Odin (NL)
Een overzicht
Jaar: 2024
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: +/- 100min
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,86
Uitgever: White Goblin Games
Auteur: Uwe Rosenberg
Ontdek de "saga" van de vikingen met deze imposante klepper van Uwe Rosenberg. Ga aan de slag als handelaar, plunderaar of jager, ontdek nieuwe landen en bouw de beste nederzetting. Met maar liefst 61 mogelijke acties tracht je jouw Scandinavisch imperium op te zetten. Wie de meest waardevolle bezittingen weet te bemachtigen op het einde van het spel, wint.
Deze review betreft de Nederlandse uitgave. De Engelse uitgave is reeds sinds 2016 te verkrijgen.

Opzetten van het spel
Plaats het grote actiebord in het midden van de tafel, leg hiernaast het overzichtsbord en het voorraadbord voor de schepen. Vervolgens voeg je het voorraadbord voor de speciale tegels toe en leg je de ontdekkingsborden en de gebouwentegels duidelijk zichtbaar voor alle spelers. Verder draai je 2 bergtegels open op tafel en maak je een stapel met andere bergtegels ernaast. Zorg dat de sorteerdozen, het geld en de grondstoffen binnen bereik zijn van alle spelers en geef elke speler een persoonlijk bord.
Zorg verder dat de ambachtskaarten en de wapenkaarten binnen handbereik liggen van elke speler.
Het persoonlijke bord klaarzetten is heel simpel. Zet 7 vikingen rechts vanboven op de laatste 7 plaatsen.
De overige 5 vikingen plaats je in het midden van je bord (tingplein).
Verder krijgt iedere speler nog het volgende:
- 1 rode tegel (mede)
- 1 ambachtskaart (startkaart - te herkennen aan lichtbruine achtergrond)
- 3 wapenkaarten (Speer, kruisboog & val). De spelers krijgen GEEN zwaard aan de start van het spel.
Fase per fase
Vooraleer het spel begint, bepaal je of je een lang of kort spel speelt. Een kort spel telt 6 volledige ronden, terwijl een lang spel een ronde langer duurt. Als je het spel wil leren kennen, raden we aan om zeker 7 ronden te spelen en hier wat strategieën uit te testen.
Voor meer ervaren spelers kan het een hele uitdaging zijn om in slechts 6 ronden een goede nederzetting op te zetten!
Alle fases duren heel kort en zijn simpelweg bedoeld om geen stappen te vergeten in het spel. Tijdens fase 5 (acties) wordt het "echte spel" gespeeld.
Het uiteindelijke doel van het spel: Je begint met heel veel minpunten (je persoonlijke bord). Bedek zoveel mogelijk vakken om minpunten te vermijden!
Tip: Focus op je persoonlijke bord tijdens je eerste spel en neem maximaal 1 ontdekkingsbord.
Fase 1: Nieuwe viking
Tijdens deze fase neem je 1 viking van "tafel" en voeg je deze toe om mee op rooftocht te gaan op het tingplein.
Fase 2: Oogst
Tijdens deze fase gaan we oogsten. De vikingen gaan de landen ploegen en je zal oogstfiches krijgen die je later kan gebruiken om je vikingen eten te geven of je negatieve punten op de borden te bedekken.
Wat er geoogst wordt, hangt af in welke ronde je bent. Hier zie je duidelijk in welke ronden geoogst wordt EN belangrijker, in welke ronden je niets zal ontvangen in deze fase! Hou hier dus rekening mee.
De bovenstaande oogst zal je ALTIJD verkrijgen. dit is de basisoogst die de vikingen binnenhalen, bestaande uit bonen, lavendel en erwten.
Fase 3: Omdraaien ontdekkingsborden
Vanaf ronde 3 ga je de ontdekkingsborden wat aantrekkelijker maken voor de spelers. In de ronden (zoals aangegeven hiernaast) draai je het aangegeven bord naar de andere kant.
Verder leg je op al de andere borden 2 geld, zodat deze wat aantrekkelijker worden voor jou of voor andere spelers! Als een speler deze borden ontdekt, neemt hij ook mee wat er op de eilanden te vinden is.
Fase 4: Trek een nieuw wapen
In deze fase krijgt iedere speler een nieuw wapen. Trek simpelweg de bovenste kaart (te starten met de startspeler) van de trekstapel.
Er zijn 4 soorten wapens: Speer, kruisboog, val & een zwaard. Deze kan je voornamelijk in fase 5 gebruiken tijdens de jacht en de scheepsvaart.
Fase 5: Acties
This is where the magic happens. Je aantal acties zijn beperkt, afhankelijk van het aantal vikingen beschikbaar op je tingplein. Je gaat vikingen op pad sturen om 1 van de 61 acties uit te voeren. We gaan een kort overzicht geven over de grote blokken van acties. Voor gedetailleerde uitleg over alle 61 acties verwijzen we graag door naar de TOP geschreven manual die met het spel wordt geleverd.
Allereerst is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de 4 kolommen op het actiebord.
De afbeelding hierboven geeft wel zeer goed weer wat je moet doen in welke kolom:
- Kolom 1: Voor alle acties binnen deze kolom, hoef je slechts 1 viking in te zetten.
- Kolom 2: Voor alle acties binnen deze kolom, moet je 2 vikings inzetten
- Kolom 3: Voor alle acties binnen deze kolom, moet je maar liefst 3 vikingen inzetten, maar mag je ook een nieuwe ambachtskaart trekken van de trekstapel.
- Kolom 4: Voor alle acties binnen deze kolom, moet je 4 vikingen op pad sturen, maar belangrijker, je mag een ambacht uit je hand spelen als extra actie!
Het is dus een kwestie van een goede indeling te bepalen van je vikingen om ze op pad te sturen en tevens rekening te houden met de timing hierrond. Als jij klaar bent met 1 actie, komen de volgende spelers aan de beurt. De actiefase eindigt als alle spelers hun vikingen op pad hebben gestuurd EN/OF als een speler gepast heeft en geen verdere acties meer wil doen.
Actieblok 1: Huizenbouw & Scheepsbouw
De naam zegt het zelf: In deze rij van acties ga je huizen en/of schepen bouwen. Links van de pijl staat telkens wat je moet betalen (hier steen of hout), rechts wat je krijgt.
- Kolom 1: Je betaalt 2 hout voor een schuur / 1 hout voor een walvisboot.
- Kolom 2: Je betaalt 1 steen voor een stal / 2 hout voor een knarr.
- Kolom 3: Je betaalt 2 steen voor een huis / 2 hout voor een drakkar.
- Kolom 4: Je betaalt 2 steen en hout voor een combinatie van de keuzes zoals je kan zien hierboven.
Actieblok 2: Jacht
In deze rij van acties ga je op jacht om je vikingen eten te geven. Tijdens de jacht maak je gebruik van 1 van de 2 dobbelstenen en/of je wapenkaarten en/of hout. Het veld ernaast vermeld telkens wat je krijgt als de jacht een succes is.
Het principe van de dobbelstenen is overal hetzelfde. Tijdens de jacht is het de bedoeling om een zo LAAG mogelijk cijfer te gooien. In totaal mogen spelers 3x opnieuw dobbelen, maar ze kunnen wel niet terugvallen op een eerder gegooide waarde. Het is soms dus een push-your-luck principe.
Je gooit de dobbelsteen. Het verschil van de gekozen waarde op je dobbelsteen en het cijfer "0" moet je betalen. Dit kan met de aangegeven wapenkaart en/of hout. Als de jacht faalt, ontvang je als troostprijs 1 hout en 1 wapen dat vermeld staat op het actieveld.
- Kolom 1: Dobbel de oranje dobbelsteen & betaal het verschil om tot "0" te komen. Gefaald: Je krijgt een hout en een kruisboog. Succes: Neem de geprinte tegels / Neem een vistegel.
- Kolom 2: Dobbel de oranje dobbelsteen & betaal het verschil om tot "0" te komen. Gefaald: Je krijgt een hout en het respectievelijke wapen EN je mag bij "valstrik leggen" een viking op je tingplein terugplaatsen. Succes: Neem de geprinte tegels & eventueel wapenkaart.
Kolom 3 & 4 lijken exact hetzelfde. Om deze acties te kunnen uitvoeren heb je minstens 1 walvisboot nodig op je persoonlijke bord. Op de walvisboot staat een erts voorgeprint en je kan er nog een extra erts op leggen. Deze ertsen geven je elk een kracht van +1 bij de walvisjacht. Het enige verschil is dat je in kolom 4 slechts 1 walvisboot mag gebruiken! Voor beide kolommen krijg je in een gefaalde beurt, buiten een speer en een hout, ook 2 vikingen terug.
Actieblok 3: Veemarkt
Op de veemarkt ga je investeren in vis, vlees, schapen of vee. Je betaalt de aangegeven zilverstukken & ontvangt hiervoor de bijhorende tegel(s). Enkel in kolom 3 kan je gratis een schaap gaan halen.
Als je een schaap of een koe aankoopt, leg je deze op de juiste plaats op je persoonlijke bord. Tijdens fase 8 leggen we het nut uit van deze dieren, buiten dat ze punten (zoals aangegeven op de tegels) waard zijn op het einde van het spel.
Actieblok 4: Weekmarkt & Productie
Vooraleer we overgaan tot de uitleg: Veel spelers overschatten het nut van de weekmarkt. Hou er rekening mee dat je 4/7 ronden oogst binnenkrijgt en deze enkel zou moeten dienen als je echt oogst tekort moest komen op 1 of andere manier.
Op de weekmarkt ga je simpelweg de tegels / geld halen die op de actieplaasten staan. Deze komen in je persoonlijke voorraad.
Voor productie geldt het volgende:
- Kolom 1: Afhankelijk van de hoeveelheid koeien in je stallen, krijg je dezelfde productie melk.
- Kolom 2: Bierbrouwerij! Neem 2 tegels "mede" en 2 zilverstukken.
- Kolom 3: Afhankelijk van de hoeveelheid schapen in je stallen, krijg je dezelfde productie wol.
- Kolom 4: Hier krijg je een grote hoeveelheid tegels, melk & wol - de laatste 2 als er minstens 1 koe/schaap in je stal aanwezig is.
Actieblok 5: Handwerk
Het principe van handwerk is hetzelfde als bij huizenbouw/scheepsbouw. Links van de pijl staat telkens wat je moet betalen, rechts de tegel en/of het geld dat je krijgt.
- Kolom 1: 1 vlas voor 1 linnen / 1 steen voor 1 geld & 1 runesteen.
- Kolom 2: 1 bont & 1 linnen voor 2 zilvermunten & kleding / 1 hout of 1 erts voor 1 zilvermunt & 1 kist.
- Kolom 3: 1 erts om een speciale tegel te gaan halen op het wapenbord met een smidstang (zie foto) / 2 steen & 2 hout voor 2 kisten & 2 runestenen.
- Kolom 4: Je krijgt 4 zilvermunten / je betaalt 1 bont voor een jas / je betaalt 1 tafelzilver voor 1 sierraad.
Actieblok 6: Bergen & Handel - deel 1
Binnen deze actieblok draait alles om grondstoffen en "upgraden" van tegels in je voorraad. Upgraden van je tegels is heel simpel: Je kan oranje tegels upgraden door de tegel om te draaien naar de rode kant. Je kan rode tegels upgraden naar de groene tegel en je kan de groene weer omdraaien naar de blauwe kant. Dit kan nuttig zijn om deze tegels toch beschikbaar te maken om je minpunten op je persoonlijke bord te kunnen bedekken. Het belangrijkste is dat je (tenzij anders wordt aangegeven), de grondstoffen mag halen van slechts 1 bergtegel EN het MOETEN de grondstoffen zijn die het eerste beschikbaar zijn (links naar rechts). Stel dat onderstaande grondstoffentegels beschikbaar zijn, dan gelden volgende regels:
- Kolom 1: Neem 2 x hout van tegel 1 of 2 / Neem 1x hout van tegel 1 of 2 EN upgrade 1 van je tegels in je voorraad.
- Kolom 2: Neem 1 hout per speler & neem 1 erts uit de voorraad / Neem 2 hout & 1 steen van tegel 1 of neem 3 hout van tegel 2 EN upgrade 1 van je tegels in je voorraad.
- Kolom 3: Neem 3 grondstoffen van één bergtegel en 2 grondstoffen van een andere. Het is niet toegestaan om 5 grondstoffen van 1 bergtegel te nemen / Upgrade 3 tegels uit je voorraad EN neem 4 nieuwe wapenkaarten.
- Kolom 4: Neem 4 grondstoffen van 1 bergtegel en doe een dubbele upgrade van 2 van je tegels. Dus hier mag je bijvoorbeeld 2 rode tegels onmiddellijk upgraden naar 2 blauwe tegels.
Actieblok 6: Bergen & Handel - deel 2
In deze fase ligt de focus vooral op het upgraden van goederen EN het aankopen van speciaal vervaardigde goederen.
- Kolom 1 en 2
In de 2 bovenste actievelden ga je respectievelijk 2 of 3 goederentegels upgraden. De 2 onderste actievelden zijn EXACT dezelfde, maar zijn dubbel beschikbaar om iedereen meer kans te geven om deze actie te kunnen uitvoeren. In beide gevallen betaal je één zilverstuk om zoveel UNIEKE groene tegels uit je voorraad te upgraden naar blauwe tegels. Belangrijk punt: Je MOET een Knarr (boot) op je persoonlijk bord hebben.
- Kolom 3
Het bovenste actieveld laat je 4 tegels upgraden. In het onderste actieveld mag je 2 vervaardigde goederen gaan aankopen van het voorraadbord van speciale tegels. De kost van elk van deze tegels wordt weergegeven op elke tegel. In het voorbeeld hier rechts betalen we in totaal 4 zilvermunten om deze 2 tegels te halen.
- Kolom 4
Binnen dit veld mag je 8 grondstoffen halen op de bergtegels, MAAR je mag er slechts 2 per bergtegel nemen. De tweede mogelijkheid is om 3 tegels dubbel te upgraden.
Actieblok 7: Scheepsvaart

In dit blok draait alles om het roven en plunderen, iets wat toch wel typerend was voor de vikingen. Verder waren de vikingen in de weer om nieuwe ontdekkingen te doen.
De onderste 3 acties hebben allemaal betrekking tot nieuwe ontdekkingen. Neem een ontdekkingsbord (afhankelijk van de beschikbaarheid en het aantal vikingen dat hiervoor nodig zijn - dit wordt goed aangegeven op elk ontdekkingsbord). Hou er rekening mee dat je de juiste boten ter beschikking moet hebben hiervoor.
Tijdens het roven en het plunderen is het, ten opzichte van jagen, de bedoeling om zo HOOG mogelijk te gooien. Om hogere waarden te bekomen kan je een zwaard inzetten en/of stenen. Bij het roven/plunderen ga je de speciale tegels halen die op het aparte voorraadbord liggen OF je mag een blauwe voorraadtegel nemen.
- Rooftocht
Hier rol je met de oranje dobbelsteen. Onthou dat je ten hoogste "7" kan gooien met deze dobbelsteen. Je kan hier, zonder een extra zwaard of steen in te zetten enkel de edelstenenketting gaan halen op het bord (die kost "7"). De kosten worden aangegeven door het cijfer naast het zwaard op elke tegel. Je moet een drakkarboot ter beschikking hebben en je mag GEEN erts gebruiken (die op je drakkarboot ligt) om 1 waarde toe te voegen aan je worp. Hier geldt ook: Als een rooftocht mislukt, krijg je een zwaard en een steen als troostprijs.
- Plunderen
Het plunderen werkt hetzelfde als de rooftocht. Enkel ga je hier rollen met de blauwe dobbelsteen (maximum waarde 12). Je mag slechts 1 drakkarboot gebruiken hiervoor (en je mag eventuele erts gebruiken om je waarde te verhogen). Als het plunderen mislukt, krijg je een zwaard, een steen en krijg je een viking terug als troostprijs.
- Brandstichting
Tijdens brandstichting krijg je een "zilveren schat" tegel. Let er wel op dat je 2 drakkarboten ter beschikking hebt in je persoonlijke haven.

Actieblok 7: Emigratie & Ambachten

In deze blok draait alles om emigratie & ambachten. Emigratie leggen we hieronder in detail uit (gele blokken in de foto hierboven).
De andere acties werken als volgt:
- Kolom 1: Neem 1 nieuwe ambachtenkaart in je hand + 1 zilvermunt. Betaal 1 steen/erts en activeer (speel) een ambachtenkaart voor je en voer die actie uit + neem 1 zilvermunt.
- Kolom 2: Activeer 1 of 2 ambachtenkaarten en voer de actie(s) uit.
- Kolom 3: Activeer 1-4 ambachtenkaarten en voer de actie(s) uit.
De gele blokken werken allemaal hetzelfde. In kolom 4 mag je als extra een walvisboot ruilen tegen een Knarr.
In de andere gevallen mag je een knarr of een drakkar vernielen en zo een emigratie uitvoeren. Draai tijdens het vernielen de tegel om en leg deze tegel in de eerst beschikbare plaats om de feesttafel. Betaal de kosten, afhankelijk van welke ronde het in het spel is. De emigratie brengt ook veel punten met zich mee (18 voor aan Knarr / 21 voor een Drakkar).
In dit voorbeeld hiernaast hadden we al een drakkar geëmigreerd.
We emigreren er nog 1 en die bedekt opnieuw 2 velden die we niet moeten vullen tijdens het feestmaal.
Nu zullen we dus slechts 5 velden vullen tijdens het volgende feestmaal.
Fase 6: Bepalen startspeler
De speler die als laatste in de actiefase Vikingen heeft geplaatst, wordt de startspeler in de volgende ronde.
Fase 7: Inkomsten
Tijdens het spel leg je groene & blauwe goederentegels op het plaatsingsgebied van je dorpsbord. De laagst zichtbare waarde op de inkomstendiagonaal geeft aan hoeveel zilver je ontvangt tijdens deze fase. Ook op ontdekkingsborden en eventueel stallen is er een inkomst te vergaren.
In het voorbeeld hiernaast krijgen we 3 zilver tijdens deze fase.
Let op: Tijdens het vullen van je borden is het belangrijk dat je inkomstenwaarden in oplopende volgorde bedekt. Je mag in het voorbeeld hiernaast nu de "3" niet bekken. Eerst moet er horizontaal en verticaal alles bedekt zijn. Dit wordt ook aangegeven in de kleurverschillen op je persoonlijke bord.
Fase 8: Voortplanten van dieren
In deze fase planten de dieren in je stallen zich voort onder volgende regels:
- Als je tenminsten 1 dier hebt dat drachtig is, draai je deze tegels om naar de andere zijde en pak je per omgedraaide tegel 1 extra diertegel.
- Als je tenminste 2 dieren hebt, maar deze zijn niet drachtig, draai dan 1 van deze tegels om naar de drachtige zijde.
Hiernaast zie je in de bovenste foto de "drachtige" zijdes van de dieren en in de onderste foto de "normale" zijdes.
Fase 9: Feestmaal
Na het plunderen, jagen en ambachten uitvoeren volgt er traditioneel een feestmaal bij de vikingen. De vikingen die op pad zijn gestuurd hebben honger en jij moet voor eten zorgen.
Belangrijke regels:
- Oranje tegels mogen NIET direct naast elkaar gelegd worden
- Rode tegels mogen NIET direct naast elkaar gelegd worden
- Zilveren munten mogen WEL naast elkaar gelegd worden
- Alle tegels moeten binnen de grenzen passen
Als je meerdere tegels van dezelfde soort wil leggen, mag dit, maar je MOET de tweede tegel dan omgekeerd leggen (zie voorbeeld 2 hier).
Hou dus voldoende voedsel op overschot, maar je kan je vikingen natuurlijk ook omkopen (door zilvermunten te gebruiken).
Voor ELK VELD dat je niet hebt kunnen bedekken, krijg je 3 minpunten op het einde van het spel.
Aan het einde van deze fase, leg je alle tegels terug in de voorraad.
Na ronde 7 (of 6 in een kort spel) eindigt het spel ONMIDDELLIJK.
Fase 10: Bonussen
Op sommige velden op je dorpsbord (of je ontdekkingsborden of andere gebouwen), staan goederensymbolen.
Je mag tijdens het spel kiezen om deze te bedekken, maar als je alle velden ROND deze vakken kan bedekken, verkrijg je bonussen in deze fase van het spel.
In dit voorbeeld zouden we 1 "mede" als bonustegel krijgen tijdens deze fase. Helaas hebben we niet alle vakken rond het hout kunnen bedekken en krijgen we deze bonus dus NIET.

Fase 11: Bijwerken & toevoegen van bergtegels
Verwijder in deze fase het meeste linkse bouwmateriaal van elke open bergtegel. Als alle velden, behalve het laatste veld met 2 zilver, leeg zijn, verwijder de hele bergtegel.
Draai een nieuwe bergtegel open en leg de desbetreffende bouwmaterial hierop.

Fase 12: Verwijder vikingen van het actiebord
Tijdens deze fase pak je al je vikingen van het actiebord en plaats je ze terug op het tingplein. Zet hierna de fasemarker opnieuw op fase 1 en start de volgende ronde!
Acties op elk moment
Je mag een aantal acties op elk moment tijdens het spel uitvoeren:
- Goederen op je dorpsbord leggen
Bedenk dat, van de tegels, enkel groene en blauwe tegels op het dorpsbord mogen geplaatst worden EN groene tegels mogen niet aan elkaar grenzen! Bemerk ook dat je binnen de grenzen van het plaatsingsgebied moet blijven.
- Goederen op ontdekkingsborden leggen
De regels hieromtrent zijn exact dezelfde als die van het dorpsbord.
- Goederen op gebouwentegels leggen
Hier geldt dat je alle kleuren van tegels mag gebruiken. De rode tegels mogen niet aan andere rode tegels grenzen (hetzelfde voor oranje tegels).
- Schepen kopen
Je mag altijd een schip kopen. De kost van het schip staat aangegeven op de scheepstegels.
Let op: Als je tegels in je dorpsbord, ontdekkingsbord of andere gebouwentegels legt, is dit PERMANENT. Ze mogen niet meer verplaatst of verwijderd worden doorheen het spel.
Einde van het spel en puntentelling
Het spel eindigt na het feestmaal (fase 9) van de laatste ronde. Let op: Je ontvangt GEEN bonussen meer deze ronde.
Puntentelling:
- Schepen: Elke walvisboot is 3 punten waard / elke knarr 5 / elke drakkar 8
- Emigratie: 18 punten (knarr) / 21 punten (drakkar)
- Ontdekking: Punten voor ontdekkingsborden worden aangegeven in de rechterbovenhoek
- Schuren & huizen: 8 punten (schuur) / 10 punten (huis) / 17 punten (langhuis)
- Schapen & koeien: 2 of 3 punten (schaap) / 3 of 4 punten (koe)
- Ambachten: Overwinningspunten staan rechtsboven op de kaart
- Zilver: Elk zilver uit je voorraad is 1 punt waard.
- Laatste inkomsten: Deze worden niet uitbetaald in de laatste ronde. Dit zijn simpelweg de punten.
- Engelse kroon: Bij de speciale tegels is er 1 tegel die je 2 punten oplevert (de engelse kroon).
- Strafpunten: Trek alle strafpunten die je nog ziet op al je borden van je totaalscore af.
- Tingstrafpunten: Trek eventuele strafpunten behaald tijdens de feestmaal-fase van je totale score af.
Wie de hoogste score heeft, wint het spel!
Persoonlijke mening
Pfieuw... Dat is wel je eerste reactie als je de regels doorleest of zelfs tijdens je eerste spellen in deze fantastische, strategische uitgave van Uwe Rosenberg. Ik snap de mening van vele spelers, die dit spel benoemen als all-time best (worker placement) spel.
Er zijn zoveel verschillende manieren / strategieën om dit spel te spelen dat het elke keer opnieuw lijkt alsof je een nieuw spel aan het spelen bent.
Ga ik de eerste ronde volop voor dieren om deze in te zetten in de voortplantingsfase, of ga ik nu al voor die bonussen en inkomsten om hier een ietwat opgebouwde motor in te verkrijgen? Ook de keuze om veel vikingen op 1 actieveld te zetten of niet, is een echte breinbreker op vele momenten.
Het spel had wel enkele minpunten, die naar mijn mening, grotendeels zijn weggewerkt met de uitbreiding (The Norwegians - enkel in het Engels te verkrijgen). Zo worden hier ook paarden & biggen toegevoegd als dieren en wordt er een extra kolom toegevoegd die het makkelijker maakt om ambachten te spelen. Wij spelen nooit meer zonder de uitbreiding!
Het is zeker niet het makkelijkste spel en het is een hele brok om klaar te zetten. Als je fan bent van worker placement-spellen met een gigantische mogelijkheid tot acties, this is your game!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties