Sky Team
Een overzicht
Jaar: 2023
Aantal Spelers: 1-2 Personen
Speelduur: 15-20 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,06
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Luc Rémond
Illustrators: Eric Hibbeler & Adrien Rives
Laat je vliegtuig veilig landen... De essentie in Sky Team waarbij de ene speler de rol van piloot en de andere van co-piloot op zich neemt. Zorg tijdens de vlucht dat, door middel van dobbelstenen, de parameters in de cockpit op punt staan voor de perfecte landing.
Meer en meer uitdagingen kruisen je pad op jullie vlucht rond de wereld!

Opzetten van het spel
Plaats het hoofdbord (cockpit) tussen beide spelers en zet de schakelaars van het landgingsgestel, de vleugels en de remmen zo neer zodat het groene lampje bedekt is. Zet de radar van het vliegtuig zodat we mooi rechtdoor vliegen en plaats de driehoekige markeerstenen op de juiste plaats op de sporen (aangeduid met een stipje). De koffiefiches plaats je gewoon onder het bord.
Schuif dan het hoogtespoor rechtsboven in het hoofdbord, tot aan het eerste vak. Plaats eventueel 'her-rol'-fiches zoals aangegeven.
Kies een scenario en bijhorend aanvliegspoor voor de luchthaven (introductiespel Montréal) en schuif deze linksboven onder het hoofdbord. Het eerste vak dat zichtbaar is bevat wolkjes. Plaats vliegtuigjes zoals aangegeven in de vakjes.
De piloot neemt het blauwe zichtscherm en de dobbelstenen, de co-pilot de oranje...
Er is een vluchtlogboek toegevoegd waarin je perfect de opstelling voor de andere scenario's kan bekijken.
Een speelbeurt
Een beurt bestaat uit 3 stappen:
1. Overleg & dobbelstenen gooien
Voor de spelers aan de huidige ronde beginnen mogen ze kort overleggen en bepalen welke doelen belangrijk zijn voor deze ronde. Daarna rollen ze achter hun schermpje de 4 dobbelstenen. Vanaf nu mag er niet meer gepraat worden tot de laatste dobbelsteen is geplaatst.
2. Dobbelstenen plaatsen
De spelers gaan om de beurt een dobbelsteen plaatsen op het hoofdbord tot iedere speler de 4 beschikbare dobbelstenen gebruikt heeft. Het hoogtespoor geeft aan wie dat als eerste mag doen voor de huidige ronde. De piloot plaatst zijn dobbelstenen op een blauw vakje, de co-piloot op een oranje.
3. Einde ronde/opruiming
De dobbelstenen worden terug genomen van het hoofdbord en het hoogtespoor wordt 1 vakje naar beneden geschoven. Ligt hierna een her-rol fiche op het eerste zichtbare vak dan wordt deze beschikbaar vanaf de volgende ronde.
As/Radar
Op de radar zijn beide spelers verplicht om elke ronde een dobbelsteen te leggen. Als de waarde van de dobbelsteen van de piloot hoger is dan die van de co-piloot draait de radar naar links. Is het andersom dan draait het naar rechts. Zijn de waardes gelijk dan gebeurt er niets.
Draait het vliegtuig te ver naar 1 kant en komt het op het rode kruis, dan crasht het vliegtuig en is het meteen einde spel.
Motoren
De motoren is de 2de en laatste plaats waar beide spelers verplicht elke ronde een dobbelsteen moeten plaatsen. Van zodra de 2de dobbelsteen geplaatst is tellen we de waardes bij elkaar op en kijken we waar we uitkomen op het snelheidsspoor. Is dit voor de blauwe markeersteen dan verschuift het aanvliegspoor niet, is het na de oranje markeersteen dan gaat het aanvliegspoor 2 vakjes naar beneden, is het tussen de blauwe en oranje markeersteen dan gaat het aanvliegspoor 1 vakje naar beneden.
Het is geen probleem dat er een vliegtuigje op het laatste vakje ligt na het verschuiven, maar liggen daar 1 of meerdere vliegtuigjes voor het verschuiven dan is het meteen einde spel!
Radio
Via de radio kunnen de piloten spreken met de controletoren. Hierdoor kunnen ze vliegtuigen, die ze op hun pad (aanvliegroute) gaan kruisen, verwittigen en verwijderen. De piloot heeft hiervoor 1 plaats voor een dobbelsteen, de co-piloot 2.
De waarde van de geplaatste dobbelsteen bepaalt uit welk vak een vliegtuig mag verwijderd worden. We beginnen steeds te tellen bij het eerste zichtbare vak onderaan het aanvliegspoor.
Landingsgestel
De piloot staat in voor het tijdig uitklappen van het landingsgestel. Hij dient hiervoor een dobbelsteen te plaatsen van de aangegeven waarde(s) en mag dan de bijhorende schakelaar op groen zetten.
Het staat de piloot hierbij vrij waar hij zijn eerste dobbelsteen plaats, er is geen bepaalde volgorde.
Telkens wanneer de piloot een dobbelsteen in deze sectie plaatst gaat de blauwe markeersteen op het snelheidsspoor 1 vooruit
Vleugels
De co-piloot staat dan weer in voor het tijdig uitklappen van de vleugelkleppen. Hij dient hiervoor eveneens een dobbelsteen te plaatsen van de aangegeven waarde(s) en mag dan de bijhorende schakelaar op groen zetten.
In tegenstelling tot het landingsgestel voor de piloot moet dit wel in volgorde gebeuren (aangegeven door pijltjes). Dus eerst het vakje met 1/2, daarna 2/3 enz.
Telkens wanneer de co-piloot een dobbelsteen in deze sectie plaatst gaat de oranje markeersteen op het snelheidsspoor 1 vooruit
Remmen
De remmen worden uiteraard door de piloot geregeld. Hij dient hiervoor een dobbelsteen te plaatsen van de aangegeven waarde en mag dan de rode markeersteen op het remspoor 1 vooruit zetten.
Ook hier dient dit in volgorde te gebeuren zoals weer aangegeven door de pijltjes. Dus eerst het vakje met cijfer 2, daarna 4 en dan pas 6.
Koffiepauze
Het valt meteen op dat de vakjes voor de koffiepauze zowel de blauwe als oranje kleur hebben. Dit wil dan ook simpelweg zeggen dat zowel de piloot als de co-piloot hier een dobbelsteen mogen plaatsen om de concentratie te verbeteren. De waarde van de dobbelsteen speelt hier geen rol. Wordt hier een dobbelsteen geplaatst dan mag er een koffiefiche op 1 van de 3 hiervoor beschikbare plaatsen gelegd worden. Zijn de 3 koffiefiches al beschikbaar dan gebeurt er niets.
Spelers mogen te allen tijden beschikbare koffiefiches gebruiken om de waarde van een dobbelsteen te vermeerderen/verminderen met 1, per koffiefiche. Je mag echter niet van een 1, een 6 maken of vice versa.
De landing
Op het moment dat op het hoogtespoor enkel nog het vak met het vliegtuig te zien is, moeten we de landing inzetten. Is op het aanvliegspoor niet enkel het vak met de luchthaven zichtbaar of zijn er nog andere vleigtuigen aanwezig dan eindigt het spel en verliezen de piloten. Is dit wel het geval dan kan de landing ingezet worden.
Om de landing tot een goed einde te brengen en het spel te winnen zorgen we dat:
- Het vliegtuig mooi rechtdoor vliegt (as/radar staat recht)
- De lampjes van alle vleugelkleppen en het landingsgestel op groen staan
- Het vliegtuig op tijd kan remmen
Voor dit laatste kijken we of de beide dobbelstenen op de motor samen een waarde hebben die gelijk of minder is dan de rode markeersteen aangeeft op het remspoor (2-4-6)!
Persoonlijke mening
Sky Team is een fantastisch 2-speler spel met een leuk en goed geïmplementeerd thema. Je waant je als het ware in de cockpit van een vliegtuig en de spannende momenten rijgen zich aan elkaar.
Er zijn maar liefst 21 verschillende scenario's beschikbaar met oplopende moeilijkheidsgraad en extra modules waardoor de herspeelbaarheid zeer hoog is. De eerste opdracht (Montréal) is nog eenvoudig, maar wees gerust, extra uitdagingen komen er snel aan!
4 dobbelstenen plaatsen, op zich eenvoudig... Maar er komt verbazend genoeg meer tactiek aan te pas dan je op het eerste zicht denkt. En je mag niet praten tijdens deze fase van het spel, dus laat je ogen voor zich spreken!
Conclusie: Ook al is het een puur 2-speler spel (solo kan maar...), toch is Sky Team een dikke aanrader voor jong/oud, ervaren speler/beginner die houdt van coöperatieve uitdagende spellen met veel herspeelbaarheid.
Beoordeling (op 10)
Instapniveau: 4
Afwerking : 8,5
Geluk: 7
Herspeelbaarheid: 9
Tactisch: 7
Fun : 9
Reactie plaatsen
Reacties