De Crew: Op weg naar de 9de planeet
Een overzicht
Jaar: 2019
Aantal spelers: 2-5 personen
Speelduur: 20-... minuten
Vanaf leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,96
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Thomas Sing
Illustraties: Marco Armbruster, Sensit Communication GmbH
Een co-operatief slagenspel! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb... Thomas Sing voegde de daad bij het woord en wat een resultaat.
Je gaat als astronauten op een ruimteavontuur, missie per missie, richting de 9de planeet. Geraak jij met je crew tot het bittere einde?
In dit overzicht behandelen we een spel met 3-5 spelers. Het 2-spelerspel bevat een aantal extra regels die we je laten ontdekken in het regelboek.

Opzetten van het spel
Iedere speelt krijgt x aantal handkaarten afhankelijk van de hoeveelheid spelers. Het ganse deck wordt gelijk verdeeld, enkel bij een 3 spelerspel heeft 1 crewlid 1 kaart extra op hand.
Naast de handkaarten krijgt iedere speler een communicatiefiche (groene zijde naar boven) en een herinneringskaart.
We schudden de opdrachtkaarten en leggen deze als gedekte trekstapel in het midden van de tafel.
De opdrachtfiches en het noodsignaalfiche (blanco zijde naar boven) leggen we binnen handbereik, net als de commandantfiguur.
Algemeen: slagenspel
In een slagenspel gaan de spelers om de beurt een handkaart spelen in het midden van de tafel. De startspeler, in dit spel altijd de commandant van de missie, moet als eerste een kaart uitspelen en bepaalt wat de gevraagde kleur is in deze slag. Alle andere spelers moeten, met de klok mee, een kaart spelen in diezelfde kleur. Indien ze deze kleur niet meer op hand hebben moeten ze een andere kaart opgooien of de slag kopen met een troefkaart. In dit spel zijn er 4 troefkaarten, de zwarte raketten met waarde 1,2,3 of 4. De reguliere handkaarten zijn er in 4 kleuren met waardes van 1-9.
De speler die de hoogste kaart in de gevraagde kleur speelt, wint de slag. Deze neemt alle kaarten van de slag en legt deze in een gedekte stapel bij zich neer. Als één of meerdere spelers een troefkaart hebben gespeeld, dan wint degene met de hoogste troefkaart de slag!
Zo gaan we verder tot alle kaarten op hand op zijn.
Een missie
De speler die de zwarte raket met waarde 4 heeft gekregen wordt de commandant van de missie en krijgt de commandantfiguur. De missies die je kan spelen staan in het logboek (achterkant van het regelboek). Te starten bij de gemakkelijke missie 1 en zo verder richting 50 gaan deze missies uitdagender worden. De commandant leest het verhaal van de missie voor (indien je de missies in volgorde achter elkaar speelt, dit is niet noodzakelijk). Bij elke missie staat hoeveel opdrachtenkaarten er worden omgedraaid en of er andere beperkingen gelden.
De commandant moet als eerste een opdracht kiezen. Een opdracht kiezen wil zeggen, 1 van de opdrachtkaarten nemen en open voor je neer leggen. Liggen er meerdere opdrachten dan wordt er met de klok mee verder gekozen tot alle opdrachtkaarten genomen zijn. Het kan dus best zijn dat spelers meerdere opdrachten per missie zullen moeten vervullen.
De meeste opdrachten in dit spel bestaan er in om de kaart(en), die je opdrachtkaart(en) weergeeft, binnen te halen. Met andere woorden, heb jij de groene 8 als opdrachtkaart voor je liggen dan moet jij de slag winnen waar de groene 8 in zit.
Lukt het alle spelers om hun opdrachten te voltooien voor alle kaarten zijn gespeeld dan winnen ze de missie. Het kan zijn dat dit al lukt als de spelers bvb nog 3 kaarten op hand hebben. Je dient dan niet verder te spelen, de missie is automatisch geslaagd!
Communicatie
Zoals in de meeste kaartspellen is communiceren over de kaarten die je op hand hebt niet aangewezen/toegelaten. In De Crew is dit net zo, al heb je wel 1x per missie/per speler een communicatiefiche ter beschikking. Deze kan je op 3 manieren inzetten. Dit telkens voor de eerste kaart van de slag is uitgespeeld en op een kaart van een kleur, geen troefkaart!
Heb je een kaart voor je neer gelegd met een fiche er op, dan neem je je herinneringskaart op hand. Zoals de naam zegt zal deze kaart je eraan herinneren dat je nog een kaart op tafel hebt liggen, want deze telt gewoon als een kaart in je hand en dien je dus op een gegeven moment te spelen. Speel je de kaart, dan draai je je communicatiefiche om met de rode kant naar boven. Zo kan je bijhouden of je de fiche deze missie al gebruikt hebt. Je herinneringskaart leg je dan gewoon terug voor je neer.
Sommige missies gaan de communicatie nog verder beperken, maar dat laten we jullie graag zelf verder ontdekken. Dit wordt wel steeds uitgelegd in het logboek bij de missie.
Opdrachtfiches
Sommige missies werken met de opdrachtfiches om de missie nog wat uitdagender te maken.
De cijfers (vb missie 8)
De cijfers geven aan in welke volgorde de opdrachten moeten worden uitgevoerd. De eerste opdracht die wordt opengedraaid krijgt het laagste cijfer enz... Je neemt de opdrachtfiche steeds mee als je de bijhorende opdracht kiest.
De pijltjes (vb missie 14)
De pijltjes geven ook aan in welke volgorde de opdrachten moeten worden uitgevoerd. De eerste opdracht die wordt opengedraaid krijgt de fiche met het laagste aantal pijltjes enz.. Het verschil met de cijfers is dat in dit voorbeeld de roze 3 eender wanneer genomen mag worden.
Noodsignaalfiche
Om de missie een tikje gemakkelijker te maken kunnen de spelers, nadat de kaarten zijn uitgedeeld en de eventuele opdrachtkaarten zijn open gelegd, ervoor kiezen om de noodsignaalfiche naar de actieve zijde te draaien. Zonder verdere communicatie moeten de spelers nu 1 kaart (geen troefkaart) doorgeven naar de speler links/rechts van hem/haar. Alle spelers geven de kaart uiteraard in dezelfde richting door.
Einde van een missie
Is een missie beëindigd dan schudden we alle kaarten en opdrachtkaarten en we starten opnieuw met delen. Was de missie geslaagd dan ga je naar de volgende, indien niet dan probeer je het opnieuw. Zoals al gezegd, dat hoeft niet noodzakelijk, je kan immers een missie spelen die je zelf wil.
Alle communicatiefiches draaien we naar de groene kant. De commandantfiguur leggen we terug in het midden van de tafel, samen met alle eventueel gebruikte opdrachtfiches.
Persoonlijke mening
De crew is een fantastisch slagenspel. Je moet wel open staan voor het co-operatieve. Echte kaarters zijn natuurlijk gewend om tegen elkaar te spelen, al speel je in spellen zoals "Wiezen" ook wel eens regelmatig in teams, maar toch voor je eigen punten. In De Crew dus niet, je wint en/of verliest samen.
Het spel wordt al snel verslavend. Hoewel je zelf kiest wanneer je stopt, gaan er dikwijls al menige potjes gespeeld zijn voor je effectief wil stoppen. Zeker als je een missie een aantal keer verliest, je wil telkens weer opnieuw proberen. En wees maar zeker, verliezen zal je regelmatig doen. Zeker in de 2de helft van de missies zelfs meer dan winnen. Maar dat maakt het ook net zo uitdagend.
De herspeelbaarheid is ook zeer hoog, want geen enkel potje is hetzelfde. De eerste keer is het natuurlijk leuk om het verhaal te volgen, maar je hoeft niet altijd de missies in volgorde te spelen en zeker niet telkens opnieuw van missie 1 te beginnen.
De crew is tot op heden nog steeds mijn favoriete slagenspel/kaartspel, zeker als je met mensen speelt die weten hoe een slagenspel in elkaar zit. De missies worden gaandeweg zeer uitdagend en samen slagen in zo'n missie geeft zoveel voldoening. Voor de fans van klassieke slagenspellen een absolute aanrader!
Beoordeling (op 10)
Instapniveau: 3
Geluk*: 3
Herspeelbaarheid: 8,5
Tactisch: 8
Fun : 9,5
* Hoe lager, hoe minder geluk
Reactie plaatsen
Reacties