Great Western Trail - Second Edition (ENG)

Een overzicht

 

Jaar: 2021
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 75-150 minuten
Vanaf leeftijd: 14 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,70
Uitgever: Eggert Spiele
Spelontwerp: Alexander Pfister

 

Je bent een veeboer en je legt telkens een weg met je vee af tussen Texas en Kansas City. Probeer een zo groot mogelijke variatie en je beste vee te hebben als je aankomt in Kansas City. Maar let op: verschillende gebouwen langs je route kunnen een voor- of nadeel opleveren als je hier langs komt. Verder zitten er struikrovers op de weg naar succes te wachten om je te overvallen! Beheer je kudde goed en tracht zo efficiënt mogelijk in Kansas City aan te komen.

Great Western Trail is een combinatie van een deckbuilding game en een worker-placement-spel.

Opzetten van het hoofdbord

Plaats het hoofdbord in het midden van de tafel. Schud de 9 stationstegels en plaats 5 tegels random op elk van de 5 open stations. Leg de resterende tegels terug in de doos. Neem de 7 neutrale gebouwtegels en leg deze op de 7 neutrale plaatsen op het hoofdbord. Voor je eerste spel raden wij aan om elke tegel te linken met zijn respectievelijke plaats.


Plaats de fiche voor de arbeidsmarkt op de bovenste, open ronde plaats in de arbeidsmarkt. Neem alle tegels uit de doos en sorteer ze op nummer (zie de achterkant van elke tegel) en plaats ze in de respectievelijke zakjes. Leg deze zakken naast het spelbord, toegankelijk voor alle spelers.


Trek nu ad random 7 tegels uit "zak 1" en plaats ze op de juiste plaats op het hoofdbord.

Als je een rover trekt (groene of oranje), plaats je deze op het laagste nummer in de roverssectie.

Als je een obstakel trekt, dan plaats je deze op de juiste plaats in de obstakelsecties. Bij een overstroming, leg je deze in de watersectie. Bij een droogte, leg je deze in de woestijnsectie & bij vallende rotsblokken leg je deze in de rotssectie.


Trek nu zoveel tegels als nodig om de eerste en tweede rij van de arbeidsmarkt te vervolledigen. Het aantal tegels hangt af van het aantal spelers. Trek deze tegels uit zak 2.

Hierna trek je van elke zak 2 tegels en leg je deze op de 6 plaatsen die voorzien zijn in Kansas City

Vervolgens schud je alle koeienkaarten en leg je er een aantal open, afhankelijk van het aantal spelers:

  • 2 spelers: 7 kaarten - Simmental variant: 9 kaarten
  • 3 spelers: 10 kaarten - Simmental variant: 12 kaarten
  • 4 spelers: 13 kaarten - Simmental variant: 15 kaarten

Sorteer de kaarten per koeiensoort en zorg dat de kaarten met de meeste punten bovenaan liggen! 

Tip: Wij spelen altijd met de Simmental variant, welke een kleine, maar leuke extra toevoegt aan het spel.

Schud vervolgens alle doelkaarten en leg er 4 open op tafel. Als laatste voorbereiding zorg je dat het geld en de "2x" tegels binnen het bereik van alle spelers liggen.

Opzetten van het spel: Spelers


Elke speler neemt een bord en componenten in de gekozen spelerskleur. Je krijgt:

  • Een spelersbord
  • 14 schijfjes --> Plaats deze in de open secties op je spelersbord. Enkel de 2 grijze plaatsen links bovenaan op je spelersbord blijven open.
  • 1 trein --> Plaats deze op het station aan het begin van het spoor op het spelbord
  • 1 certificaatblokje --> Plaats deze op de bovenste plaats van je certificaatsectie op je persoonlijke bord.
  • 1 veeboer --> Plaats deze voorlopig naast het bord.
  • Als je met 2 of 3 spelers speelt, leg je de spelerstegel correct op fase A van je spelersbord (hier beneden aangegeven in de foto)
  • 12 private gebouwen --> In je eerste spel, speel met de "a" kant. In verder spellen kan je een speler aanduiden die bepaalt met welke kant je speelt.
  • 14 koeien. Dit is je startdeck en is voor elke speler hetzelfde. Schud al deze kaarten en leg deze voor je neer.
  • 1 startdoelkaart --> Schud de 4 startdoelkaarten en geef elke speler 1 hiervan.
  • Startkapitaal & 1 "2x"-token, afhankelijk van de startspeler.

Belangrijk: Vooraleer we aan het spel beginnen, moet elke speler 4 kaarten vasthebben. Als je niet de startspeler bent, mag je voor je eerste beurt meer kaarten trekken, maar ga je deze moeten minimaliseren tot maximaal 4 kaarten. Verder is de eerste zet in het spel van groot belang! Elke speler mag zijn/haar veeboer op een neutraal gebouw NAAR KEUZE plaatsen om de eerste actie te doen. Als een speler dus onmiddellijk een goede hand heeft van vee, kan deze opteren om bijna onmiddellijk vee te gaan afleveren in Kansas City!

Doel van het spel

Tijdens je beurt ga je jouw veeboer bewegen van Texas naar Kansas City. De route wordt op het hoofdbord aangeduid, maar op bepaalde kruispunten heb je meerdere opties. Dit kan nuttig zijn om bijvoorbeeld obstakels te omzeilen. In het begin mag je tijdens een beurt maximaal 3 plaatsen passeren. Een plaats kan een obstakel zijn, een neutraal gebouw, een gebouw van een andere speler, een rover, maar ook jouw eigen gebouwen. Als je jouw veeboer laat stoppen, voer je de betrokken actie(s) uit die op de gebouwen staan.

Als je tijdens je beurt Kansas City bereikt, moet je jou vee op de trein zetten en sturen naar een andere stad. Deze steden kunnen je punten opleveren op het einde van het spel. Hierna zal je herder opnieuw starten in Texas en opnieuw de route naar Kansas City trotseren. Je zal (afhankelijk van je eigen snelheid), 5-7 keer in Kansas City terecht komen.

Tijdens het spel worden geen punten geteld. Enkel op het einde van het spel worden alle punten geteld aan de hand van vee in je deck, gebouwen, treinstations in je bezit, doelkaarten, ....

Tip: Focus niet op 1 enkele rij helpers. Veel mensen gaan standaard voor enkel cowboys, omdat ze hierdoor goedkoop en snel een goed deck kunnen vormen, maar verliezen dan veel punten doordat de trein zeer traag vooruitgaat of mist opportuniteiten die gebouwen zeker en vast wel bieden! Probeer dus een goede balans te vinden.

Het spel eindigt als de fiche van de arbeidsmarkt van het bord gaat. Elke speler krijgt daarna nog 1 spelbeurt. Wie hierna de meeste punten scoort, wint het spel!

Verloop van een beurt

Tijdens je beurt ga je in feite 3 fasen afwerken:

  • Fase A: Verplaats je veeboer naar een andere locatie op het pad
  • Fase B: Gebruik de actie(s) op de respectievelijke locatie
  • Fase C: Zorg altijd dat je kaarten in je hand hebt naargelang je handlimiet

Fase A: Verplaats je veeboer

Belangrijk: ELKE tegel in het spel wordt aanzien als een locatie (gebouwen, rovers, obstakels). Plaatsen waar niets ligt, worden aanzien als GEEN locaties. Met andere woorden: Tel lege plaatsen niet mee in je limiet om je veeboer te verplaatsen.

In deze fase verplaats je jouw veeboer over het pad van Texas naar Kansas City. Volgende regels gelden bij deze actie:

  • De verplaatsing wordt geteld in stappen. Elke locatie die je tegenkomt op je pad, is een stap.
  • Je MOET je veeboer vooruit verplaatsen
  • Als je deze fase beëindigd is dit de locatie die je gebruikt in fase B
  • Herders die je tegenkomt op je weg versperren deze niet.

Sommige locaties vertonen een "groene" en/of "zwarte" hand. Als je veeboer hierlangs passeert, MOET je tol betalen:

  • Als het een obstakel of een rover is, betaal je aan de bank
  • Als het een gebouw van een andere speler is, betaal je de tol aan deze speler

De tol die je moet betalen is afhankelijk van het aantal spelers.

In het voorbeeld wil de blauwe speler zich begeven naar gebouw "B". Om dit te doen kan hij 2 routes kiezen. Als hij de blauwe route kiest, moet hij 2x tol betalen aan de bank en "verbruikt" hij 3 stappen. Als hij de rode route kiest moet hij 1x tol betalen aan de rode speler, maar aan de gele speler moet hij geen tol betalen (geen hand op het gebouw). Ook hier verbruiken we 3 stappen.

Als je geen tol kan betalen op een moment in het spel ,mag je wel nog altijd verder stappen en betaal je wat je kan.

Fase B: Actie(s) op de locaties gebruiken

Acties op neutrale gebouwen of private gebouwen van je eigen kleur

Op een neutraal gebouw of een privaat gebouw van je eigen kleur, heb je qua uitvoering van 1 of meer acties altijd 2 keuzes

Keuze 1: Gebruik de lokale acties

We gaan in deze uitleg niet alle acties apart uitleggen. In de appendix met het spel worden deze uitvoerig en duidelijk uitgelegd.

Op alle gebouwtegels staan 1, 2 of 3 acties die je kan uitvoeren in 1 beurt als je veeboer hierop eindigt. Je mag:

  • Elke actie op deze tegel 1 maal uitvoeren
  • Deze acties in een volgorde naar keuze uitvoeren
  • Kiezen om niet alle acties uit te voeren
  • Op sommige tegels enkel 1 van de 2 acties uitvoeren (zie voorbeeld)
  • Op sommige plaatsen op het bord, als er een privaat gebouw van jezelf geplaatst is en je komt hierop met je veeboer, extra acties uitvoeren. (zie voorbeeld)

In onze voorbeelden zien we:

  • Een speler heeft 2 acties die hij mag uitvoeren. Ofwel gaat zijn certificatie 1 omhoog OF hij neemt een doelkaart uit de voorraad. Als tweede actie mag de speler zijn trein verder zetten, afhankelijk van het aantal treinconducteurs in zijn bezit.
  • In de tweede afbeelding mag de speler acties zoals normaal uitvoeren (maximalisatie van certificaten & 5 stappen vooruit), maar hij mag ook als extra acties een "Criolo-koe" uit zijn hand in zijn aflegstapel leggen, om zijn certificatie met 1 verhogen EN hij krijg 2 geld.

Keuze 2: Gebruik de acties van je persoonlijke bord

Op je persoonlijke bord heb je standaard 2 acties vrij van in het begin van het spel. Als je om een reden geen enkele van de acties van een gebouw wil uitvoeren, dan kan je ervoor kiezen om 1 actie van je persoonlijk bord te kiezen.

In het voorbeeld hebben we onze tweede schijf van het inkomen al kunnen verwijderen (tijdens een eerdere beurt). Als we nu kiezen om deze actie te gebruiken, krijgen we 2 geld.


Acties op private gebouwen van andere spelers, een obstakel of een rovertegel

In dit geval heeft de speler slechts 1 keuze: Gebruik een actie van je persoonlijke bord.

In het voorbeeld zien we dat we op een rovertegel zijn geland. We betalen eerst de tol (zwarte hand) aan de bank. Hierna gebruiken we een actie naar keuze van ons persoonlijke bord.


Bereiken van Kansas City

Als een speler Kansas City bereikt MOET hij daar stoppen. Hij voert 5 acties in volgorde uit:

  1. Neem een tegel naar keuze van kolom "1" en leg deze op de correcte plaats op het spelbord
  2. Neem een tegel naar keuze van kolom "2" en leg deze in de arbeidsmarkt.
  3. Neem een tegel naar keuze van kolom "3" en leg deze op de correcte plaats op het spelbord of in de arbeidsmarkt
  4. Laat je veekaarten in je hand zien en bereken je inkomen. Krijg dit inkomen van de bank en leg je geleverde veekaarten in je aflegstapel
  5. Neem 1 van je persoonlijke schijfjes van je speelbord af en leg deze op de stad waar je jouw vee kan/wil leveren

Actie 1-3 in Kansas City: Tegels nemen

Je neemt dus een tegel van elke kolom en plaatst deze op het spelbord.

In het geval je een obstakeltegel of een roverstegel neemt, leg je deze op de eerst vrije plaats waar deze thuishoort. 

In het geval van een tegel voor de arbeidsmarkt, een werkerstegel, plaats je deze op de arbeidsmarkt:

  • Plaats de tegel in de rij waar de arbeidsmarktmunt ligt.
  • Vul de rij van links naar rechts
  • Als je een werker op de plaats van de arbeidsmarkmunt moet leggen, verplaats je de munt 1 rij naar beneden.

Als de arbeidsmarktmunt een bepaalde grens overschreid, triggert dit een extra actie:

  • Als de munt de lijn overschrijdt met het teken van het "vee", dan betekent dit dat ONMIDDELLIJK de veemarkt wordt aangevuld tot de respectievelijke grens van kaarten (afhankelijk van het aantal spelers).
  • Als de munt van het bord afgaat, dan krijgt de speler die dit heeft gedaan de munt en scoort hij 2 punten op het einde van het spel. Het einde van het spel is nu ook getriggerd. Elke speler krijgt nog 1 beurt.

Actie 4 in Kansas City: Inkomsten

Onthul je hand aan iedereen en bereken de totale waarde van je geleverde veestapel. Tel alle waarden van de UNIEKE kaarten bij elkaar op. Belangrijk is inderdaad dat je verschillend vee moet afleveren in Kansas City om een hoger inkomen te bekomen!

In het voorbeeld leveren we 4 kaarten af:

  • 1 Criolo --> Waarde = 1
  • 2 Longhorns --> Waarde = 3
  • 1 Black Angus --> Waarde = 3

We leveren dus in totaal een waarde af van 7 in Kansas City.

Dit is nog niet alles. Je kan je waarde van je veestapel "upgraden" door certificaten in te zetten die je verzameld hebt tijdens het spel.

Tijdelijke certificaten: Deze worden bijgehouden op je persoonlijke bord. In het onderstaande voorbeeld zouden we 2 certificaten kunnen inzetten.

Permanente certificaten: Deze kan je behalen (uitleg verder hoe) door tegels te bemachtigen van de treinstations. In het voorbeeld hebben we permanent 1 certificaat dat we altijd kunnen gebruiken.

Stel dat we de certificaten nu allemaal gebruiken, dan leveren we in totaal een veewaarde af in Kansas City van "10". Dit is het inkomen dat we gaan krijgen en gaat ook bepalen in welke steden we onze veestapel kunnen afleveren.


Actie 5 in Kansas City: Leveren

Het vee leveren we nu af in een stad, afhankelijk van de totale veewaarde die we net hebben berekend. In ons voorbeeld, met een waarde van "10" kunnen we in elke stad leveren tot en met Chicago. Je mag je vee slechts 1 maal in elke stad (buiten New York & Kansas City) afleveren tijdens het spel.

Je neemt een schijfje van je persoonlijke bord en je plaatst dit op de gekozen stad. Schijfjes van een plaats met witte randen mag je overal plaatsen, schijfjes van een plaats met zwarte randen mag je enkel plaatsen op een stad die ook donkere randen vertoond.

In het voorbeeld kiezen we om af te leveren in Chicago. We kunnen dus elk schijfje van ons bord kiezen om hier te leggen. Aangezien we in een vorige beurt ook in Peoria hebben geleverd, triggeren we nu de actie tussen de 2 steden, namelijk een doelkaart uit het aanbod op hand nemen.

Bij het bepalen van welk schijfje van je bord, zijn er 4 grote opties om rekening mee te houden

Schijf van je persoonlijke acties afnemen. Dit houdt in dat je nu meer acties of 2x dezelfde actie kan uitvoeren op momenten zoals al eerder beschreven in de uitleg                                                                                       

Schijf van je staplimiet afnemen. Dit MOET van links naar rechts. Als je de eerste schijf verwijdert, mag je een stap meer doen in elke actie en krijg je onmiddellijk geld. Bij de tweede schijf krijg je nog een extra stap en krijg je 3 punten op het einde van het spel.

Schijf van je handlimiet afnemen. Hierdoor mag je vanaf nu meer kaarten standaard in je hand nemen en kan je dus grotere aantallen vee afleveren in Kansas City. Je moet wel onmiddellijk 5 geld betalen.

Schijf van je certificatielimiet afnemen. Hierdoor kan je verder gaan op je certificatie.                                                                                                      

Als laatste stap moet je bekijken waar je trein zich bevindt ten opzichte van de stad waarin je zal afleveren. Als de trein zich niet ver genoeg bevindt om te leveren in je stad, dan zal je hiervoor geld moeten betalen aan de bank. Je betaalt 1 geld per rood kruis dat zich bevindt tussen je trein en je stad.

Verplaats hierna je veeboer terug naar Texas (rechtsonder op het speelbord) en vul de lege tegelplaatsen in Kansas city.

In ons voorbeeld leveren we dus 10 vee af in Chicago. We leggen een schijf vanuit ons bord af en we kiezen om onze handlimiet te verhogen tot 5. We betalen 5 geld aan de bank hiervoor. We nemen een doelkaart op handen, aangezien we in een eerdere beurt al in Peoria hebben geleverd. Onze trein bevindt zich slechts in St. Louis. Hierdoor zitten er 4 rode kruizen tussen de trein en Chicago. We betalen 4 geld af aan de bank.

Fase C: Vul je hand aan

Als laatste fase vullen we altijd onze hand met kaarten tot onze handlimiet. Als we even aannemen dat we als actie Kansas City hebben gedaan en in ons voorbeeld onze handlimiet naar "5" hebben verhoogd, trekken we dus zoveel kaarten als nodig om tot aan "5" te komen.

Treinstations & doelkaarten

Tijdens bepaalde acties kan je treinstations upgraden en/of doelkaarten verkrijgen. We verkiezen om deze acties kort toe te lichten, aangezien ze toch wel een grote invloed op je spelbeeld kunnen hebben.

Treinstations Upgraden

Als je door je trein verder te zetten beslist om deze naar een treinstation te zetten, dan kan je het voordeel hiervan onmiddellijk verkrijgen. 

  • Neem de tegel (als er 1 is) van het station en leg die bij je persoonlijke bord.
  • Je MOET een stationschef aanduiden die je neerlegt op de plaats van de stationstegel: De chef is 1 van je werkers vanuit je persoonlijke bord.
  • Betaal de upgradekosten
  • Verkrijg de punten op het einde van het spel
  • Leg een schijfje op de lege stationsplaats neer.

Doelkaarten spelen

Doelkaarten in je hand kan je tijdens enkele momenten in je beurt afspelen. Voor fase A en voor of na fase B. Als je een doelkaart speelt, dan komt deze ook actief in het spel. Je voert een onmiddellijke actie uit (linksboven op de kaart), maar hou ook rekening dat dit nu minpunten kan veroorzaken als je dit doel niet behaalt op het einde van het spel!

Belangrijk: Op het einde van het spel mag je alle passieve doelkaarten ook spelen die je wil. Het enige verschil is dat de onmiddellijke actie niet meer getriggerd wordt.

Einde van het spel

Als de arbeidsmarktmunt van het bord wordt geduwd, krijgt elke andere speler nog 1 beurt. Hierna volgt de puntentelling:

  • Per 5 dollar dat je in je bezit hebt krijg je 1 punt
  • Punten van private gebouwen, die je op het bord hebt gebouwd, tel je op
  • Overwinningspunten in steden waar je afgeleverd hebt of de punten tussen 2 steden in, als je in beide hebt geleverd
  • Overwinningspunten van elk treinstation dat jij bezit
  • Overwinningspunten van elke obstakeltegel die je hebt weten te verzilveren
  • Punten van je veestapel (punten op elke kaart die je gekocht hebt op de markt)
  • Punten van doelkaarten (of minpunten)
  • Punten van de stationstegels
  • Punten voor elke werker die geplaatst is in de laatste 2 kolommen van je persoonlijke bord
  • 3 punten als je het schijfje hebt weten te verwijderen van je staplimiet
  • 2 punten als jij de arbeidsmarktmunt hebt weten te bemachtigen

Wie de meeste punten heeft, wint Great Western Trail!

Persoonlijke mening

 

Wat een fantastisch spel van Alexander Pfister. Constant afwegingen maken, wat doet mijn tegenspeler en welke risico's neem ik.

Het is niet het makkelijkste spel om in te stappen. Er zijn geweldig veel manieren om punten te verdelen en ALLE punten worden pas geteld op het einde van het spel. Hierdoor kan het soms wat moeilijk zijn om een inschatting te maken of je goed of slecht bezig bent.

Maar elk spel is wel anders dat je speelt. Afhankelijk van de kaarten waar je mee start, kan je al een meesterzet doen met waar je begint in het spel. Ga ik onmiddellijk afleveren in Kansas City? Of ga ik eerst zorgen dat mijn trein wat korter bij mijn afleverpunt komt? Ga ik toch naar de koeienmarkt, want er is maar 1 Longhorn beschikbaar?

Het spel vertoeft al jaren in onze collectie. Ongeacht dat ik het een fantastisch spel blijf vinden, wordt het toch tijd om eens te bekijken wat de varianten van Great Western Trail zijn en hoe deze spelen. GWT Argentinië, maar ook GWT New Zealand zijn spelvarianten die wij nog niet gezien hebben op tafel. 

Toch een klein kritiekpunt: De insert die wordt geleverd met het spel is wat jammer ingedeeld. Er is geen plaats om je kaarten te sleeven en het duurt elke keer heel lang om het spel op te zetten. Ikzelf heb de insert eruit gedaan en de fiches in de zakjes gelaten, wat toch wel een 20 minuten opzet spaart!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 8

Afwerking : 8,5

Geluk: 4

Herspeelbaarheid: 9

Tactisch: 9

Fun : 9

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen