Hengelen

Een overzicht

 

Jaar: 2024
Aantal spelers: 3-5 personen
Speelduur: 40-60 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,86
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Friedemann Friese
Illustraties: Maren Rache

Wat zou het thema kunnen zijn van Hengelen? Juist ja, vissen uiteraard... Hengelen is een slagenspel en Friedemann Friese zou zichzelf niet zijn als het geen spel was met een twist! Veel slagen is veel punten, maar ook slechtere kaarten in de volgende ronde. Vind jij de juiste balans?

Opzetten: ronde 1

Iedere speler krijgt een visser- en een vissersbootkaart. Leg deze, samen met een overzichtsblad, voor je neer. Plaats de rondekaart voor het juiste aantal spelers in het midden van de tafel met daarop de schuifkaart. Leg deze laatste zo neer dat de rij voor 1ste ronde zichtbaar is. Deze rij geeft aan met hoeveel handkaarten de spelers elke ronde starten.

Op de kaarten staan onderaan een aantal sterren 0-5. De kaarten zonder sterren zijn de startkaarten. Dit zijn 40 kaarten en ze hebben een waarde van 1-10 in 4 verschillende soorten (krab, octopus, zeepaardje, zeemeeuw). We leggen deze even apart.

De kaarten met sterren vormen de oceaanstapel. Per aantal sterren maken we een aparte stapel. We schudden deze apart en maken dan een gedekte stapel met onderaan de kaarten met 5 sterren, dan die van 4 enz... De stapel met de kaarten met 1 ster komen bovenaan. We zorgen dat de gedekte stapel bereikbaar is voor alle spelers.

Dan nemen we de 40 startkaarten en spelen we met 3 of 4 spelers dan verwijderen we nog enkele kaarten:

- 3 spelers: alle kaarten met waarde 1 en 2 en de blauwe en rode 3 gaan terug in de doos. We delen alle spelers nu 10 kaarten om mee te starten.
- 4 spelers: alle kaarten met waarde 1 gaan terug in de doos. We delen om te starten 9 kaarten uit aan elke speler.
- 5 spelers: we delen alle 40 kaarten uit, 8 aan elke speler.

Spelen: ronde 1

In de 1ste ronde heeft elke speler startkaarten op hand en wordt er simpelweg gespeeld zoals in elk slagenspel. De startspeler komt een kaart uit om de slag te starten en bepaalt de gevraagde kleur. De rest van de spelers, met de klok mee, volgen de gevraagde kleur. Heb je die niet op hand, dan speel je een kaart van een andere kleur. De speler met de hoogste kaart in de gevraagde kleur wint de slag en mag de volgende slag uitkomen. Win je een slag dan leg je de gewonnen kaarten gedekt op je visser. We spelen verder tot alle handkaarten op zijn.

Iedere speler telt nu het aantal kaarten op zijn visser. Dit zijn meteen ook je punten voor ronde 1 (1 punt/kaart). Daarna schud je al je gewonnen kaarten en leg je deze op je vissersboot. We doen de schuifkaart 1 rij naar beneden zodat we kunnen zien hoeveel kaarten we op hand moeten nemen voor ronde 2. We nemen dat aantal kaarten van de trekstapel op onze vissersboot en we zijn klaar voor de volgende ronde. De volgende ronde wordt steeds gestart door de speler die op dat moment het minste punten in totaal heeft.

Te weinig kaarten

Spelers die weinig of geen slagen hebben gewonnen zullen merken dat ze niet genoeg kaarten kunnen nemen van hun vissersboot om de volgende ronde te kunnen starten. Is dit het geval dan nemen ze alle kaarten die op hun vissersboot beschikbaar zijn op hand en ze vullen daarna aan met kaarten van de oceaanstapel tot ze het gewenste aantal kaarten op hand hebben. Zijn er meerdere spelers die kaarten moeten bijnemen van de oceaanstapel dan mag degene die het meeste kaarten moet bijnemen als eerste.

Spelen: ronde 2-8

Op zich verandert er niets aan het basisspel in de rest van de rondes, behalve dat er nieuwe en betere kaarten bijkomen vanuit de oceaanstapel.
Als alle handkaarten gespeeld zijn gaan we, net als in ronde 1, tellen hoeveel kaarten we op onze visser hebben liggen en die leveren ons weer 1 punt/kaart op. Het kan nu wel zijn dat we nog kaarten hebben liggen op onze vissersboot. Daarom schudden we enkel de kaarten die we deze ronde hebben gewonnen en we steken deze onder de kaarten die eventueel nog op onze vissersboot liggen. Daarna nemen we weer het gewenste aantal kaarten op hand voor de volgende ronde.

Nieuwe kaarten

Als je goed hebt opgelet weet je dat er dus vanuit de oceaanstapel regelmatig nieuwe kaarten in het spel komen. Naarmate deze stapel vordert worden de kaarten ook alsmaar beter (aangeduid door de sterren op een kaart). Niet alle kaarten van een bepaald aantal sterren komen er ineens bij, dit gebeurt stelselmatig. Je weet dus niet exact welke kaarten er in een nieuwe ronde zullen opduiken.

1 ster

Voor elke kleur komt er de waarde 0 en 11 bij. Ook komen er groene kaarten in het spel, de vissen (waarde 1-3). Deze zijn de troefkaarten.

Troefkaarten werken in dit spel op dezelfde manier als in andere slagenspellen. Kan je de gevraagde kleur niet volgen, dan mag je een troefkaart spelen om de slag te kopen. Heb jij de hoogste troefkaart gespeeld dan win je de slag.


De 0 heeft als speciale eigenschap dat de speler die de 0 heeft gespeeld 1 van de kaarten in deze slag mag stelen en op zijn/haar visser leggen en dit vooraleer de winnaar van de slag de kaarten op zijn visser legt. Dit wil zeggen dat je niet alleen een punt steelt, maar ook een betere kaart voor de volgende ronde.

Een nul heeft een kleur dus, tenzij je de gevraagde kleur niet op hand hebt, mag je geen 0 van een andere kleur spelen.

Hebben meerdere spelers een 0 gespeeld dan mogen al die spelers een kaart uit de slag stelen, beginnend vanaf de startspeler en met de klok mee.

2 sterren

Voor elke kleur komt de waarde 12 en 13 in het spel en ook de troefkaart met waarde 4. 

Verder vinden we ook 2 boeikaarten terug. Boeikaarten zijn de enige kaarten die je eender wanneer mag spelen, ook als je de gevraagde kleur zou kunnen volgen.

Speel je de linker boeikaart dan mag jij, ongeacht wie deze slag wint, uitkomen voor de volgende slag.
Speelt iemand de rechter boeikaart dan gaat iedere speler, vooraleer de volgende slag wordt aangevat, één kaart doorgeven naar links.

3 sterren

Hier komt voor elke kleur de waarde 14 erbij en van de troefkaarten waarde 5,6,7 en... de 0. 

Er komen ook 2 nieuwe boeikaarten in het spel.

Neem je de linkse boei in een slag dan trek je -3 punten af van je score voor deze ronde.
Speel je de rechtse boei dan mag jij, ongeacht wie deze slag wint, de kleur bepalen waarmee de volgende slag moet uitgekomen worden. Dit mag ook de troefkleur zijn.

4 sterren

De kaarten met 4 sterren bevatten dan weer de waardes 15 en 16 van elke kleur, de troefkaarten van waarde 8,9 en 10 en weer een nieuwe boeikaart.

Deze boei zorgt ervoor dat de laagste kaart deze slag wint (volgens de normale regels voor een slag).

5 sterren

5 sterren tenslotte worden gegeven aan de waarde 17 en 18 van elke kleur, de troefkaarten van waarde 11 tot en met 16 en nog 1 nieuwe boeikaart.

Speel je deze boei dan mag jij alle andere kaarten van de slag op je visser leggen en de winnaar van de slag krijgt enkel de boei. Wordt er een 0-kaart gespeeld na deze boeikaart, dan mag de speler die de 0 heeft gespeeld de boei nemen.

Einde van het spel

Wanneer alle handkaarten in de 8ste ronde gespeeld zijn, tellen we nog 1 keer alle kaarten op onze visser aan 1 punt/kaart. 
We tellen de punten van alle 8 rondes samen en kennen de winnaar van Hengelen!

Persoonlijke mening

Hengelen is een tof en verrassend slagenspel. Zoals we gewend zijn van Friedemann Friese zit er weer leuke twist aan. Toegegeven, dit komt zijn spellen niet altijd ten goede, maar deze keer is het er wat ons betreft boenk op.

De balans tussen veel punten halen in een ronde, maar daarmee ook minder goeie kaarten hebben voor de volgende ronde, maakt dat elk potje spannend blijft tot het einde. Het aspect dat je heus niet elke slag wil en moet winnen brengt een tactisch randje met zich mee. Je kan natuurlijk ook niet eeuwig blijven slagen aan je voorbij laten gaan, want via het oceaandeck ga je toch betere kaarten op hand krijgen en hey... het draait uiteindelijk ook om slagen te winnen en punten te halen.

De speciale eigenschappen van de 0 en de boeien zijn ook zeer slim gedaan. Ze voegen net weer een gemeen randje toe aan het spel, maar zonder overdrijven. De balans zit precies goed.

Kortom, met Hengelen komt er voor ons, en vermoedelijk ook andere liefhebbers van slagenspellen, een topper bij die het weer op een net ietwat andere manier doet dan zijn voorgangers. Een aanrader dus!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 2

Geluk: 8

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 6

Fun : 8,5

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen