Clever
Een overzicht
Jaar: 2018
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: +/- 30 minuten
Vanaf leeftijd: 8 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,00
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Wolfgang Warsch
Clever is een dice-drafting spel voor 1-4 personen. In Clever probeer je met verschillende kleuren van dobbelstenen, gecombineerd met het scoreblok een zo hoog mogelijk score te behalen.
Het spel is deels afhankelijk van de dobbelstenen (geluk), maar er zit ook een deel tactiek in.
Clever is zeer toegankelijk en er bestaan ondertussen verschillende varianten van.

Een speelbeurt
De actieve speler start een beurt met het dobbelen van de dobbelstenen.
Per dobbelronde, pakt de actieve speler telkens 1 dobbelsteen. Hij plaatst die op zijn scoreblok en duid de respectievelijke actie aan op het scoreblok. Elke dobbelsteen die een lagere waarde heeft dan de gekozen dobbelsteen, wordt onmiddellijk op de "spiegelschaal" geplaatst. De andere dobbelstenen zijn beschikbaar voor de volgende worp. In totaal mag de actieve zo (zonder extra rol) 3 maal dobbelen.
Wanneer de actieve speler zijn beurt eindigt, mag elke passieve speler 1 actie naar keuze aanduiden op zijn scoreblok, gebruik makend van de dobbelstenen die dan op de "spiegelschaal" liggen.
Als iedereen klaar is, worden alle dobbelstenen doorgegeven aan de volgende speler.
Afhankelijk van het aantal spelers, worden er 4, 5 of 6 ronden afgewerkt. In elke ronde krijg je tevens een bonus die je onmiddellijk mag gebruiken.
De gele sectie
Als je de gele dobbelsteen kiest in 1 van je 3 beurten, kan je een getal aankruisen in deze sectie.
Als je een rij of de diagonaal vervolledigt, voer je de desbetreffende bonus onmiddellijk uit. Een X naar keuze bij blauw, een 4 in de oranje sectie, een X bij het volgende groene vak, een vosje (zie "Einde van het spel") of een "+1" bonus (zie "Bonussen").
Op het einde van het spel krijg je punten aan de hand van het aantal kolommen dat gevuld is.
De blauwe sectie
Als je de blauwe dobbelsteen kiest, MOET je die altijd combineren met de witte dobbelsteen. Op die manier bekom je een getal van 2 tot en met 12. Je kruist het getal aan.
Zowel in rijen als kolommen kan je bonussen verkrijgen. In de rijen krijg je ofwel een 5 in de oranje sectie, een extra X naar keuze in de gele sectie of een vosje (zie "Einde van het spel"). Bij de kolommen bekom je een extra rolbeurt (zie "Bonussen"), een X bij het volgende groene vak, een 6 in de paarse sectie of een "+1" bonus (zie "Bonussen").
Op het einde van het spel krijg je punten aan de hand van het aantal kruisjes die je hebt gezet in de blauwe sectie.
De groene sectie
Kies je de groene dobbelsteen, dan is het belangrijk dat die een bepaalde waarde heeft. Je vult de groene lijn aan van links naar rechts, waar je telkens minstens een bepaald nummer moet gooien.
Als je een kruis zet waar een bonus onder staat, vervul je die bonus onmiddellijk.
Op het einde van het spel krijg je punten aan de hand van het aantal kruisjes die je hebt gezet in de groene sectie.
De oranje sectie
Kies je voor de oranje dobbelsteen, vul je simpelweg de waarde in van de oranje dobbelsteen. Op het einde van het spel tel je deze punten op en de som hiervan is je score voor het oranje vak.
Als je een kruis zet waar een bonus onder staat, vervul je die bonus onmiddellijk.
Let op: Er zijn vakken waar je een dubbele score of zelfs 1 vak met een driedubbele score kan krijgen!
De paarse sectie
Als je voor de paarse dobbelsteen gaat, moet je zorgen dat de waarde van die dobbelsteen altijd HOGER is dan de waarde die het vak daarvoor heeft. Om te starten kan je kiezen welke waarde.
Belangrijk is dat een "6" dient als een reset-waarde, waardoor je het volgende vak opnieuw mag invullen wat je wil.
Net zoals bij het oranje vak, tel je de getallen op en de som is de score op het einde van het spel voor dit vak.
Als je een kruis zet waar een bonus onder staat, vervul je die bonus onmiddellijk.
Passieve speler
Wanneer de actieve speler klaar is met zijn 3 beurten, mag elke andere speler 1 dobbelsteen naar keuze activeren die op het schaaltje ligt.
Als een speler hiervan geen enkele dobbelsteen KAN gebruiken, mag deze de dobbelstenen gebruiken die de actieve speler al geactiveerd heeft. Op elk ander moment MOET de passieve speler een dobbelsteen gebruiken vanop de schaal.
Let op: De blauwe dobbelsteen moet ook hier gecombineerd worden met de witte. Als de actieve speler de witte dobbelsteen geactiveerd heeft en de blauwe ligt op de schaal, dan gebruikt de passieve speler nog steeds de waarde van de witte + de blauwe dobbelsteen.
Bonussen & Witte dobbelsteen
Bonussen die betrekking hebben op een dobbelsteenkleur, worden onmiddellijk geactiveerd wanneer de speler er recht op heeft. De bonus "+1" en de "gooi opnieuw" bonus, worden boven op het scoreblad bijgehouden en kunnen gebruikt worden tijdens het spel wanneer de speler dit wil. Let op: De "+1" bonus kan pas ingezet worden na de laatste worp van de actieve speler. Passieve spelers kunnen de "+1" bonus ook inzetten, en mogen dan een dobbelsteen naar keuze activeren, zelfs al heeft de actieve speler deze al geactiveerd. Een dobbelsteen kan NIET 2x door dezelfde speler gebruikt worden in 1 beurt, met uitzondering van de witte.
De "gooi opnieuw" bonus kan door de actieve speler ingezet worden als hij/zij niet tevreden is over de geworpen teerlingen.
De witte dobbelsteen wordt altijd samen met de blauwe dobbelsteen gebruikt, maar deze kan tevens dienen als "bonus-teerling". Als de witte dobbelsteen op deze manier wordt gekozen, mag de actieve speler een kleur naar keuze activeren. Stel dat de actieve speler dit doet en de beurt daarna de blauwe dobbelsteen kiest, moet hij deze nog steeds combineren met de waarde van de witte. Als de witte dobbelsteen op de schaal belandt, hebben de passieve spelers de kans om deze als vrije dobbelsteen te gebruiken voor een kleur naar keuze.
Einde van het spel
Het spel eindigt als de laatste speler de laatste ronde heeft beëindigd en de passieve spelers hun laatste actie hebben uitgevoerd. Hierna worden de punten, gescoord in de secties, bij elkaar opgeteld.
Als laatste bekijkt elke speler hoeveel vosjes hij/zij heeft gekregen als bonus. Elke speler kijkt in welke sectie hij/zij de laagste score heeft en per geactiveerde vos krijg je deze punten als bonus.
Tel de score op en diegene met de hoogste score wint het spel!
Persoonlijke mening
Clever is voor mij een zeer leuk snel spel om eens tussendoor te spelen of als afsluiter na een leuke spelavond. Mijn dochtertje van 7 vindt het spel geweldig en wij spelen dit zeer vaak als gezin.
Het basisspel op zich vind ik persoonlijk wat te gemakkelijk en is te vaak herhalend, waardoor je snel weet waar en hoe je de snelste/meeste punten/bonussen verkrijgt.
De uitbreidingen maken de herspeelbaarheid van het spel een stuk interessanter en verhogen wat mij betreft ietwat de tactiek binnen het spel.
Nevertheless is dit een leuk spel voor het hele gezin dat heel snel speelt/aanleert en zorgt voor een heleboel fun aan tafel.
Beoordeling (7,5 op 10)
Instapniveau: 3
Afwerking : 6
Geluk: 8
Herspeelbaarheid: 6
Tactisch: 4
Fun : 9
Reactie plaatsen
Reacties