Lost cities

Een overzicht

 

Jaar: 2018
Aantal spelers: 2 personen
Speelduur: 30 minuten
Vanaf leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,11
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Reiner Knizia
Illustraties: Vincent Dutrait

Het doel in Lost cities is om je eigen expedities zo goed mogelijk te volbrengen. Je kan 5 expedities starten, maar kan je ze ook met succes afronden? Wie na 3 duels de meeste roem heeft verzameld wint!

Opzetten van het spel


Schudt de 60 kaarten en geef er aan iedere speler 8 om het spel te starten.

De overgebleven kaarten vormen de trekstapel.

Zorg ervoor dat er plaats is om kaarten af te leggen voor je in je speelgebied en tussen jullie beiden.

Een speelbeurt

De speler die aan de beurt is speelt eerst 1 eigen handkaart en pakt daarna een nieuwe kaart. Dit doen de spelers om de beurt tot de laatste kaart van de trekstapel getrokken is, dan eindigt het spel onmiddellijk en worden de punten van de expedities geteld.

Een kaart spelen

De eerste mogelijkheid om een kaart te spelen is voor je op tafel in een expeditie. Speel je de eerste keer een kaart in een kleur dan start je een nieuwe expeditie. Je mag steeds maar 1 expeditie hebben van elke kleur.

Er zijn 5 mogelijke expedities (5 kleuren van kaarten). Kaarten worden altijd per kleur in kolommen gespeeld en in oplopende volgorde. Hierbij mag je getallen overslaan. Je mag bvb een blauwe 5 op een blauwe 3 spelen. Doe je dit, dan wil dit wel zeggen dat je nooit nog de blauwe 4 spelen. Leg de kaarten in een expedtie steeds neer zodat de getallen zichtbaar zijn. 

Wedkaarten (met handen, zonder cijfer) kunnen enkel gespeeld worden om een expeditie te beginnen of op een andere wedkaart van dezelfde kleur. Van de moment dat er een cijfer wordt gespeeld in een kleur, kan je van die kleur geen wedkaarten meer spelen. Per wedkaart dat je in een expeditie speelt, zal de vermenigvuldigingsfactor voor de punten in deze expeditie stijgen met 1. (1 wedkaart x2, 2 wedkaarten x3, ...)

Als je geen kaart uit je hand in een expeditie wil of kan spelen, mag je er voor kiezen om de kaart op de gezamelijke aflegstapels in het midden van de tafel te spelen. Elke kleur heeft zijn eigen aflegstapel, waarbij enkel de laatste afgelegde kaart in de kleur zichtbaar is.

Een kaart trekken

Nadat je een kaart hebt gespeeld in 1 van jouw expedities of op 1 van de aflegstapels, moet je een nieuwe kaart trekken. Dit kan je doen van de trekstapel of 1 van de bovenste kaarten van de aflegstapels. Doe je dit laatste dan mag je niet de kaart terug nemen die je net eventueel zelf hebt afgelegd.

Trek je de laatste kaart van de trekstapel dan is het duel meteen afgelopen. Is dit het 3de duel dat gespeeld wordt, dan tellen we nog 1 keer de punten en degene met de meeste punten in totaal wint het spel.

Een voorbeeld


Ik speel de witte 5 in mijn eeuwige ijs expeditie. Ik mag dit omdat ik in deze expeditie alles boven het cijfer 4 nog mag spelen. Zou ik eerst mijn witte 9 spelen, dan kan ik mijn witte 5 nooit meer spelen.

Ik had ook mijn witte wedkaart op de aflegstapel kunnen leggen, deze kan ik niet meer spelen omdat ik al cijfers heb gespeeld in mijn eeuwige ijs expedtie. 

Dan neem ik, aangezien ik met de rode vulkaankrater expeditie aan het cijfer 2 zit, de rode 3 van de aflegstapel op hand om deze later te kunnen spelen. 

 

Puntentelling

Voor elke expeditie die je gestart bent krijg of verlies je punten. Hoe het juist werkt zien we in dit voorbeeld:

Rode expeditie: 2+3+5+7 = 17 - 20 (voor de expeditiekosten) = -3.
Ik heb 1 wedkaart die mijn score verdubbelt dus 2x-3= -6 punten.

Witte expeditie3+4+5+9+10 = 31 - 20 (voor de expeditiekosten) = 11 punten

Gele expeditie2+6+7+10 = 25 - 20 (voor de expeditiekosten) = 5. Ik heb 2 wedkaarten die mijn score verdrievoudigen dus 5x3 = 15 punten

Blauwe expeditie4+7+9 = 20 - 20 (voor de expeditiekosten) = 0 punten

Groene expeditieIk ben geen groene expeditie gestart dus ik krijg geen pluspunten, maar ook geen minpunten voor de expeditiekosten.

Mijn totaalscore voor dit duel is 20 punten.

Je kan nog 20 bonuspunten verdienen voor elke expeditie die uit 8 of meer kaarten bestaat. In dit voorbeeld heb ik die helaas niet!

Persoonlijke mening


Dit 2-spelerspel van dr Reiner Knizia lijkt op het eerste zicht simpel, maar je merkt al gauw dat er een mooi tactisch randje aan zit. Uiteraard zijn de regels eenvoudig, maar het is in de timing dat de moeilijkheid van het spel zit.

Natuurlijk moet je ook wat geluk hebben met welke kaarten je trekt of welke kaarten je tegenstander moet weggooien die jij dan voor het grijpen hebt. Maar zoals al eerder gezegd, dit kan de pret niet bederven in zo'n kort kaartspel.

Naarmate je de trekstapel ziet slinken, beginnen de zenuwen door de keel te gieren. Ga ik al mijn dikke kaarten, die ik nog achter de hand heb, nog kunnen spelen? Zal ik daardoor in een bepaalde expeditie op minpunten blijven hangen?

Snel en vlot gespeeld en een vleugje gezonde spanning, waarbij de timing cruciaal is. 

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 2

Geluk: 8,5

Herspeelbaarheid: 7

Tactisch: 6

Fun : 7,5

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen