Bomb Busters
Een overzicht
Jaar: 2024
Aantal spelers: 2-5 personen
Speelduur: 30 minuten
Vanaf Leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,98
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Hisashi Hayashi
Illustrator: Dominique Ferland
Who you gonna call?... In Bomb Busters vormen de spelers samen een team van bomexperts. Zorg er samen voor dat de bom niet ontploft door slim te denken en te deduceren. Na een aantal trainingsmissies waarin je het spel leert kennen, trekken we de echte wereld in met nog een 60-tal missies vol verrassingen.

Opzetten van het spel
De spelers kiezen 1 van de 8 beschikbare missies. Deze eerste 8 missies zijn trainingsmissies om het spel te leren kennen. Je hoeft nooit de missies in volgorde te spelen, maar het is wel aan te raden om dit voor je eerste spel te doen met missie 1-4. Zo leer je de belangrijkste principes van Bomb Busters stelselmatig kennen.
We leggen het speelbord in het midden van de tafel. Links onderaan is er plaats voor de missiekaart. Aan de voorkant van de missiekaart staat welke onderdelen je voor deze missie nodig hebt. Heb je dit allemaal in orde gebracht dan draai je de kaart om, daar staan de (extra) regels voor deze missie.
De pijl op de ontsteker rechts onderaan het speelbord laten we wijzen naar het vak met het aantal spelers. Tussen de missiekaart en deze ontsteker zijn er vakken voorzien om de informatiefiches en de valideringsfiches te plaatsen.
Bovenaan het speelbord plaatsen we de uitrustingskaarten (vanaf missie 3). De uitrustingskaarten worden eerst geschud en daarna worden er willekeurig 2-5 geplaatst (hangt af van het spelersaantal). We plaatsen deze steeds zodat de balk bovenaan met de pijltjes naar boven en de rode X zichtbaar zijn.
We nemen nu evenveel karakterkaarten als er spelers zijn. Zorg ervoor dat de kaart met links bovenaan "leider" in elk spel aanwezig is. Elke speler kiest nu willekeurig zo een karakterkaart. De speler die de kaart met "leider" heeft is de startspeler voor deze missie en mag de missiekaart voorlezen.
Alle spelers krijgen nu ook een tegelhouder. Speel je met 2 spelers dan krijgen beide spelers er 2, met 3 spelers krijgt enkel de leider er 2.
In het verdere verloop van dit overzicht behandelen we een spel met 4 spelers, waarbij iedereen dus gewoon 1 tegelhouder heeft.
Voorbereiding: draden
Blauwe draden
De missie die gespeeld wordt, bepaalt welke draden er gebruikt worden. De 48 blauwe draden gebruiken we normaal allemaal (uitgezonderd bij de trainingsmissies 1-3). Deze draden hebben de nummers 1-12 en komen per nummer 4 keer voor. We leggen de draden gedekt neer naast het speelbord.
Gele draden
We trekken zoveel gele draden als de missie aangeeft. Daarna nemen we evenveel gele pionnen. We plaatsen deze pionnen op de evereenkomstige plaatsen in de cijferrij op het speelbord. De gele draden worden nu tussen de blauwe draden gemengd.
Rode draden
We trekken zoveel rode draden als de missie aangeeft. Daarna nemen we evenveel rode pionnen. We plaatsen deze pionnen op de evereenkomstige plaatsen in de cijferrij op het speelbord. De rode draden worden nu tussen de blauwe/gele draden gemengd.
Door het plaatsen van de pionnen kunnen de spelers gemakkelijk zien welke gele en rode draden er in het spel zitten.
In dit voorbeeld hebben we 2 gele en 1 rode draad nodig. We hebben willekeurig de gele draden met waarde 3.1 en 6.1 genomen en de rode draad met waarde 7.5. Onderstaande foto toont waar we de pionnen plaatsen.
Nadat alle draden (gedekt) door elkaar op tafel liggen, worden deze zo gelijkmatig mogelijk onder de spelers verdeeld. Het kan dus zijn dat één of 2 spelers één draad meer krijgen, maar het kan bvb nooit dat één speler 14 draden krijgt en een andere maar 11!
De spelers plaatsen nu alle aan hen verdeelde draden op hun tegelhouder, dit van links naar rechts en in oplopende volgorde! Dit wordt in het regelboek nu "je hand" genoemd.
BELANGRIJK: zorg ervoor dat de medespelers niets van jouw draden kunnen zien en probeer de draden mooi gelijkmatig over de tegelhouder te verdelen!
Beginnend met de leider gaan alle spelers nu nog 1 informatiefiche naar keuze voor 1 van hun blauwe draden met de overeenkomstige waarde plaatsen. Hier komt al een eerste tactische keuze bij kijken, want je kan ervoor zorgen dat je met dit ene fiche onrechtstreeks een deel belangrijke informatie mee geeft aan je medespelers.
In dit voorbeeld kies ik om aan het team mee te geven dat mijn 2de draad een 5 is. Hiermee weten ze meteen dat ik weinig draden heb met een lagee waarde.
Een speelbeurt
Beginnend met de leider en verder met de klok mee gaan de spelers 1 voor 1 een actie uitvoeren.
Hierbij heb je keuze uit 3 acties:
1. Duoknip
2. Soloknip
3. Rode draad
1a Duoknip: blauwe draden
Met deze actie probeer je 2 gelijke blauwe draden door te knippen. Je wijst de draad van een medespeler naar keuze aan en noemt de waarde die jij denkt dat deze draad heeft. LET OP: je kan uiteraard enkel een waarde vragen van een draad waarvan jij er zelf ook 1 hebt!
Is het antwoord van deze speler ja, dan is de actie gelukt en legt de desbetreffende medespeler deze draad open. Jijzelf legt nu ook een draad open van dezelfde waarde. Heb je meer dan 1 draad van die waarde dan mag je zelf kiezen welke je open legt.
TIP: is dit het geval, denk dan tactisch goed na welke draad je open legt. Je kan hierbij soms meer informatie prijs geven als je zelf denkt!
In dit voorbeeld kies ik ervoor om mijn tweede 5 open te leggen aangezien het al bekend is dat mijn tweede draad een 5 is. De speler met de resterende 5 kan deze nu makkelijk doorknippen.
Is het antwoord van deze speler nee, dan is de actie mislukt.
- Is de desbetreffende draad rood, dan ontploft de bom en is de missie onmiddellijk verloren!
- Is de desbetreffende draad blauw/geel, dan mag de desbetreffende speler een informatiefiche nemen van de waarde van de aangeduide draad en deze markeren. Tevens gaat de ontsteker 1 veld vooruit. Kom je hierbij op het doodshoofd dan ontploft de bom en is de missie onmiddelijk verloren.
OPMERKING: Jijzelf toont niet welke draad je had willen doorknippen!
1b Duoknip: gele draden
Met deze actie probeer je 2 gelijke gele draden door te knippen.
BELANGRIJK: De waarde van een gele draad is alleen bepalend voor de postitie van de draad op je tegelhouder, daarna is dit gewoon een gele draad.
Heb je een gele draad en wil je deze doorknippen dan wijs je, zoals bij een gewone duoknip, naar een draad van een medespeler en je vraagt of dat een gele draad is.
- Is de desbetreffende draad geel, dan legt je medespeler deze draad open, net als jijzelf. De actie is gelukt!
- Is de desbetreffende draad rood, dan ontploft de bom en is de missie onmiddellijk verloren!
- Is de desbetreffende draad blauw, dan mag de desbetreffende speler een informatiefiche nemen van de waarde van de aangeduide draad en deze markeren. Tevens gaat de ontsteker 1 veld vooruit. Kom je hierbij op het doodshoofd dan ontploft de bom en is de missie onmiddelijk verloren.
Karakterkaarten
Iedere speler kan zijn karakterkaart 1x per missie gebruiken. Daarna draait hij/zij deze om, om aan te geven dat deze gebruikt is.
Met de dubbele detector eigenschap op de karakterkaart kan je bij een duoknip 2 draden aanduiden bij een medespeler in plaats van slechts 1 en de waarde ervan benoemen.
- Is 1 van de 2 aangeduide draden van de gevraagde waarde dan is de actie gelukt. De speler legt, net als jijzelf, de draad open zoals bij een gewone duoknip.
- Zijn beide draden van de gevraagde waarde dan mag de medespeler kiezen welke van de 2 hij/zij open legt (zonder te verraden dat de andere draad ook van die waarde was).
- Is geen van de 2 aangeduide draden van de gevraagde waarde dan is de actie mislukt. Net zoals bij een gewone duoknip actie gaat de ontsteker 1 veld vooruit en plaats de desbetreffende speler een informatiefiche met de juiste waarde. Hij mag kiezen bij welk van de 2 aangeduide draden hij/zij dat doet.
OPMERKING: Is 1 van de verkeerd aangeduide draden ROOD, dan ontploft de bom NIET! De desbetreffende medespeler houdt dit stil en legt een informatiefiche bij de "NIET RODE" draad!
2. Soloknip
Met deze actie mag je 2 of 4 gelijke draden in je tegelhouder doorknippen.
LET OP: dit kan enkel als deze de enige overgebleven draden zijn van die waarde in het spel!
- Heb je geluk en heb je de 4 draden van een waarde dan mag je deze afleggen doormiddel van deze Soloknip actie.
- Heb je bvb nog 2 draden van waarde 7 en de andere 2 draden zijn al doorgeknipt, dan mag je de resterende 2 draden met waarde 7 in jouw tegelhouder afleggen.
Valideringsfiches
Elke keer dat de 4 blauwe draden van een waarde veilig zijn doorgeknipt, mag je een valideringsfiche neerleggen op de desbetreffende waarde in de cijferrij op het speelbord. Dit is een visueel hulpmiddel voor de spelers, zodat ze niet telkens weer moeten herbekijken of de draden van een bepaalde waarde volledig zijn doorgeknipt.
Uitrusting
Een uitrusting kan éénmalig worden gebruikt van zodra 2 draden, van de waarde linksboven op de uitrustingskaart, zijn doorgeknipt. We schuiven de uitrustingskaart naar boven zodat het groene vinkje zichtbaar wordt.
De spelers mogen overleggen wanneer ze een vrijgespeelde uitrusting willen inzetten. Onderaan de kaart staat wanneer in een beurt dit mag. Je mag meerder beschikbare uitrustingen na elkaar gebruiken.
Heb je een uitrusting gebruikt dan draai je da kaart om om dit aan te geven.
Einde van de missie
De missie is gelukt als geen van de bomexperts nog draden in zijn hand (op zijn tegelhouder) heeft.
Een missie is mislukt als de rode draad onvielig wordt doorgeknipt of als de ontsteker het doodshoffd bereikt. Als je wil kan je onmiddellijk revanche nemen en de missie opnieuw proberen, maar zoals eerder aangegeven... de missies hoeven niet in volgorde gespeeld te worden!
Heb je missie 8 voltooid, het zogenaamde eindexamen van de training, dan mag je de verrassingsdoos met missie 9-19 openen. Het grote avontuur kan nu beginnen!
Communicatie
Zoals bij elk co-operatief spel zijn er een aantal regels voorzien wat betreft de communcatie tussen de spelers. Deze zijn indicatief om de spelervaring zo optimaal mogelijk te houden. Niet verplicht dus, wel aan te raden!
In dit spel mag je bijvoorbeeld geen informatie over de draden in je hand geven, informatie uit vorige beurten herhalen of vermoedens en mogelijkheden hardop delen
Wat wel mag is een algemene tactiek bespreken, overleggen over het gebruik van uitrusting en andere teamleden eraan herinneren dat ze hun karakterkaart nog kunnen gebruiken.
Persoonlijke mening
Om met de deur in huis te vallen... Bomb Busters is een nieuwe en unieke topper in het segment van de co-operatieve deductiespellen. Gezond verstand gebruiken in combinatie met een tof thema/artwork, mooie productie en een hoge herspeelbaarheid. Dit spel is voor zo goed als iedereen weg gelegd.
Trainingsmissie 1 ga je denken, is dit het... Maar eer je aan je trainingexamen (missie 8) zit merk je al meteen dat het spel uitdagend en verslavend is. En dan zijn er nog 58 geheime missies te gaan waarin nog zoveel te ontdekken valt!
Je kan elke missie ook blijven spelen. De opdracht is hetzelfde, maar het spel op zich steeds verschillend. In volgorde spelen en de missies in de geheime doosjes vervolgens ontdekken is natuurlijk de leukste manier, maar op zich kan je de missie spelen die je zelf wil.
Het concept is simpel en geniaal tegelijk. De manier waarop je zonder iets te zeggen, toch subtiele hints kan geven aan tegenstanders is zo leuk. Speel je veel met dezelfde groep, dan leer je elkaars truken van de foor ook kennen.
Het speelbord geeft je ook een perfect overzicht van wat er in het spel zit en wat gebruikt in de missie en welke draden volledig doorgeknipt zijn. Op zich wel nodig in een spel als deze waarbij je soms zo al ogen te kort komt.
Bomb Busters is voor ons fun van het begin tot einde in elke missie (en we hebben nog verre van alle missies gespeeld). Ontploft de bom, gegarandeerd speel je meteen nog een potje, en nog één... Een echt aanrader voor jong en oud die in onze familie top 10 komt en de terechte winnaar van de Spiel des Jahres 2025!
TIP: in het begin van een missie geen bang hebben om fouten te maken en om te verliezen, dat hoort nu éénmaal bij het spel!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties