Grand Austria Hotel (ENG)
Een overzicht
Jaar: 2015
Aantal spelers: 2-4 personen
Speelduur: 60-120 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,21
Uitgever: Lookout Games
Spelontwerp: Virginio Gigli & Simone Luciani
Illustraties: Klemens Franz
Begin 20ste eeuw, Wenen is één van de grote centra van Europa met z'n nobele, artiesten, componisten enz... Jij probeert in dit spel om in deze bloeiende stad een hotel met faam te runnen. Lok gasten en verwen ze culinair zodat ze bij jou blijven overnachten. Vergeet niet om hierbij ook hulde te brengen aan de Keizer of je zal mislukken in je opdracht!

Opzetten van het spel
Plaats het hoofdbord en het actiebord in het midden van de tafel. Leg daarnaast ook de vuilbak, de 75/150 puntentegels en de verschillende blokjes die gerechten en dranken voorstellen in een algemene voorraad.
Maak ook een algemene voorraad van de kamertegels per kleur en zorg dat deze goed bereikbaar zijn voor alle spelers.
Schud de gastkaarten en leg deze in een gedekte stapel links van het hoofdbord ter hoogte van de tafels. Draai 5 van deze kaarten open op de voorziene plaatsen.
Ook de objectief kaarten schudden we, maar per letter (A, B, C). Hiervan pakken we willekeurig 1 kaart van elke letter en we leggen deze op de voorziene plaatsen linksbovenaan het hoofdbord.
We doen hetzelfde voor de emperor tegels en die leggen we op de voorziene plaatsen onder het rondespoor op het hoofdbord.
Leg de rondesteen op positie 1 van het rondespoor rechts bovenaan het hoofdbord en neem alle beurtvolgordetegels die op de achterkant het juiste aantal spelers bevatten.
Opzetten van het spel: Spelers
Alle spelers nemen een hotelbord, een overzichtskaart en 6 houten markeerstenen in een spelerskleur. Het hotelbord heeft een dag en een nacht zijde. Voor een standaard spel kiezen de spelers de nachtzijde. Wil je een meer assymmetrisch spel dan neem je de dagzijde. Zorg ervoor dat je genoeg plaats hebt onder je hotelbord om je gasten te plaatsen.
1 van de houten markeerstenen plaats je op vak 0 van het scorespoor, 1 op vak 0 van het emperorspoor (beiden op het hoofdbord) en 1 op vak 10 van het geldspoor (op je hotelbord). De 3 overgebleven markeerstenen bewaar je naast je hotelbord.
Neem 1 van elke kleur blokje uit de algemene voorraad en leg deze in je keuken. Deze representeren koffie (zwart), wijn (rood), taart (wit) en strudel (beige).
Alle spelers krijgen 6 staff kaarten. Voor het introductiespel pakt de startspeler alle kaarten met de letter A, de volgende speler met de klok mee die met de letter B, enz.. Voor gevorderde spelers is er een draftvariant die hiervoor kan worden toegepast. Schud de rest van de de staff kaarten en leg deze in een gedekte stapel naast het actiebord.
Nog voor het spel start!
We bepalen een startspeler en die onvangt de beurtvolgordetegel met waarde 1. De volgende speler met de klok mee krijgt de tegel met waarde 2, enz... Merk op dat de startspeler voor zijn 2de beurt ook meteen de laatste speler aan de beurt is, deze gebeurt immers in omgekeerde beurtvolgorde.
De speler die laatst is in de beurtvolgorde, mag vervolgens als eerste een gast kiezen uit de opengedraaide rij en dit zonder kost. Daarna doen de andere spelers hetzelfde, tegen de klok in weliswaar. Na elke keuze worden de overgebleven gasten zo ver mogelijk doorgeschoven naar rechts en wordt de rij aangevuld van links. Je plaatst de verkregen gast aan 1 van de tafels onderaan je hotelbord.
Daarna mogen alle spelers nog 3 hotelkamers klaar maken voor eventuele gasten. Beginnen doe je met de kamer helemaal links onderaan. Je neemt een kamertegel van desbetreffende kleur en legt deze hier neer met de open deur kant naar boven. Vervolgens mag je nog 2 kamers kiezen. Deze moeten horizontaal of verticaal grenzen aan de reeds klaargemaakte kamer. We merken op dat kamers op gelijkvloers niets kosten om klaar te maken. Per verdieping dat je omhoog gaat kosten de kamers telkens 1 geld meer.
BELANGRIJK: Telkens je in dit spel om 1 of andere reden geld (kronen) moet betalen of krijgt, doe je dit door te schuiven met je markeersteen op het geldspoor!
De startspeler rolt nu alle dobbelstenen (10 bij 2 spelers, 12 bij 3 spelers en alle 14 bij 4 spelers). De dobbelstenen worden nu op het actiebord gelegd in de juiste kolom.
Neem een gast (optioneel)
Aan het begin van elke beurt mag een speler een nieuwe gast uit de rij nemen en aan één van zijn/haar tafels plaatsen. De kost voor een gast staat aangegeven onder de kaart op het hoofdbord. Zijn je 3 tafels bezet dan kan je geen nieuwe gast nemen. Telkens als er een gast wordt genomen schuift de rest door naar rechts en wordt er vanaf links aangevuld met een nieuwe gast.
Linksboven de kaart zien we wat de gast wenst te eten of te drinken.
Rechtsboven het aantal punten dat je voor de gast krijgt wanneer je aan zijn/haar wensen kan voldoen en hem/haar laat overnachten.
Onderaan staat een eigenschap die afgaat op het moment dat de gast naar een kamer wordt gebracht.
Dobbelsteen kiezen
In je beurt kan je 1 actie uitvoeren. Hiervoor neem je een dobbelsteen van het actiebord en leg je die op het laagst zichtbare nummer op je beurtvolgordetegel. Elke waarde van dobbelsteen heeft een bijhorende actie. De sterkte van de actie wordt bepaald door de hoeveelheid dobbelstenen die er voor die actie nog beschikbaar zijn.

Actie 1 & 2: Eten & drinken
De actie die bij de dobbelstenen met waarde 1 hoort is het verkrijgen van strudel en taart.
BELANGRIJK: Je mag nooit meer taart nemen dan strudel!
bvb liggen er 3 dobbelstenen van waarde 1 dan kan je 3 strudel nemen of 2 strudel en 1 taart.
Blokjes die je op deze manier ontvangt mag je onmiddellijk op 1 van je gastkaarten plaatsen. Heb je geen gast die dit gerecht of deze drank wil, dan plaats je dat blokje in je keuken.
De actie die bij de dobbelstenen met waarde 2 hoort is het verkrijgen van wijn en koffie. Deze actie werkt via hetzelfde principe als actie 1.
BELANGRIJK: Hier mag je nooit meer koffie nemen dan wijn!
Actie 3: Kamers
Voor elke dobbelsteen met waarde 3 mag je 1 nieuwe kamer klaarmaken voor toekomstige overnachters. Uitgezonderd voor de benedenverdieping moet je voor elke nieuwe kamer de kosten betalen. Sommige kamers, rechtsboven op je hotelbord, geven je onmiddellijk punten wanneer je ze klaarmaakt.
- Elke kamertegel die je legt moet horizontaal of verticaal grenzen aan minstens 1 kamertegel die zich al in je hotel bevindt.
- Je legt de kamer steeds met de vacante kant naar boven (open deur)
- De kleur van de kamertegel moet overeenkomen met de kleur op je hotelbord.
Actie 4: Emperor/Geld
Voor elke dobbelsteen met waarde 4 mag je 1 vak vooruit op het emperorspoor of je geldspoor.
Je mag de 2 combineren. Liggen er bvb 2 dobbelstenen met waarde 4 dan mag je 2 vooruit op 1 van de 2 sporen of 1 vooruit op beide.
Actie 5: Staff kaarten spelen
De actie met de dobbelstenen van waarde 5 laten je een staff kaart spelen uit je hand. Het aantal dobbelstenen geeft aan met hoeveel korting je dat mag doen.
Liggen er bvb 4 dobbelstenen en je staff kaart die je wil spelen kost 6 geld, dan moet je slechts 2 geld betalen voor de kaart. Een staff kaart die 4 of minder kost, zou je zelfs gratis kunnen spelen.
Rechtsboven op een staff kaart vind je de kostprijs, onderaan de speciale eigenschap die je ter beschikking hebt zodra de kaart is gespeeld.
BELANGRIJK: Je krijgt nooit wisselgeld, met andere woorden de kost voor een staff kaart gaat nooit onder 0!
Staff kaarten: eigenschappen
De speciale eigenschappen op de staff kaarten zijn onderverdeeld in 4 types:
Actie 6: Joker
De dobbelstenen met waarde 6 laten je toe om 1 van de andere 5 acties uit te voeren. De kracht van je actie wordt bepaald door het aantal dobbelstenen van waarde 6, en dus niet het aantal dobbelstenen van de actie die je kiest.
Om deze actie uit te voeren moet je wel steeds 1 geld betalen!
Ligt er bvb maar 1 dobbelsteen met waarde 1, maar 4 dobbelstenen met waarde 6, dan kan je actie 1 uitvoeren met een kracht van 4 indien je eerst 1 geld betaalt.
Passen
Een speler mag, als hij/zij aan de beurt is, er voor kiezen om te passen in plaats van een beurt te spelen. Doe je dat, dan moet je wachten tot alle spelers hebben gepast of hun beurt(en) hebben afgewerkt.
Daarna gaan we kijken welke speler het laagste cijfer zichtbaar heeft op zijn/haar beurtvolgordetegel. Deze speler neemt alle overgebleven dobbelstenen en legt 1 ervan op de vuilbak. De andere dobbelstenen worden opnieuw geworpen en op het actiebord gelegd in de respectievelijke kolommen. Spelers die 1 of 2 keer hebben gepast in deze ronde krijgen nu de kans om een actie te kiezen of opnieuw te passen. Dit gaat zo door tot alle spelers hun acties hebben gedaan of dat er geen dobbelstenen meer over zijn.
Passen is dus een goede optie als de dobbelstenen niet het gewenste resultaat hebben voor jou en je graag een actie wil doen die niet beschikbaar of sterk genoeg is.
Vrije acties
Tijdens je beurt kan je nog een aantal vrije acties uitvoeren:
1. Je mag 1 geld betalen om het aantal dobbelstenen voor je actie +1 te doen. Liggen er bvb 3 dobbelstenen met waarde 2, dan mag je die actie uitvoeren als lagen er 4 dobbelstenen.
2. Je mag 1 geld betalen om 3 gerechten en/of dranken uit je keuken op je gasten te leggen.
3. Op het moment dat je aan de voorwaarde van 1 van de 3 objectief kaarten voldoet tijdens je beurt, mag je als vrije actie één van je overgebleven markeerstenen op de eerst vrije plaats leggen. Je krijgt onmiddellijk zoveel punten als aangegeven. Je mag per objectief kaart maar 1 markeersteen van jezelf plaatsen.
4. Je mag de 1x per ronde eigenschap van een staff kaart gebruiken.
Gasten naar een kamer
Op het moment dat een gast al zijn gerechten en dranken heeft gekregen mag je als vrije actie hem/haar, eender wanneer in deze of een toekomstige beurt, naar een lege (doch klaargemaakte) kamer brengen. De kamer waarnaar je je gast brengt moet uiteraard vrij zijn en moet dezelfde kleur hebben als je gast. Heb je zo geen kamer dan kan je deze vrije actie niet doen.
BELANGRIJK: Gasten met een groene kleur mag je in eender welke kleur kamer plaatsen!
De blokjes op de gastkaart gaan terug naar de algemene voorraad. De punten rechtsbovenaan de kaart zet je onmiddellijk bij op het scorespoor. De eigenschap van de kaart mag je nu ook uitvoeren. Daarna draai je de kaart om en je legt ze voor je op een gedekt stapel. Ook de kamertegel draaien we om naar de niet-storen zijde.
In dit voorbeeld is de Sovereign volledig bediend. Deze gast wil graag een blauwe kamer en die hebben we ter beschikking. Ik leg de 2 koffieblokjes terug in de algemene voorraad en mag 2 punten bijzetten op het scorespoor. Vervolgens mag ik door de eigenschap op de kaart 2 nieuwe staff kaarten van de trekstapel op hand nemen en 2 stappen vooruit gaan op het emperorspoor. Tenslotte draai ik de kaart om en leg ze naast mijn hotelbord en de gewenste blauwe kamer draai ik naar de niet-storen zijde.
Hebben we een groep van dezelfde kleur kamers volledig op niet-storen gebracht dan krijgen we hiervoor onmiddellijk de bonus aangegeven bovenaan je hotelbord. Deze is afhankelijk van de grootte van de groep en welke kleur kamers.
Blauw = punten
Rood = geld
Geel = stappen op het emperorspoor
In dit voorbeeld maken we een groep af van 3 gele kamers. We kijken in de gele tabel en zien dat we hiervoor 6 stappen vooruit mogen gaan op het emperorspoor.
Einde van een ronde
Heeft elke speler 2 acties uitgevoerd of finaal gepast dan eindigt de ronde. De beurtvolgordetegels worden met de klok mee doorgegeven en de nieuwe startspeler rolt alle dobbelstenen en legt ze bij de juiste acties op het actiebord. De rondesteen wordt naar de volgende ronde geschoven.
De staff kaarten met een 1x per ronde eigenschap mogen vanaf nu terug gebruikt worden.
Emperor score
Aan het einde van ronde 3, 5 en 7 volgt er een emperor score op basis van de posities van de spelers op het emperorspoor. De punten die je mag bijzetten staan onder elk vak op het emperorspoor.
Daarna moeten we terug wat invloed inleveren. Alle spelers zetten hun markeersteen op het emperorspoor zoveel stappen naar beneden als de ronde aangeeft.
De nieuwe positie op het emperorspoor bepaalt nu of we een extra bonus of een straf krijgen. Sta je op vak 1 of 2 (grijs) dan ben je neutraal en gebeurt er niets. Vanaf vak 3 (goud) krijg je de beloning (gouden achtergrond) die op de emperortegel staat. Voor ronde 3 is dat tegel A, ronde 5 tegel B en ronde 7 tegel C. Sta je op 0 (lager kan je niet zakken) dan krijg je de straf (zwarte achtergrond) die op de desbetreffende emperortegel staat.

Einde spel
Na de afhandeling van de emperorscore in ronde 7 volgt de eindtelling. Je krijgt nog punten voor:
- Je staff kaarten die een einde spel eigenschap hebben
- Je bezette kamers. 1 tot 4 punten afhankelijk van de verdieping waarop de kamers zich bevinden
- 1 punt voor het geld dat je nog over hebt en per blokje in je keuken
- -5 punten per gast die nog aan 1 van je tafels zit en dus geen kamer heeft.
Degene met de meeste punten mag zich de beste hotelmanager noemen.
Persoonlijke mening
Grand Austria Hotel is een spel uit de top 100 van BGG, een topper dus. Voor mij persoonlijk is het gewoon een goed spel. Je hebt "maar" 14 hoofdacties en daarin moet toch vrij veel gebeuren. Het zo goed mogelijk gebruiken van de eigenschappen van je gasten is dus aangewezen en zeker een heel amusante puzzel.
Het dice-drafting mechanisme is leuk, maar er schuilt natuurlijk al meteen een stevige geluksfactor achter. Het kan zomaar zijn dat de actie die je wil doen niet beschikbaar is. Je kan wel passen en daarna de dobbelstenen terug opnieuw werpen, maar ook dan dien je wat geluk te hebben uiteraard.
De gastkaarten hebben wel een goede balans tussen kant en klare punten en leuke eigenschappen. Deze eigenschappen kunnen, mits de juiste timing, het ontbreken van de juiste actie bij de dobbelstenen wat opvangen.
Hoewel de kaarten allemaal goed zijn, vind ik persoonlijk dat de balans tussen de staff kaarten wel wat uit evenwicht is. Er zit bijvoorbeeld een kaart in die zorgt dat je niet meer kan worden gestraft door de emperor, ok die zijn dan ook ietsje duurder maar... De straffen zijn toch vrij stevig en het is niet altijd simpel om op het emperorspoor omhoog te gaan, dus als je daar niet meer moet op letten...
Het thema is wel geslaagd en komt goed tot uiting. Gasten aantrekken, voorzien van lekker eten en drinken en dan laten overnachten in een kamer van hun voorkeur... Allemaal zeer leuk gedaan in dit spel.
Een prima spel dus, waar voor mij weliswaar net iets te veel geluksfactor in zit voor het type spel dat het is. Het thema is prima uitgewerkt en ik zie daarom ook zeker waarom het goed scoort bij het brede publiek.
TIP 1: Zorg ervoor dat je bij de drafting van de staff kaarten aan het begin van het spel toch zeker 1 kaart probeert te nemen met een einde spel score eigenschap. Uit ervaring hebben we gemerkt dat deze dikwijls een stevige invloed hebben op de eindscore.
TIP 2: Het spel op zich is leuk met elk spelersaantal, maar houd er rekening mee dat als je met 4 spelers speelt dat bvb de startspeler van de ronde als 1ste en als 8ste aan de beurt is. Met andere woorden, het kan echt een hele tijd duren voor je dan weer aan de beurt bent.
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties