Take Time
Een overzicht
Jaar: 2025
Aantal spelers: 2-4 personen
Speelduur: 30 minuten
Vanaf Leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,62
Uitgever: Libellud
Spelontwerp: Alexi Piovesan & Julien Prothière
Illustrator: Maud Chalmel
In dit spel zal de tijd jou en je vrienden uitdagen. Het is de bedoeling dat de spelers samen proberen te slagen voor verschillende testen. Het begint vrij eenvoudig, maar lukt het jullie om de liefst 40 testen tot een goed einde te brengen. Veel succes!
Opzetten van het spel
In dit spel zitten 10 hoofstukken met daarin telkens 4 verschillende klokken en dus 4 uitdagingen. De hoofdstukken en de uitdagingen kunnen in willekeurige volgorde gespeeld worden. Maar hou er rekening mee dat de moeilijkheidsgraad wordt opgebouwd en het dus wel is aangewezen om de hoofdstukken vervolgens af te werken.
Elk hoofdstuk bestaat uit een hoes met daarin 4 verschillende klokken en een handleiding met extra uitleg voor dat hoofdstuk. Starten doen we dus met klok 1 van hoofdstuk 1. We leggen deze op de juiste kant (voorkant) klaar in het midden van de tafel. Naast de klok leggen we de hulpfiche die overeenkomt met het aantal spelers (bvb 3 spelers, 3 ogen). De 3 bonusfiches leggen we hier gedekt bij.
We schudden de blauwe maankaarten en de witte zonkaarten samen tot 1 stapel. Beide soorten hebben een nummering van 1-12. Van deze stapel delen we 12 kaarten uit, evenredig verdeeld tussen alle spelers. De rest van de kaarten leggen we opzij. In dit voorbeeld spelen we een spel met 3 spelers, alle spelers ontvangen dus 4 kaarten.
Een 2 spelersspel werkt net wat anders. Daarvoor verwijzen we naar het regelboek waarin dit prima beschreven wordt.
BELANGRIJK: De spelers bekijken op dit moment de uitgedeelde kaarten nog niet. Deze blijven gedekt voor je liggen!
Anatomie van een klok
Op de achterkant van elke klok staat het hoofdstuk en het kloknummer aangegeven.
Aan de voorkant van elke klok zien we de effectieve uitdaging. Elke klok bestaat uit 6 segmenten aan de buitenkant en een cirkel in het midden met van daar uit vertrekkende een wijzer. De cirkel geeft eventueel een regel aan die in deze uitdaging geldt voor alle segmenten, terwijl de wijzer het beginpunt van de klok aanduidt en bijgevolg is het segment rechts naast de wijzer segment 1 of het startsegment.
Elke segment kan op zich ook een speciale regel bevatten. Op klok 1 uit ons voorbeeld hier zien we dat segment 1 en segment 6 een regel bevatten, de andere segmenten niet.
De uitdaging
Elke uitdaging bestaat uit 3 fases:
1. Overleg
2. Plaatsing
3. Controle
Fase 1: Overleg
Deze fase gebeurt dus nog voordat de spelers hun handkaarten mogen bekijken. Alle spelers bestuderen de klok en eventueel de bijkomende regels van het hoodstuk en mogen samen een strategie bedenken om de uitdaging tot een goed einde te brengen. Spelers weten de waarde van hun handkaarten op dit moment dus nog niet, maar de achterkant van de kaarten geeft wel weer of het een maan- of zonkaart is. Dit zie je dus wel van alle spelers en mag gebruikt worden in het overleg.
We kunnen bvb zeggen dat we gaan proberen om voor segment 4 een totale waarde van ongeveer 14 te halen of als er een speler een 12 op hand heeft, deze speler meteen als eerste moet spelen.
Wat je niet mag zeggen is bvb als ik een kaart een beetje scheef leg dan is dit een 11.
Als het overleg beëindigd is, mogen alle spelers hun kaarten op hand nemen en bekijken. Vanaf dit moment mag er niet meer gesproken worden!
Fase 2: Plaatsing
Eender welke speler kan deze fase starten. Daarna gaan de spelers, met de klok mee, om de beurt een kaart spelen en dit tot alle 12 kaarten zijn gespeeld.
Speel je een kaart, dan leg je deze gedekt neer bij 1 van de 6 segmenten. Er mogen meerdere kaarten in elk segment gespeeld worden, er geldt daarvoor geen algemene limiet.
Ondanks dat er niet meer mag gecommuniceerd worden in deze fase mag je informatie die gekend is wel nog checken. Je mag bvb een gespeelde kaart aanduiden en vragen wie deze ook weer juist had gespeeld...
Standaard worden kaarten dus gedekt gespeeld rond de klok. Tijdens de test mag je echter een aantal kaarten open spelen. De geheugentoken geeft aan hoeveel kaarten dit zijn (1 oog = 1 kaart open spelen). Deze mogen willekeurig over de spelers verdeeld worden, maar steeds zonder overleg. Het kan dus zijn dat 1 speler het nodig vindt om 3 kaarten open te spelen en andere spelers geen enkele.
Fase 3: Oplossen
Je vraagt je misschien nu af: en wat is nu juist de bedoeling en hoe weet je welke kaarten je waar moet spelen, wel...
In deze fase gaan we de gespeelde kaarten, segment per segment, open draaien. We beginnen bij segment 1 (rechts naast de wijzer) en zo verder met de klok mee. De waarde van een segment is gelijk aan de som van de waardes van alle kaarten die hier gespeeld zijn.
De spelers slagen voor de test als:
1. In elk van de 6 segmenten minstens 1 kaart gespeeld werd
2. De waarde van een segment moet gelijk aan of hoger zijn dan de waarde van het vorige segment
3. De waarde van elke segment mag niet meer zijn dan 24 (deze regel geldt niet bij de eerste 3 klokken van hoofdstuk 1, aangeduid met het oneindig teken in de cirkel in het midden van de klok)
4. Er moet voldaan zijn aan alle speciale regels van de klok en/of van elk specifiek segment
Voor ons voorbeeld van klok 1:
1. Elke segment heeft minstens 1 kaart
2. De waarde van de segmenten lopen in oplopende volgorde vanaf het startsegment 1 en zo verder klokgewijs.
3. Regel van 24 telt hier nog niet, dus geen limiet op de waarde van een segment.
4. We voldoen aan de speciale regels voor segment 1 en segment 6:
Segment 1 (foto 1): hier moest er precies 1 kaart liggen en wel een witte zonkaart!
Segment 6 (foto 2): hier moesten precies 3 kaarten liggen. Type kaart maakt hier niet uit!
We zijn geslaagd in deze eerste uitdaging. Deze klok mag terug in de hoes en we nemen in dit geval klok 2 voor de volgende uitdaging. We schudden terug alle maan- en zonkaarten, delen 12 kaarten uit en starten weer bij fase 1: het overleg.
Falen
Voldoen we niet aan 1 van de gestelde voorwaarden van de uitdaging dan falen we. Je kan er dan voor kiezen om de uitdaging nog eens te spelen en de kaarten opnieuw te delen op de gebruikelijke manier. Hiervoor mag je een bonusfiche open draaien zodat je 1 kaart meer open kan spelen en het een tikje gemakkelijker wordt om te slagen. Dit kan je in totaal 3 keer doen (dan kan je met 3 spelers 6 open kaarten spelen).
Faal je dan nog steeds dan steek je deze klok in de herkansingsenvelop (je mag dit ook meteen na de eerste faling doen en overgaan naar de volgende klok). Dit is een envelop waarin je klokken kan steken die nog niet gehaald zijn. Zo kan je deze achteraf terug opnieuw proberen.
Persoonlijke mening
Take Time is een kruising tussen The Mind en De Crew, maar neigt naar mijn mening toch iets meer naar De Crew. Gelukkig maar, want The Mind is voor mij niet echt een topper.
Dit spel is heel mooi vorm gegeven en de manier waarop alles in de doos zit, met de hoesjes, vind ik heel leuk gedaan. De kaarten zijn ook mooi afgewerkt.
Het spel op zich begint relatief gemakkelijk, maar je weet automatisch dat dat niet zo gaat blijven in een spel met oplopende uitdagingen. En dat is ook hier het geval, zeker vanaf hoofdstuk 3 wordt het af en toe zeer pittig en uitdagend, maar tegelijk ook heel leuk.
Het is zoals steeds tof om de hoofdstukken in volgorde te spelen, maar dat hoeft dus niet. Speel gerust de hoofdstukken die je leuk vindt gewoon opnieuw, dat is geen enkel probleem.
De uitdaging zit em in het inschatten van je medespelers en het slim spelen van de kaarten. Vergeet zeker niet op tijd kaarten open te leggen. Wacht je daar te lang mee dan kan het te laat zijn om die info nog ten volle te gebruiken.
Voor ons is dit spel dan ook een aanrader in z'n genre. Veel beter dan The Mind en iets toegankelijker dan De Crew. Met de 40 uitdagingen ben je ook wel even zoet, want ze gaan heus niet allemaal van de 1ste keer lukken!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties