Earth

Een overzicht

Jaar: 2023
Aantal spelers: 1-5 personen
Speelduur: 45-90 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,91
Uitgever: Geronimo Games
Spelontwerp: Maxime Tardif
Illustrators: M81 Studio, Conor McGoey, Yulia Sozonik, Kenneth Spond

 

Onze prachtige natuur met al zijn fauna en flora. Hopelijk blijft dit nog lang zo. In Earth ga jij alvast proberen om ons ecosysteem, rijke habitats, verrassende levensvormen en natuurlijke symbioses na te bootsen. Doe dit zo efficient mogelijk en je haalt de punten die je de overwinning zullen opleveren.

Opzetten van het spel

In dit overzicht behandelen we een gewoon spel voor 3 spelers. Wil je gemakkelijker beginnen, dan kan je het faunabord omdraaien en het beginnersspel spelen. Ook vind je in de doos een speelbord voor het solospel en een bord voor het teamspel 2x2. De regels voor deze andere varianten staan prima uitgelegd in het regelboek.

Voor dit gewoon spel leggen we het faunabord in het midden van de tafel, met de kant naar boven waarop we 6 kaarten kunnen plaatsen. Naast dit bord leggen we een algemene voorraad voor:
- grondfiches (in dit spel je betalingsmiddel)
- loten (groene blokjes)
- stammen (beige)
- bladerdaken (in verschillende kleuren)

We schudden vervolgens alle aardekaarten en leggen deze in een gedekte stapel naast het faunabord. Het aantal aardekaarten in dit spel is enorm, op de foto zie je nog maar 2/3 van het volledige aantal!

Dan schudden we de faunakaarten (bruine met dierenpoot symbool) en we leggen er hiervan 4 willekeurig op de voorziene plaatsen op het faunabord. Deze kaarten zijn dubbelzijdig, je mag zelf kiezen met welke kant je speelt.

We doen net hetzelfde voor de ecosysteemkaarten (donkergroene). Hiervoor zijn er 2 plaatsen voorzien op het faunabord en ook deze zijn dubbelzijdig.


Opzetten van het spel: Spelers

Alle spelers nemen een spelersbord en we leggen deze allemaal met dezelfde zijde naar boven (aan de achterkant staat er soms een variant, solo, teamspel op). Zorg ervoor dat je aan de linker of rechterkant van je spelersbord plaats hebt om een grid van 4x4 kaarten te leggen.

De spelers kiezen een kleur en nemen hiervan de 5 bladfiches. We plaatsen er 4 in het midden van ons spelersbord op de voorziene plaatsen, de 5de leggen we bovenaan naast ons bord.

Op ons spelersbord hebben we plaats voor 5 soorten kaarten. De 3 kaarten bovenaan plaatsen we reeds in deze voorbereiding.

We beginnen aan de linkerkant met de eilandkaart (vulkaansymbool) en in het midden de klimaatkaart (oranje). We schudden de beide stapels kaarten afzonderlijk en delen er 1 uit aan elke speler. Ook deze kaarten zijn dubbelzijdig. Je mag zelf kiezen met welke kant je wil spelen. Aan de rechterkant leggen we nog een ecosysteemkaart. Deze stapel hadden we al geschud en we geven er weer 1 aan elke speler. Ook deze zijn dubbelzijdig en dus ook hier kies je weer de kant waarmee je wil spelen.

We kiezen een startspeler en geven deze de starspelerfiche (rond) en de actieve spelerfiche (rechthoek).

ALGEMENE REGEL: kaarten op het faunabord zijn doelen voor alle spelers, de kaarten op je spelersbord gelden alleen voor jezelf!

Start van het spel

De eilandkaart die iedere speler gekozen heeft, gaat nu bepalen wat de condities zijn waarmee elke speler start. In dit voorbeeld krijgen wij 7 aardekaarten van de trekstapel. Hiervan moeten we er meteen 4 composteren, de andere 3 vormen onze starthand. De 4 kaarten die we composteren leggen we gedekt op de voorziene plaats rechts onderaan ons spelersbord. Op de achterkant van elke aardekaart zien we het symbool voor de punten terug (blaadje). Elke kaart die op het einde van het spel gecomposteerd is, levert dus 1 punt op.

De eilandkaart geeft ten slotte ook aan met hoeveel grond we het spel starten, in dit geval 4 grond. We nemen dit uit de algemene voorraad en leggen deze op de voorziene plaats op ons spelersbord (mag ook naast het spelersbord als dat gemakkelijker is).

Er zitten redelijk wat symbolen in dit spel. Onderaan elk spelersbord staat wel een handige samenvatting van de belangrijkste grondstofsymbolen en ook hoe je aan het einde van het spel punten scoort. Gebruik deze!

Speelronde

De actieve speler kiest een actie uit de 4 beschikbare acties bovenaan je spelersbord en voert deze uit, samen met de vaardigheden van alle gespeelde kaarten (van jezelf) in de kleur van de gekozen actie. Alle andere spelers mogen tegelijkertijd ook deze actie uitvoeren, zij het onder een verzwakte vorm. Zijn alle spelers klaar dan wordt de actieve spelerfiche met de klok mee doorgegeven aan de volgende speler en deze kiest op zijn beurt een actie.

Aardekaarten

De aardekaarten waarmee we onze 4x4 grid gaan vormen, bestaan uit 3 soorten: flora (lichtgroen), terrein (beige) en gebeurtenis (grijs). 

Florakaarten geven je bonussen tijdens het spel en de mogelijkheid tot groei en loten.
Terreinkaarten leveren mogelijk overwinningspunten op aan het einde van het spel en soms ook bonussen tijdens het spel.
Gebeurteniskaarten, de enige soort kaarten die je eender wanneer mag spelen, geven je over het algemeen sterke bonussen tijdens het spel, maar minpunten op het einde van het spel.

Op de kaarten zie je verder bovenaan nog de kost, de punten die deze kaart oplevert indien gespeeld, het kaarttype, de habitatelementen en bij de florakaarten de Nederlandse en wetenschappelijke naam.

Actie 1: Planten

Met deze actie kan je aardekaarten vanuit je hand in je 4x4 grid plaatsen/planten. Als actieve speler mag je 2 kaarten één voor één planten en daarna 4 kaarten van de trekstapel nemen en er 1 van op hand houden. De andere 3 kaarten leggen we op de aflegstapel.

Alle andere spelers mogen 1 kaart planten en 1 kaart van de trekstapel op hand nemen! Je bent, zowel als actieve als passieve speler, niet verplicht om de acties allemaal uit te voeren. Doe je in dit geval beide acties dan handel je ze wel van links naar rechts af!

De actieve speler kan, voor de duidelijkheid, de actieve spelerfiche boven de actie leggen die hij/zij gekozen heeft. De passieve spelers kunnen hun overgebleven bladfiche op de secundaire actie leggen op hun spelersbord (foto 2) 

De eerste kaart die je in je grid plant leg je waar je wil. Vanaf de 2de kaart dient de kaart die je speelt te grenzen aan een eerder gespeelde kaart. Dit kan verticaal, horizontaal, maar ook diagonaal zijn. We letten er wel steeds op dat ons speelveld nooit groter wordt dan 4x4.

TIP: in dit spel is het zeer belangrijk waar in je grid je kaarten plaatst, met andere woorden je plaatst ze niet zomaar aangrenzend. Later in dit overzicht wordt dit wel duidelijk!

In dit voorbeeld kan ik geen 2 kaarten spelen dus ik kies om enkel de siernetel te spelen (foto 1). Deze kost 2 grond en ik heb 4 grond in mijn voorraad om te spenderen. Het is mijn eerste kaart die ik plant dus ik leg deze eender waar in mijn grid. Vervolgens trek ik 4 kaarten van de trekstapel (foto 2). Ik mag hiervan één kaart op hand nemen en ik kies voor de zonnebloem. De 3 andere leg ik op de aflegstapel (foto 3).


Vaardigheden activeren

Telkens wanneer de acties door alle spelers zijn uitgevoerd, mogen ALLE spelers de vaardigheden op de kaarten die ze tot nu toe gespeeld hebben en dus actief zijn, uitvoeren. Dit zijn vaardigheden in ons speelveld, maar eventueel ook deze van de klimaat en eilandkaarten op ons spelersbord. De kleur van de actie die de actieve speler heeft gekozen, bepaald welke vaardigheden kunnen geactiveerd worden. In ons voorbeeld zijn dat dus alle donkergroene vaardigheden (wij hebben deze in dit geval nog niet dus geen vaardigheden te activeren voor ons).

BELANGRIJK:

- de spelers kunnen de vaardigheden op een kaart slechts één keer per beurt activeren!
- vaardigheden in je speelveld worden van links naar rechts en van boven naar onder geactiveerd. Zie hier een eerste reden om goed te kijken waar je de kaarten in je grid plaatst!
- vaardigheden op je eiland- en klimaatkaart kunnen alleen geactiveerd worden voor of na de activering van de kaarten in je speelveld, niet tussenin.


Op bovenstaande foto's zien we dat sommige vaardigheden een negatieve voorwaarde (foto 1) of een precieze kost (foto 2) met zich meebrengen alvorens je de bonus krijgt na het dubbele punt. 

Voor de appelboom zien we dat we 1 kaart van onze composthoop moeten afleggen op de aflegstapel (dus -1 punt) om 3 loten te krijgen, terwijl dat we voor het elfenbankje een kaart uit onze hand moeten composteren (en dus +1 punt) om 2 kaarten te mogen bijtrekken.

Actie 2: Composteren

Als actieve speler mag je met deze actie 5 grond uit de voorraad nemen en daarna 2 kaarten van de trekstapel composteren. We gaan nog 1 keer herhalen dat kaarten op je composthoop aan het einde van het spel 1 punt per stuk waard zijn.

Alle andere spelers mogen 2 grond uit de voorraad nemen OF 2 kaarten composteren van de trekstapel.

Zijn deze acties gebeurd dan mag je deze keer alle kaarten met een oranje of regenboog vaardigheid, gespeeld in je speelveld en op je spelersbord, activeren. Dit doen we steeds volgens de regels uitgelegd bij actie 1.

Actie 3: Water geven

De actieve speler mag met deze actie tot 6 loten uit de voorraad nemen en op florakaarten met lege lootvelden in zijn speelveld leggen. Deze moeten dus niet allemaal op 1 kaart gelegd worden, je mag dat over je speelveld verdelen hoe je wil. Daarna mag deze speler ook nog 2 grond uit de voorraad nemen

Alle andere spelers mogen 2 loten uit de voorrraad nemen en op lege lootvelden in hun speelveld leggen OF 2 grond uit de voorraad nemen.

Zijn deze acties gebeurd dan mag je deze keer alle kaarten met een blauwe of regenboog vaardigheid, gespeeld in je speelveld en op je spelersbord, activeren. Dit doen we nog steeds volgens de regels uitgelegd bij actie 1.


Een speler mag te allen tijde 3 loten omzetten in 2 grond (niet andersom) en mag deze actie zo dikwijls herhalen als hij/zij wil/kan. Dit staat aangegeven in het midden van je spelersbord.

Je kan alleen loten omzetten die reeds in je speelveld liggen. Krijg je bvb 6 loten voor een actie of bonus en kan je er maar 3 plaatsen, dan mag je de 3 resterende loten dus niet inwisselen voor 2 grond, deze gaan altijd terug naar de algemene voorraad

Loten zijn aan het einde van het spel 1 punt per stuk waard, dus doe deze extra actie enkel in noodgeval!

Actie 4: Groeien

Bij de laatste actie mag de actieve speler 4 kaarten van de aardestapel op hand nemen. Daarna mag deze speler tot 2 groei op florakaarten ,met een nog niet voltooid groeiveld, in zijn speelveld leggen.

Alle andere spelers mogen 2 kaarten van de trekstapel nemen OF 2 groei op florakaarten, met een nog niet voltooid groeiveld, in hun speelveld leggen..

Zijn deze acties gebeurd dan mag je deze keer alle kaarten met een gele of regenboog vaardigheid, gespeeld in je speelveld en op je spelersbord, activeren. Dit doen we uiteraard weer volgens de regels uitgelegd bij actie 1.


Om een groei uit te voeren neem je in principe een stam uit de voorraad en je zet deze op een groeiplaats op 1 van je florakaarten in je speelveld. Het cijfer links onderaan dit veld (bruine achtergrond) geeft aan hoe hoog deze plant kan groeien. Op foto 1 zien we dat deze plant tot 3 hoog kan groeien, we plaatsen een 2de stam. Foto 2 toont een plant die slechts 2 hoog kan groeien, dus in plaats van een extra stam, plaatsen we hier een bladerdak om aan te geven dat deze is afgerond. De kleuren van de bladerdaken maken niets uit, dat is louter esthetisch!

Vaardigheden activeren: een voorbeeld

Een tegenstander heeft in zijn beurt de gele groeiactie gekozen. Ik voer de secundaire actie uit en neem hiervoor 2 kaarten van de trekstapel op hand. Vervolgens ga ik al de gele en regenboog vaardigheden op mijn speelveld en spelersbord activeren.

Mijn klimaatkaart heeft een gele vaardigheid. Helaas kan ik deze nu niet gebruiken want die geldt enkel als ik zelf de gele actie heb gekozen!

In mijn speelveld start ik links bovenaan. Daar heb ik een gele vaardigheid die mij 1 groei geeft. Ik plaats deze op de kaart zelf (moet niet). Aangezien deze maar maximum 1 hoog kan groeien, plaats ik meteen een bladerdak.


Mijn 2de gele vaardigheid geeft mij 1 groei op elke kruidkaart in deze rij. Deze rij bevat allemaal kruidkaarten (symbool naast de naam), dus ik mag op elk van deze kaarten en de kaart met de eigenschap zelf een groei plaatsen. 2 van de 3 kaarten krijgen hierdoor een bladerdak en kunnen hierna dus niet meer verder groeien!

Als laatste heb ik nog een regenboogkleurige vaardigheid met daarin uiteraard ook de kleur geel. Ook deze mag ik dus activeren. Ik neem 1 kaart uit mijn composthoop en leg deze op de aflegstapel. Daarvoor mag ik dan weer 1 groei plaatsen en ik kies ervoor om op de kaart rechtsbovenaan een eerste stam te plaatsen.

Terreinkaarten

Terreinkaarten speel je ook in je speelveld (op dezelfde manier als een florakaart) en hebben altijd een vaardigheid die je op het einde van het spel punten kunnen opleveren. Daarnaast bevatten ze soms ook nog een vaardigheid in een bepaalde kleur die geactiveerd kan worden zoals hierboven beschreven tijdens de acties.

Deze kaart levert mij op het einde van het spel 1 punt op per florakaart in mijn speelveld die 3 punten of minder waard zijn.

Gebeurteniskaarten

Gebeurteniskaarten hebben geen kost. Heb je zo'n kaart op hand dan mag je die eender wanneer spelen. Aan de linkerkant van je spelersbord is hier een plaats voor voorzien. De vaardigheid op de kaart wordt onmiddellijk en éénmalig uitgevoerd.

Deze waterhoos geeft mij op het einde van het spel -1 punt, maar ik mag als onmiddellijke actie 1 groei (mag stam of bladerdak zijn) uit mijn speelveld terug in de voorraad leggen om daarna 2 kaarten van de trekstapel te nemen.

Faunakaarten/opdrachten

Op het spelersbord liggen vanaf de start van het spel 4 faunakaarten met daarop een opdracht die door alle spelers kan voltooid worden. 
Ik heb bvb op dit moment mijn 6de kaart met een rode of regenboog vaardigheid gelegd. Ik mag nu 1 van mijn bladfiches op het eerste vrije blad naast deze opdracht leggen. In dit geval had de paarse speler al sneller deze opdracht voor elkaar gekregen. Hij/zij krijgt op het einde van het spel 15 punten, ikzelf zal 11 punten krijgen.

BELANGRIJK: Dikwijls tellen ook je eiland en klimaatkaart op je spelersbord mee voor deze opdrachten. Indien van toepassing wordt je hieraan herrinnerd links onderaan de faunakaart!

Einde van het spel

Het speleinde wordt getriggerd van zodra een speler zijn/haar 16de kaart in zijn/haar speelveld legt en dus de 4x4 grid voltooid. Deze speler mag een bladfiche op de voorziene plaats leggen op het faunabord en ontvangt aan het einde van het spel 7 extra punten. Zijn er meerdere spelers die in dezelfde beurt hun speelveld vol hebben, dan is de bonus voor de actieve speler of de speler die het dichtst links van de actieve speler zit.

Alle spelers moeten even vaak de actieve speler geweest zijn, dus we spelen nog verder tot de startspeler terug actieve speler zou worden. Op dat moment eindigt het spel.

Eindscore

Earth is een spel met een relatief hoge score. Verschiet er niet van als je vlot boven de 200 punten scoort! Punten scoor je met:

Basispunten op je kaarten in je speelveld, je eilandkaart en je klimaatkaart: deze punten worden links bovenaan aangegeven met een bladsymbool en daarbij een cijfer.

Gebeurteniskaarten: tel alle punten op je gebeurteniskaarten op. Let op, dit aantal kan negatief zijn!

Composthoop: je ontvangt 1 punt per kaart in je composthoop.

Loten: je ontvangt 1 punt per lootblokje op je speelveld.

Groei: je ontvangt 1 punt per stam in je speelveld. Heb je een bladerdak kunnen plaatsen en je plant dus voltooid, dan ontvang je in plaats daarvan de punten die rechts onderaan het groeiveld staan aangegeven (zie voorbeeld hieronder).

Terreinkaarten: krijg punten voor de bruine vaardigheden op al je terreinkaarten in je speelveld (zie voorbeeld hierboven).

Ecosysteemkaarten: de ecosysteemkaarten op het faunabord en deze op je spelersbord kunnen je punten opleveren (zie voorbeeld hieronder).

Faunakaarten: de bladfiches die je tijdens het spel bij de faunakaarten op het faunabord hebt geplaatst, leveren nu de aangegeven punten op.

Tel al deze punten op en je kent de winnaar van Earth!

Voorbeeld score van groei:
Omdat ik de groei heb voltooid met een bladerdak scoor ik 5 punten in plaats van 2

Voorbeeld score ecosysteemkaart: 
Voor deze kaart scoor je 5 punten per 2 kaarten in je speelveld die 4 of meer grond gekost hebben om te spelen

Persoonlijke mening

Earth was 1 van de hype-spellen van 2023 en eerlijk, wij zaten niet meteen op die kar. Weer zo'n spel met gigantisch veel kaarten en bijgevolg the luck of draw, veel doelen, simultaan spel (wat wel leuk is, maar moeilijker om je tegenstanders in het oog te houden), dus nee niet meteen volledig mee.

Maar toch moesten we het spel een keer spelen en het heeft ons toch enigszins aangenaam verrast. Alles wat we hierboven beschreven was wel een feit, maar voelde minder storend aan als gedacht.

De herspeelbaarheid om te beginnen is ronduit onuitputtelijk! 283 aardekaarten, nog eens een hele boel ecosysteemkaarten, klimaat- en eiland startkaarten, allemaal dubbelzijdig dan nog... Indrukwekkend! En toch maar een 9,5 op herspeelbaarheid omdat wij... dit waarschijnlijk niet eindeloos gaan spelen ;-).

De downtime in dit spel, door het simultaan spelen, is quasi nihil. Het blijft een leuk mechanisme waarbij de actieve speler een actie kiest en de rest een verzwakte vorm daarvan mag uitvoeren in plaats van met de vingers te draaien. Nadeel daarvan is dat je veel bezig bent met je eigen tableau en de interactie er wel is, maar je bent er niet mee bezig. Met 2 spelers is het bvb nog te doen om je tegenstander in de gaten te houden voor de faunaopdrachten, maar met 3+ is dit een hopeloze zaak!

Verschiet er ook niet van als je op een gegeven moment met meer dan 20 kaarten in je hand zit. Een tip hiervoor is kaarten die je zeker niet gaat spelen meteen achteraan te steken in je hand, want deze kan je gebruiken om te composteren. Een leuke thematische en speltechnische twist wel om te vermijden dat je met gigantisch veel kaarten blijft zitten waar je niets mee kan aanvangen.

We leggen deze nu en dan graag wel eens op tafel, want al bij al speelt het spel wel vrij vlot (als je niet telkens opnieuw alle kaarten in je hand analyseert). Daarnaast is het spelmechanisme wel leuk, al moet je wel vanalles en nog wat int oog houden. Een verrassend positief verhaal dus, beter dan verwacht! 

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 8

Afwerking : 8

Geluk: 6

Herspeelbaarheid: 9,5

Tactisch: 7,5

Fun : 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen