Space Base (ENG)
Meteen naar de review? Klik hier
Een overzicht
Jaar: 2018
Aantal spelers: 2-5 personen
Speelduur: 60 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,12
Uitgever: AEG
Spelontwerp: John D Clair
Illustrators: Chris Walton
Intergalactisch dobbelspel! In Space Base vervul je de rol van commandant van een kleine vloot van ruimteschepen. Door nieuwe ruimteschepen aan te kopen en in je vloot te integreren bekom je meer inkomsten en vooral... invloed. Maak vervolgens nieuwe kolonies en wordt het meest invloedrijke ruimtestation. Alleen zo krijg je de titel van Admiraal!
Opzetten van het spel
De schepenkaarten splitsen we in 3 stapels, level 1, 2 en 3. We schudden deze apart. Met deze kaarten maken we, in het midden van de tafel, een (ruimte)scheepswerf. Van elk level leggen we 6 kaarten open naast de gedekte stapel.
De koloniekaarten leggen we open in oplopende volgorde.
Verder plaatsen we nog een voorraad charge blokjes (doorzichtig) en de dobbelstenen binnen bereik van alle spelers.
Opzetten van het spel: Spelers
Ieder speler neemt een console en daarnaast een kleur startkaarten. Deze startkaarten zijn voor elke kleur identiek en bevatten kaarten van waarde 1-12. Deze waarde toont aan in welke sector op je console deze kaart moet geplaatst worden. Op je console zien we diezelfde 12 sectoren, hierin plaatsen we onze 12 startkaarten in oplopende volgorde.
We nemen ook allemaal een geel, blauw en groen blokje. De gele plaatsen we onderaan links op de waarde 5 op het geldspoor. Het groene blokje daaronder op waarde 0 van het inkomenspoor en het blauwe blokje daar weer onder op het puntenspoor, eveneens op de 0. Resources en punten in dit spel worden op deze sporen bijgehouden.
De startspeler bepalen we als volgt:
1. Iedere speler neemt een kaart van de gedekte level 1 stapel.
2. Links bovenaan de kaart zien we de kost. Deze kost gaan we met ons gele blokje naar beneden op het geldspoor. Dus heb je een kaart die 2 kost, dan zak je 2 plaatsen van 5 naar 3 geld (foto 1).
3. Rechts bovenaan de kaart (grijs vak) zien we in welke sector de kaart geplaatst moet worden. De startkaart, die in deze sector ligt, wordt verwijderd en vervangen door de nieuwe kaart. De startkaart wordt omgedraaid onder de console geschoven boven dezelfde sector. Plaats deze zo, zodat enkel de rode kader nog zichtbaar is. Dit ruimteschip is nu zogenaamd gedeployed! (foto 2)
De sector op deze nieuwe kaart bepaalt ook wie de startspeler is, namelijk degene met de hoogste sector. Zijn er meerdere spelers met deze sector dan rollen we de dobbelstenen om de startspeler te bepalen. De startspeler krijgt de startspeler kaart en de dobbelstenen.
Nu we dit gedaan hebben kunnen we de niet-startspelers nog belonen met een compensatiebonus. Met de klok mee krijgen de spelers respectievelijk 1 geld (speler 2) , 2 geld (speler 3) en 1 inkomen (speler 4 & 5). Deze worden uiteraard bij gezet op de desbetreffende sporen.
Kaart eigenschappen
Dat we bovenaan de kaarten de kost en de sectornummer kunnen terug vinden weten we nu al. Maar ze hebben ook nog gekleurde kaders, hierin zien we de eigenschappen van de kaarten (hetgeen waar dit spel eigenlijk om draait).
De kaders komen in 3 kleuren en dit is heel belangrijk om het principe van het spel door te hebben:
1. Blauw: deze eigenschap gaat af tijdens onze eigen beurt
2. Rood: deze eigenschap gaat af op de beurt van de andere spelers
3. Groen: deze eigenschap kan gebruikt worden in de beurt van eender welke speler (inclusief jezelf)
Sommige kaarten bevatten ook blauwe of rode vakjes. Deze zijn voor de charge blokjes. We zien op deze foto, links bovenaan in de groene balk, een grijs bolletje. Dit wil zeggen dat deze eigenschap moet geactiveerd worden met zo een charge cube, maar later meer hierover.
Dobbelinfo
Op de volgende illustratie (uit het regelboek) vind je een overzicht van de kansen dat een getal gerold wordt. Dit is heel belangrijk om weten voor het tactische verloop van het spel. Eigenschappen op kaarten uit een sector die minder kans biedt om te gooien, zijn uiteraard beter!
Je gooit steeds 2 dobbelstenen en als je met 2 dobbelstenen gooit zijn er 36 verschillende uitkomsten mogelijk. Zoals je op de illustratie ziet heb je 6 kansen op 36 dat je met 2 dobbelstenen 7 gooit. Maar in Space Base, kan je de dobbelstenen apart of samen gebruiken (zie volgend puntje). Dit is meegenomen in dit overzicht! Elk getal lager dan 7 kan je ook met 1 dobbelsteen gooien, vandaar de grotere kansen dat er een nummer van 1-6 in je worp zit.
Een speelbeurt
1. Dobbelstenen rollen en toekennen
De actieve speler gaat allereerst de 2 dobbelstenen rollen en deze toekennen aan 1 of meerdere sectoren in zijn console. Waar je deze dobbelstenen plaatst gaat bepalen welke eigenschap(pen) je gaat triggeren in deze beurt.
Je kan ervoor kiezen om de dobbelstenen apart te gebruiken. Hebben we bijvoorbeeld een 1 (puur thematisch hier een raket op de dobbelsteen) en een 6, dan plaatsen we de 1 boven sector 1 en de 6 boven sector 6 (foto 1).
We kunnen er ook voor kiezen om de 2 dobbelstenen bij elkaar op te tellen en in dit geval beide dobbelstenen boven sector 7 leggen (foto 2).
2a. Eigenschappen: actieve speler
De actieve speler gaat nu kijken welke eigenschappen er triggeren in de sectoren waar hij dobbelstenen heeft geplaatst. Zoals eerder beschreven kan je als actieve speler blauwe en groene kaders activeren! Heb je de dobbelstenen geplaatst zoals in foto 1 hierboven dan krijg je 1 geld voor sector 1 en 1 geld voor sector 6. Plaatst je ze echter zoals in foto 2, dan krijg je 4 geld op het geldspoor voor sector 7.
2b. Eigenschappen: andere spelers
Alle andere spelers gaan nu ook de dobbelstenen toekennen, zonder ze fysiek te plaatsen, aan de sectoren in hun console. Ze doen dit allemaal onafhankelijk van elkaar en van de actieve speler, maar wel met de waarde dobbelstenen die de actieve speler heeft gegooid. Kiest de actieve speler om de dobbelstenen toe te kennen aan sector 7 in bovenstaand voorbeeld, dan mogen de andere spelers sector 1 en 6 nemen of omgekeerd. Net zo goed mogen zij ook sector 7 nemen, iedereen kiest dat voor zichzelf.
Niet actieve spelers kunnen eigenschappen van rode en groene kaders activeren! De rode kaders komen van de zogenaamde deployed ships die bovenaan in de desbetreffende sectoren zijn geschoven (dus niet de rode kaders die ondersteboven op je console liggen).
Stel dat een tegenstander op dit moment een 1 en een 6 had gegooid, dan zouden wij voor slot 1 en slot 6 niets krijgen. We hebben in deze slots immers geen deployed ships. We zouden er dus voor kiezen om slot 7 te activeren, hiervoor krijgen we 2 geld op ons geldspoor.
LET OP: Worden er 2 dezelfde getallen gerold, bvb een 5 en een 5, en een speler kiest om deze allebei in sector 5 te leggen (en niet sector 10), dan worden de eigenschap(pen) in deze sector 2x geactiveerd! Krijg je bvb 3 geld, dan zal dat nu 6 geld worden!
3. Kaart kopen
Enkel de actieve speler MAG nu 1 openliggende kaart kopen uit het aanbod van 18 kaarten op de scheepswerf of van de kolonie kaarten (hierover later meer). Je mag kiezen van welk level je een kaart koopt, maar je moet het kunnen betalen. Hoeveel geld je ter beschikking hebt kan je aflezen op je geldspoor.
LET OP: Koop je een kaart dan gaat je blokje op het geldspoor terug naar 0, ongeacht of je een kaart hebt gekocht die minder kost dan dat je geld hebt! Enkel door ervoor te kiezen om deze beurt geen kaart te kopen mag je je blokje op het geldspoor laten staan en je geld opsparen voor de volgende actieve beurt!
Kaarten die je koopt worden op je console geplaatst, in de sector die de kaart rechtsboven aangeeft. De kaart die momenteel in deze sector ligt wordt nu gedeployed. Deze wordt dus omgedraaid en ingeschoven bovenaan die sector tot enkel de rode kader nog zichtbaar is.
LET OP: De deployed kaarten gaan in principe niet meer weg. Koop je veel kaarten van dezelfde sector dan worden deze gestapeld en wordt elke eigenschap getriggerd wanneer deze sector geactiveerd wordt. Dit kan een tactiek zijn!
In dit voorbeeld had ik 7 geld op mijn geldspoor. Ik kies een nieuwe kaart voor sector 5 die slechts 4 geld kost. Ik ga op mijn geldspoor helemaal terug naar 0.
4. Scheepswerf aanvullen
Deze stap is heel simpel. Als er kaarten werden genomen uit de scheepswerf dan worden deze terug aangevuld tot 6 openliggende kaarten per level.
5. Inkomen
Een al even simpele stap. Als, van de actieve speler, het gele blokje op het geldspoor lager staat dan het groene blokje op het inkomensspoor, dan mag deze het gele blokje gelijk zetten met het groene blokje.
Het inkomensspoor zorgt er dus voor dat je je actieve ronde met meer geld kan starten en je niet altijd van 0 geld moet herbeginnen.
Nu wordt, met de klok mee, de volgende speler de actieve speler en starten we opnieuw met het rollen van de dobbelstenen.
Rewards en pijlen
Rewards
De reward eigenschappen geven je over het algemeen gewoon resources.
Pijlen
De pijlen laten je toe om de eigenschap van de sector links of rechts van de gekozen sector te activeren.
LET OP: Je kan hierbij geen oneindige loop creëren, je kan immers elke reward of eigenschap maar 1 keer per beurt triggeren!
Voorbeeld 1: We gooien 9, dus we kunnen kiezen om 3 geld van sector 8 te nemen of 1 inkomen voor sector 10.
Voorbeeld 2: Een andere speler gooit 8, dus we kunnen kiezen om 7 geld te nemen voor sector 7 of 3 geld voor sector 9. Snel gekozen toch!
Abilities
Laden
Veel van de kaarten hebben een ability. Deze zijn te herkennen aan het grijze bolletje links bovenaan de eigenschappenkader.
Deze abilities kunnen niet geactiveerd worden door een dobbelsteen aan de sector toe te kennen, maar door de charge blokjes te gebruiken.
De charge blokjes komen er dan weer wel op door de dobbelstenen aan de sector toe te kennen. In je eigen beurt kan je de blauwe vakjes laden, de rode op de beurt van een andere speler.
In dit voorbeeld gooien we een 3 en een 5. We kiezen om sector 3 en 5 te activeren. Voor sector 5 mag ik nu een charge cube op de kaart leggen. De eigenschap die er onder staat kan ik vanaf nu gebruiken. Nogmaals omdat het zo belangrijk is in dit spel, groene kader dus ik kan de eigenschap gebruiken op eenieders beurt!
Gebruiken
In dit voorbeeld gooien we een 1 en een 5. We kiezen om ze samen te nemen en sector 6 te activeren. Hiervoor zouden we 3 geld krijgen. Onze eigenschap uit sector 5 is geladen en kan dus, vanwege de groene kader eender wanneer gebruikt worden. Deze eigenschap zegt dat, wanneer we de 2 dobbelstenen samen nemen, we de reward van de sector rechts van degene die we geactiveerd hebben, mogen nemen. In dit geval is dat dus sector 7 waarvoor we 4 geld krijgen. We nemen het charge blokje van de kaart om te tonen dat we deze gebruikt hebben en leggen het blokje terug in de algemene voorraad. Om de eigenschap opnieuw te gebruiken moeten we nu eerst terug laden door een charge blokje op deze kaart te plaatsen.
In dit voorbeeld gooit een ander speler een 1 en een 5. We kiezen om ze samen te nemen en sector 6 te activeren. Hiervoor zouden we 1 geld en 1 punt krijgen, rode kaders remember! Onze eigenschap uit sector 5 is terug geladen en kan dus, vanwege de groene kader, ook nu gebruikt worden op de beurt van een andere speler. Met deze eigenschap kunnen we de rewards van sector 7 nemen in plaats van die van sector 6, in totaal 7 geld. We nemen ook nu het charge blokje van de kaart om te tonen dat we deze gebruikt hebben en leggen het blokje terug in de algemene voorraad.
Linked charging
Sommige kaarten hebben meerdere vakjes om charge blokjes op te plaatsen. Hoe je deze gebruikt hangt er van af of ze gelinkt zijn.
Voorbeeld 1: De vakjes zijn niet gelinkt. Om de eigenschap te gebruiken is het voldoende om 1 charge blokje te verwijderen. Je mag ze wel allebei geladen hebben. 1 geld krijgen we ook enkel als we de eigenschap gebruiken.
Voorbeeld 2: Hier zijn de vakjes wel gelinkt, dit kan je zien aan het link symbooltje tussen de vakjes. Je dient eerst alle vakjes te laden en dan pas kan je de eigenschap gebruiken (de witte stipjes geven aan dat je dit vakje enkel hoeft te laden bij een 2 of 3 spelersspel). Als je ze gebruikt moet je ook alle charge blokjes terug in de algemene voorraad leggen.
In tegenstelling tot voorbeeld 1 krijg je de 4 geld telkens als je een 10 rolt, deze reward staat namelijk niet in de ability kader zoals in voorbeeld 1, maar er buiten!
Koloniekaarten
Voor elke sector is er 1 koloniekaart voorzien. In plaats van een kaart te kopen van de scheepswerf, kan je er ook voor kiezen om een koloniekaart te kopen. De punten die erop staan afgebeeld krijgt je onmiddellijk, maar éénmalig. Zoals bij het kopen van een gewone kaart ga je ook nu de kaart die in de sector ligt deployen en bovenaan de sector inschuiven. De koloniekaart leg je nu op de desbetreffende sector in je console.
Na het nemen van de punten doet de koloniekaart niets meer. Sterker nog, van nu af aan kan je geen kaart meer kopen voor deze sector en kan je in je EIGEN BEURT deze sector niet meer triggeren.
Denk dus goed na vooraleer je zo een koloniekaart neemt!
Einde spel
Het spel eindigt wanneer een speler over de 40 punten gaat. Dit kan gebeuren in je eigen of op de beurt van andere spelers. We spelen daarna gewoon verder tot de speler rechts van de startspeler aan de beurt geweest is, zo heeft iedere speler evenveel actieve beurten gehad.
De speler die nu de meeste punten heeft is de winnaar van Space Base. Is het gelijke stand, dan spelen we één of meerdere volledige rondes verder tot er een duidelijke winnaar is.
LET OP: de 3 sporen op je spelersbord, waaronder het scorespoor, gaan maar tot waarde 40. Ga je over de 40, dan leg je een charge blokje op het nummer 40 van desbetreffend spoor om aan te geven dat je op 40+ zit. Je start daarna met je gekleurd blokje terug van 0.
Einde spel: speciaal
Er is 1 kaart in het spel die zorgt dat je aan gegeven voorwaarden het spel onmiddellijk wint. Deze kaart heeft een hele hoop gelinkte blauwe vakjes en moet in sector 12. Met andere woorden je moet zelf 3 of meer (hangt af van het aantal spelers) keer 12 gooien (1 kans op 36) om deze te laden en het spel te winnen.
Dit lijkt onmogelijk en zeer geluksafhankelijk en dat is het ook. Maar...
Komt deze kaart vroeg in het spel tevoorschijn en je kan ze snel nemen, dan kan je hier wel degelijk op spelen.
Er zijn immers kaarten met eigenschappen zoals de pijlen, waardoor je bvb door een 10 of een 11 te gooien, de eigenschap van sector 12 mag gebruiken.
Ook zijn er kaarten die als eigenschap hebben om bvb de kaart van sector 7 te wisselen met die van sector 12. Zo komt deze kaart in sector 7 te liggen en dat is natuurlijk veel gemakkelijker te gooien!
Kortom, laat het een extra uitdaging zijn om dit eens te proberen!
Persoonlijke mening
Space Base is een heel leuk spel en voor mij nog steeds de beste in dit genre! De manier waarop de eigenschappen van de kaarten werken is fantastisch. Akkoord, er is ook wel een portie geluk mee gemoeid, maar de fun ontbreekt nooit. Er zal wel eens een spel tussen zitten waarin je er helemaal niets van bakt, maar who cares!
De vormgeving van het spel is niets speciaal. Het ziet er leuk uit en is functioneel, meer heb je niet nodig. Thematisch stelt het niet zo heel veel voor.
Alhoewel het op zich een eenvoudig spel is, voelen de eigenschappen van de kaarten in je eerste potjes soms ingewikkeld aan. We merken dat je sommige daarvan in het begin gaat vermijden. Zeker het laden met de charge blokjes en het gebruik ervan lijdt bij menig spelers tot verwarring. Eens je dit wat onder de knie hebt echter, werken deze op een geweldige manier en kan je tactisch toch wel wat voor mekaar brengen.
Wat spelersaantal betreft zouden we zeggen dat 3 en 4 de beste zijn. Met 2 spelers kom je meer aan de beurt, maar is het moeilijker om tijdens de beurt van je tegenstanders, er is er maar 1, wat op te bouwen op je geldspoor. Met 3 en 4 spelers is dit beter in balans, het opbouwen van je engine om op de beurten van de tegenstanders zo veel mogelijk rewards te vangen is essentieel in dit spel. Met 5 spelers kom je naar onze mening dan weer te weinig zelf aan de beurt waardoor je minder snel kaarten kan kopen en dus is het moeilijker om je engine op te bouwen.
Met ook nog eens een grote herspeelbaarheid erbij en geen downtime is Space Base voor ons een topper met een plezierig mechanisme en altijd veel fun en eureka momenten. De vrij hoge geluksfactor, ondanks de vele eigenschappen die dit wat kunnen onderdrukken, nemen we er bij deze met plezier bij. Een dikke aanrader wat ons betreft dus!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties