Let's go to Japan

Een overzicht

 

Jaar: 2023
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 45 minuten
Vanaf leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,04
Uitgever: White Goblin Games
Spelontwerp: Josh Wood

 

Het land van de reizende zon! Wie wil eens niet op reis naar Japan... In dit spel ben jij een toerist die zo goed mogelijk een reis naar Japan probeert te plannen en te beleven. Bezoek verschillende iconische plaatsen in Tokyo en Kyoto, maar plan dit zorgvuldig om de coolste reis te maken en de meeste punten te scoren. Waar word jij blij van en wat zijn jouw hoogtepunten?

Opzetten van het spel

Elke speler neemt een spelersbord en een set van 6 verschillende voorwaardefiches in je bepaalde spelerskleur.

Daarnaast neemt elke speler nog:
- een set van 5 verschillende belevingsfiches, deze leggen we op positie 0 van het belevenisspoor op je eigen spelersbord.
- een stemmingsfiche/schijf die we in het midden van het stemmingsspoor
- een stressfiche, startend op het meest linkse veld van het stress-spoor (onder het stemmingsspoor)
- een geluksfiche, startend op het meest linkse veld van het geluksspoor (onder het stemmingsspoor)
- een start-treinfiche

We schudden de activiteitenkaarten van Tokyo (blauw) en Kyoto (roze) apart en leggen deze in 2 gedekt stapels in het midden van de tafel.

Daarbij leggen we ook het rondebord (met het rondefiche op de 1ste cirkel), de treinfiches, de jokerfiches, de onderzoeksfiches en de wandelfiches.


1 speler legt zijn 6 voorwaardefiches willekeurig op de cirkels van de dagen onderaan het spelersbord. De andere spelers leggen hun fiches op dezelfde dagen (dus in dezelfde volgorde) op hun spelersbord.

Spelverloop

Let's go to Japan verloopt in 2 fases:

- Het uitstippelen van de reis via een draftingsysteem waarbij we kaarten met activieteiten gaan spelen op de verschillende dagen van onze reis.
- Het uiteindelijk afhandelen van de reis om zoveel mogelijk punten te verzamelen.

De speler met het hoogst aantal punten is dan de winnaar.

Hieronder zien we het rondebord voor de eerste fase. Hierbij wordt er bij elke ronde duidelijk weegegeven hoeveel kaarten je neemt, vanwaar je de kaarten neemt, hoeveel kaarten je speelt en in welke richting we kaarten doorgeven.

Kaartopbouw

In de bovenste balk van een kaart vinden we links de symbolen die de kaart geven, rechts het aantal punten dat de kaart oplevert indien gespeeld.

Daaronder vinden we de naam van de activiteit op de kaart, bijhorende foto en flavourtekst.

In de onderste balk zien we het hoogtepunt van de dag. 
Links zien we de voorwaarde waar we moeten aan voldoen om de punten of symbolen aan de rechterkant te krijgen. 

In dit voorbeeld zouden we 4 tempelsymbolen moeten verzamelen om 8 punten en een natuursymbool te verdienen.

Fase 1: Kaarten nemen en spelen

De spelers nemen kaarten zoals aangegeven op het rondebord. In ronde 1 is dit simpelweg 1 kaart van de Tokyo en 1 kaart van de Kyoto stapel. 

Daarna kiezen we een kaart uit onze hand en deze spelen we op een dag naar keuze onderaan ons spelersbord. Deze kaart kan voor de rest van het spel niet meer van dag verwisseld of verwijderd worden. De overgebleven kaart geven we met de klok mee (vanaf ronde 8 tegen de klok in) door aan de volgende speler. We leggen deze gedekt op de daarvoor voorziene plaats op zijn/haar spelersbord.


Ligt er onder de dag waar we de kaart spelen al één of twee kaarten, dan mogen we kiezen of we de kaart bovenop, tussenin of onder de reeds geplaatste kaart(en) leggen. De kaart bovenop zien we uiteraard volledig, maar bij de kaarten die er eventueel onder liggen zorgen we ervoor dat de bovenste balk en de naam van de activiteit steeds zichtbaar blijven.


Leggen we op deze manier een derde kaart onder een bepaalde dag, dan is deze dag volgeboekt en krijgen we onmiddellijk een dagbonus. 
De bonus die we mogen kiezen hangt af van het aantal symbolen op de kaarten die op deze dag gespeeld zijn die matchen met het symbool dat op desbetreffende dag gevraagd wordt. Zoals in het begin van de speluitleg al aangehaald, mag je je kaarten leggen onder de dag dat je zelf wil. Hier zien we nu dat het wel beter is om symbolen te matchen om een betere bonus te ontvangen.

In dit voorbeeld leggen we de vlooienmarkt op woensdag (2x vlooienmarkt in je reisplan mag perfect). Dit is de 3de kaart dus onze woensdag, winkeldag, zit vol. We hebben 3 symbolen op onze woensdagkaarten met het winkelsymbool, dus we mogen een bonus kiezen van de 3+ opties. Merk op dat je ook steeds een lagere bonus mag kiezen, maar nooit een hogere.

Matchen we minstens:

- 1 symbool: dan mogen we 1 stap vooruit op ons stemmingsspoor
- 2 symbolen: dan mogen we 2 onderzoeksfiches nemen of een jokerfiche (of de bonus van waarde 1)
- 3 symbolen: dan nemen we 1 treinfiche of doen een extra wandeling (of een bonus van waarde 1 of 2)

Onderzoeksfiches

De onderzoeksfiches die je verzameld hebt kan je inzetten om aan het begin van een ronde, wanneer we kaarten trekken, 3 extra kaarten te nemen. Deze mogen in eender welke combinatie van de Kyoto en Tokyo trekstapel genomen worden, dus bvb 3 kaarten van de Tokyo-stapel of 2 Kyoto en 1 Tokyo. Je legt daarna 3 kaarten uit je hand naar keuze af op de algemene aflegstapel.

LET OP: Je mag zoveel onderzoeksfiches per beurt inzetten als je wil, maar je handelt ze 1 voor 1 volledig af + elk onderzoeksfiche dat je niet gebruikt hebt, is op het einde van het spel 1 punt waard. 

Maak een wandeling

Heb je geen onderzoeksfiches en wil je geen van de kaarten in je hand spelen, dan kan je steeds een wandeling maken. Je legt 1 kaart uit je hand af en pakt een nieuwe kaart van de Kyoto of Tokyo-stapel. Deze kaart plaats je gedekt, zonder de achterkant te bekijken, in je reisplan (foto 1). De plaatsingsregels voor deze kaart zijn dezelfde als voor het spelen van een gewone kaart. Je krijgt nu ook onmiddellijk een onderzoeksfiche!

Wie goed heeft opgelet, heeft gezien dat we bij de 3+ dagbonussen er kunnen voor kiezen om een extra wandeling te maken. Dit is de enige manier in dit spel om 4 activiteiten op 1 dag te doen (foto 2). Hiervoor gelden weer dezelfde plaatsingsregels, maar in tegenstelling tot bij een gewone wandeling krijg je hiervoor geen onderzoeksfiche!

Einde reisplan

Na elke ronde verplaatsen we het rondefiche 1 veld vooruit en doen we weer hetzelfde. Nogmaals, de plaats waar het rondefiche staat geeft aan hoeveel kaarten je neemt, vanwaar je ze neemt en hoeveel kaarten je speelt. Hebben we zo de 13 rondes afgewerkt dan is ons reisplan klaar. Als het goed is zijn onze dagen nu allemaal gevuld met 3 kaarten. Enkel onder de dagen met een extra bonuswandeling liggen 4 kaarten. 

Treinen

Tijdens onze reis gaan we regelmatig schipperen tussen Kyoto en Tokyo. Dit kan je natuurlijk niet zomaar doen, dus daar hebben we treinen voor nodig. Elke keer wanneer we tijdens ons reisplan wisselen van Tokyo naar Kyoto (en vice versa) moeten we dus een trein nemen. Alvorens we aan onze reis beginnen, gaan we nu de treinfiches die we verzameld hebben in ons reisplan inpassen. Hebben we niet genoeg treinen verzameld, dan moet je voor elke wissel Tokyo-Kyoto een treinfiche uit de voorraad nemen en met de -2 punten kant naar boven plaatsen.

LET OP: je gaat zien dat er hier en daar tussen de blauwe Tokyokaarten en de roze Kyotokaarten, gele kaarten zitten. Dit is een neutrale kleur die ervoor zorgt dat je eigenlijk in de voorgaande stad blijft en geen trein nodig hebt!

Fase 2: We gaan op reis!

Dag per dag gaan we nu kijken hoe wij het er vanaf gebracht hebben als reisorganisator. We werken de dagen steeds af van links naar rechts en de kaarten van boven naar onder.

We starten dus op maandag en in dit voorbeeld zien we dat we voor de eerste kaart met de activiteit "bamboebos van Arashiyama" een natuursymbool verdienen. hiervoor zetten we de natuurfiche op ons belevenisspoor 1 stap vooruit.

We mogen dankzij deze activiteit ook 1 stap vooruit op het stemmingsspoor.  


De 2de kaart op maandag is een wandeling. Om deze af te handelen draaien we de kaart om en beslissen dan of we blijven bij onze wandeling of dat we toch de activiteit op de achterkant willen doen. In dit geval nemen we de activiteit op de achterkant (spoorwegmuseum van Kyoto) want die levert ons maar liefst 5 punten op (wel geen symbolen). Hadden we het op een wandeling gehouden dan mochten we 1 stap vooruit op het stemmingsspoor en kregen we slechts 1 punt. 


De 3de kaart laat ons nog een stap vooruit zetten op het stemmingsspoor. Deze kaart is onze onderste kaart en is dus ons hoogtepunt van de dag. We kijken nu of we aan de voorwaarden voldoen om de extra punten en bonussen onderaan de kaart te verdienen. Hiervoor hebben we 2 natuursymbolen nodig en we hebben er vooralsnog maar 1, dus in principe geen extra punten voor ons hoogtepunt van de dag. We hebben echter tijdens het maken van het reisplan een jokerfiche als bonus bemachtigd. We kunnen deze eender wanneer tijdens onze reis inzetten om een fiche naar keuze 1 stap vooruit te zetten op het belevenisspoor. Zo hebben we toch 2 natuurfiches en krijgen we onze 6 extra punten bovenop de 2+5+4 punten dat de 3 kaarten op maandag ons al opleverden. Totaal voor maandag is voor ons dus 17 punten! 


Op deze manier werken we, van alle spelers, de dagen 1 voor 1 verder af. Je zal merken dat hoe verder op de week, hoe meer symbolen je hebt verzameld en hoe makkelijker het in principe zal zijn om je hoogtepunt van de dag voorwaarden te halen. Komen we onderweg een trein tegen met de + punten naar boven, dan geeft die ons onmiddellijk een stap vooruit op het stemmingsspoor. 

Stemmingsspoor

Telkens wanneer we groene of rode pijlsymbolen op onze kaarten tegenkomen tijdens het afhandelen van onze reis, gaat onze fiche op het stemmingsspoor bewegen. Groen staat voor goedkoop en rustig en dus gaat onze stemming vooruit (foto 1). Rood betekent duur en vermoeiend dus onze stemming gaat achteruit.

Kom je op het uiterste punt (groen of rood) dan gaat je geluks-/stressfiche 1 vooruit op het desbetreffende spoor (foto 2). Je fiche op het stemmingsspoor schuift hierna terug naar het neutrale midden. 

Einde van het spel

Het spel eindigt als alle spelers, alle dagen van hun week hebben afgewerkt. Buiten de punten die je dagelijks hebt verdiend krijg je nog:

- 1 punt per onderzoeksfiche die je niet hebt gebruikt
- punten voor je treinen (positief of negatief)
- punten voor je eindpositie op het geluksspoor (positief) en stresspoor (negatief).
- punten voor de positie van je belevenisfiches op het belevenisspoor (zie foto). Je scoort de punten per fiche van het hoogste puntenvak dat je gepasseerd bent. Heb je nog jokerfiches over dan kan je deze nu nog inzetten om een belevenisfiche naar keuze 1 stap per jokerfiche vooruit te plaatsen en eventueel extra punten te scoren. In dit voorbeeld heb ik nog 2 jokerfiches over en plaats ik mijn tempelfiche 2 stappen vooruit, zodat ik 8 punten verdien in plaats van 4.

Persoonlijke mening

Let's go to Japan is een leuk familiespel. Let wel, we zeggen familiespel, maar ervaring leert ons dat het toch even duurt voor bij verschillende mensen de € valt met betrekking tot het systeem van de symbolen en kaarten spelen. Eens daarmee weg speelt het spel echter vlot en simpel weg.

Het artwork en de vormgeving van het spel zijn prima. De kaarten zijn groot en duidelijk, net als de fiches en dergelijke. Het spelersbordje is logisch opgebouwd en ziet er ook mooi uit.

Bij het draften van de kaarten komt er hier en daar wel eens geluk bij kijken. Je kan wel steeds gokken en wandelen of een researchtoken gebruiken als je die hebt.

Een sterk element is wel dat je kan kiezen welke kaart je bovenop plaatst om het hoogtepunt van de dag te scoren, totdat je je 3de kaart onder een dag hebt gelegd. 

Over de herspeelbaarheid zijn er nog wel wat twijfels, maar dat is bij vele familiespellen zo.

We kunnen zeggen dat Let's go to Japan een aangenaam en origineel spel is wat knap is vormgegeven en het thema mooi laat uitkomen. Ik had er net iets meer van verwacht, maar kan het zeker wel appreciëren!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 6

Afwerking : 8

Geluk: 7,5

Herspeelbaarheid: 7

Tactisch: 6,5

Fun : 7,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen