Libertalia - De Winden van Galecrest

Een overzicht

 

Jaar: 2021
Aantal spelers: 1-6 personen
Speelduur: 45 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,18
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Paolo Mori

 

In Galecrest gaan luchtpiraten op zoek naar schatten en roem. Jij leidt je eigen vloot. Elke dag landt je vloot op een ander eiland en stuur je een bemanningslid uit op onderzoek. Elk bemanningslid heeft een bepaalde eigenschap, waardoor het belangrijk is om je dagen op voorhand in te plannen. Wordt jij de rijkste piraat in Galecrest?

Opzetten van het spel

Leg het speelbord in het midden van de tafel en kies een kant. Voor je eerste spel raden we aan om de kalme kant te kiezen. Verder kiezen de spelers of ze willen werken met variabele buittegels. In je eerste spel raden we opnieuw aan om niet te werken met buittegels.

Na het kiezen van de spelbordkant, doe alle buitfiches in de buidel en leg de dubloenen in een algemene voorraad naast het spelersbord.

Geef elke speler het volgende:

  • Set van 40 kaarten in zijn kleur.
  • Een scoreschijf die je vervolgens op 0 zet
  • Een kerkhoftegel

Schud vervolgens alle 6 reputatiefiches en leg ze willekeurig van links naar rechts op het reputatiespoor. Je gebruikt ALTIJD alle reputatiefiches. 

In een spel met 2 spelers leg je de zeekadet op het tweede & derde veld van het eiland & leg je de reputatiefiches van de spelers op plaats 3 & 4 van het reputatiespoor.

Voor elke reis (dus 3 keer tijdens het spel) voer je volgende acties uit

Buitfiches

Trek buitfiches uit de buidel en leg deze open op de daarvoor bestemde plaatsen op het spelbord. Op elke dag van de reis komen zoveel buitfiches te liggen als er spelers zijn.

Enkel in een 2-spelers spel leg je 3 buitfiches op elke plaats.

Tijdens de eerste reis gebruik je enkel dag 1-4. Als je dit gedaan hebt, ziet het speelbord er ongeveer zo uit.

Karakterkaarten

Wijs een speler aan die zijn karakterkaarten schud en er 6 kaarten uit trekt. Leg deze open en alle andere spelers zoeken exact dezelfde kaarten uit hun stapel en neemt deze op handen.

Na elke reis krijgen alle spelers opnieuw 6 kaarten, waardoor er in reis 2 & 3 wat variatie kan zitten qua kaarten tussen de spelers. Je speelt immer in elke reis niet al je kaarten.

Dubloenen

Elke speler neemt zoveel dubloenen als zijn reputatie aangeeft. De dubloenen die een speler heeft moeten altijd openbaar bekend zijn.

In dit voorbeeld heeft de groene speler de hoogste reputatie, maar krijgt hij ook slechts 7 dubloenen om de reis te beginnen.

Belangrijk om te weten: Je dubloenen zijn uiteindelijk je punten op het einde van elke reis!

Spelverloop

Libertalia verloopt in 3 reizen:

  • Reis 1 duurt 4 dagen
  • Reis 2 duurt 5 dagen
  • Reis 3 duurt 6 dagen

Elke dag kiezen alle spelers tegelijkertijd 1 karakterkaart uit hun hand. Ze draaien tegelijk hun kaarten om en leggen de kaarten van links naar rechts in oplopende volgorde, op basis van de rang. Rangen variëren van 1-40.

Als er gelijke kaarten getrokken worden, baseer je jezelf op het reputatiespoor. De speler met de hoogste reputatie mag zijn karakter rechts van de andere speler leggen.

In dit voorbeeld speelt 1 speler de "Bruut", terwijl de andere 2 spelers de "Kapitein" spelen. Aangezien groen het meeste reputatie heeft, zal hij ook het meest rechtse liggen op het eiland.


Nadat alle kaarten op het eiland liggen, ga je 3 fasen afwerken. Een speler moet alle eigenschappen activeren, tenzij expliciet "mag" wordt vermeld.

Belangrijk om te vermelden: 

  • Zie je een Zon, dan wordt deze geactiveerd tijdens het daglicht
  • Zie je een ondergaande zon, dan wordt deze geactiveerd tijdens de schemerfase
  • Zie je een maan, dan wordt deze geactiveerd tijdens de nachtfase
  • Zie je een anker, dan wordt deze pas geactiveerd na het einde van de reis

Daglicht

De dagfase wordt afgerond van links naar rechts op het eiland. Kaart per kaart kijken we welke acties er worden geactiveerd van alle spelers.

In dit voorbeeld zien we dat de "Bruut" eerst wordt geactiveerd. Aangezien deze zijn eigenschap is dat het meest rechtse karakter op eiland wordt verwijderd, heeft groen pech. Zijn kapitein wordt onmiddellijk op zijn kerkhoftegel gelegd. 

Hierna komt blauw en hij mag wel zijn kapitein activeren.

Daarna is de dagfase afgerond.


Avondschemer

De avondfase ronden we af van rechts naar links. Tijdens deze fase voert elke speler volgende stappen uit:

  • Neem een buitfiche van de huidige dag
  • Als zijn karakter een avondschemereigenschap heeft, wordt deze geactiveerd
  • De speler legt het karakter in zijn schip (open neer voor zich)

In dit voorbeeld mag de blauwe speler als eerste een buitfiche nemen. Hij/Zij neemt een kist. Hierna is de rode speler aan de beurt. Hij/Zij heeft helaas geen andere keuze dan een relikwie te nemen.

Beide spelers hebben geen avondschemereigenschappen, dus worden ze onmiddellijk in hun schip gelegd.

Als er buitfiches overblijven, verwijder die dan.


Stel dat een speler deze kaart had gekozen. Bij de avondschemer had hij dan, na het kiezen van een buitfiche, onmiddellijk een tweede buitfiche mogen nemen.

In dit voorbeeld zou het helaas geen voordeel zijn om 2 buitfiches te nemen, aangezien er enkel een kist en 2 relikwiën aanwezig zijn.


Nacht

Tijdens de nacht worden alle nachteigenschappen van karakters geactiveerd.

De groene speler heeft in een eerdere beurt al een (8) gespeeld. Deze geeft aan dat de speler 1 dubloen krijgt tijdens de nachtfase.

Buitfiches

In het spel zijn er 7 soorten buitfiches, elk met hun specifieke eigenschap en elk met hun voor- of nadelen.

Buitfiche: Kist

Op het einde van de reis, krijg je 5 dubloenen

Buitfiche: Vat

Tijdens de avondschemerfase, krijg je 1 reputatie. Verder krijg je ook nog 1 dubloen op het einde van de reis.

Buitfiche: Relikwie

Op het einde van de reis, verlies je 3 dubloenen

Buitfiche: Haak

Op het einde van de reis, krijg je een keuze: OF je bewaart een karakter in je schip voor de volgende reis OF je ontvangt 2 dubloenen.

Buitfiche: Sabel

Tijdens de avondschemerfase, moet je een ander karakter onmiddellijk van het eiland afleggen. Dus met andere woorden, een karater van een andere speler vermoorden.

Buitfiche: Amulet

Op het einde van de reis, krijg je 3 dubloenen.

Buitfiche: Kaart

Op het einde van de reis, krijg je 7 dubloenen als je 2 kaartfiches hebt bemachtigd. Je krijgt zelfs 12 dubloenen als je 3 kaartfiches hebt.

Einde van een reis

Na het activeren van de nachtfase van de laatste dag van een reis, voeren de spelers de volgende stappen uit:

  • Ankereigenschappen activeren (zowel op kaarten als van buitfiches)
  • Scoreschijven aanpassen op basis van de dubloenen die je hebt verdiend, inclusief die van de activatie van ankereigenschappen.
  • Buitfiches afleggen: Alle spelers stoppen hun buitfiches terug in de zak.
  • Karakters afleggen: Tenzij spelers een haak hebben gespeeld en de optie hebben gekozen om een karakter te behouden, vergaat het schip en de bemanning na elke reis. Leg alle kaarten in je kerkhof.

Zorg ervoor dat er geen buitfiches meer op het bord achtergebleven zijn.

Einde van het spel

Het spel eindigt onmiddellijk nadat de derde reis is afgerond. De rijkste speler is de winnaar.

Bij een gelijke stand wint de speler met de beste reputatie.

Persoonlijke mening


Libertalia heeft me aangenaam verrast. Het spel omvat niet veel expliciete spelregels, wat het makkelijk maakt om het te begrijpen.

Maar de keuzes die je elke dag en elke reis moet maken, zijn soms zeer moeilijk. Je moet constant proberen om je tegenstanders in te schatten en in te spelen op eerder gespeelde kaarten.

Verder brengt het reputatiespoor ook wel een leuke toevoeging aan het spel. Wil ik wel als meest rechtse karakter liggen of niet?

De herspeelbaarheid vind ik persoonlijk iets minder. Na enkele keren het spel gespeeld te hebben, kan je al wat gemakkelijker inschatten wat je wanneer moet spelen om het meeste kans te hebben op goede buitfiches.

Maar toch blijft dit een spel dat we graag spelen en het speelt ook heel snel. Het is 1 van de spellen die we met nieuwe mensen in de bordspelwereld spelen, aangezien het makkelijk aan te leren is.

 

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 4

Afwerking : 8

Geluk: 7

Herspeelbaarheid: 7

Tactisch: 8

Fun : 9

Reactie plaatsen

Reacties

Wim Van Roy
een maand geleden

Geweldig spel.
Deze gaat elke keer mee op (auto)reis


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 5 sterren
1 stem