Obscurio

Een overzicht

 

Jaar: 2019
Aantal Spelers: 2-8 Personen (best 4+)
Speelduur: 40-60 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,89
Uitgever: Libellud
Spelontwerp: L'atelier
Illustrators: Xavier Collette & M81 Studio

 

In Obscurio zitten de spelers opgesloten in een verlaten bibliotheek en proberen ze de juiste deuren te zoeken om weer buiten te geraken. Dit doen ze aan de hand van de tips van de grimoire. Maar tovenaars, pas op voor de verrader onder jullie!
Communiceer efficiënt en vermijd de illusies op je pad om uit de bibliotheek te ontsnappen, maar wees voorzichtig want je kunt niemand vertrouwen!

Een speelbeurt


Elke beurt gaat de grimoire maximum 2 tips geven zodat de bezoekers de juiste uitgang kunnen aanwijzen. De verrader gaat proberen de tips wat in de war te sturen terwijl de andere spelers hun ogen sluiten. Hierna overleggen de bezoekers (inclusief de verrader) en kiezen ze elk een uitgang. Kunnen de spelers 5 keer de juiste uitgang vinden, zonder dat er telkens teveel de verkeerde uitgang kiezen, dan winnen ze het spel.

De grimoire


De grimoire speelt een belangrijke rol in dit spel. Hij is de enige die de juiste illusiekaart/uitgang weet en gaat de tips geven en de tovenaars in de bibliotheek naar de juiste uitgang leiden. Hij doet dit door aanwijzigingen te geven met de vlindertokens op de 2 illusiekaarten op de lessenaar.
Dit is de enige manier van communicatie want de grimoire mag niet praten!

 

De verrader


De verrader kan aan de hand van de tips van de grimoire uit de kaarthouder maximum 2 illusiekaarten nemen en deze bij de juiste uitgangskaart voegen. Belangrijk hierbij is dat de verrader enkel de illusiekaarten met de tips ziet en niet de juiste uitgangskaart!

De tovenaars


Wanneer de grimoire aan de 6 mogelijke uitgangen een illusiekaart heeft gelegd begint het overleg tussen de tovenaars (inclusief de verrader) om de juiste uitgang te vinden. De 6 illusiekaarten bevatten de juiste uitwegkaart, de eventuele gekozen kaarten door de verrader en dan verder aangevuld tot 6 met kaarten van de stapel. Alle spelers leggen vervolgens hun karaktertoken bij 1 van de 6 uitgangen. Dit mag allemaal op dezelfde uitgang zijn, verschillende uitgangen of een combinatie.

De onthulling


Als alle spelers hun definitieve keuzes hebben gemaakt, onthult de grimoire de juiste uitgangskaart. Als minimum 1 speler de juiste uitgang heeft gekozen dan gaat de voorgangsindicator 1 plaats vooruit op het spoor. Voor alle spelers die een verkeerde uitgang hebben gekozen wordt er 1 connectietoken van het bord verwijderd en op de karakterkaart van de desbetreffende speler geplaatst.

Connectietokens en beschuldiging


Zodra de laatste connectietoken van het eerste voorraadgebied genomen wordt begint de beschuldigingsfase. De tovenaars krijgen 1 minuut om te overleggen wie zij denken dat de verrader is. Daarna wijzen ze elk een speler aan en de speler met de meeste stemmen wordt beschuldigd. Voor elke loyale speler die verkeerd beschuldigd wordt verliest de groep 2 connectietokens. Deze fase wordt herhaald tot de verrader ontmaskerd is of tot de connectietokens op zijn. In het laatste geval wint de verrader het spel, anders gaat het spel verder zoals gebruikelijk maar mag de verrader enkel nog valse uitgangskaarten kiezen en niet meer deelnemen aan de discussies voor de juiste uitgang.

Valsstriktokens en zandloper


Elke overlegfase wordt getimed met een zandloper. Hoe sneller de spelers een uitgang kiezen des te minder valstrikken er in de volgende ronde worden gebruikt.
Elke ronde komt er minstens 1 valsstrik in het spel. Deze wordt willekeurig voor elke ronde door de grimoire uit de zak getrokken.

Enkel voorbeelden van valstrikken zijn:

- Er wordt een rode schijf geplaatst op de illusiekaarten zodat de kleuren niet meer zichtbaar zijn.
- Er wordt een 7de kaart en dus ook uitgang gebruikt
- De verrader mag de juiste uitgangskaart zien
- De kaart die op uitgang 4 komt te liggen wordt niet onthuld

enz...

Einde van het spel


Van zodra de voortgangsindicator zich op het laatste vak bevindt en er zijn nog connectietokens over dan winnen de tovenaars en de grimoire het spel. Zijn de connectietokens eerder op, dan wint de verrader!

Persoonlijke mening


Obscurio is een leuk, coöperatief spel om te spelen. Zowel de rol van grimoire, tovenaar als verrader zijn leuk om eens te doen... iets wat voor mij bvb in Mysterium een wat minder punt is. De valsstrikken zijn leuk en maken het spel nog meer uitdagend. De winstkansen tussen de verrader en de tovenaars ligt voor mij hier zeer goed in balans. Hoewel je met de tovenaars ruim in de meerderheid bent is het zeker niet te gemakkelijk om het spel op die manier te winnen.
De magnetische vlindertokens zijn ook een absolute meerwaarde. Deze blijven perfect op z'n plaats wanneer de lessenaar met de tips wordt door gegeven om van dichter bij te bekijken.

Als grimoire is het soms wel lastig om een goede tip te vinden op de kaarten doordat deze soms heel uiteenlopende elementen bevatten. Maar je hoeft geen tips te geven, soms is geen tip ook een tip!

Voor mij is Obscurio, in dit genre, 1 van de betere spellen die ik al gespeeld heb en met de juiste groep en op het juiste moment een garantie op een leuke avond!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 3

Afwerking : 8

Geluk: 6

Herspeelbaarheid: 8

Fun : 8,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen