Lords of the Rings: Duel for Middle Earth
Een overzicht
Jaar: 2024
Aantal spelers: 2 personen
Speelduur: 30-45 minuten
Vanaf Leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,06
Uitgever: Repos Production
Spelontwerp: Bruno Cathala & Antoine Bauza
Illustrator: Vincent Dutrait
In de opvolger van topspel 7 Wonders: Duel ligt het lot van Middle-Earth in jouw handen. Speel als Sauron of de Fellowship en voldoe als eerste aan 1 van de 3 voorwaarden om dit spel met drafting, set collection en een vleugje area control te winnen.

Opzetten van het spel
Leg het centraal speelbord in het midden van de tafel. Bepaal willekeurig wie als de Fellowship speelt en wie als Sauron. Om het spel te starten plaatst de Fellowship 2 van zijn eenheden op Arnor en de Sauron 2 op Mordor. De rest van de eenheden en de vestingen (torens) leg je voor je neer.
Bovenaan het speelbord leggen we de alliantiefiches. Deze worden per volkerensoort gesorteerd, geschud en vervolgens gedekt neergelegd op de voorziene plaatsen.
In de buurt van het speelbord leggen we nog het spoor "de zoektocht naar de ring", de resterende munten en de locatietegels. Van die laatste draaien we er 3 open in het aanbod.
We schudden nu alle kaarten van hoofdstuk 1 (P) en leggen een grid in de vorm van een driehoek, zoals wordt aangegeven in het regelboek. De kaarten van hoofdstuk 2 (R) en 3 (Q) schudden we ook apart en we leggen deze voorlopig even opzij.
De Sauron speler start altijd het spel. Daarom krijgt de Fellowship speler 3 munten om het spel te starten en de Sauron speler slechts 2.
Een hoofdstuk opzetten
Voor elk van de 3 hoofdstukken worden de kaarten anders in de grid geplaatst. Er blijven per hoofdstuk steeds 3 kaarten over die niet gebruikt worden, zodat je niet perfect kan inschatten welke kaarten nog zullen komen. Een mooi overzicht van de verschillende grids vind je hier:
Spelverloop
Ben je aan de beurt dan mag je een kaart of locatietegel nemen. Dit doen we om en om tot de kaarten in de grid op zijn. Dan leggen we het volgende hoofdstuk klaar en doen terug hetzelfde. Voldoet er iemand aan een winconditie of wordt de laatste kaart van het 3de hoofdstuk genomen dan eindigt het spel.
Een kaart nemen
Neem een beschikbare kaart uit de grid. Beschikbaar wil zeggen dat de kaart niet gedeeltelijk bedekt mag zijn door een andere kaart. De kaarten met een groen vinkje zijn in dit voorbeeld de kaarten die je zou kunnen nemen.
Een kaart die je neemt kan je voor je neer leggen in je speelgebied of afleggen voor munten. Kies je voor dit laatste dan leg je de kaart op een gemeenschappelijke aflegstapel en krijg je hiervoor evenveel munten als het hoofdstuk waarin we zitten. Dus bvb 2 munten in hoofdstuk 2.
Speel je de kaart voor je dan betaal je de eventuele kosten van de kaart en je legt ze per soort kaart in de juiste kolom (zelfde kleur) in je speelgebied. Heeft de kaart een effect dan voer je dat onmiddellijk uit. Zorg er voor dat je de kaarten zo stapelt dat je steeds het effect van alle kaarten kan zien.
Eventuele kosten staan onder de gekleurde balk weergegeven. In dit voorbeeld is de kaart gratis te spelen.
Soorten kaarten
In het spel vind je 6 verschillende soorten/kleuren kaarten:
Grijze kaarten geven je de vaardigheden die je nodig hebt om andere kaarten en locatietegels te mogen spelen
Voorbeelden
Groene kaart
Ik mag deze groene kaart spelen want:
1. Ik heb een sluwheidsymbool
2. Ik heb een kaart waarbij ik kan kiezen tussen een kennis of leiderschap
3. Ik heb 1 munt om het ontbrekende sluwheidsymbool te vervangen
BELANGRIJK: Je mag, om een kaart te spelen, steeds een munt betalen per ontbrekend symbool.
Rode kaart
Ik speel deze rode kaart, want ik voldoe aan de voorwaarden.
Ik mag nu 2 eenheden plaatsen in Lindon (blauw) of Rohan (groen).
Ik kies voor Rohan waar al een eenheid en een vesting van mijn tegenstander staat. Zo onstaat er een conflict wat in dit spel heel eenvoudig afgehandeld wordt. Elke speler verwijdert 1 eenheid en dat gaat zo door tot minstens 1 speler geen eenheid meer over heeft in het gebied.
Vestingen tellen niet mee voor een conflict en kunnen niet verwijderd worden op deze manier.
Groene kaart
Ik speel een groene kaart en heb nu 3 verschillende volkeren verzameld.
Ik mag de bovenste alliantiefiches van deze 3 volkeren omdraaien en er 1 van kiezen. De gekozen tegel leg ik voor mij neer. De 2 andere draai ik gewoon weer om en blijven bovenop de stapel.
Alliantiefiches bevatten allerhande sterke voordelen die je tijdens de rest van het spel of onmiddellijk kan gebruiken.
Blauwe kaart
Ik ben de Sauron speler en speel een blauwe kaart met daarop 1 ring.
Ik mag de Nazgûl nu 1 plaats vooruit schuiven op het spoor van "de zoektocht naar de Ring".
De Nazgûl proberen Frodo en Sam in te halen.
Hij komt tijdens het spel alleen maar dichter omdat het spoor zo ontworpen is dat als Frodo en Sam vooruit gaan, de Nazgûl mee volgen.
Na een beweging kijk je of je op een vakje staat of meerdere vakjes bent gepasseerd, waarop een bonus staat afgebeeld. De bonus waarop je staat en alle andere bonussen die je in deze beurt gepasseerd bent, krijg je onmiddellijk.
In dit voorbeeld heb ik 1 verplaatsing gedaan als de Fellowship en mag ik 1 eenheid van mezelf plaatsen in een gebied naar keuze.
Ketens
Op sommige kaarten staat rechtsbovenaan een ketensymbool afgebeeld. Vanaf hoofdstuk 2 kan je hiermee kaarten gratis spelen in plaats van aan de normale voorwaarde te moeten voldoen. In dit voorbeeld zie je dat we dankzij de kaart die we in hoofdstuk 1 gespeeld hebben, de kaart die we nu nemen in hoofdstuk 2, gratis kunnen spelen.
Een locatietegel nemen
Locatietegels zijn de manier om vestingen in een gebied te kunnen plaatsen en hebben ook krachtige eigenschappen.
Neem een beschikbare locatietegel uit het aanbod als je aan de voorwaarde voldoet en leg deze voor je neer. 1 van de voorwaarde voor het nemen van een locatietegel is steeds dat je 1 munt per vesting betaalt die je reeds op het speelbord hebt. Voor de eerste tegel die je neemt is dit dus niets.
Het aanbod wordt niet meteen aangevuld, dit gebeurt pas aan het begin van een nieuw hoofdstuk.
Een locatietegel nemen doe je in plaats van een kaart te nemen. Je kan het dus op een tactisch moment doen, om zo de beurtvolgorde voor het nemen van kaarten te veranderen!
In dit voorbeeld mogen we een vesting plaatsen in Rhovanion (lichtgroen). We krijgen ook 5 munten en mogen één verplaatsing doen met een eenheid.
Einde van het spel
Het is de bedoeling dat het spel eindigt op 1 van de volgende 3 manieren:
1. Zoektocht naar de ring -> Fellowship: Sam en Frodo bereiken de vulkaan of Sauron: De Nazgûl vangen Sam en Frodo en pakken de ring.
2. Een speler heeft zijn zesde verschillende volkssymbool verzameld.
3. Een speler is aanwezig in alle 7 gebieden in Middle-Earth (met een vesting en/of eenheid).
Is aan geen enkel van deze voorwaarde voldaan na het nemen van de laatste kaart in hoofdstuk 3, dan wint de speler die in de meeste gebieden aanwezig is in Middle-Earth!
Persoonlijke mening
Heb je 7 Wonders: Duel reeds gespeeld dan heb je deze meteen onder de knie. De manier van spelen is spraktisch hetzelfde. Ik ben niet echt een fan van LOTR dus qua thema maakt het voor mij echt niet uit, terwijl fans deze misschien wel leuker zullen vinden op die manier.
Er zijn weer 3 manieren om het spel te winnen. Op punten is er hier (helaas) niet bij, wat ik op zich wel jammer vind. Ik heb wel het gevoel dat het bij deze wat meer doorslaggevend is, hoe in het laatste hoofdstuk de kaarten voor jou vallen om de overwinning binnen te halen.
Leuker aan LOTR tov 7 Wonders: Duel vind ik dan wel dat er hier geen rompslomp aan berekeningen vooraf gaan aan hoeveel je moet betalen als je een vaardigheid mankeert om een kaart te spelen. Gewoon 1 munt per symbool dat je ontbreekt, lekker simpel en minder restrictief.
Ook de bonussen voor de groene kaarten zijn in deze iets meer de moeite waard. Win je niet met de volkeren, dan kan je er toch in de loop van het spel stevige beloningen voor krijgen.
Voor mijn part zijn beide spellen evenwaardig en hoef je ze niet beide in je bezit te hebben. Daarvoor is het mechanisme te gelijkwaardig. Op thema kan je een onderscheid maken, maar dat speel voor mij hier niet echt een rol. Deze komt uiteindelijk ook bij in het rijtje van beste, zuivere 2 spelerspellen die er bestaan...
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties