Maracaibo

Een overzicht

Jaar: 2019
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 30-120 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,91
Uitgever: Geronimo Games
Spelontwerp: Alexander Pfister
Illustraties: Aline Kirrmann

 

Als avontuurlijke zeevaarders probeer je jou status in verschillende landen te verbeteren, je netwerk te verbreden en roem te verkrijgen! Je vaart het caraïbische zeegebied rond vanuit Havana.

Bij elke stop probeer je voordelen te halen ten opzichte van je tegenspelers door te vechten, goederen te leveren en/of bemanning aan je schip toe te voegen.

Je vaart 4 rondes in de zee waarin je probeert om de grootste en meest welvarende zeevaarder te worden en het spel te winnen!

Opzetten van het spel

Het Speelbord

Leg het speelbord in het midden van de tafel. Schud vervolgens de gevechtsfiches en de missietegels.

De gevechtsfiches leg je op het bord in 2 aparte stapels. De missietegels leg je in een open stapel op het bord. Neem vervolgens de eerste 3 missietegels en leg deze op de aangegeven plaatsen op het verkennersspoor.

Neem de stadstegels en kijk op de achterkant naar het cijfer voor het spelersaantal. Neem 2 tegels met een "roer-icoon" en nog 2 willekeurige andere tegels. Schud deze en leg ze op de aangegeven velden bij de locaties. In een 2 spelers-spel neem je ook nog het perkament dat bij de stad Maracaibo hoort.

Verdeel de projectkaarten en schud alle A-kaarten. Deel iedere speler 8 van deze kaarten. Neem hierna 40 B-kaarten en schud deze door de overgebleven A-kaarten. Leg deze gedekt naast het speelbord en trek 4 kaarten in een open rij.

Schud de prestigegebouwen en leg 4 kaarten boven het speelbord. Draai de eerste kaart open. De andere kaarten worden onthuld na elke ronde. Plaats de landmarkers op de velden van dezelfde kleur van het invloedspoor. Plaats 1 marker op het linkse veld en 2 op alle andere velden.

Maak nu een keuze of je het campagne-spel wil spelen of niet. Als je dit niet speelt, zoek dan verhaalkaart "75" en leg deze open op het speelbord.


De Spelersborden

Geef elke speler het volgende om het spel te starten:

  • 24 schijven
  • Overwinningspuntenmarker
  • Schip en plaats deze in Havana op het speelbord
  • Verkenner en plaats deze op de startpositie van het verkennersspoor op het speelbord
  • 3 invloedmarkers. Plaats deze op de "0" positie van het invloedsspoor van elk land
  • 1 marker. Plaats deze op het gevechtsspoor op je spelersbord
  • 1 marker. Plaats deze op het inkomstenspoor
  • 1 marker. Plaats deze op het overwinningspuntenspoor
  • 2 Assistenten
  • 2 Carrièrekaarten. Hiervan kiest elke speler 1 en plaatst deze linksboven zijn spelersbord en zet hier 3 assistenten op
  • 1 Overzichtskaart

Elke speler mag maximaal 4 handkaarten houden en moet 1 kaart bij 1 van de 3 planningsvelden leggen boven zijn spelersbord.

Verder starten we als startspeler met 8 dubloenen en verdere spelers krijgen telkens 1 dubloen meer.

Verloop van een ronde

In totaal speel je 20 rondes doorheen het spel. Het is van groot belang dat je tracht in te schatten wat je tegenstanders gaan doen tijdens hun beurt en je tijdens jou eigen beurt je tegenstanders zo weinig mogelijk profijt laat nemen.

De actieve speler kiest een actie en verschuift de daarbijhorende actietegel op de tijdlijn naar rechts. 

Als deze een district bedekt, voer je eerst de actie uit waar je werknemers (zowel van de actieve als passieve spelers) vanuit dat district kan  terughalen naar je bedrijf (niet verplicht) met de daarbijhorende bonussen. (zie verder voor meer detail).

Hierna voer je de actie uit die je gekozen hebt en activeer je elke afdeling op je persoonlijke bedrijfsbord in een volgorde naar keuze.

Als de actieve speler klaar is, mogen de passieve speler hun acties uitvoeren en de tandwielmarker gaat over naar de volgende speler.

Afdeling 1: HR

In de afdeling HR draait alles om het recruteren en het aannemen van werknemers in de correcte afdeling.

Op de voorgeprinte HR afdeling, zie je standaard 1 werknemer staan. Binnen een bedrijf is het verplicht om minstens 1 werknemer binnen het HR-departement ter beschikking te hebben. Deze heb je tijdens het spel dus permanent. 

Per HR medewerker in de afdeling (voorgeprint), mag je in totaal 3 verplaatsingen doen. Of dit nu dezelfde werknemer is of een andere werknemer, dat kies je volledig zelf.

Belangrijk om te weten is dat het verplaatsen van een werknemer potentieel een kost met zich meedraagt. Om de "stiel" te leren in een afdeling, moet je werknemers opleiden. Als je een werknemer verplaatst naar een afdeling, leg je deze plat neer op de plaats waar je deze wil zetten. Na alle verplaatsingen, kan je kiezen om deze werknemer(s) te activeren door de kosten te betalen die onder de werknemers te zien zijn.

Let op: Het kan voor passieve spelers een groot voordeel zijn om jou deze actie te zien doen. Ze weten potentieel wat jij als volgende actie plant. Als je als actieve speler dit dus doet, is het goed om je werknemers wat te spreiden om te kunnen profiteren van de acties van andere spelers.

Afdeling 2: Management

De management afdeling focust zich voornamelijk op het uitbreiden van de verschillende afdelingen, het verdienen van geld of het verdienen van goederenblokjes.

Er zijn 2 voorgeprinte management-afdelingen op je bord.

Het eerste focust zich op geld/goederen. Per actieve werknemer maak je een keuze tussen:

  • Onmiddellijk 3 geld of een goederenblokje verdienen
  • Onmiddellijk 6 geld of 2 goederenblokjes te verdienen, maar hiervoor moet je een werknemer op pad sturen in een district.

Met de laatste actie neem je dus de geactiveerde werknemer en je stuurt deze op pad in een district naar keuze.

De actie in de tweede afdeling laat je toe om een nieuwe afdeling van de beschikbare afdelingen te plaatsen op je bedrijfsbord. Hou er rekening mee dat het je slechts 1 blokje kost als je daar al een passieve werknemer op je bedrijfsbord hebt. Anders kost het je 2 blokjes. 


Management: Plaatsen van een werknemer op het spelbord

Als je een geactiveerde werknemer naar een district stuurt, dien je deze naar een inkomstenspoor te brengen van dat district.

Je bent deze werknemer niet kwijt, maar deze kan pas opnieuw op je spelersbord komen, nadat dit district wordt gekozen op het tijdlijnbord. 

Het voorbeeld hieronder toont dat we onze werknemer in het Oost-district hebben geplaatst. Als bij een volgende beurt een actiemarker wordt gekozen door een speler en deze komt terecht op dat district, kan je jouw werknemer terug naar je bord halen en de desbetreffende bonussen nemen. In het voorbeeld hiernaast, zou je per werknemer die teruggehaald wordt, 4 geld krijgen.

Tip: Je bent NIET verplicht om alle werknemers tegelijk terug te halen. Probeer een goede balans te vinden in werknemers in de districten & werknemers op je spelersbord. Waarom je niet alle werknemers zou terughalen, wordt later in deze uitleg duidelijk.

Afdeling 3: Uitvoering

Binnen deze afdeling  focust elke werknemer zich vooral op het uitbreiden van je transportroute op het spelbord.

Er is slechts 1 voorgeprinte afdeling van deze op elk spelersbord. Per actieve werknemer kan je een gebouw plaatsen in een stad naar keuze. De stad moet NIET gelinkt zijn aan een eerdere stad, maar let er wel op dat je de link zeker op het einde van het spel kan maken tussen de verschillende steden. Dit zal je helpen met punten te scoren.

Als je een huis, winkel of fabriek wil bouwen binnen een stad, betaal je 1 goed (blokje). Als je een infrastructuur (brug bv) wil bouwen, dien je 2 goederen te betalen. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende gebouwen kan neerzetten, door de projectstroken op de juiste moment uit te breiden (zie afdeling 4). Je kan echter pas een gebouw bouwen als deze beschikbaar is op je projectstrook.


Wat is nu het nut van het vrijspelen van die gebouwen op mijn projectstroken?

Het nut is heel simpel. Van zodra je werknemers terughaalt uit districten, activeer je onmiddellijk alle vrijgespeelde voordelen op de projectstroken! Dit kunnen punten zijn, maar ook geld, goederen of zelfs extra werknemers.

Het kan soms goed zijn om niet alle werknemers tegelijk terug te halen. Terwijl alle werknemers terughalen goed is om je bonus te activeren op je tijdlijn (hoofdbord), worden de bonussen van op je projectstroken maar 1 keer geactiveerd, ongeacht de hoeveelheid werknemers je terughaalt.

In het voorbeeld hieronder haal ik slechts 1 werknemer terug uit het Oost-district. Hierdoor krijg ik de 4 geld vanop het tijdlijnspoor, maar krijg ik ook 3 geld & 1 goed als bonus. Stel dat ik mijn tweede werknemer ook had teruggehaald, zou ik 8 geld vanop het tijdlijnspoor krijgen, maar dan ook slechts 3 geld & 1 goed als bonus vanop de vrijgespeelde plaatsen op de projectstroken.

Als je werknemers terughaalt, komen deze ALTIJD in een lobby terecht. Ze gaan nooit rechtstreeks terug naar de afdelingen.

Afdeling 4: Onderzoek & ontwikkeling

Hoe kan je nu in godsnaam je projectstroken uitbreiden of verder geraken op je tijdlijnsporen op het hoofdbord?

Juist, door deze afdeling te activeren.

Als we kijken naar de enige voorgeprinte afdeling op je spelersbord, dan kan je met elke geactiveerde werknemer 3x een "upgrade" uitvoeren naar keuze. De keuze die je hebt zijn:

  • Verdergaan op een tijdsspoor naar keuze op het hoofdbord
  • Uitbreiden van je projectsporen aan je persoonlijke spelersbord.

Als je kiest voor het uitbreiden van het projectspoor, trek je simpelweg de hoeveelheid stappen uit (zie de kosten op het projectspoor). Op de vrijgekomen plaatsen waar een spelersmarker past, zet je dan een marker. Nu kan je opnieuw verder gaan met het uitbreiden van je transportnetwerk in toekomstige beurten.

Tip: Zeker in het begin van het spel is vooral geld schaars. Probeer hier zo snel mogelijk wat bonussen vrij te spelen, zodat je niet in de problemen komt en je bepaalde acties niet kan doen of bepaalde werknemers niet kan activeren.

Donaties

Carnegie heeft na zijn overlijden veel geld geschonken aan goede doelen, ziekenhuizen, scholen, ....

Je kan tijdens het spel zelf deze donaties nabootsen. Door de juiste donatie te kiezen, kan je extra punten scoren op het einde van het spel. Op de tijdlijntegels zie je een symbool met een dollarteken. Als iemand een actie kiest en een actiemarker hierop zet, worden er geen werknemers teruggeroepen van een tijdlijnspoor op het bord. In de plaats hiervan kiest elke speler (te beginnen met de actieve speler) een donatie die hij/zij wil doen en zet er een spelermarker op.

Let op: Een eerste donatie kost je $5, een tweede $10 en zo verder. Je kan zoveel donaties doen in een spel als je wil, maar het kost je telkens $5 meer als de vorige donatie die je deed. 

Tip: Probeer zeker zoveel mogelijk donaties mee te doen, dus zorg dat je altijd voldoende geld op zak hebt. Dit kan een grote doorslag geven in de eindtelling.

Ik wil een actie doen, maar de tijdlijn is afgerond

Als je een actie wil doen, maar de actiemarker op die specifieke tijdlijn staat op het laatste veld van die rij, dan kan je nog altijd deze actie doen.

In plaats van deze actiemarker te verplaatsen, draai je de actiemarker van de lijn er beneden om. Er wordt nu geen initiële actie geactiveerd (werknemers terughalen van een district of doneren), maar je kan enkel de actie die jij gekozen hebt doen. 

Tip: Je kan hierdoor sommige districten blokkeren waar je zelf bijvoorbeeld geen werknemers meer hebt om terug te halen en zo voorkomen dat andere spelers hun werknemers (met de bijbehorende bonussen) kunnen terughalen. Zeker op het einde van het spel kan dit een impact hebben.

In het voorbeeld hierboven wil de actieve speler de HR afdeling activeren. Helaas staat deze al op het meest rechtse veld op de tijdlijn. De tijdlijnmarker van de afdeling eronder staat op de derde kolom (South). Deze marker wordt vervolgens naar rechts verschoven, MAAR de tegel wordt omgedraaid. 

Op dit moment wordt er GEEN initiële actie (district of doneren) getriggerd, maar kan je alleen de actie HR uitvoeren. Hierna voeren de passieve spelers ook deze actie uit.

Einde van de ronde

Een ronde wordt beëindigd als alle acties, van zowel de actieve als de passieve speler(s), gedaan zijn. Elke speler mag alle inactieve werknemers activeren door de kosten te betalen die onder de werknemers staan. Als hier niets staat, is het activeren van een werknemer gratis.

Geef de startspelertrein door aan de volgende speler en start een nieuwe ronde. 

Einde van het spel

Het spel eindigt van zodra er 20 rondes zijn voltooid, en dus alle actiemarkers op het tijdlijnbord helemaal rechts staan.

Tijdens het spel kunnen spelers punten verdienen door onmiddellijke OP's te verzamelen. Deze worden aangeduid met een rood vraagteken. Alle andere punten worden gescoord op het einde van het spel.

Tel de volgende punten bij elkaar op:

  • Score van OP's behaald tijdens het spel +
  • 3 OP voor een ongebruikte actiekeuzetegel (deze is enkel beschikbaar tijdens een 4 spelerspel (voor elke speler) of in een 3 spelersspel (voor de laatste speler)
  • 1 OP per actieve werknemer op je persoonlijke bedrijfsbord. Let op: de voorgeprinte speler in de HR afdeling telt niet mee.
  • 2-3 OP per uitbreidingsafdeling op je bedrijfsbord. Alle nieuwe afdelingen op de bovenste rij brengen je 3 punten op, de andere 2 punten. De voorgeprinte afdelingen worden niet meegeteld.
  • OP van al je projectstroken, met een maximum van 6 voor huizen, 9 voor winkels, 12 voor industrie & 15 voor infrastructuur.
  • OP van verbindingen met grote steden, afhankelijk van de bereikte trein bij alle tijdlijnsporen (zie tabel op het hoofdbord).
  • 0-3 OP van gebouwen in alle steden.
  • OP van donaties, met een maximum van 12 punten per donatie.

Wie de meeste punten gescoord heeft, is de meest invloedrijke persoon in de USA en wint het spel!

Persoonlijke mening

 

Ja... de uitleg zegt het al. Dit is niet het meest makkelijke spel om in te stappen. Er zijn veel tactische overwegingen die je moet maken bij elke zet. Doe je deze zet nu, of hoop je dat je tegenstander deze de volgende actie doet? Als ik dit doe, welke invloed heeft dat op mijn tegenstanders? Waar ga ik op focussen? Welke route ga ik nemen om mijn steden te verbinden?...

Zoveel om in acht te nemen bij elke zet die je doet, maar wat een heerlijk tactisch spel. 

Er zijn veel verschillende tactieken bij het spel, maar de uitgevers hebben er wel voor gezorgd dat het mooi in balans blijft, waardoor scores nooit ver van elkaar zullen afliggen.

Het idee om een spel tevens te wijden in het kader van het leven van iemand, lijkt iets onmogelijk. De makers van het spel hebben echt wel fantastisch werk geleverd om Carnegie zijn levenswerk beknopt samen te vatten.

Conclusie: Een spel dat bij mij heel erg in de smaak valt en zeker nog lange tijd binnen de collectie zal blijven!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 7,5

Afwerking : 9

Geluk: 2

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 10

Fun : 9

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen