Mille Fiori
Een overzicht
Jaar: 2021
Aantal spelers: 2-4 personen
Speelduur: 45-60 minuten
Vanaf leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,18
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Reiner Knizia
Illustrators: Stephan Lorenz
Wij zijn de glasblazers van Venetië... tot zover het thema! In Mille Fiori ga je door middel van kaart drafting proberen invloed te krijgen op verschillende stadsdelen in Venetië. Punten worden gescoord in overvloed, maar wie haalt er de meeste en wordt "de beste glasblazer".

Opzetten van het spel
Plaats het spelbord in het midden van de tafel. Neem de startspeler kaart uit het kaartdeck en schudt dan grondig de rest van de kaarten.
Afhankelijk van het aantal spelers neem je nog een aantal kaarten uit het deck en je legt deze open als een markt naast het spelbord. 9 voor een spel met 2 of 4 spelers en 4 voor een spel met 3 spelers.
De resterende kaarten leg je als een gesloten trekstapel naast het spelbord.
Elke speler kiest een kleur en neemt hiervan alle componenten. Van de 30 diamanten in je kleur neem je er 27 en je legt de overige 3 naast het spelbord. Deze vormen de reserve voorraad voor aan het einde van het spel. De boot in je kleur plaats je op het overeenkomstig veld in de haven links onderaan het spelbord. Je scoretoren zet je op plaats 0/100 van het scorespoor rondom het spelbord.
Spelverloop
Elke ronde krijgen de spelers een hand van 5 kaarten. Hiervan gaan ze elke beurt 1 kaart kiezen en uitvoeren. De rest van de kaarten worden doorgegeven aan de volgende speler, met de klok mee. Aan de hand van de gekozen kaart ga je je diamanten plaatsen in de verschillende districten op het spelbord en punten verzamelen. Dit gaat zo lang door tot iemand zijn laatste diamant heeft geplaatst of tot de kaarten op zijn.
Verloop van een ronde
De startspeler geeft elke speler 5 kaarten van de gedekte stapel. De spelers kiezen daarvan 1 kaart. Deze kaart houden de spelers in de hand en de rest van de kaarten leggen ze gedekt voor zich neer. Als alle spelers hun keuze hebben gemaakt dan gaan we, beginnend de startspeler, om de beurt onze gekozen kaart spelen en de actie op de kaart uitvoeren. Heb je de actie uitgevoerd dan leg je je gekozen kaart op de aflegstapel naast het spelbord.
Hebben alles spelers hun actie uitvoerd, dan geven we de resterende kaarten door aan de volgende speler met de klok mee. Daaruit kiezen we weer een kaart en we herhalen de procedure zoals hier boven beschreven.
Op een gegeven moment gaan we nog 2 kaarten krijgen van onze buur. Daarvan gaan we er nog 1 kiezen en uitvoeren.
De laatste kaart die bij elke speler overblijft wordt niet meer gespeeld, maar in de open markt gelegd naast het spelbord.
De startspeler kaart wordt nu doorgegeven aan de volgende speler met de klok mee. Deze speler deelt nu opnieuw 5 kaarten uit en zo starten we een nieuwe ronde.
Een kaart
De achtergrond kleur van een kaart is gelijk aan de kleur van 1 van de districten op het spelbord. Zo kan je meteen zien op welk district de kaart van toepassing is.
In het midden van de kaart bevindt zich een symbool. Dit symbool bepaalt op welke plaatsen op het spelbord je je diamant mag leggen.
Onderaan de kaarten staat aangegeven hoe je punten scoort in dat district als je je diamant op die plaats legt.
Elke kaart kan ook gebruikt worden om je boot te laten vooruitgaan op het zeespoor. De roeren bovenaan elke kaart geven aan hoeveel plaatsen je vooruit mag. Doe je dit dan plaats je wel geen diamant op het spelbord op het symbool dat de kaart aangeeft. Het is het één of het ander.
Sommige kaarten tonen ook 2 goudsymbolen. Dit wil zeggen dat wanneer jij die kaart scoort, ook tegenstanders eventueel punten kunnen scoren.
Het werkhuis
Het oranje district of werkhuis levert de grondstoffen voor de glas productie. Speel je een oranje kaart dan mag je een diamant plaatsen op 1 van de vrije vakken die het symbool op de kaart weergeeft.
Je krijgt onmiddellijk 1 punt voor de diamant die je juist hebt geplaatst en 1 punt voor elke diamant van jouw kleur die geconnecteerd is met deze diamant. In dit voorbeeld dus 6 punten
Leg je de diamant op een kleurstoffensymbool dan krijg je 2 punten voor je diamant en 2 punten voor elke geconnecteerde diamant van jouw kleur.
Bonuspunten
In elke district kan je bonuspunten verdienen.
In het werkhuis krijg je bonus punten als je een diamant plaatst en je hebt daardoor op alle 4 grondstoffen minstens één diamant van jouw kleur geplaatst. Je neemt een extra diamant uit je voorraad en legt deze op de plaats met de hoogst beschikbare punten.
Bonuskaarten
In elke district kan je ook bonuskaarten verdienen.
Bonus kaarten verdienen herken je aan het gouden diamanten symbool. In het werkhuis kan je een bonuskaart verdienen als jij de laatste diamant legt waardoor zo'n gouden diamantsymbool is ingesloten. Het maakt niet uit of de andere diamanten van een tegenstander zijn. Je mag nu meteen een kaart kiezen uit de open markt naast het spelbord en uitvoeren.
Het kan zijn dat je door een extra kaart uit te voeren opnieuw een extra kaart mag nemen en uitvoeren. Dit is 1 van de mechanismes in het spel, combinaties creëren.
De huizen
Het paarse district toont de huizen van de eilandbewoners. Speel je een paarse kaart dan mag je een diamant plaatsen op het eerstvolgende vrije vak op het spoor.
Je krijgt onmiddellijk de punten die staan afgebeeld op het vak waar je je diamant hebt geplaatst. Liggen er voor deze diamant nog diamanten van jouw kleur dan krijg je nog eens de punten die op de vakken staan afgebeeld onder die diamanten. Let wel, dit geldt enkel voor de diamanten van jouw kleur in een continue lijn met de daarnet geplaatste diamant. Kom je een diamant van een tegenstander tegen, dan stopt de reeks. In dit geval krijg ik 10 punten
Bonuspunten
Bij de huizen krijg je bonuspunten als je een diamant plaatst en je hebt daardoor op 4 verschillende waardes een diamant van jouw kleur geplaatst. Je neemt een extra diamant uit je voorraad en legt deze op de plaats met de hoogst beschikbare punten.
Bonuskaarten
Bij de huizen kan je een bonuskaart verdienen als jij een diamant plaatst en je hebt daardoor op 3 of 5 verschillende waardes een diamant van jouw kleur geplaatst. Je mag nu meteen een kaart kiezen uit de open markt naast het spelbord kiezen en uitvoeren.
De inwoners
Het groene district of inwoners is onderverdeeld in 2 groepen, de nobele en de gewone burgers. De 2 piramides (donker en lichtgroen) werken op exact dezelfde manier, ze hebben enkel verschillende symbolen en type groen. Speel je een groene kaart (donker of licht) dan mag je een diamant plaatsen op 1 van de vrije vakken in de desbetreffende piramide. De piramides moeten echter opgebouwd worden vanop de basis en zo naar boven. Je mag dus pas een diamant leggen op een vak van een hoger level als de 2 vakken, direct onder dat vak, reeds een diamant bevatten, ongeacht van welke speler.
Dit is het enige district met verschillende symbolen waarin je niet verplicht bent om het symbool van je kaart te matchen met het symbool in het vak waar je je diamant legt. Als het symbool niet matcht krijg je 1 punt (level 1), 3 punten (level 2), 6 punten (level 3) voor de diamant die je juist hebt geplaatst. Heb je wel het juiste symbool dan verdubbel je deze punten. Ik krijg hier dus 6 punten.
Bijkomend krijgen spelers (inclusief jezelf) die de diamant ondersteunen die je net hebt geplaatst ook punten. 1 punt voor een diamant van level 1 en 3 punten voor level 2.
Rood en ikzelf paars krijgen dus elke 1 extra punt.
Bonuspunten
Bij de inwoners krijg je bonuspunten als je een diamant plaatst en je hebt daardoor op alle 3 de symbolen minstens één diamant van jouw kleur geplaatst. Je neemt een extra diamant uit je voorraad en legt deze op de plaats met de hoogst beschikbare punten.
Bonuskaarten
Bonuskaarten kan je verdienen als jij een diamant kan leggen op 1 van de 3 plaatsen aan de top van de piramide. Je mag nu meteen een kaart kiezen uit de open markt naast het spelbord en uitvoeren.
De handelsmarkt
Het lichtblauwe district of handelsmarkt bevat 4 verschillende handelsgoederen. Speel je een lichtblauwe kaart dan mag je een diamant plaatsen op 1 van de vrije vakken die het symbool op de kaart weergeeft.
Je gaat kijken hoeveel diamanten er reeds liggen in de kolom van jouw gekozen symbool. Het maakt niet uit van welke kleur de diamantan zijn. Liggen er bvb 3 diamanten dan is elke diamant in die kolom 3 punten waard. Elke speler kijkt nu hoeveel diamanten hij/zij heeft liggen in die kolom en krijgt daarvoor 3 punten per stuk.
In dit voorbeeld krijg ik dus 8 punten, groen en oranje 4 punten.
Bonuspunten
Op de handelsmarkt krijg je bonuspunten als je een diamant plaatst en je hebt daardoor op alle 4 handelsgoederen minstens één diamant van jouw kleur geplaatst. Je neemt een extra diamant uit je voorraad en legt deze op de plaats met de hoogst beschikbare punten.
Bonuskaarten
Bonuskaarten verdien je hier als jij een diamant legt waardoor minstens 1 tegenstander meer punten verdient met deze zet dan jijzelf. Met andere woorden, als een tegenstander meer diamanten heeft liggen in de kolom waar jij een diamant plaatst.
De haven
Het donkerblauwe district of de haven gaat via het zeespoor glaswerk leveren aan Europa. Speel je een donkerblauwe kaart dan mag je een diamant plaatsen op 1 van de vrije vakken met het schipsymbool.
Het plaatsen van een diamant levert hier niet meteen punten op. Dat gebeurt pas wanneer we een rij van 3 schepen vol maken. Dan gaan we kijken hoeveel handelsgoederen er in die rij reeds een diamant hebben (max 4), van om het even welke speler. Liggen er bvb 2 diamanten dan is elke diamant op een bootvak in die rij 3 punten waard.
In dit voorbeeld krijg ik 6 en rood 3 punten.
Varen
Daar bovenop mag je met je schip zoveel vakken vooruit op het zeespoor dan wat het roer op je kaart aangeeft (1-5). Dit is ook de actie die je bovenaan op elke kaart terug vindt en je mag doen in plaats van de actie van de kaartkleur (zie sectie kaarten).
Eindigt je schip op een vak met een cijfer dan krijg je onmiddellijk dat aantal punten.
Bonuskaarten
Bonuskaarten kan je hier verdienen door met je schip op een vak te eindigen met het gouden diamantensymbool. Het laatste vak op het zeespoor, zoals in dit voorbeeld, geeft je zowel 10 punten als een bonuskaart. Sta je daar dan kan je nog donkerblauwe kaarten spelen om een diamant op een bootsymbool te leggen, maar niet meer verder gaan op het zeespoor.
Einde van het spel
Als een speler de laatste diamant van zijn/haar persoonlijke voorraad op het bord legt, dan maakt deze speler zijn beurt af. Als je bij deze actie een bonuskaart mag spelen dan neem je een diamant van jouw kleur van de reserve voorraad naast het spelbord (max 3 keer).
Alle spelers, die hun gekozen kaart nog niet gespeeld hebben, mogen dan hun beurt nog afmaken zoals normaal. Daarna eindigt het spel.
Het spel eindigt ook als de trekstapel op is en je dus geen kaarten meer kan uitdelen voor een nieuwe ronde.
Heb je de bonuspunten nog niet bij gezet tijdens het spel, dan gaan we deze nu bijzetten op het scorespoor. De speler met de meeste punten is de winnaar.
Persoonlijke mening
Simpel en tegelijkertijd geniaal. 1 van de handelsmerken van spelontwerper Reiner Knizia. Hij bewijst het opnieuw met Mille Fiori. De meeste districten bouwen zo op dat je de 2de helft van het spel begint te profiteren van wat je in de eerste helft hebt opgebouwd. Dit is zo'n spel waar je zeker niet moet panikeren wanneer je na 1/3 van het spel een stevige achterstand qua punten hebt opgelopen.
In het begin is het daarom wat wennen aan de symbolen en het inschatten van hoe je een zo hoog mogelijk aantal punten kan halen in 1 beurt. Zeker de puntentelling voor de haven is voor nieuwkomers niet makkelijk om te begrijpen, hebben we uit ervaring gemerkt.
Maar ondanks dit speelt het spel vlot en eenvoudig. Elke beurt krijg je ook punten, je hebt dus nooit een slechte beurt, enkel misschien niet altijd de meest efficiënte. Maar heb je zo'n efficiënte beurt met een combinatie van extra bonuskaarten en bonuspunten, dan geeft dat zo veel voldoening!
Een belangrijk element van dit spel is inschatten wat andere spelers gaan doen. Mensen die het draftsysteem reeds onder de knie hebben, onthouden welke kaarten je doorgeeft en kunnen zo ook gemakkelijke proberen inschatten wat je naburige tegenstander deze ronde zal kiezen. Dit kan trouwens leuke, hilarische momenten opleveren als je tegenstander net iets anders doet dan wat jij had verwacht en voor jouw neus de dikke punten en de bonuskaarten wegsnoept.
Mille Fiori is een heel leuk familiespel wat vlot op tafel komt. Houd er wel rekening mee dat het met 2 spelers wel wat van zijn attractieve waarde verliest. Ik zou aanraden om deze met minstens 3, maar best zelfs 4 spelers te spelen.
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties