Cascadia
Een overzicht
Jaar: 2021
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 30-60 minuten
Vanaf Leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,86
Uitgever: White Goblin Games
Spelontwerp: Randy Flynn
Illustrator: Beth Sobel
Prachtige natuur en dieren daar in The Pacific, Noordwest Canada. In dit tegellegspel ga je proberen om dit gebied alle eer aan te doen. Kies leefomgevingen en dieren en maak hiermee het mooiste en best bevolkte gebied. Alleen zo zal je punten scoren en het spel kunnen winnen.

Opzetten van het spel
Alle dierfiches worden in de stoffen zak gestoken. Deze leggen we binnen handbereik, net als de natuurfiches.
Elke speler krijgt 1 startleefgebiedtegel (3 vakken) en legt deze voor zich neer.
We kiezen voor elk dier een scorekaart en plaatsen deze goed zichtbaar voor iedere speler. Er is een startersset beschikbaar voor je eerste spel (letter A).
De leefgebiedtegels die we per spel gebruiken zijn er 20 x het aantal spelers + 3. Dus bvb 63 tegels voor 3 spelers. Deze tegels leggen we in 4, ongeveer gelijke, gedekte stapels. De rest van de tegels gaan terug in de doos.
Van elke stapel draaien we nu de bovenste tegel open en we leggen daarbij telkens een dierfiche uit de zak. In dit spel heb je telkens keuze tussen 4 combinaties van leefgebiedtegels en dierfiches.
Spelverloop
In Cascadia gaat de speler die aan de beurt is een combinatie kiezen van een leefgebiedtegel en een dierfiche en deze aanleggen in zijn/haar gebied. Dit doen we beurtelings tot het aanbod met leefgebiedtegels niet meer kan aangevuld worden (altijd 20 beurten). Daarna tellen we de punten voor de leefgebieden en de dieren. Zo simpel kan het zijn...
Begin van je beurt
Uitgezonderd in de eerste beurt van de startspeler, ga je aan het begin van je beurt een tegel van de stapel nemen en op de lege plaats tussen de tegels leggen. We nemen ook een dierenfiche uit de zak en plaatsen ook deze op de lege plaats bij de dierenfiches.
Daarna ga je kijken of er 4 dezelfde dierenfiches in het aanbod liggen. Is dat het geval dan verwijder je de 4 fiches en je pakt daarna 1 voor 1 nieuwe fiches uit de zak en je vult het aanbod van links naar rechts aan.
Liggen er 3 dezelfde dierenfiches dan MAG de actieve speler deze 3 fiches verwijderen en het aanbod op dezelfde manier aanvullen als hierboven beschreven. Dit mag je wel slechts 1 keer in je beurt doen.
Fiches die verwijderd zijn gaan na de afhandeling terug in de stoffen zak.
Leefgebiedtegels
In je beurt neem je 1 van de beschikbare natuurtegels uit het aanbod. De tegels bestaan uit 1 of 2 leefgebieden en 1, 2 of 3 dieren.
De gekozen tegel plaats je in je gebied waarbij de tegel altijd met 1 zijde moet grenzen aan een tegel die reeds in je gebied ligt. Welke leefomgeving je tegen elkaar legt maakt niet uit, maar om punten te scoren dien je je leefomgevingen per type zo groot mogelijk te maken. Een gesplaatste tegel mag niet meer herlegd of gedraaid worden.
Hou ook meteen rekening met de dieren die op de tegel staan afgebeeld. De scorekaarten van de dieren bepalen hoe ze best moeten liggen om te scoren en dat bepaal je al voor een groot deel bij het plaatsen van een tegel.
Dierenfiches
Nu neem je het dierenfiche die bij het aanbod naast de tegel lag die je hebt genomen. Dit dierenfiche mag je nu plaatsen op eender welke tegel in je gebied waar dit dier op afgebeeld staat. Het moet dus niet op de tegel gelegd worden die je net hebt geplaatst. Elke tegel mag maar 1 dierenfiche bevatten. Dus als er bvb 2 dieren op de tegel staan afgebeeld, kan je hierop van slechts 1 van de 2 dieren een dierenfiche plaatsen. Een geplaatste dierenfiche kan nooit nog verwijderd worden of van plaats veranderen!
Leg je een dierenfiche op een tegel met maar 1 leefgebied, dan krijg je 1 natuurfiche (dennenappel symbool staat ook op de tegel afgebeeld ter herinnering).
In het uitzonderlijke geval dat je een dierenfiche neemt, die je op geen enkele van je vrije tegels kan plaatsen, steek je deze terug in de zak.
Natuurfiches
Natuurfiches mag je tijdens je beurt zoveel inzetten als je wil om 1 van de volgende acties uit te voeren:
1. Pak een leefgebiedtegel en een dierfiche naar keuze uit het aanbod. Dit wil zeggen dat je niet het dierfiche moet nemen dat bij de tegel hoort.
2. Verwijder een aantal dierfiches naar keuze van het aanbod en vervang ze door nieuwe fiches uit de zak.
Denk er wel aan dat elk niet gebruikt natuurfiche 1 punt waard is aan het einde van het spel.
Eindtelling
Bij het opzetten van het spel hebben we al aangehaald dat er voor elk dier 4 verschillende scorekaarten in de doos zitten. Hoe de dierfiches scoren is dus bij elk spel anders. In het onderstaand voorbeeld gebruiken we de startersset, aangeduid met de letter A. Leefgebieden scoren elk spel op dezelfde manier. Je telt het aantal tegels van je grootste aaneengesloten gebied van elk type en dat zijn je punten. In ons voorbeeld met 3 spelers krijg je nog 3 bonuspunten voor elk leefgebied waarvan jouw oppervlakte groter is dan dat van je tegenstanders, 1 punt als het het 2de grootste is.
1. Bergen
6 tegels in mijn grootste gebied dus 6 punten + 3 bonuspunten, want mijn gebied is groter dan dat van mijn tegenstanders.
2. Bossen
7 tegels dus 7 punten + 3 bonuspunten, want ook hier is mijn gebied groter dan dat van mijn tegenstanders.
3. Prairies
4 tegels dus 4 punten. Geen bonuspunten hier.
4. Drasland
6 tegels dus 6 punten + 2 bonuspunten, want dat is het grootste gebied, maar gelijke stand met 1 van mijn tegenstanders.
5. Rivieren
5 tegels dus 5 punten + 1 bonuspunt, want al mijn tegenstanders hebben ook een gebied van 5.
Mijn totaalscore voor de leefgebieden is 37 punten.
Mijn score voor de dieren is in totaal dus 60 punten. Ik had nog 2 natuurfiches over voor 2 punten wat mijn eindtotaal op 99 punten brengt.
Persoonlijke mening
Cascadia is in korte tijd uitgegroeid tot een familietopper. Het ideale concept hiervoor, de regels en scoringsmechanismen zijn eenvoudig en tegelijkertijd uitdagend.
Ook al ben je niet aan de beurt, je zit constant te denken: "Neem aub die tegel of dat dier niet", goed wetende dat dat in dit spel heel regelmatig zal gebeuren. Tegelijkertijd doe jij dit ook voor de andere spelers.
De juiste combinatie tegel-dier vinden elke ronde is niet altijd gemakkelijk, maar doordat je telkens 4 keuzes van combinaties hebt, de manier waarop je de natuurfiches kan inzetten en het gegeven dat je een tegel mag plaatsen waar je wil in je gebied, maakt dat je toch elke ronde een nuttige zet kan doen.
Je hebt dus zelden het gevoel dat je beurt nutteloos was en dat is een punt dat vele mensen zullen appreciëren.
Het puzzel-element met de tegels enerzijds en de dieren in de juiste vorm krijgen anderzijds, is telkens weer een uitdaging, maar geeft ook altijd weer een goed gevoel. Als je na het spel naar je gebied kijkt ben je steeds weer voldaan.
De herspeelbaarheid is ook prima in orde. De vele mogelijke combinaties van scorekaarten voor de dieren en de manier waarop de tegels en dieren verschijnen zorgen ervoor dat je van dit spel lang zal kunnen genieten. En dan kan je ook nog eens verschillende prestaties proberen halen en scenario's spelen. Meer dan voldoende zou ik denken.
Een dikke aanrader dus, zeker in dit genre. Speelt vlot, leuk met families (is ook een dierenscorekaart voor kinderen bij), een klein gemeen randje soms en een telkens weer een mooi eindresultaat. Kortom, kopen zou ik zeggen!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties