Splendor Duel

Een overzicht

 

Jaar: 2022
Aantal Spelers: 2 Personen
Speelduur: 30-45 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,01
Uitgever: Space Cowboys
Spelontwerp: Marc André & Bruno Cathala
Illustrator: Davide Tosello

 

Splendor Duel is de 2 spelervariant van het gekende Splendor. Strijdt tegen je rivaal voor het meeste aanzien, door sieraden van de hoogste kwaliteit te maken. Gebruik je edelstenen, parels en goud zorgvuldig en haal de overwinning binnen op 1 van 3 manieren.

Opzetten van het spel

Schud de level 1, 2 en 3 juwelenkaarten apart en plaats ze als gedekte stapels in een kolom met level 1 onderaan. Van level 1 leggen we 5 kaarten open in de markt, 4 van level 2 en 3 van level 3. Zo vormen we een soort van piramide van kaarten.

Naast of onder de kaarten plaatsen we het bord en we vullen dit willekeurig met de fiches. We starten in het midden en volgen dan verder de pijlen. Boven het bord leggen we de 3 privilege rollen.

Nog naast het bord plaatsen we de stoffen zak, de overwinningstegel en de 4 kroonkaarten.

Bepaal een startspeler. De andere speler krijgt 1 privilege rol.

Speelbeurt: Optioneel

Aan het begin van je beurt kan je 2 optionele acties uitvoeren:

1. Gebruik een privilege

Zet 1 of meerdere van jouw privilege rollen terug boven het spelbord. Voor elke rol dat je terug plaatst mag je een juweel of parel fiche van het spelbord nemen en toevoegen aan jouw voorraad. Via deze weg mag je nooit een goudfiche nemen.

2. Vul het spelbord aan

Als de stoffen zak niet leeg is kan je er voor kiezen om het spelbord terug aan te vullen. We halen willekeurig de fiches uit de zak en vullen, startend in het midden en de pijlen volgend, het bord aan. Daarna neemt je tegenstander een privilege rol. Als er geen privilege rollen meer in de voorraad zijn, neem je 1 van je tegenstander. Moet je een rol nemen en heb je ze zelf al alle 3 in je bezit, dan gebeurt er niets.

Speelbeurt: Verplicht

In jouw beurt moet je 1 van de 3 beschikbare acties uitvoeren.

Fiches nemen


Kies je voor deze actie dan mag je tot 3 fiches van het bord nemen. De fiches moet in een onafgebroken horizontale, verticale of diagonale lijn liggen. Met deze actie mag je nooit een goudfiche nemen!

In dit voorbeeld zou je bvb de witte edelsteen rechtsonder kunnen nemen en dan diagonaal naar boven de zwarte en de groene. Bovenaan de 3 blauwe edelstenen zou ook kunnen of linksboven de groene en witte fiche. Er zijn zo dus nog tal van mogelijkheden. De witte edelsteen links en de parelfiche kan je niet samen nemen, want daar ligt een goudfiche tussen.

Aan het einde van je beurt mag je nooit meer dan 10 fiches in je voorraad hebben!

Een juweelkaart reserveren


Met deze actie kan je 1 van de open gedraaide juweelkaarten of de bovenste kaart van 1 van de stapels reserveren. Je neemt de kaart op hand. Je kan nooit meer dan 3 gereserveerde kaarten op hand hebben. Neem je 1 van de open kaarten van de markt dan vul deze onmiddellijk terug aan. 

Daarna mag je een goudfiche van het spelbord nemen. Dit is de enige actie in het spel waarbij je een goudfiche kan nemen!

Je kan deze actie niet uitvoeren als je al 3 gereserveerde kaarten op hand hebt of als er geen goudfiche meer op het spelbord ligt.

Een juweelkaart kopen


Met de laatste actie kunnen we een kaart uit de markt of van je gereserveerde kaarten uit je hand kopen. Koop je een kaart uit de markt dan wordt deze onmiddellijk terug aangevuld.

Links onderaan de kaarten staat de kost die je moet betalen om de kaart te mogen kopen en voor je neer te leggen. Rechts boven vind je de bonus die de kaart je geeft (1 of 2 edelstenen). Goudfiches zijn jokerfiche en kunnen voor elke kleur edelsteen of een parel gebruikt worden.

In dit voorbeeld kopen we de witte kaart en die kost ons 2 groene, rode en zwarte edelstenen en een parel.

Voor de 2 zwarte edelstenen en de parel leveren we de fiches in die we in onze voorraad hebben. Fiches die je inlevert gaan terug in de stoffen zak (zo wordt deze gevuld om het spelbord weer aan te vullen).

We hebben reeds 2 kaarten met een bonus van een groene edelsteen gekocht. Deze tellen voor de kost van de 2 groene edelstenen en we hoeven hiervoor dus geen extra groene fiches af te leggen. De kaarten blijven permanent liggen eens gekocht.

Voor de kost van 2 rode edelstenen gebruiken we een combinatie van de 2. We hebben reeds 1 rode kaart gekocht die ons een bonus van een rode edelsteen geven en we leveren daarnaast nog 1 rode fiche in.

Kaarteigenschappen

Sommige kaarten hebben linksboven een eigenschap die afgaat wanneer je de kaart koopt.

Witte kaart: Voer na deze beurt onmiddellijk nog een extra beurt uit

Groene kaart: Neem, indien aanwezig, 1 fiche van het spelbord in de kleur van deze kaart (in dit geval dus groen).

Blauwe kaart: Steel 1 edelsteen of parel fiche uit de voorraad van je tegenstander. Je mag nooit een goudfiche stelen!

Zwarte kaart: Neem 1 privilege rol. Zijn er geen meer dan neem je 1 van je tegenstander.

Grijze kaart: Dit is een jokerkaart. Leg deze kaart op 1 van je eerder gekochte kaarten van een bepaalde kleur. Deze kaart telt nu als een kaart van deze kleur, zowel voor de punten als voor de bonus.

Privilege rollen


We hebben al een paar manieren behandeld waarop je een privilege rol kan verdienen. Als niet startspeler, met een kaarteigenschap of als je tegenstander het spelbord aanvult.

Die laatste staat samen met nog 2 andere manieren bovenaan het spelbord weergegeven. Je krijgt ook nog een privilege rol wanneer je tegenstander in 1 beurt de 2 parels van het spelbord neemt of 3 fiches van dezelfde kleur.

Kroontjes


Op sommige kaarten staan bovenaan 1 of meerdere kroontjes afgebeeld. Op het moment dat je 3+ kroontjes hebt op jouw gekochte kaarten, mag je een beschikbare kroonkaart kiezen. Heb je 6+ kroontjes dan mag je nog zo'n kaart nemen.

Kroonkaarten geven je algemene prestige punten en eventueel een speciale eigenschap, die je meteen als je de kaart neemt moet uitvoeren.

Hoe win je het spel

Op het einde van elke beurt controleer je of je het spel gewonnen hebt. Je kan dit spel op 3 manieren winnen:

 

1. Totaal aantal prestigepunten

Je wint het spel als je totale prestigepunten op al je gekochte kaarten en eventueel kroonkaarten minstens 20 bedraagt.

2. Kroontjes

Je wint ook als op al je gekochte kaarten er minstens 10 kroontjes staan.

3. Punten in 1 kleur

Tenslotte win je ook als je minstens 10 prestigepunten hebt op kaarten van dezelfde kleur. Let op, prestigepunten op eventuele jokerkaarten die je in die kolom hebt liggen tellen ook voor die kleur.

Persoonlijke mening

 

Splendor (van ontwerper Marc André) is ondertussen een klassieker bij de familiespellen. Zo ook was 7 wonders, toen 7 wonders duel uitkwam. Dezelfde maker, Bruno Cathala, doet het met dit spel opnieuw en wederom met een fantastisch resultaat. Een 2 spelervariant die wat mij betreft het origineel overstijgt qua mechanismes en fun. Ook de insert is prettig in gebruik.

Het concept (net als in 7 wonders duel) om te zorgen dat je het spel op 3 manieren kan winnen zorgt voor veel extra dynamiek. Je tegenstander op alle vlakken in het oog houden is de boodschap. Het draagt ook bij aan de herspeelbaarheid, want je hebt niet alleen de kaarten die nooit in dezelfde orde tevoorschijn komen, maar je speelt ook niet alleen gewoon voor punten.

De manier waarop je fiches neemt vind ik in deze ook geslaagd, net als de eigenschappen op de kaarten een subtiele toevoeging zijn.

Natuurlijk zijn er een aantal gelukselementen, maar die zijn voor mij in dit spel niet storend.

Algemeen genomen is dit weer een zeer goed 2 spelerspel, met tactische mogelijkheden en uitdagingen die zo'n spel moeten hebben. Zeker de moeite waard...

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 5

Afwerking : 8

Geluk: 6

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 7,5

Fun : 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen