel!
Je leider, warriors en later ook eventueel monsters invaden steeds uit je reserve, in een vrije stad in eender welke provincie (foto 1). De kost wordt bepaald door de strength van de figuur die je in het spel wil brengen. Dit staat aangegeven op je spelersbord (rode cirkel, wit cijfer) of eventueel op kaarten. Een warrior kost bvb standaard 1 rage. Je leider is een uitzondering, die invade gratis ondanks dat die een strength heeft van 3.
Tussen sommige provincies bevinden zich nog fjorden. Hier kan je met je schip invaden. Hier maakt het niet uit of er al een schip van een andere speler aanwezig is in datzelfde fjord (foto 2)! Standaard kost dit 2 rage.
BELANGRIJK: Je kan nooit rechtstreeks invaden in Yggdrasil!
Actie 2: March
Voor 1 rage kan je je figuren op het hoofdbord verplaatsen. LET OP: schepen kan je nooit verplaatsen!
Hiervoor kies je een provincie waarin je 1 of meerdere figuren hebt staan. Je mag zoveel van je figuren als je wil verplaatsen van die gekozen provincie naar een andere provincie, eender waar op het hoofdbord of naar Yggdrasil. De provincie waar je de figuren naartoe plaatst moet wel genoeg vrije steden hebben (Uitzondering: Yggdrasil heeft oneindig veel plaatsen). en al je figuren moeten dus naar dezelfde provincie verplaatst worden, je mag niet splitsen.
In dit voorbeeld kies ik de provincie Horgr. Ik verplaats 2 van mijn 3 figuren naar Muspelheim. Dit kost mijn 1 rage.
Actie 3: Upgrade
Met de zwarte kaarten kan je dus allerhande upgrades uitvoeren die je volledige clan of bepaalde types van figuren sterker maken. De kost in rage van de upgrade, staat links bovenaan de kaarten weergegeven (rode cirkel, wit cijfer). Op je spelersbord zie je waar je de bepaalde kaart moet plaatsen en ook hoeveel plaatsen je hebt voor elk type upgrade. Zijn de plaatsen vol dan mag je nog steeds een upgrade van dat type spelen, maar dan moet je 1 van je andere gespeelde upgrades van dat type uit het spel verwijderen.
BELANGRIJK: Doe je een leider, warrior of schip upgrade en je hebt die figuur nog in je reserve, dan mag deze onmiddllijk invaden zonder kost!
Voor clan upgrades heb je 3 plaatsen op je spelersbord. Zoals het woord al zegt, hebben deze upgrades betrekking op je ganse clan.
Actie 4: Quest
Deze actie is heel eenvoudig en bovendien gratis. Je speelt een questkaart uit je hand en legt deze gedekt op je spelersbord (op het logo van je clan is het gemakkelijkst). Je mag zoveel quests spelen als je wil per tijdperk en zelfs 2 keer dezelfde quest indien je deze op handen hebt. Het afhandelen van deze quests gebeurt in één van de volgende fases in het tijdperk.
Actie 5: Pillage
Een vikingspel zou geen vikingspel zijn als er niet wordt geknokt om gebieden te veroveren en te plunderen. Deze actie is eveneens gratis.
Je kiest een provincie (of Yggdrasil) die je zou willen pillagen (plunderen). Je moet uiteraard wel een provincie kiezen waar je minstens met 1 figuur aanwezig bent. Indien er nog steden vrij zijn in deze provincie dan mag, met de klok mee, de volgende speler beslissen of hij/zij 1 van zijn figuren, die in een aangrenzende provincie (of Yggdrasil) aanwezig is, wil verplaatsen naar een vrije stad om mee te vechten. Dit gaat zo verder tot alle steden in de provincie vol zijn of alle spelers achter elkaar hebben gepast.
In dit voorbeeld ga ik, als rode speler, een pillage doen op Muspelheim. De blauwe speler mag als eerste eventueel zijn warrior vanuit Horgr in Muspelheim plaatsen op 1 van de vrije steden, maar hij/zij past. De gele speler besluit om zijn warrior van Horgr wel in te zetten. Nu is het terug aan mij, maar ik beslis om te passen en mijn warrior vanuit Horgr niet in te zetten. Er is nog steeds 1 stad vrij in Muspelheim dus we gaan verder. De blauwe speler past opnieuw, de gele speler ook (hij/zij had nog een figuur vanuit Yggdrasil kunnen toevoegen). Ook ik pas opnieuw en dus hebben alle 3 spelers na elkaar gepast en kan de battle beginnen.
Ik heb een basis-strength van 6: 1 warrior (1), mijn leider (3) en mijn schip (2). Een fjord telt altijd mee voor de 2 aangrenzende provincies!
De gele speler heeft een basis-strength van 3: 1 warrior (1) en 1 schip (2)
De blauwe speler heeft enkel 1 warrior (1).
Iedere speler die meedoet in het gevecht MOET nu een kaart spelen uit zijn/haar hand en deze gedekt voor zich neer leggen. Als alle spelers hun kaart hebben gekozen worden deze gelijktijdig omgedraaid. In de meeste gevallen speel je een rode kaart, want die hebben immers een effect op de battle, maar je mag evengoed een zwarte of groene kaart spelen (die doen niets in de battle).
Ik speel Thor's Hammer wat mijn totale strength op 7 brengt.
De gele speler speelt Tyr's Smash voor een totale strenght van 6 en de blauwe speler Loki's Trickery waarmee zijn strength 1 blijft.
Ik ben dus de winnaar van de battle. Ik ontvang hiervoor 3 extra glory (punten) door de eigenschap op mijn gespeelde kaart. Ik leg vervolgens mijn kaart op een aflegstapel. De 2 andere spelers verliezen, maar mogen hun gespeelde kaart wel terug op hand nemen!
Op de kaart van de blauwe speler staat ook nog een eigenschap. Als je het gevecht verliest (is hier het geval) dan steel je 1 rage van de speler die de battle wint. Deze speler krijgt dus 1 rage bij en ik 1 af. De blauwe speler heeft dus met opzet de battle verloren!
Alle figuren van de verliezende spelers gaan nu naar het Walhalla. De figuren van de winnende speler blijven gewoon staan.
Omdat ik de battle heb gewonnen krijg ik nu nog een beloning. De pillage fiche die in desbetreffende provincie ligt, geeft aan welke. In dit geval een horn. De fiche draai je om, zo weet je dat deze provincie reeds veroverd is in dit tijdperk.
Bij onze clan statistieken schuiven we onze clan fiche voor de horns 1 plaats omhoog. De horns geven aan hoeveel figuren je maximaal van jouw clan op het hoofdbord mag hebben. Voor mij is dit vanaf nu 5.
De Rage statistiek geeft dan weer aan met hoeveel rage je het volgend tijdperk mag starten, terwijl de Axes tonen hoeveel glory-punten we verdienen als we een battle winnen. Voor mij is dat 3, dus die glory-punten zet ik onmiddellijk bij want ik heb net een battle gewonnen.
BELANGRIJK: De (beloning op) pillage fiche wordt enkel verdiend en omgedraaid als de winnaar van de battle ook degene is die de pillage actie heeft uitgevoerd! Wint een andere speler, dan krijgt deze wel de glory-punten om deze battle te winnen, maar niet de pillage beloning. Doordat de pillage fiche niet wordt omgedraaid kan er hierna opnieuw een battle plaats vinden in deze provincie!
Passen
Wil of kan je geen actie meer uitvoeren dan pas je en kan je geen acties meer doen in dit tijdperk. Als je nog Rage over hebt zet je je marker nu op 0 op het ragespoor. Op het vak 0 zie je "No action" staan. Is, om welke reden dan ook je Rage op dan moet je sowieso passen, zelfs gratis acites mag je nu niet meer doen! Je mag wel nog deelnemen aan een battle zoals hierboven beschreven in de pillage sectie.
Discard fase
Zodra alle spelers hebben gepast eindigt de actiefase en doorlopen we de rest van de fases in het tijdperk zoals aangegeven op het tijdperkbord (makkelijk te volgen met de saga fiche).
We starten met de Discard fase waarin we simpelweg de kaarten die we nog op hand hebben gaan afleggen. 1 kaart echter mogen we meenemen naar het volgend tijdperk (geen kaart uiteraard indien onze hand leeg is aan het einde van de actiefase)
Quest fase
Alle spelers draaien de questkaarten die ze gespeeld hebben om en we gaan kijken of deze vervult zijn. De meeste quests gaan over de meeste strength hebben in een bepaalde provincie.
LET OP: er staat wel degelijk in 1 van de provincies van de aangeduide regio op de kaart en niet de meeste strength in de volledige regio!
Questkaarten leveren je glory-punten op en laten je 1 van je clanstatistieken verhogen. Deze mag je beiden onmiddellijk uitvoeren als je aan de voorwaarde van de quest voldoet.
Opmerking: Het kan zijn dat je bij het draften 2x dezelfde quest hebt genomen. Deze mag je beiden spelen en de beloning van beiden ook nemen als je aan de voorwaarde voldoet, 2 vliegen in één klap!
Ragnarök fase
We nemen de Ragnarök fiche die in de rij van het eerste tijdperk ligt en leggen deze, met de vernietigde zijde naar boven, in diezelfde provincie op het hoofdbord. Deze provincie is nu voor de rest van het spel vernietigd. Al de figuren (incl monsters en schepen) in deze provincie gaan naar het Walhalla. Sterven tijdens Ragnarök is een grote eer voor Vikings, daarom krijg je glory-punten per figuur van jou dat opdeze manier vernietigd wordt (2 punten in tijdperk 1, 3 in tijdperk 2 en 4 punten in tijdperk 3).
De doom fiche die in deze provincie lag, verplaatsen we naar de provincie die zal vernietigd worden na tijdperk 2.
Walhalla fase
Op het einde van elk tijdperk keren de figuren uit het Walhalla terug naar hun clan. Je kan ze dus in het volgende tijdperk terug gebruiken, ook de monsters.
Sommige clan upgrades geven je nog glory-punten voor figuren die uit het Walhalla terugkeren naar je clan.
Einde tijdperk
Voor je aan het volgende tijdperk begint, dien je nog enkele kleinigheden te doen:
- De pillage tokens in elke provincie worden terug naar de beloningszijde gedraaid.
- De startspelerfiche gaat naar de volgende speler, met de klok mee.
- De Saga fiche gaat naar het begin van de rij van het volgende tijdperk.
We starten hierna terug met de God's Gifts kaarten, dit keer van tijdperk 2 of 3... Deze worden steeds sterker, met meer glory-punten en sterkere eigenschappen en strength. En doordat er na elk tijdperk een provincie wordt vernietigd, wordt ook het hoofdbord net wat dichter bevolkt.
Einde van het spel
Als alle figuren uit het Walhalla zijn terug gekeerd na het 3de tijdperk eindigt het spel. De enige punten die dan nog geteld moeten worden zijn deze van je 3 clanstatistieken. Ben je tot op niveau 4 of 5 geraakt dan verdien je 10 glory, tot niveau 6 zelfs 20 glory. Maar liefst 60 punten nog te verdienen dus!
De speler met de meeste glory is de winnaar van Blood Rage!
Persoonlijke mening
Dit spel hebben we lang links laten liggen omdat we niet de liefhebbers zijn van vechtspellen en dergelijke. Uiteindelijk toch eens gekeken naar wat Blood Rage te bieden had en gelukkig maar.
Blood Rage is veel meer dan battles. Het is tactiek, handmanagement en zit boordevol slimme zetten. Het draften van de kaarten elke ronde bepaalt het hart van jouw strategie. Het is daarna aan jou om deze tot in de puntjes uit te voeren. Maar zo simpel gaat dat niet, want je wordt regelmatig verrast door de tactische keuzes van je tegenstanders.
De manier hoe de battles werken is simpel en geniaal tegelijk. Het bluffen met de kaarten is zo een leuk element. En wat gezegd van waardig sterven in een battle? In bijna elk ander spel you will lose, maar niet in Blood Rage... Waardig sterven is voor Vikingen een gloriemoment en zo ook hier in dit spel!
De monsters zijn een leuke toevoeging en kunnen bepalend zijn in je strategie. De leuke eigenschappen maken deze zeer sterk als je ze op de juiste manier en het juiste moment gebruikt. En daar draait veel om in dit spel, de juiste keuzes op het juiste moment.
Uiteindelijk is Blood Rage een terechte titel in de top 50 van BGG en is het ook in mijn (Tom) top-10 allertijden terecht gekomen. Wat op het eerste zicht een atypisch spel voor mij leek, bleek een voltreffer. Dus zo zie je maar, nooit afgaan op 1 beeld of de cover van een spel...
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties