Hadara

Een overzicht

 

Jaar: 2019
Aantal spelers: 2-5 personen
Speelduur: 60-90 minuten
Vanaf leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,21
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Benjamin Schwer
Illustrators: Dominik Mayer, Andreas Resch

 

Hadara is een drafting spel waarin je je beschaving zo goed mogelijk moet uitbreiden op vlak van bevolking, voedsel, geld, kolonisering en cultuur. Dit doe je door kaarten te kiezen in 3 tijdperken van telkens 2 fases. Wie zijn bevolking het best leidt wint en verdient eeuwige roem.

Opzetten: hoofdbord

Plaats het hoofdbord in het midden van de tafel. Dit bord bestaat uit 5 segmenten die je in willekeurig volgorde in elkaar klikt tot je een soort pentagon krijgt.
Vorm per kleur een stapel van de kaarten van tijdperk 1, gemarkeerd met een I op de achterkant. Leg 2 kaarten per kleur, per speler gedekt op de voorziene plaats op het hoofdbord. De resterende kaarten mogen terug in de doos.
Voor de kaarten van tijdperk 2 en 3 doe je hetzelfde aan het begin van een nieuw tijdperk.
Van de kolonietegels maken we eveneens 5 stapels met dezelfde waardes en leggen deze naast het hoofdbord. We gebruiken hiervan telkens 1 per speler, de rest van de tegels mogen terug in de doos.
Vervolgens leggen we nog de munten en de +10 tokens in de buurt van het speelbord

Opzetten: spelersbord

Iedere speler kiest 1 van de 5 dieren en neemt het bijhorende spelersbord.
Geef elke speler willekeurig 1 dubbelzijdige setup-kaart (voor eerste spel nemen we steeds de A-kant). Deze setup-kaart geeft aan waar je houten markeerstenen (inkomen (geel), militair (rood), cultuur (blauw), voedsel (groen)) starten op de desbetreffende sporen, met hoeveel geld je het spel begint en wat je initiatief nummer is voor de spelersvolgorde.
Verder plaatsen we boven ons spelersbord nog 8 bonustegels (2 van elke kleur) en 2 gouden medailles.

Iedere speler zorgt dat er genoeg plaats is onder het spelersbord om kaarten te plaatsen

Tijdperk: Fase A

De speler met het laagste initiatief nummer is de startspeler en mag zijn dier, op het rad in het midden van het hoofdbord, draaien naar de kleur waarmee hij/zij wil starten. Alle spelers nemen nu 2 kaarten van de stapel van de kleur die grenst aan jouw dier. Hiervan kiest iedere speler 1 kaart en legt deze open op de aflegstapel bij de juiste kleur. Voor de andere kaart beslis je of je deze gaat kopen of verkopen.
Kopen: Je betaalt de aangegeven kost voor de kaart en plaatst deze onder je spelersbord in de kolom van de juiste kleur. Op de kaart staat bovenaan aangegeven op welk spoor/sporen op je spelersbord je vooruit mag gaan en hoeveel stapjes.
Verkopen: Je legt de kaart gedekt op een aflegstapel naast het bord (verdwijnen uit het spel) en krijgt hiervoor 2 munten in tijdperk 1, 3 in tijperk 2 en 4 in tijdperk 3.

Zijn alle spelers klaar dan draait het rad 1 kleur verder en nemen alle spelers 2 kaarten van de volgende kleur. Zo doen we dit verder tot de spelers alle kleuren gehad hebben.

BELANGRIJK: De kaarten worden gedurende het spel steeds duurder, maar de kost wordt verminderd door het aantal kaarten/inwoners die je hebt in de kleur van de gespeelde kaart. Koop je bvb een blauwe kaart die 5 munten kost en je hebt reeds 2 blauwe kaarten onder je spelersbord, dan kost deze kaart voor jou slechts 3 munten!

Inkomen

Elke speler kijkt naar zijn inkomenspoor (geel) en krijgt zoveel munten als het spoor aangeeft.

BELANGRIJK: Ga je op eender welk spoor voorbij een 10-tal dan leg je een +10 fiche achter het desbetreffende spoor en je begint met je marker terug vooraan.

Kolonies

Voor de kolonies kijken we naar het militaire spoor (rood) en de kolonietegels. Zit je op het spoor op minstens 3,9,15,21 of 30 dan mag je één kolonietegel nemen van de desbetreffende waarde. Je mag nooit een tegel nemen van een waarde waarvan je er al 1 hebt! De startspeler mag als eerste nemen en dan verder met de klok mee.

Als je een tegel hebt genomen kan je kiezen of je de kolonie plundert of integreert.
Plunderen: Je krijgt de munten die linksboven op de tegel afgebeeld staan (groen). Je draait de tegel niet om!
Integreren:
Je betaalt de munten linksboven op de tegel (rood) en draait de tegel om (onderste tegel op de foto). Daarna mag je, op de aangegeven sporen bovenaan op de tegel, vooruitgaan op je spelersbord. In elke stapel met verschillende waardes zit ook 1 tegel die meer punten waard is op het einde van het spel door deze om te draaien, maar je weet dus niet welke!

Cultuur

Staat je marker op het cultuurspoor (blauw) minstens op waarde 6,12,20 of 30 dan mag je 1 standbeeld bouwen. Je kiest 1 van je nog beschikbare bonustegels en plaatst deze in de desbetreffende opening. Het grijze cijfer, links van de tegel die je geplaatst hebt, bepaalt nu hoeveel stapjes je op het spoor van de kleur van die bonustegel mag vooruitgaan.

Je kan de bonustegel indien gewenst ook omdraaien. Je krijgt dan geen stapjes op het desbetreffende spoor, maar in plaats daarvan 1 punt per stapje dat je had mogen zetten (bij de puntentelling op het einde van het spel).

Het spreekt voor zich dat je, eens een standbeeld geplaatst, je op die plaats geen extra standbeeld meer kan plaatsen en deze ook niet meer omdraaien.

Tijdperk: Fase B


Beginnend met de startspeler en dan met de klok mee, gaan we in deze fase de kaarten draften die we in fase A open op het hoofdbord hebben gelegd. De actieve speler neemt de bovenste kaart van de stapel van 1 kleur naar keuze. Hij kiest net als in fase A of hij deze kaart koopt of verkoopt. Dit gaat zo door tot alle kaarten van het hoofdbord genomen zijn.

Daarna doen we terug inkomen, kolonies en cultuur zoals hierboven beschreven.

Voeden


De personen die we in onze beschaving hebben opgenomen moeten uiteraard gevoed worden. We tellen het aantal kaarten dat we onder ons spelersbord hebben verzameld en vergelijken dit met de waarde waar onze marker staat op het voedselspoor (groen). Is deze waarde lager dan je totale aantal kaarten, dan moet je kaarten afleggen tot je de juiste waarde van je voedselspoor bereikt hebt. De stapjes die de kaarten die je aflegt je gegeven hebben op 1 of meerdere van de sporen dien je nu ook terug te gaan op de desbetreffende sporen.

In het voorbeeld hebben we 8 kaarten en we staan op het voedselsspoor op 8

Zilver & Gouden medailles

Op het einde van elk tijdperk heb je de mogelijkheid om een zilveren en/of gouden medaille te kopen. Je kan maximum 2 zilveren en 2 gouden medailles kopen tijdens het ganse spel. Merk op dat deze duurder worden in tijdperk 2 en 3.

Koop je een zilveren medaille(s) dan kies je 1 van je resterende bonustegels en je plaatst deze in een beschikbare opening bovenaan je spelersbord.

De gouden medaille(s) die je eventueel koopt leg je op de voorziene plaats op je spelersbord.

Een nieuw tijdperk

De vorige stappen doen we identiek opnieuw tijdens tijdperk 2 en 3.

Voor deze tijdperken gebruiken we uiteraard respectievelijk de kaarten gemarkeerd met II en III.

Voor tijdperk 2 is de speler met het 2de hoogste initiatief nummer op de setup-kaarten de startspeler, voor tijdperk 3 die met het derde hoogste initiatiefnummer. Speel je met 2 (1vs2 x initiatief) of 4-5 spelers (geen enkele keer initiatief) dan compenseer je de benadeelde speler(s) in het begin van het spel met een extra munt.

Paarse kaarten


Jullie hebben misschien gemerkt dat we in dit overzicht nog niet gesproken hebben over de paarse kaarten en dat er geen paars spoor is op je spelersbord. Dat klopt, de paarse kaarten zijn niet verbonden aan een spoor maar kunnen je wel vooruitgang geven op andere sporen en/of geven je een speciale eigenschap tijdens het spel.

Puntentelling

Als de 3 tijdperken zijn afgerond gaan we over tot de puntentelling en dit als volgt:

- Kolonies: punten aangegeven rechts onderaan je kolonietegels (vb 20p)
- Cultuur: punten aangegeven boven elk standbeeld dat je gebouwd hebt (vb 18p) + voor de bonustegels die je hebt omgedraaid voor punten (vb 3p)
- Zilveren medailles: Je kijkt naar de waarde van je marker op het spoor van de kleur van de bonustegel die je voor je zilveren medaille(s) hebt gebruikt. Deze waarde deel je door 2 en de uitkomst, eventueel naar boven afgerond, is het aantal punten dat je krijgt (vb je hebt een gele bonustegel en op het gele spoor sta je op 27 dan krijg je 27:2 = 13,5 afgerond naar boven, 14 punten!)
- Gouden medailles: Per gouden medaille krijg je 7 punten voor elke set van 5 verschillende kleuren kaarten onder je spelersbord. (vb 14p)
- Kaarten: De punten op al je kaarten onder je spelersbord.
- Munten: 1 punt per 5 munten (vb 1p)


Tel al deze punten samen en je kent de winnaar van Hadara.

Persoonlijke mening

 

Hadara, wat Arabisch is voor beschaving en cultuur, is een leuk en wat vergeten (familie)spel. De regels zijn in se eenvoudig en het spel biedt tal van tactische mogelijkheden. Je kan je verdiepen in 1 kleur en zo bvb veel punten scoren op cultuur of kolonies of je kan ervoor kiezen om voor alle kleuren te gaan en je gouden medailles ten volle te verzilveren, maar je gaat er altijd rekening mee moeten houden dat je genoeg geld en voedsel bij elkaar krijgt om je bevolking gelukkig te stemmen. 

Het draften werkt zeer goed en gebeurt in fase A simultaan tussen de spelers. Daar is er dus zeer weinig downtime. In fase B liggen de kaarten dan weer open zodat je eventueel kaarten die je zelf niet zo nodig hebt wel kan wegkapen voor iemand anders en verkopen voor munten.

Al bij al dus een heel leuk spel wat me de eerste keer wat tegenviel (met 2 spelers), maar naar mate het meer te spelen en met hoger spelersaantal me toch wel in postitieve zin verrast heeft.

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 6

Afwerking : 8,5

Geluk: 5

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 7,5

Fun : 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen