Flip 7

Een overzicht

 

Jaar: 2024
Aantal spelers: 3-18 personen
Speelduur: 20 minuten
Vanaf Leeftijd: 8 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,04
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Eric Olsen
Illustrator: O'Neil Mabile

 

Flip 7 is een kaartspel met een push-your-luck mechanisme. Stop op tijd om punten te scoren of.... Neem nog meer risico's om bonuspunten te verkrijgen. Aan jou de keuze!

Spelverloop

Flip 7 bestaat enkel uit een stapel kaarten die we, zeker de eerste keer goed door elkaar schudden. We duiden een startspeler aan en deze speler zal de kaarten 1 voor 1 flippen, beginnend bij de speler links van hem/haar en zo verder met de klok mee. De speler die aan de beurt is zegt stop of nog een kaart

Stop: Je draait de kaarten die voor je liggen om. Aan het einde van de ronde zijn dit je punten. 
Nog een kaart: De startspeler legt de bovenste kaart van de trekstapel voor je neer bij je eerder verkregen kaarten.

Krijg je een getalkaart die je nog niet hebt, dan is het ok en blijf je in de ronde!

Krijg je een getalkaart die je al hebt, dan ben je af. Je bent uit de ronde en scoort ook geen punten voor deze ronde! 

Heb je nu 7 verschillende getalkaarten voor je liggen, dan heb je een Flip 7 en is de ronde onmiddellijk voorbij voor iedereen! Alle spelers die niet af zijn, scoren hun punten. Jij als de speler die een Flip 7 heeft gehaald krijgt 15 bonuspunten.

Aanpassingskaarten

Krijg je een aanpassingskaart dan leg je die boven je rij getallenkaarten. Als je niet af bent aan het einde van een ronde, tellen deze bij je score mee. 

Merk op dat aanpassingskaarten geen getalkaarten zijn en dus niet meetellen om een Flip 7 te bekomen!

Actiekaarten

Er zitten ook 3 soorten actiekaarten in het spel. Als deze worden getrokken gebeurt het volgende:

Je kiest een speler die nog in de ronde is. Deze speler is nu uit de ronde en draait zijn tot nu toe verkregen kaarten om. Aan het einde van de ronde zijn dit zijn/haar punten.
Ben jij nog de enige speler in de ronde dan moet je de kaart bij jezelf spelen!

Deze kaart leg je voor je neer. Krijg je later in de ronde een kaart die je al hebt, dan mag je deze kaart afleggen samen met de tweede kans kaart en ben je niet af. Je mag altijd maar 1 tweede kans kaart tegelijk hebben. Krijg je er nog 1 als je al zo'n kaart hebt dan geef je die aan een andere speler naar keuze! Gaat dit niet dan leg je de kaart af.

Je kiest een speler die nog in de ronde is (mag ook jezelf zijn). De starspeler geeft de gekozen speler één voor één 3 kaarten van de trekstapel. Zodra de speler hiermee Flip 7 heeft of af is, dan stop je met delen.
Krijgt de speler een tweede kans kaart dan mag hij/zij deze bewaren en gebruiken. Krijgt hij/zij een vast-kaart of nog een draai 3-kaart dan worden deze afgehandeld nadat alle 3 kaarten gedeeld zijn en de speler is nog niet af.

Punten scoren

Als alle spelers uit de ronde zijn, hetzij gestopt hetzij af, dan gaan de spelers die niet af zijn, hun punten scoren.

Je kaarten zijn je punten. Dus een 2 is gewoon 2 punten waard en een 10 gewoon 10, heel simpel. In dit voorbeeld:

Heb je geen aanpassingskaarten dan zijn dit je totaal aantal punten voor deze ronde. In dit voorbeeld dus 25 punten

Heb je de aanpassingskaart x2 dan ga je de score van je kaarten verdubbelen. In dit geval zouden de 25 punten er 50 worden.

Heb je aanpassingskaarten met een + dan tel je deze punten nu gewoon bij je aantal. Heb je een Flip 7 dan tel je hier nog eens 15 punten bij.

LET OP: Dat gebeurt dus allemaal in deze volgorde, de +-aanpassingskaarten en je bonus voor een Flip 7 worden dus nooit mee verdubbeld! In dit voorbeeld is mijn totaal dus (25x2)+8 = 58 punten!

Nieuwe ronde

Heeft geen enkele speler meer dan 200 punten verzameld, dan starten we een nieuwe ronde. Alle gebruikte kaarten gaan naar een aflegstapel en we spelen op dezelfde manier verder met de overgebleven kaarten. 

Is op een zeker moment de trekstapel op, dan schudden we de aflegstapel tot een nieuwe trekstapel en spelen verder.

The catch

Hogere getallen leveren je meer punten op, maar elk getal komt zo dikwijls voor in de stapel als het getal zelf. Een 12 geeft je dus wel 12 punten, maar zit ook 12 keer in de stapel. Hierdoor zijn de hogere nummers dus een veel groter risico om je kapot te spelen. 

Wie durft er dus (te) ver gaan, that's the question!

Persoonlijke mening

Flip 7 is een plezierig en zeer laagdrempelig kaartspel. Met iedereen te spelen dus, althans iedereen die tegen een portie geluk en tegenslag kan.

Er wordt een random kaart gedraaid dus veel heb je daar niet tegen in te brengen. Het enige waar je invloed op hebt is tijdens je beurt zeggen of je stop of dat je je geluk nog verder gaat beproeven.

Normaal zou ik zeggen totaal niks voor mij, maar in dit geval is het eigenlijk nog wel lachen aan tafel. De actiekaarten geven nog wel een extra dynamiek aan het spel en zijn wel nodig om een klein beetje drive aan het spel te geven.

Ga hier dus niet met grote verwachtingen en tactische plaannetjes in, want dan kom je berdrogen uit. Dit is een typisch luchtig kaartspel om tussendoor te spelen, of een gamenight mee te starten of te eindigen. Hoofd leeg en gaan is de boodschap!

* Beste kaartspel ooit op de cover is gelukkig ludiek bedoelt, net zoals dat je het spel kan spelen met 18 spelers! Kan je, maar hou het toch maar bij 3-10 max zou ik zeggen!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 1

Afwerking : 8

Geluk: 9,5

Herspeelbaarheid: 7

Tactisch: 4

Fun : 7,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen