Expeditions (ENG)

Een overzicht

Jaar: 2023
Aantal spelers: 1-5 personen
Speelduur: 60-90 minuten
Vanaf leeftijd: 14 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,05
Uitgever: Stonemaier Games
Spelontwerp: Jamey Stegmaier

 

1920, een gigantische meteoriet slaat in nabij de Tunguska rivier in Siberië. Dr. Tarkovsky leidt een expeditie naar de meteoriet. Na enkele maanden gaan anderen erop uit om meer te leren over de inslag, vondsten te ontdekken en uitdagingen aan te gaan.

In Expeditions gaan wij op pad en proberen, samen met onze Mechs, een weg te doorkruisen richting de meteoriet. Door slimme tactieken toe te passen en efficiënt te spelen probeer je om de meeste punten en "stertekens" neer te zetten, waardoor jij de expeditie wint!

Opzetten van het spel

Spelersbord

In de spelregels van het spel krijgt elke speler een spelersbord en zijn startkaarten ad random. Wij opteren eerder om een draft te maken hiervan. In een spel met 3 spelers, leg 3 spelersbordjes open en trek hierbij 3 startkaarten. Na het bepalen van de startspeler, mag de laatste speler eerst een keuze maken in een combinatie van spelbord en startkaarten. Geef spelers hierna de desbetreffende "Mech".

Elk spelersbord en de startkaarten zijn verschillend. Spelersborden geven je een bepaald voordeel doorheen het spel.

Geef verder elke speler alle componenten van zijn kleur (4 sterren, actiekubus, powertoken en guiletoken). Zet het power- en guile token op de plaats "0".


Spelbord

Expeditions bestaat niet uit een standaard spelbord, maar uit verschillende 6-hoekige tegels.

Leg allereerst het basiskamp op tafel en zet elke "Mech" van de spelers hiernaast. Dit is de startpositie voor elke speler. Leg hierna alle tegels van het zuiden ad random OPEN op het bord. Alle tegels moeten gelegd worden, zoals aangegeven op het basiskamp.

Hierna leg je alle centrale tegels gesloten, ad random neer zoals aangegeven en daarop volgen de noordelijke tegels. Leg vervolgens een kaartteken op elke centrale & noordelijke tegel.

Schud alle kaarten en leg een kaart in elk van de 5 gemarkeerde plaatsen, zoals beschreven op het basiskamp. Verder zorg je dat alle componenten binnen handbereik liggen, alsook de witte zak met corruptieblokjes. Enkel het corruptieblokje met een waarde "20" houden we apart.

Een spelbeurt

Tijdens een spelbeurt beweegt de speler zijn actiekubus over de 3 mogelijke acties. De speler bedekt 1 actie die hij niet uitvoert en voert de andere 2 in een volgorde naar keuze uit. Het is dus van belang om je zetten op voorhand al in te plannen!

Belangrijk om te weten vooraleer je start zijn 2 punten:

  • Een speler mag slechts 3 stappen zetten tijdens zijn "Move" beurt, tenzij je een spelersbord hebt dat je meer stappen toelaat
  • Per locatie (tegel) mag er slechts 1 "Mech" geplaatst worden, maar spelers mogen wel door die locatie bewegen
  • Je MOET al de gekozen acties uitvoeren, mits mogelijk

 

Tijdens je eerste actie kan je de 3 acties uitvoeren, alsook na een "Refresh" actie.

In dit voorbeeld beslissen we om de "Play" actie te bedekken. De enige mogelijke acties (in een volgorde naar keuze) zijn "Move" & "Gather".

Kaarten

Er zijn verschillende soorten kaarten in Expeditions:

  • Startkaarten, betaande uit een persoon en een handlanger
  • Missiekaarten
  • Itemkaarten
  • Meteorietkaarten

Verder is het belangrijk om te verschillende termen te begrijpen in het spel

Handkaarten: Kaarten links van je spelersbord die je nog kan spelen.

Actieve kaarten: Kaarten rechts van je spelersbord die gespeeld of getrokken zijn

Kaarten onder jou controle: Alle actieve kaarten en handkaarten. Enkel de groen omkaderde kaarten worden aanzien als onder controle!


Startkaarten

Je startkaarten bestaan altijd uit een persoon en een handlanger. In ons voorbeeld, tonen we Matthew en Caesar. We leggen de kaarten niet in detail uit, maar wel de verschillende betekenissen op de kaarten zelf.

1 Kernwaarde van de kaart Tijdens de actie "Play" krijg je altijd de kernwaarde van de kaart! Je verhoogt je power of guile. (rode cirkel)
2 Voorwaarden Bepaalde kaarten geven je pas een extra voordeel, mits je aan voorwaarden voldoet. In dit geval krijgen we een extra guile als we 1 ster hebben gespeeld en nog een extra power met een tweede ster. (blauwe rechthoek)
3 Vaardigheid Tijdens de actie "Play" kan je een passende worker op je kaart plaatsen om de vaardigheidsactie uit te voeren. (paarse rechthoek)

Missiekaarten

Je startkaarten bestaan altijd uit een persoon en een handlanger. In ons voorbeeld, tonen we Matthew en Caesar. We leggen de kaarten niet in detail uit, maar wel de verschillende betekenissen op de kaarten zelf.

Acties

In Expeditions zijn er 4 soorten hoofdacties:

  • Move: Beweeg je "Mech" naar een andere, vrije locatie met een maximum van 3 stappen
  • Play: Speel 1 kaart uit je hand
  • Gather: Krijg het voordeel of de voordelen van de locatie
  • Refresh: Haal al je inactieve kaarten terug en krijg al je workers terug

Move

Met de move actie beweeg je de Mech naar een andere, vrije locatie naar keuze, zolang deze aan de basisvoorwaarden voldoet.

Als je start vanuit het basiskamp, kan je op 3 plaatsen het speelbord opkomen. Hierna kan je nooit meer naar het basekamp teruggaan. Als je beweegt naar een niet ontdekte locatie, dan voer je de volgende acties uit:

1) Neem het maptoken van de locatie.

2) Draai de tegel om

3) Trek corruptietokens uit de witte zak. De hoeveelheid van corruptie moet altijd gelijk of groter zijn dan de aangegeven hoeveelheid op de tegel

In dit voorbeeld draaien we tegel "12" om. Deze heeft corruptieblokjes met minimum een waarde van 5 nodig. We trekken een oranje "4", waardoor we nog een blokje nodig hebben. We trekken een groene "3".

Als locatie "20" wordt omgedraaid, plaats dan het corruptieteken "20" op deze locatie en trek niets uit de zak.


Play

De Play actie laat je een kaart vanuit je hand naar de actieve ruimte spelen (van links naar rechts van je bord).

Je voert volgende acties uit:

1) Krijg onmiddellijk de kernwaarde(s) die vermeld staan linksboven op de kaart.

Dit is standaard 1 power of 1 guile, maar kan meer worden, afhankelijk van het aantal sterren je al hebt gespeeld.

In dit voorbeeld krijgen we 1 power & 1 extra guile, aangezien we al 1 ster hebben gespeeld tijdens een vorige beurt.

Verhoog je power/guile op je spelersbord.

2) Als je een worker kan plaatsen op de kaart, dan voer je de actie onderaan de kaart ook onmiddellijk uit.

Als je geen worker kan plaatsen (of je wil dit niet), dan gebeurt er verder niets.


Gather

Verzamel de voordelen van de locatie of voer de actie uit die de locatie weergeeft.

 


Refresh

Tijdens deze actie ga je al je kaarten die rechts van je bord liggen opnieuw in het spel brengen door ze links van je bord te leggen. Alle workers komen terug op je spelersbord.

Tijdens je volgende beurt verschuif je de actiemarker naar de plaats waar je het spel mee gestart bent: Je moet nu alle 3 de acties doen!

Solve, Vanquish, Upgrade, Meld & Boast

De acties die we hier uitleggen, zijn onderdeel van de 4 hoofdacties. Aangezien ze zeer belangrijk zijn in het spel, focussen we er hier wat meer op.


Solve

Tijdens deze actie gaan we een quest oplossen. Solve kaarten worden altijd aangeduid met een hart in de rechterbovenhoek. Om een quest op te lossen moet je op de respectievelijke locatietegel staan (of tijdens je beurt naar bewegen) en je moet de kosten kunnen "betalen" die het vereist. Je mag maximaal 4 quests oplossen tijdens een spel.

Belangrijk om te weten: Zoveel te meer quests je oplost, zoveel te meer punten je krijgt op het einde van het spel voor elke gespeelde ster.

In dit voorbeeld moeten we op locatie 10 staan om de quest op te lossen.

Betaal de kosten: In dit geval 2 Power.

Krijg het voordeel: In dit geval: Een rode worker

Na het voordeel te hebben uitgevoerd, steek je de kaart op de voorziene plaats weg bovenaan je spelersbord.


Vanquish

Tijdens deze actie gaan we corruptie verwijderen van een locatie. Je moet op de locatietegel staan waar je corruptie van wil verwijderen

In dit voorbeeld staan we op locatie "12". We zien dat hier 4 powercorruptie en 3 guile-corruptie ligt.

Je kan de guile-corruptie nu verwijderen door 3 "guile" van je spelersbord in te zetten. In dezelfde beurt mag je (als je kan) ook de 4 powercorruptie verwijderen (en respectievelijk deze inzetten van je spelersbord). Als je dit kan, heb je alle corruptie verwijderd van deze locatietegel.

Liggen er meerdere corruptietegels dan dien je eerst de bovenste tegel te verwijderen enz...

Belangrijk: Elke corruptietoken is 2 punten waard op het einde van het spel.

Op locatie "20" komt een speciale corruptietegel te liggen, namelijk de "20", bestaande uit 10 power & 10 guile.

Als je deze kan verwijderen door de "Vanquish" actie, kan je hierna ook de glory-categorie claimen (door te Boasten) voor dit corruptieteken in je bezit te hebben.


Upgrade

Je kan itemkaarten upgraden door kaarten, vanuit je hand of vanuit je actieve rij, aan de rechterkant onder je spelersmat te schuiven. 

Nu is het voordeel op deze kaart voor jou altijd beschikbaar doorheen de rest van het spel.

Je mag maximaal 4 items upgraden en ook dit is een glory-categorie.


Meld

Je kan meteorieten melden door ze, vanuit je hand of vanuit je actieve rij, onderaan onder je spelersmat te schuiven.

Als je dit doet, dan krijg je onmiddellijk de bonussen van ALLE gemelde meteorieten die onder je spelersmat liggen.

Je mag maximaal 4 meteorieten melden en ook dit is een glory-categorie.


Boast

Als je de actie "Boast" uitvoerd, mag je een glory-categorie claimen waar je aan voldoet en waar jij nog geen glory-token hebt liggen. Meerdere spelers mogen dezelfde categorie claimen tijdens het spel, het is op die manier geen echte race.

Dit zijn de verschillende mogelijkheden:

  • Solve 4 quests
  • Meld 4 meteorieten
  • Upgrade 4 items
  • Vanquish de corruptie van locatie "20"
  • Minstens 7 corruptietokens in je bezit hebben
  • Minstens 8 kaarten onder je controle hebben (in je hand en/of in je actieve rij)
  • Minstens 7 workers te beschikking hebben OF 5 map tokens verzameld hebben

Einde van het spel

Het spel eindigt nadat een speler zijn vierde glory-token heeft geplaatst op een glory-categorie. Elke speler krijgt nu nog een laatste beurt, waarna de scores bepaald worden:

  • Geld: Elk geld dat behaald werd tijdens het spel levert 1 punt op
  • Glory tokens: Afhankelijk van het aantal quests dat opgelost werd, scoren spelers punten hiervoor
  • Upgraded items: Elk item heeft een specifiek aantal punten (geprint op de kaart)
  • Corruptie: Elke corruptietoken is 2 punten waard

Persoonlijke mening

Expeditions is voor mij zeker geen eenduidige sequel naar Scythe. De werking van de glory-tokens komt enigzins overeen en het feit dat er altijd een karakter en een companion is, zijn de grootste vergelijkingen met Scythe.

Expeditions is naar mijn mening wel wat makkelijker aan te leren dan Scythe en het is ook niet zo dat je ineens superveel sterren kan plaatsen, waardoor je eigenlijk in 1 beurt het spel opeens kan doen eindigen.

De editie waar wij mee spelen (Ironclad) is qua materiaal wel fantastisch. De Mechs zijn van metaal en zijn toch ietwat indrukwekkender dan bij het gewone spel.

Een puntje van kritiek van mijn kant: De herspeelbaarheid is niet zo gigantisch groot naar mijn mening. Na 2 spellen ken je alle tegels praktisch vanbuiten, wat het toch wel een groot voordeel geeft in het spel als je het spel al een keer gespeeld hebt.

Nevertheless vind ik dit een fantastisch, tactisch steekspel, zeker met 4 spelers. Je moet echt goed je zetten inplannen en soms zelfs een locatie 1 beurt langer bezetten, zodat andere spelers hier niet op kunnen landen.

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 8

Afwerking : 9,5

Geluk: 3

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 10

Fun : 9

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen