Castle Combo

Een overzicht

 

Jaar: 2024
Aantal Spelers: 2-5 Personen
Speelduur: 15-25 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,73
Uitgever: White Goblin Games
Spelontwerp: Grégory Grard & Mathieu Roussel
Illustrations: Stéphane Escapa

In Castle Combo ga je karakters recruteren uit het kasteel en het dorp. Hiermee maak je een grid van 3x3 kaarten en probeer je door slimme combinaties de meeste punten naar je toe te halen. Verzamel sleutels om deuren te openen en je te verzekeren van winst!

Opzetten van het spel

De spelers zorgen ervoor dat ze genoeg ruimte hebben om een 3x3 grid van kaarten voor zich kunnen plaatsen.

De dorps- (bruin) en kasteelkaarten (grijs) worden geschud en in 2 gesloten trekstapels in het midden van de tafel geplaatst. Van elke stapel leggen we 3 kaarten open in de markt. 

De boodschapper plaatsen we naast de rij van dorpskaarten. 

Iedere speler start het spel met 15 goud en 2 sleutels. Het resterende goud en sleutels leggen we, samen met de overzichtskaart, in een algemene voorraad binnen bereik van alle spelers.

Structuur van een kaart

Links bovenaan vinden we de kost van een kaart in goud, met net daaronder de naam van het karakter in een banier in de kleur van het type (kasteel of dorp). Op sommige kaarten vind je hier ook nog het boodschappersymbool.

Rechts bovenaan zien we 1 of 2 schilden, deze bestaan in 6 verschillende kleuren/soorten.

In het midden van de kaart vinden we de eigenschap van het karakter en onderaan de manier waarop deze kaart scoort op het einde van het spel (in de perkamentrol).

Een speelbeurt

Een beurt bestaat uit 4 stappen, waarbij de stappen 2, 3 en 4 verplicht zijn. Beginnend met de startspeler en verder met de klok mee doen we in elke beurt het volgende:

 

1. Een sleutel betalen (optioneel)

Je mag 1 van je beschikbare sleutels betalen om:

- de boodschapper naar de andere rij te verplaatsen of
- alle kaarten, van de rij waar de boodschapper aan het begin van je beurt staat, af te leggen en 3 nieuwe kaarten open te draaien in de markt.


2. Een kaart kopen (verplicht)

Je moet een kaart kopen uit de rij waar de boodschapper nu staat. De kosten voor de kaart betaal je in goud en staan dus links bovenaan de kaart. 

De gekochte kaart plaats je voor je in je grid. De eerste kaart die je koopt leg je op eender welke positie, maar alle volgende kaarten moeten aangrenzend (horizontaal of verticaal) aan een reeds eerder geplaatste kaart worden gelegd. Hou er ook rekening mee dat je uiteindelijk een grid van 3x3 moet bekomen! 

In onderstaand voorbeeld betaal ik slechts 2 goud voor een kaart die eigenlijk 3 goud kost. Niet omdat de kaart zelf mij 1 goud korting geeft op dorpskaarten, maar omdat ik eerder al de wapensmid speelde die mij 1 goud korting geeft op dorpskaarten. Toekomstige dorpskaarten kan ik nu wel spelen met 2 goud korting.

Kan of wil geen kaart kopen uit het aanbod, dan moet je toch een kaart nemen. Je moet deze kaart dan omgekeerd in je grid plaatsen. Daardoor negeer je de eigenschap en de einde spel scoring van de kaart, maar je krijgt wel onmiddellijk 6 goud en 2 sleutels als compensatie.


3. Voer de kaarteigenschap uit (verplicht)

De actieve speler voert de eigenschap uit van de kaart die hij/zij net in de grid heeft geplaatst. Deze eigenschappen hebben meestal betrekking op jezelf. Een klein deel verwijst naar je tegenstanders of een speler links of rechts van jou, maar dan staat dit uitdrukkelijk vermeld op de kaart.

De eigenschap van de kaart houdt ook rekening met de net gespeelde kaart zelf, behalve dus de eigenschap die je korting geeft op kaarten, die is enkel van toepassing op kaarten die je in de rest van het spel nog speelt.

Speel ik de kaart in dit voorbeeld, dan krijg ik onmiddellijk een sleutel per geel boerenstandschild in mijn grid, inclusief de 2 schilden op deze kaart zelf.


4. Vul de markt aan en verplaats de boodschapper (verplicht)

Als het symbool van de boodschapper links bovenaan de net gespeelde kaart staat (zie voorbeeld hierboven), verplaats je nu de boodschapper naar de andere rij. Bruine pijl schuift hij naar het dorp, grijze pijl naar het kasteel. Staat er geen zo'n symbool op de kaart of speel je de kaart omgekeerd, dan blijft de boodschapper gewoon staan.

Daarna gaan we de markt weer aanvullen tot 3 kaarten per rij en is de volgende speler aan de beurt.

Einde van het spel

Na 9 beurten hebben alle spelers normaal gezien een grid van 3x3 kaarten gevormd en eindigt het spel.

Hebben we kaarten met een buidelscore dan mogen we daar nu zoveel van ons resterende goud insteken als aangegeven op de buidel. Het goud dat we niet in een geldbuidel kunnen steken levert geen punten op, maar dient wel als tiebreaker indien spelers met een gelijke score eindigen.

Nu kunnen we starten aan de eindtelling en de speler met de meeste punten is de winnaar!

De punten

Van boven naar onder en van links naar rechts scoren we in dit voorbeeld de volgende punten:


Kaart 1:

Ik heb nog 7 goud over. Hiervan kan ik 4 goud op mijn Wonderbaarlijk genezen kaart leggen. Deze zijn elk goed voor 2 punten = 8 punten

Kaart 2:

3 punten per geloof schild in deze kolom = 6 punten.

Kaart 3:

3 punten per vakmanschap schild in deze rij = 0 punten helaas.

Kaart 4:

4 punten per paar van adel en leger schil = alweer 0 punten.

Kaart 5:

10 punten omdat er geen enkel wetenschapschild in mijn grid ligt.

Kaart 6:

3 punten per lerger schild in deze rij of kolom = 6 punten.

Kaart 7:

Geen punten voor deze omgedraaide kaart.

Kaart 8:

2 punten per dorpskaart in mijn grid = 10 punten.

Kaart 9:

3 punten per vakmanschapschil in deze rij = 9 punten.

Overgebleven sleutels: 3, dus 3 punten
Overgebleven goud: 3, maar 0 punten!

In totaal scoor ik in dit spel 52 punten.

Persoonlijke mening

 

Castle Combo is een fantastisch, snel kaartspel met mooi en grappig artwork. Een detail bijvoorbeeld dat niet meteen opvalt, is dat de achtergrond van het karakter de kleur(en) heeft van de schilden rechts bovenaan de kaart! 

De keuzes die je maakt zijn dikwijls logisch, maar toch uitdagend genoeg. De functie van de boodschapper is een leuke toevoeging en biedt extra tactische mogelijkheden en overwegingen. De sleutels bieden je dan weer flexibiliteit, maar onthoud dat elke sleutel die je gebruikt, een punt minder is op het einde van het spel. 

Qua herspeelbaarheid is het voorlopig nog ok. Er is genoeg variatie in de kaarten, maar een uitbreiding met leuke extra kaarten zou op termijn wel tot de mogelijkheden mogen behoren. 

Een aanrader dus als je houdt van een klein en snel kaartspel dat gemakkelijk aan te leren is en waar een revanche telkens weer om de hoek loert. Door het speelse en grappige uitzicht is het spel ook uitermate geschikt om met kinderen te spelen. Wij vinden het alleszins een toppertje!

TIP: De kartonnen componenten zijn dik. Dat is leuk tijdens het spel, maar druk ze voorzichtig uit als je het spel voor het eerst gaat gebruiken!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 3

Afwerking : 8

Geluk: 7

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 6

Fun : 9

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen