Kronologic: Paris 1920
Een overzicht
Jaar: 2024
Aantal Spelers: 1-4 Personen
Speelduur: 30 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,13
Uitgever: Geronimo Games
Spelontwerp: Fabien Gridel & Yoann Levet
Parijs 1920, een stad in de ban van misdaad en schandalen. Als onderzoekers gaan we proberen om deze misdaden te ontrafelen in verschillende scenario's. We verzamelen aanwijzingen, ondervragen de betrokken personen en spreken ons logisch denkvermogen aan om het mysterie te ontdekken. Wat gebeurde er allemaal in de opera en wanneer, dat is de vraag!
SPOILERS: In dit overzicht staan enkele foto's en voorbeelden. We trachten hierbij zo weinig mogelijk te verklappen van de onderzoeken!

Opzetten van het spel
Het spel bevat 3 scenario's/doosjes met daarin telkens 5 onderzoeken in verschillende moeilijkheidsgraden. Je start door een scenario en een onderzoek te kiezen.
Heb je dit gekozen dan ga je, in het boekje van het scenario, hiervan een beschrijving vinden alsook de specifieke spelregels voor dat onderzoek en de vragen die je moet beantwoorden om het onderzoek af te sluiten.
De plattegrond van de opera leggen we in het midden van de tafel. Daarrond leggen we de tijds-, personen- en locatiekaarten van het gekozen onderzoek.
Alle spelers krijgen een scherm, notitieblad en een potlood. We kiezen een startspeler en zijn klaar om aan het onderzoek te beginnen.
Elk onderzoek geeft in het scenarioboek aan waar de personen starten. Dit noteren we op ons notitieblad doormiddel van de eerste letter van de persoon in kwestie. Op dit notitieblad vinden we een plattegrond van de opera op de 6 verschillende tijdsstippen terug. Hierbij een voorbeeld:
Een speelbeurt
Als je aan de beurt bent ga je 1 locatie in de opera onderzoeken. Je kan kiezen om meer informatie in te winnen over een persoon of over een tijdstip.
1. Een persoon
Je neemt 1 van de beschikbare personen en legt deze achter je scherm. Daarna kies je een locatie en je legt deze omgekeerd onder je juist gekozen personenkaart. Doe dit zodat de afgeronde hoeken van beide kaarten mooi overeen komen. Als het goed is zie je nu links bovenaan het symbool van de locatie, een witte kader met een tijdsaanduiding en een groene kader met een X + cijfer.
De groene kader is openbare informatie en moet de actieve speler meedelen aan de andere spelers. In dit voorbeeld wil dit zeggen dat de Chauffeur 2x in de trappenhal is geweest.
De witte kader is geheime informatie. Enkel de actieve speler weet nu dat 1 van de 2 tijdstippen dat de Chauffeur aanwezig was in de trappenhal, tijdstip 2 was.
Op ons notitieblad kunnen alle spelers nu een 2 invullen achter de tekening van de Chauffeur en dit bij het symbool van de trappenhal. De actieve speler kan in de trappenhal, bij tijdstip 2, een C noteren om aan te geven dat de Chauffeur hier op dat tijdsstip aanwezig was.
2. Een tijdstip
Je neemt 1 van de beschikbare tijdskaarten en legt deze achter je scherm. Daarna kies je een locatie en je legt deze omgekeerd onder je juist gekozen tijdskaart. Doe dit ook weer zodat de afgeronde hoeken van beide kaarten mooi overeen komen. Als het goed is zie je nu links bovenaan terug het symbool van de locatie, een witte kader met een persoonsaanduiding en een groene kader met een X + cijfer.
Net zoals bij de personenkaarten is ook hier de groene kader openbare informatie en moet de speler dit meedelen aan de andere spelers. In dit voorbeeld wil dit zeggen dat er 2 personen aanwezig waren in de balletzaal op tijdstip 5.
De witte kader is weer geheime informatie. Enkel de actieve speler weet nu dat de Avonturier 1 van de 2 personen is die op tijdstip 5 aanwezig waren in de balletzaal.
Op ons notitieblad kunnen alle spelers nu een 2 invullen in de balletzaal op tijdstip 5 om het aantal aanwezige personen weer te geven. De actieve speler kan op diezelfde locatie ook een A invullen om aan te geven dat 1 van de 2 aanwezigen de Avonturier was.
Extra beurt
Soms kan het gebeuren dat er rode pijlen staan in de geheime witte kader. Dit is meestal wanneer je in de groene kader een X 0 ziet staan. Het geeft wel info aan alle spelers (de Avonturier is nooit in de foyer geweest), maar er is geen nuttige geheime info voor de actieve speler. Hierdoor heeft deze een minderwaardige beurt en krijgt hij/zij onmiddellijk een extra beurt.
Logische conclusies
Nadat de spelers de info die hij/zij verkregen, genoteerd en verwerkt hebben, is de volgende speler aan de beurt om een locatie + een tijds- of personenkaart te kiezen. Na een aantal beurten kunnen we reeds logische conclusies trekken en hierbij zijn enkele algemene regels van belang! Tenzij het scenario anders vermeldt, geldt dat:
- de personen op een volgend tijdsstip telkens bewegen naar een aangrenzende locatie. Locaties zijn aangrenzend als ze verbonden worden met een witte deur (te zien op de plattegrond van de opera). De personen blijven dus nooit 2 tijdstippen na elkaar op dezelfde locatie.
- de personen zich altijd slechts 1 locatie verplaatsen per tijdstip.
Einde van het spel
Denkt een speler het antwoord te weten op alle onderzoeksvragen, dan mag hij/zij dit aankondigen op eender welk moment in het spel. Je noteert je antwoorden op je notitieblad en je kijkt in het scenarioboekje of je antwoorden juist zijn. Indien ja dan win je het spel, zoniet dan verlies je en gaan de andere spelers gewoon verder tot iemand de juiste antwoorden gevonden heeft!
Persoonlijke mening
Kronologic: Paris 1920 is een spel dat je waarschijnlijk meteen doet denken aan Cluedo! Het is inderdaad een moderne versie van deze geprezen klassieker.
De opzet en het artwork mogen er best wezen, net als de leuke componenten en de wijze waarop je de info verkrijgt. Het gegeven dat je ook op de beurt van een andere speler wat info krijgt is slim gezien. Dit zorgt ervoor dat er weinig downtime is in het spel. Je bent constant aan het nadenken en notities aan het nemen.
We geven graag mee dat, zeker voor kinderen, je niet mag vergeten dat er ook logische conclusies kunnen getrokken worden tijdens het spel, een soort deductie. Je moet niet letterlijk alle tips gaan zoeken, maar ook logisch nadenken waar de personen op bepaalde tijdstippen kunnen zijn. Als je weet dat elke persoon 1 locatie verplaatst per tijdstip, duurt het bvb even voor deze persoon aan de andere kant van de opera geraakt.
Door slimme keuzes te maken in je vraagstelling en logisch na te denken kom je al ver, zeker in de makkelijkere startscenario's. De moeilijksheidsgraad die wordt opgetrokken helpt mee aan een goede herspeelbaarheid, al blijven er natuurlijk slechts 3 scenario's met telkens 5 onderzoeken te spelen. Gelukkig zijn er al uitbreidingen of nieuwe versies van dit spel voorhanden.
Kronologic is voor ons daarom een leuk deductie-/'who done it'-spel, dat toch net iets meer heeft dan het klassieke Cluedo. Logisch nadenken is altijd goed in een spel, zeker ook voor kinderen (10+).
Beoordeling (op 10)
Instapniveau: 4
Afwerking : 8
Geluk: 7
Herspeelbaarheid: 7
Tactisch: 6,5
Fun : 7,5
Reactie plaatsen
Reacties