Flip 7

Een overzicht

 

Jaar: 2024
Aantal spelers: 3-18 personen
Speelduur: 20 minuten
Vanaf Leeftijd: 8 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,04
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Eric Olsen
Illustrator: O'Neil Mabile

 

Flip 7 is een kaartspel met een push-your-luck mechanisme. Stop op tijd om punten te scoren of.... Neem nog meer risico's om bonuspunten te verkrijgen. Aan jou de keuze!

Spelverloop

Flip 7 bestaat enkel uit een stapel kaarten die we, zeker de eerste goed door elkaar schudden. We duiden een startspeler aan en deze speler zal de kaarten 1 voor 1 flippen, beginnend bij de speler links van hem/haar en zo verder met de klok mee. De speler die aan de beurt is zegt stop of nog een kaart

Stop: Je draait de kaarten die voor je liggen om. Aan het einde van de ronde zijn dit je punten. 
Nog een kaart: De startspeler legt de bovenste kaart van de trekstapel voor je neer bij je eerder verkregen kaarten.

Krijg je een getalkaart die je nog niet hebt, dan is het ok en blijf je in de ronde!

Krijg je een getalkaart die je al hebt, dan ben je af. Je bent uit de ronde en scoort ook geen punten voor deze ronde! 

Heb je nu 7 verschillende getalkaarten voor je liggen, dan heb je een Flip 7 en is de ronde onmiddellijk voorbij voor iedereen! Alle spelers die niet af zijn scoren, hun punten. Jij als de speler die een Flip 7 heeft gehaald krijgt 15 bonuspunten.

Aanpassingskaarten

Krijg je een aanpassingskaart dan leg je die boven je rij getallenkaarten. Als je niet af bent aan het einde van een ronde tellen deze bij je score mee. 

Merk op dat aanpassingskaarten geen getalkaarten zijn en dus niet metellen om een Flip 7 te bekomen!

Actiekaarten

Er zitten ook 3 soorten actiekaarten in het spel. Als deze worden getrokken gebeurt het volgende:

Je kiest een speler die nog in de ronde is. Deze speler is nu uit de ronde en draait zijn tot nu toe verkregen kaarten om. Aan het einde van de ronde zijn dit zijn punten.
Ben jij nog de enige speler in de ronde dan moet je de kaart bij jezelf spelen!

Deze kaart leg je voor je neer. Krijg je later in de ronde een kaart die je al hebt, dan mag je deze kaart afleggen samen met de tweede kans kaart en ben je niet af. Je mag altijd maar 1 tweede kans kaart tegelijk hebben. Krijg je er nog 1 als je al zo'n kaart hebt dan geef je die aan een andere speler naar keuze! Gaat dit niet dan leg je de kaart af.

Je kiest een speler die nog inde ronde is (mag ook jezelf zijn). De starspeler geeft de gkozen speler één voor én 3 kaarten van de trekstapel. Zodra de speler hiermee Flip 7 heeft of af is, dan stop je met delen.
Krijgt de speler een tweede kans kaart dan mag hij/zij deze bewaren en gebruiken. Krijgt hij/zij een vast-kaart of nog een draai 3-kaart dan worden deze afgehandeld nadat alle 3 kaarten gedeeld zijn en de speler is nog niet af.

Punten scoren

Als alle spelers uit de ronde zijn, hetzij gestopt, hetzij af dan gaan de spelers die niet af zijn, hun punten scoren.

Je kaarten zijn je punten. Dus een 2 is gewoon 2 punten waard en een 10 gewoon 10, heel simpel. In dit voorbeeld:

Heb je geen aanpassingskaarten dan zijn dit je totaal aantal punten voor deze ronde.

Heb je de aanpassingskaart X2 dan ga je de score van je kaarten verdubbelen. In dit geval zouden de .. punten er .. worden.

Heb je aanpassingskaarten met een + dan tel je deze punten nu gewoon bij je aantal.

Heb je een Flip 7 dan tel je hier nog eens 15 punten bij.

LET OP: Dat gebeurt dus in deze volgorde, de +-aanpassingskaarten en je bonus voor een Flip 7 worden dus nooit mee verdubbeld!

Nieuwe ronde

Heeft geen enkele speler meer dan 200 punten verzameld, dan starten we een nieuwe ronde. Alle gebruikte kaarten gaan naar een aflegstapel en we spelen op dzelfde manier verder met de overgebleven kaarten. 

Is op een zeker moment de trekstapel op, dan schudden we de aflegstapel tot een nieuwe trekstapel en spelen verder.

The catch

Hogere getallen leveren je meer punten op, maar hier is de catch. Elke getal komt zo dikwijls voor in de stapel als het getal zelf. Een 12 geeft je dus wel 12 punten, maar zit ook 12 keer in de stapel. Hierdoor zijn de hogere nummers dus een veel groter risico om je kapot te spelen. 

Wie durft er dus (te) ver gaan, that's the question!

Persoonlijke mening

Cascadia is in korte tijd uitgegroeid tot een familietopper. Het ideale concept hiervoor, de regels en scoringsmechanismen zijn eenvoudig en tegelijkertijd uitdagend.

Ook al ben je niet aan de beurt, je zit constant te denken: "Neem aub die tegel of dat dier niet", goed wetende dat dat in dit spel heel regelmatig zal gebeuren. Tegelijkertijd doe jij dit ook voor de andere spelers.

De juiste combinatie tegel-dier vinden elke ronde is niet altijd gemakkelijk, maar doordat je telkens 4 keuzes van combinaties hebt, de manier waarop je de natuurfiches kan inzetten en het gegeven dat je een tegel mag plaatsen waar je wil in je gebied, maakt dat je toch elke ronde een nuttige zet kan doen.
Je hebt dus zelden het gevoel dat je beurt nutteloos was en dat is een punt dat vele mensen zullen appreciëren.

Het puzzel-element met de tegels enerzijds en de dieren in de juiste vorm krijgen anderzijds, is telkens weer een uitdaging, maar geeft ook altijd weer een goed gevoel. Als je na het spel naar je gebied kijkt ben je steeds weer voldaan.

De herspeelbaarheid is ook prima in orde. De vele mogelijke combinaties van scorekaarten voor de dieren en de manier waarop de tegels en dieren verschijnen zorgen ervoor dat je van dit spel lang zal kunnen genieten. En dan kan je ook nog eens verschillende prestaties proberen halen en scenario's spelen. Meer dan voldoende zou ik denken. 

Een dikke aanrader dus, zeker in dit genre. Speelt vlot, leuk met families (is ook een dierenscorekaart voor kinderen bij), een klein gemeen randje soms en een telkens weer een mooi eindresultaat. Kortom, kopen zou ik zeggen!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 1

Afwerking : 8

Geluk: 9

Herspeelbaarheid: 7

Tactisch: 4

Fun : 7,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen