Bonfire
Een overzicht
Jaar: 2020
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 70-100 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,62
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Stefan Feld
Illustraties: Dennis Lohausen
Met behulp van Gnomen ga je op pad om de vreugdevuren in de steden opnieuw aan te wakkeren. Door opdrachten te vervullen, probeer je het vertrouwen terug te winnen van de hoeders van de vuren.
Ze zitten momenteel verscholen op hun heilige eilanden. Aan jou om ze te helpen en te zorgen dat de vreugdevuren opnieuw branden!
Opzetten van het spel
Het Speelbord
Leg het speelbord in het midden van de tafel en volg de volgende instructies om het spel correct op te zetten:
- Leg op elk eiland opdrachten (willekeurig) afhankelijk van het aantal spelers
- Zet de hoeders op de eilanden met overeenkomstige kleuren
- Vorm een stapel van aftelfiches in aflopende volgorde
- Leg de 6 "ouderen" open op het speelbord
- Verdeel de portalen willekeurig over de 7 portaalvelden en plaats het grote vreugdevuur in het midden
- Schud de wegfiches en draai er 4 open zichtbaar
- Schud de gnoomspecialisten en leg er 6 random open
- Zet de 5 raadslieden op de opdrachten van de raad
- Zet 1 spelerspion van elke speler op het veld "0" en zet voor elke speler zijn schip aan de kade
- Leg de actiefiches en de middelen in een voorraad bij het spelersbord
De Spelersborden
Geef elke speler het volgende om het spel te starten:
- Spelerstableau
- Starttegel voor hoeders + zet je hoeder erop
- Pupillen
- 1 aanbouwsel
- Actieoverzicht
- 10 offerschalen. Elke speler schudt deze en legt deze in 2 stapels van 5 op de bedoelde velden in het actieoverzicht
- Lottegels. Elke speler schudt zijn lottegels en vormt daarmee zijn persoonlijke voorraad. Er blijft 1 tegel over.
- Beslis: Ik hou de overgebleven lottegel of ik ruil deze met de middenste in mijn voorraad: Leg de tegel in het midden van het spelersbord en neem deze actiefiches
- Geef elke speler 1 van de 6 middelen en 2 gele actiefiches (?)
Spelers mogen goud gebruiken tijdens het spel als een bonusmiddel & ze mogen de gele actiefiche gebruiken als bonusfiche.
Spelers mogen ook 2 actiefiches ruilen naar een andere actiefiche, alsook 2 middelen naar 1 ander middel.
Spelverloop
Spelers voeren om beurten 1 actie uit. Ze verzamelen doorheen het spel opdrachten die ze kunnen verzilveren. Door de opdrachten te volbrengen kunnen de spelers vreugdevuren ontsteken en pupillen naar de raad brengen.
Het spel eindigt tot er zich een bepaald aantal pupillen/raadslieden in de Hoge Raad bevinden, afhankelijk van het aantal spelers.
Vanaf dit moment starten de laatste 5 ronden, waarna een eindtelling volgt.
Tijdens een beurt heeft een speler verschillende actiemogelijkheden:
- Hij legt een lottegel van zijn voorraad en neemt actiefiches
- Hij bouwt een wegdeel voor de optocht
- Hij vaart met zijn schip naar een eiland
- Hij offert middelen op een eiland en ontvangt een opdracht
- Hij haalt een hoeder van een eiland naar zijn stad of hij voert een optocht uit
- Hij bezoekt het vreugdevuur
- Hij haalt een gnoom naar zijn stad
- Hij ontsteekt een vreugdevuur en stuurt een pupil naar de Hoge Raad
Actie 1: Lottegel leggen & Actiefiches nemen
Via het leggen van lottegels bepaalt een speler hoeveel actiefiches hij krijgt.
Tijdens de eindtelling krijg je 3 punten voor elke lottegel die je niet hebt gebruikt.
Deze actie kan alleen worden uitgevoerd als hij nog ten hoogste 1 actiefiche ter beschikking heeft in zijn voorraad. Je mag wel overbodige actiefiches simpelweg uit het spel verwijderen. Deze actie gaat als volgt:
- De speler heeft de keuze tussen de bovenste of onderste lottegel
- Hij plaatst de tegel horizontaal of verticaal in zijn lotveld
- De tegel moet grenzen aan een andere tegel, mag niet over de rand steken en mag niet op een andere tegel liggen
- Tel de velden van de 3 vlakken gelijke symboleen en neem de actiefiches
- Neem eventuele bonussen (goud of gele actiefiche) als de tegel deze overlapt.
In ons voorbeeld nemen we de bovenste lottegel. We plaatsen deze tegen onze starttegel.
Doordat we 2 schepen en 2 hoeders tegen elkaar hebben liggen, krijgen we 2 schipactiefiches, 2 hoederactiefiches en 1 wegactiefiche.
We overlappen geen goud of geel actiefiche.
Actie 2: Weg bouwen
Wegfiches zijn nodig voor 2 zaken tijdens het spel:
- Je hebt ze nodig om een optocht van de hoeders te leiden
- Je krijgt punten bij de eindtelling als de kleur van het kristal op de wegfiche met de kleur van het vreugdevier overeenkomt
Neem 1 wegfiche weg uit het aanbod of het bovenste van 1 van de gedekte stapels.
Let de fiche met de klok mee rond je spelersbord (links naar rechts) en vul het aanbod opnieuw aan.
Voor de eerste 3 wegfiches, betaal je 1 actiefiche. Voor de volgende 3 wegfiches betaal je 2 actiefiches.
Als alle fiches in het aanbod hetzelfde kristal tonen, dan mag hij het aanbod refreshen.
Actie 3: Schip verplaatsen
Door te varen, ontdek je nieuwe eilanden, hoeders en opdrachten.
Als je jou eerste keer vaart, betaal je 1 actiefiche en mag je het schip verplaatsen naar keuze.
Hierna betaal je:
- 1 scheepsroute: 1 actiefiche
- 2 scheepsroutes: 2 actiefiches
- Onbeperkte scheepsroutes: 3 actiefiches
Na je vaart, mag je onmiddellijk de bijhorende actie uitvoeren:
- Ofwel een opdracht ontvangen
- Ofwel een hoeder ophalen
Een speler geeft hierbij de gebruikelijke kosten af
Actie 4: Opdracht ontvangen
Als een speler zijn schip is aangemeerd aan een eiland, kan hij opdrachten ontvangen. Dit zijn doelen waaraan hij moet voldoen om een bepaald aantal punten te scoren.
Vergeet niet dat je deze actie mag combineren met de actie "schip verplaatsen".
Stap A: Actiefiches afgeven
Het aantal af te geven actiefiches, hangt af van de eigen offerschalen die al op het eiland liggen:
- Geen eigen offerschaal: 1 actiefiche
- 1 eigen offerschaal: 2 actiefiches
- 2 eigen offerschalen: 3 actiefiches
Wij leveren op een eiland waar nog geen eigen offerschaal ligt. We betalen 1 actiefiche.
Stap B: Middelen afgeven
De speler kiest nu 1 van zijn 2 open offerschalen op zijn tableau en geeft 2 middelen af:
- Het op de gekozen offerschaal afgebeelde middel
- Het op het eiland afgebeelde middel
In ons voorbeeld kiezen we de offerschaal met een schelp. We geven dit middel af en we geven nog een bloem af, aangezien dit het op het eiland afgebeelde middel is.
Stap C: Offerschaal afleggen en opdracht ontvangen
De speler neemt 1 opdracht van het eiland en legt de gekozen offerschaal omgekeerd op die plaats.
Hij legt de opdract op een leeg opdrachtveld naar keuze en draait de bovenste gedekte offerschaal om.
In ons voorbeeld kiezen we een rode opdracht om een roze en zwarte hoeder in onze stad te hebben.
Actie 5: Hoeder ophalen / Optocht uitvoeren
Met de witte actiefiche (hoeders) kan je 2 opdrachten uitvoeren
Opdracht 1: Hoeder ophalen
Als een speler zijn schip is aangemeerd aan het eiland van een hoeder, kan hij hier een hoeder ophalen. Een speler mag slechts 1 hoeder van elke kleur in zijn stad vestigen.
Geef 1 actiefiche af en neem 1 hoeder van het eiland naar je starttegel.
Vergeet niet dat je deze actie mag combineren met de actie "schip verplaatsen".
In ons voorbeeld nemen we een grijze hoeder van het eiland en zetten die op onze starttegel.
Opdracht 2: Optocht uitvoeren
Een speler mag zoveel fiches afgeven als hij wil. Hij mag elke hoeder zoveel stappen vooruitzetten als hij fiches heeft afgegeven.
Een stap kan via de weg zijn, maar deze kan ook zijn dat de hoeder afslaat naar het vreugdevuur. Dit laatste kan alleen als er ook een portaal is vrijgespeeld.
- Eindigt de verplaatsing op een wegfiche: Neem het afgebeelde middel
- Eindigt de verplaatsing bij een vuur, dan krijgt hij punten bij de eindtelling
In ons voorbeeld staat onze blauwe hoeder al op een andere weg. We geven 1 actiefiche af en verplaatsen onze blauwe hoeder rechtdoor. Hierna verplaatsen we de grijze hoeder ook 1 stap rechtdoor. Vervolgens krijgen we 1 goud en 1 schelp.
Actie 6: Groot vreugdevuur gebruiken
Bij het vreugdevuur kunnen spelers middelen, actiefiches en portalen ophalen. De speler die het eerste vreugdevuur gebruikt, geeft 1 actiefiche af en start waar hij wil.
Daarna:
- 1 veld met de klok meedraaien: 1 fiche
- 2 velden met de klok mee: 2 fiches
- Veld naar keuze: 3 fiches
Vervolgens neemt de speler 2 van de 3 beloningen van het veld.
In ons voorbeeld nemen we een portaal en een wortel. We leggen vervolgens het portaal aan onze tableau.
Let op: Portalen moeten van rechts naar links worden gelegd en ze moeten in volgorde worden gelegd!
Actie 7: Gnoom werven
Gnomen die je in je stad plaatst, helpen je tijdens het spel met bepaalde eigenschappen of geven je extra punten.
Er zijn 2 soorten gnomen:
- Specialisten: Helpen de spelers met hun eigenschappen
- Ouderern: Geven de spelers eenmalig punten
Een speler mag maximaal 6 gnomen in zijn stad hebben.
Om een gnoom te nemen, mag de speler kiezen:
- Hij geeft 2 actiefiches en het op de gnoomkaart afgebeelde middel af
- Hij geeft 1 actiefiche en 2x het op de gnoomkaart afgebeelde middel af
In ons voorbeeld geven we 2 actiefiches af en 1 wortel. Vanaf nu kunnen we ...
Actie 8: Vreugdevuur ontsteken
Als een speler aan één van zijn opdrachten voldoet, kan hij een vreugdevuur ontsteken.
Hij zet de pupil die zich naast dit vuur bevindt neer op 1 van de 8 velden in de Hoge Raad. Vervolgens neemt hij onmiddellijk de bonus die de Hoge Raad hem geeft.
Wij hebben een blauwe opdracht van 3 volbracht. Onze pupil gaat naar de Hoge Raad en wij kiezen om onmiddellijk een scheepsactie uit te voeren.
Bonusactie: Raadslid inzetten
Als een speler een opdracht van de Hoge Raad heeft volbracht, mag hij (als hij kan) een raadslid naar de Hoge Raad brengen en een bonus uitkiezen.
In ons voorbeeld hebben we ondertussen alle 5 hoeders weten te verzamelen in onze stad.
Het raadslid staat er nog, dus kiezen wij om deze naar de Hoge Raad te brengen en als voordeel 2 goud te verkrijgen.
Einde van het spel
Als er een bepaald aantal pupillen / raadslieden in de Hoge Raad staan, wordt het einde van het spel ingeluid. Elke speler heeft nu nog 5 beurten vooraleer het spel beëindigd wordt.
Iedere speler krijgt de volgende punten:
Vreugdevuren
De speler krijgt 2-8 punten voor elk van zijn vreugdevuren volgens de erop afgebeelde waarde.
In ons voorbeeld hebben we 4 vreugdevuren kunnen aanwakkeren, met een totale waarde van (7+3+4+8) 22 punten.
Hoeders
De speler krijgt 2-8 punten voor elk van zijn hoeders die bij een vreugdevuur staan.
In ons voorbeeld hebben we 2 hoeders bij onze vreugdevuren staan, waardoor we (7+4) 11 punten krijgen.
Portalen
De speler krijgt 2 punten voor elk van zijn portalen die zich naast een vreugdevuur bevinden.
Wij hebben 6 portalen, maar helaas slechts 3 vreugdevuren aan deze portalen.
Wij krijgen 6 punten.
Wegfiches
De speler krijgt 2 punten voor elk van zijn wegfiches waarvan het kristal dezelfde kleur heeft als het eraan grenzende vreugdevuur.
Wij hebben 7 wegfiches, maar slechts 4 vreugdevuren kunnen aanwakkeren.
Wij krijgen 8 punten.
Opdracht van de Raad
De speler krijgt 4 punten voor elke opdracht van de Raad waarbij hij aan de voorwaarden voldoet.
In ons geval hebben we 7 wegfiches, 5 hoeders en we hebben 4 vreugdevuren ontstoken.
Wij krijgen 12 punten.
Als laatste krijgen we nog punten voor:
- 3 punten voor elke lottegel in onze vooraad
- 1 punt voor elke 2 actiefiches en/of middelen in onze voorraad.
De spele met de meeste punten wint Bonfire!
Persoonlijke mening
Alweer een uniek spel van Stefan Feld en een echte breinbreker op bepaalde momenten.
Het thema is voor zover wij weten, vrij uniek. Vandaar dat dit spel toch wel enkele jaren heeft vertoefd in onze collectie.
Als je het spel al gespeeld hebt en je speelt het tegen iemand nieuw, heb je wel een groot voordeel. Je moet proberen om een efficiënt mechanisme te vinden om met zo weinig mogelijk resources, zoveel mogelijk acties te doen. De scheepsactie is misschien wel de belangrijkste, aangezien je die kan combineren met 2 andere acties.
Het spel is basically wel een goed spel. Het zit goed in elkaar, je kan uit veel acties kiezen en het spel duwt je niet onmiddellijk in een richting. Hierdoor is het voor nieuwe spelers wel een uitdaging om efficiënt om te springen met de beperkte resources.
De herspeelbaarheid vind ik persoonlijk ook niet fantastisch. Eens dat je het mechanisme doorhebt, lijkt het vrij gemakkelijk te spelen en scoor je moeiteloos veel punten. Dit is ook één van de redenen waarom het spel niet meer in onze collectie zit en iemand anders er hopelijk veel plezier aan beleefd!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties