Revive

Een overzicht

 

Jaar: 2022
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 90-120 minuten
Vanaf leeftijd: 14 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,46
Uitgever: Aporta Games
Spelontwerp: Kristian Amundsen Ostby, Helge Meissner, Anna Wermlund, Eilif Svensson

 

5000 jaar na de apocalyps is het jou taak om de bevroren aarde te verkennen. Door grondstoffen te vergaren, fabrieken op te zetten, volkeren te huisvesten, ga je proberen om de aarde opnieuw een leefbare planeet te maken.

Met behulp van je eigen stam, met zijn specifieke kwaliteiten, tracht je schatten en artefacten te verzamelen en zo zoveel mogelijk punten te scoren.

Opzetten van het spel

Plaats het spelbord in het midden van de tafel. Schud de 5 starttegels en plaats ze (met de zichtbare kant naar boven) op de daarvoor bestemde plaatsen in het midden van het speelbord. De overige 25 tegels plaats je random (met de zichtbare kant naar onder) op de andere plaatsen.

Tip: Sorteer de overige 25 tegels volgens sterkte (1-5 punten). Start met 1-2 punten tegels rond de starttegels en breidt deze evenredig uit over het bord tot 5 punten. Zo creëer je een zeer evenredig spelbord.

 


Schud de stamkaarten en leg ze neer in een (met de zichtbare kant naar onder) stapel. Leg 5 kaarten open neer naast de stapel. Dit is het stamaanbod.

De kaarten hebben elk hun eigen kwaliteiten:

1. Als kaarten gespeeld worden, kan je deze grondstoffen / acties activeren

2. De kleur van de kaart bepaalt voornamelijk de grondstof die het met zich meebrengt

3. Sommige kaarten hebben een slotsymbool. Hier komen we verder nog op terug, maar dit betekent dat bovenop deze kaart nog een kaart kan gespeeld worden.


Sorteer de machinetokens per kleur en zet deze in een stapel naast het spelbord. Onthul 3 tokens van elke kleur.

Schud de slot module tokens en leg deze in een stapel naast het spelbord. Onthul 5 tokens.

Shud de schatten en leg deze in een stapel naast het spelbord.

Plaats verder de energiefiches en de actieblokjes naast het spelbord.


Maak een stapel met kleine artefacten en leg de eindscoretegel erbovenop.

Als laatste plaats je alle grote artefacten op de krater op het spelbord. Enkel de artefacten met het aantal spelers vanachter op leg je open in de krater.

Tip: Als je graag houdt van langere of zelfs kortere spellen, je kan altijd de artefacten manueel aanpassen en ze bijvoorbeeld opzetten voor 4 spelers, terwijl je slechts met 3 spelers bent

Opzetten van het spel: Spelers

Eerste en vooral: Wat een fantastische spelersborden! Volledige inlays en een heel groot speelbord.

  • Plaats het spelersbord voor elke speler
  • Geef elke speler 1 stambord en plaats deze links van het spelersbord
  • Neem voor elke speler 1 grijze, groene & gele machine trackfiche en plaats deze op positie 1 van elke track
  • Neem 1 energietoken, 1 switchtoken, 1 artefactkaart en 1 spelershulpkaart
  • Neem 1 set van 6 startkaarten. Schud deze en leg er 3 in je rustplaats (rechts van het spelbord). Leg de andere kaarten open, onder je stambord.
  • Geef elke speler een artefact kaart.
  • Neem een spelerskleur en neem de onderdelen uit die kleur.

Neem 5 kleine gebouwen & 3 grote gebouwen. Plaats die op je spelersbord.

Neem 7 stamfiguren en plaats deze op de iconen op je spelersbord.

Neem je 2 spelerspionnen. Plaats 1 op het puntenspoor & 1 op het hibernationspoor.

Neem de progressmarkers, plaats er 15 op je spelersbord & de andere 5 op je stambord.

Tip: Wij zijn voorstander om spelers een keuze te laten tussen stamborden & artefactkaarten. Leg 1 stambord per speler op tafel en laat de laatste speler in het spel als eerste een stambord kiezen en ga zo door tot aan de startspeler. Geef hierna elke speler 2 artefactkaarten en laat een speler een keuze maken om 1 te houden.

Nice to know voor je start!

Grondstoffen

Er zijn 4 grondstoffen in het spel:

  • Tandwiel
  • Boek
  • Voedsel
  • Kristal

Kristallen mogen altijd gebruikt worden voor eender welke grondstof. Als je grondstoffen krijgt, zet je de markers die aantallen naar boven. Als je grondstoffen betaalt, zet je deze naar onder.


Blauwe vs paarse punten

Blauwe punten worden onmiddellijk gescoort tijdens het spel en laten je vooruitgaan op het puntenspoor. Als je op het puntenspoor een bonusplaats bereikt, krijg je deze bonus onmiddellijk.

Paarse punten worden pas gescoord op het einde van het spel.


Progress Markers & Progress Track

Elke keer dat je een stamspecialiteit activeert of een progressmarker vrijspeelt, dan plaats je deze marker op het voortgangsspoor.

Als je hier ook een bonus bereikt, krijg je die onmiddellijk.

Je scoort punten aan het einde van het spel naargelang je bent gevorderd om het voorgangsspoor.


Slot Modules

Slot modules kunnen doorheen het spel worden verkregen op verschillende manieren (kaarten, bordtegels omdraaien, hibernation, ...). 

Telkens je een slot module krijgt plaats je die in een vrij slot op je speelbord. Telkens je nu in dit slot een kaart speelt, activeer je de module ook, als de kleur van de module en de kaart hetzelfde zijn!


Range

Wanneer je de acties populatie, bouwen of ontdekken kiest, ben je heel afhankelijk van de "range" die je mag gebruiken.

In het begin van het spel, wordt de range geteld vanaf de kloof in het midden van het spelbord. Vanaf de moment dat je een gebouw of een mannetje op het bord hebt staan, geldt de range van die positie!

Tel de tegels tussen je startpositie (kloof, gebouw of mannetje) en de plaats waar jij de actie wil doen. Betaal 1 voedsel per ruimte tussen de startpositie en de actieplaats.

Als je een actie doet naast de startpositie, betaal je geen voedsel.


Verschillende locaties

Tijdens het spel ga je verschillende locaties tegenkomen, die elk hun functie hebben. 

Locatie 1: Kampplaatsen

Kampplaatsen herken je door de kleine locaties die een boom en gebouw bevatten.

Op deze locaties mogen enkel en alleen mannetjes geplaatst worden!

Deze plaatsen kunnen dus enkel bezet worden tijdens de "populatie-actie".

Locatie 2: Zandplaatsen

Op zandlocaties mogen enkel en alleen kleine en grote gebouwen geplaatst worden.

Deze plaatsen kunnen dus enkel bezet worden tijdens de "bouwactie".

Locatie 3: Grote locatietegels

Deze tegels bevinden zich in de 4 hoeken van het spelbord. Deze kunnen enkel geactiveerd worden tijdens de "populatie-actie" en dus ook enkel bezet worden door mannetjes.

De grote locatietegels zijn vooral belangrijk voor eindscores. Probeer minstens 1 locatietegel te bemachtigen voor het einde van het spel!

Verloop van het spel

De actieve speler kiest tijdens zijn beurt tussen 2 opties:

  • 2 acties doen
  • Hibernation

Spelers blijven om de beurt een keuze maken tussen deze 2 opties, totdat het laatste grote artefact van het spelbord wordt verwijderd. Op dat moment mogen alle andere spelers nog 1 beurt uitvoeren, vooraleer het spel stopt.

Verschillende acties

Als een speler tijdens een beurt kiest om 2 acties uit te voeren, kan hij kiezen tussen volgende acties:

  • Speel een kaart
  • Gebruik je "switch token"
  • Populatie
  • Bouwen
  • Ontdekken

Een speler mag 2 verschillende acties kiezen, maar mag evengoed dezelfde actie 2 maal doen! Als je geen acties kan uitvoeren, dan MOET je hiberation uitvoeren. Je mag altijd vrije acties uitvoeren (zie verder). Als een actie bepaalde effecten activeert, mag je die in een volgorde naar keuze uitvoeren.

Om een goed overzicht te behouden, raden we aan om altijd de actieblokken te gebruiken om aan te duiden wat een speler net doet.

Actie 1: Speel een kaart

Je mag enkel kaarten spelen die in je actief gebied liggen (onder je stambord). Om een kaart te spelen neem je deze en steek je die in een kaartslot op je persoonlijk bord.

Als je de kaart in je bovenste slots speelt, activeer je de bovenste effecten op de kaart. Als je deze in je onderste slot speelt, activeer je de onderste effecten op de kaart.

Belangrijk: Je mag het slot, rechts in je bord, niet gebruiken zolang je de juiste technologie niet ontwikkeld hebt.

In ons voorbeeld spelen we een gele kaart in 1 van onze bovenste slots. We hebben in dit slot al een kaart gespeeld, maar doordat deze een slotsymbool heeft, mogen we een andere kaart hierbovenop spelen. Aangezien deze kaarten dezelfde kleur hebben, wordt deze ook opnieuw geactiveerd!

Bovendien ligt er een slotmodule (boek) in dit kaartslot, waardoor we deze ook activeren.

We krijgen:

  • 2 voedsel (kaart die we net speelden)
  • 1 voedsel (kaart met een slotsymbool)
  • 1 boek (slotmodule)

Actie 2: Gebruik je switch token

Dit is de simpelste actie in het spel. Je schuift je "switch token" simpelweg naar beneden om het te activeren.

Je krijgt nu een grondstof (buiten kristal) naar keuze.

Deze actie mag je NIET opnieuw gebruiken tot je de hibernation actie hebt gekozen.


Actie 3: Populatie

Kies een locatieplaats op het spelbord (klein of groot). Neem een mannetje van je stambord die je kan / mag gebruiken. Plaats dit mannetje op deze locatie en betaal eventueel de "range" kosten.

Verder betaal je nog de kosten van het mannetje (boeken) en moet je ook 1 boek betalen als er al een speler zich op deze locatie heeft gevestigd.

In ons voorbeeld nemen we een mannetje van ons stambord en plaatsen deze op een grote populatietegel.

De range bedraagt 2 lege plaatsen, waardoor we 2 voedsel moeten betalen. Verder betalen we nog 2 boeken van het mannetje en moeten we ook 1 boek betalen aan de paarse speler.

Door dit mannetje vrij te spelen, zorgen we nu dat we het rechtse slot van ons spelersbord in het verloop van het spel mogen gebruiken.

Doordat we ons vestigen op deze populatietegel, zorgen we ervoor dat we op het einde van het spel 1 punt krijgen voor elke slotmodule die we op ons spelersbord hebben.

Als je nog geen mannetje had vrijgespeeld, moest je de het onderste mannetje nemen. Hierna mag je volgens de hiërarchie mannetjes kiezen om te activeren.


Actie 4: Bouwen

Kies een zandplaats waar je op wil bouwen. Betaal voor de range en betaal de kosten voor het gebouw. Een klein gebouw kost 3 tandwielen & elk groot gebouw kost 5 tandwielen.

  • Als je een gebouw plaatst naast 1 of meerdere terreinplaatsen (bos, bergen of velden), dan verplaats je jou machine trackfiche(s) op je spelersbord 1 plaats verder.
  • Als je een gebouw plaatst naast een kristal (buitenkant van het bord), dan krijg je onmiddellijk een kristal.
  • Als je een gebouw plaatst naast een nieuw waterveld (je mag dit veld niet eerder geactiveerd hebben), activeer je de bonus die het vertoont.
  • Als je een groot gebouw plaatst, dan tellen de terreinplaatsen dubbel, waardoor je jou machine trackfiche(s) 2 plaatsen verder verplaatst.

Als een speler de ontdekkingsactie uitvoert en een waterveld en/of terreinplaats naast jou gebouw neerlegt, mag je deze onmiddellijk uitvoeren!

In ons voorbeeld bouwen we een groot gebouw. We betalen 1 voedsel voor de range & betalen 5 tandwielen. We plaatsen ons gebouw naast een waterveld. Hierdoor krijgen we onmiddellijk een bliksemtoken.

Hiernaast wordt ons gebouw omringt door verschillende terreinlocaties. We mogen onze machine trackfiche van groen met 4 (2+2) verhogen en de fiche van geel met 2.

Voortgang van de tracks

Het voortgaan op de tracks is belangrijk tijdens het spel om bepaalde bonussen te kunnen activeren door middel van de bliksemtokens.

Wanneer je  een slot voorbijkomt, doe je de volgende acties:

  • Als het een vast slot is, doe je niets
  • Als het een leeg slot is (aangegeven door "?"), dan mag je een bonustegel kiezen uit het aanbod.
  • Sommige sloten kan je pas activeren als er 2 verschillende markers voorbijgekomen zijn. Let hier goed op!

Door de actie hierboven, zetten we onze groene marker 4 plaatsen vooruit. Hierdoor...

Doordat we ook de gele marker 2 plaatsen vooruit verplaatsen, wordt het slot toch!


Actie 5: Ontdekken

Kies een nog niet ontdekte tegel op het spelbord. Betaal de kosten voor "afstand" (zie hieronder uitleg) en de kosten die op de tegel staan.

Belangrijk: Je kan niet reizen door niet ontdekte tegels, dus je moet een tegel aansluitend kiezen met de reeds ontdekte wereld.

Hierna krijg je de punten die op de tegel staan en mag je een nieuwe inwoner kiezen. Neem 1 van de 5 inwoners uit het aanbod of de bovenste kaart van de stapel. Plaats deze inwoner onmiddellijk in je actief gebied.

Als laatste draai je de tegel om en leg je die met de ontdekte kant naar boven opnieuw op zijn plaats. Je mag de tegel draaien hoe je wil! Denk eraan dat je hierdoor bepaalde gebouwen ook kan activeren!


Vrije acties doorheen het spel

Doorheen het spel mag je altijd, tijdens je beurt, verschillende vrije acties uitvoeren

Vrije actie 1: Ruilhandel

Je mag altijd een kristal inruilen tegenover een andere grondstof. Sommige stammen maken het mogelijk (als je dit weet vrij te spelen) om andere ruilhandel toe te passen.

Vrije actie 2: Machinegebruik

Je mag tijdens je beurt een energietoken gebruiken om een machine te activeren en het effect onmiddellijk uit te voeren.

Je mag deze machine niet meer activeren, zolang je de hibernation actie niet hebt uitgevoerd.

Vrije actie 3: Open een schatkist

Tijdens het spel kan je schatkisten verdienen. Je hoeft deze niet onmiddellijk te activeren (je mag deze wel altijd bekijken).

Tijdens een vrije actie mag je deze dus activeren en onmiddellijk de beloning krijgen.

Je mag ook meerdere kisten openen tijdens je beurt.

Hibernation

Als je kiest (of verplicht bent omdat je geen acties kan uitvoeren), dan hibernate je. Wanneer je dit doet, volg de volgende stappen

Stap 1: Energietokens

Neem al je energietokens van de machines af en verzamel deze opnieuw in je energieruimte. Je kan deze nu opnieuw gebruiken tijdens toekomstige acties.


Stap 2: Kaartwisseling

Neem al je kaarten uit je rustplaats en leg deze open neer in je actieve plaats.

Neem hierna alle gespeelde kaarten uit de slots en leg deze in je rustplaats.


Stap 3: Switch token

Schuif je switch token opnieuw naar boven, zodat je deze actie opnieuw kan uitvoeren in de volgende "ronde".


Stap 4: Hibernation marker

Zet je hibernation marker 1 stap omhoog en verkrijg de bonus onmiddellijk die op deze plaats staat.

Als je op de vierde plaats komt, verwijder je een groot artefact naar keuze van het spelbord. Als dit het laatste artefact is, dan activeer je ook onmiddellijk het einde van het spel.

Als je hibernation marker niet meer omhoog kan, dan kies je een bonus naar keuze van het hibernationspoor.

Einde van het spel

Als de laatste grote artefact van het spelbord wordt gehaald, wordt het einde van het spel ingeluid. De actieve speler krijgt de eindspeltegel (die 4 punten oplevert). Alle andere spelers mogen nu nog 1 beurt spelen. 

Als een speler een groot artefact triggert tijdens deze fase van het spel, neemt deze een klein artefact van de stapel (leveren 2 punten op). Hierna tellen we bij elke speler volgende punten:

Voortgangsspoor

De laagst zichtbare punten op het voortgangsspoor, zijn de punten die je scoort tijdens de eindtelling.

In ons voorbeeld scoren we dus 22 punten.

Techologieën

Elke vrijgespeelde technologie op ons stambord, levert ons de aangegeven punten op.

In ons voorbeeld hebben we 5 technologieën weten vrij te spelen, dus levert dit ons 10 punten op.

Grote locatietegels

Kijk op elke grote locatietegel waar je een mannetje hebt staan en tel die punten op.

In ons voorbeeld krijgen we 1 punt per slotmodule. We krijgen in totaal 10 punten.

Machine track

Als je op een machinetrack tot op het einde weet te geraken, scoor je punten voor elke extra kaart van die kleur (niet de basiskaarten) die je in je bezit hebt (zowel in je actief gebied, rustgebied als kaarten in je slots) 2 punten.

In ons voorbeeld zijn we met groen tot op het einde geraakt. Tijdens het spel hebben we 6 extra groene kaarten verkregen, dus score we 12 punten.

Einde speltegel, kleine artefacten & grondstoffen

Als jij de speler was die het einde van het spel triggerde, krijg je 4 punten. 

Als je een klein artefact hebt bemachtigd tijdens je laatste beurt, krijg je 2 punten voor elk van deze artefacten.

Je krijgt nog 1 punt voor elke 5 grondstoffen die je hebt.

In ons voorbeeld krijgen wij geen extra punten hiervoor.

Artefactkaart

Je krijgt nu nog punten van je artefactkaart. Deze punten zijn de meest significante, dus probeer hier wat focus op te leggen tijdens het spel.

We hebben 1 paarse & 2 witte artefacten weten te verzamelen tijdens het spel:

  • 1 punt per bliksemtoken. We hebben 4 tokens in ons bezit. 4(tokens) x 2(paarse artefacten) = 8 punten
  • 1 punt per duo van slottokens. We hebben 10 tokens in ons bezit. 5 (duo van tokens) x 1 (oranje artefacten) = 5 punten
  • 1 punt per kaart (exclusief basiskaarten). We hebben in totaal 10 extra kaarten verkregen tijdens het spel. 10 (kaarten) x 3 (witte artefacten) = 30 punten

In totaal krijgen we hiervoor dus maar liefst 43 punten!

Persoonlijke mening

Dit spel staat niet voor niets in elk van onze top 10. Het spel speelt zeer vlot eens je de acties kent en laat veel ruimte om alle spelers de kans te geven om acties uit te voeren.

De artefactkaart die je kiest en de stam hierbij bepaalt wel een groot focuspunt tijdens het spel waar jij als enige een groot verschil kan in maken, waardoor de speelwijze van spelers vaak zeer uiteenlopend is.

De interactie tussen spelers is er zeker wel tijdens het spel en je zal vaak vloeken als spelers net die bouwplaats innemen die ideaal is om je machinetrack vlot vooruit te laten gaan.

Tip: Focus zeker en vast op het ontdekken van nieuwe tegels. Hierdoor kan je veel punten halen tijdens het spel, alsook nieuwe, betere kaarten in het spel betrekken die je een voordeel opleveren tegenover andere spelers. Moreover heb je ook de "macht" om de tegel zo gunstig mogelijk voor jezelf te leggen om hier bonussen uit te halen.

De campagne die je ook kan spelen is wat mij betreft super. Het blijft je intrigeren om nieuwe zaken vrij te spelen die je dan ook kan gebruiken in een basisspel. Wat exact, dat moet je zelf uitzoeken.

Kortom, een topspel wat ons betreft en eentje dat volgens mij nooit onze collectie zal verlaten.

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 9

Afwerking : 10

Geluk: 3

Herspeelbaarheid: 10

Tactisch: 10

Fun : 9

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen