The Gang

Een overzicht

 

Jaar: 2024
Aantal spelers: 3-6 personen
Speelduur: 20 minuten
Vanaf leeftijd: 10 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,57
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: John Cooper & Kory Heath
Illustraties: Fiore GmbH


Pokeren met een twist, zou dat kunnen werken! In The Gang gaan we dat alleszins proberen. In deze co-operative variant van het populaire casino pokerspel Texas Hold'em gaan we proberen om met onze Gang/Dievenbende succesvol een bankoverval te voltooien en goud te stelen. Whatever... We gaan gewoon coöperatief pokeren! 

Opzetten van het spel

We schudden de kaarten en delen aan iedere speler er 2 uit. De rest van de kaarten leggen we in een gedekte tafel in het midden van de tafel, samen met de 3 goud en 3 alarm kaarten (eveneens gedekt) . Elke speler krijgt ook nog een kaart met het overzicht van de speelrondes en een overzichtskaart van de mogelijke kaartcombinaties. 

De pokerfiches krijgen we in 4 kleuren. De volgorde hiervan is wit-geel-oranje-rood. We nemen van elke kleur evenveel fiches als dat er spelers zijn. De sterren op de pokerfiches duiden dit aan. In ons voorbeeld van een 5-spelerspel nemen we dus alle fiches met 1 tem 5 sterren in de 4 kleuren.

Voor het basisspel laten we de uitdagingskaarten en de specialistkaarten nog in de doos.

Algemeen

Het algemeen principe van een pokerspel Texas Hold'em gaan we hier niet uitleggen. Op deze foto zien jullie wel de pokerhanden die je uiteindelijk kan vormen van sterk naar minder sterk. Dat is het belangrijkste deel van het originele spel om The Gang te begrijpen.

Het komt er dus op neer dat je sterkst mogelijk combinatie van 5 kaarten, uit je 2 handkaarten en de 5 gedraaide kaarten, je finale kaartcombinatie is.

Ook belangrijk is dat je het bluffen, een element wat poker zo divers maakt, mag achterwegen laten. Je probeert immers samen het spel te winnen, dus je medespelers om de tuin leiden is absoluut niet de bedoeling. 

Het is niet toegestaan om te praten over de kaarten in je hand. Zelf kan je dingen afleiden uit je eigen kaarten, maar dat hou je dan ook voor jezelf. 

Ronde 1: Pre-Flop

Iedere bekijkt in het geheim zijn 2 handkaarten (pocket-kaarten genoemd). In deze ronde spelen we met de witte chips. De sterren geven de sterkte aan. Er is geen beurtvolgorde in dit spel, dus de spelers mogen tegelijkertijd spelen. 

Wat mag?

Je mag een chip van de huidige ronde (wit in dit geval) nemen en voor je leggen. Dit kan een chip zijn die in het midden van de tafel ligt of een chip die een andere speler had genomen.

Deze chips zijn in feite onze communicatiemiddelen in dit spel. Ze geven een indicatie aan de andere spelers over hoe sterk jij je hand inschat.

Wat mag niet?

Je mag nooit meer dan 1 chip van dezelfde kleur voor je hebben liggen.
Je mag ook nooit een chip van de huidige ronde die voor je ligt terug in het midden van de tafel leggen of bij een andere speler leggen.

In dit voorbeeld krijg ik een 4 schoppen en een 9 klaveren. Ik neem meteen de chip met 1 ster om aan te geven dat mijn kaarten zwak zijn.

Voorbeelden van sterke openingshanden zijn uiteraard een paar, 2 kaarten van dezelfde soort en eventueel 2 opeenvolgende kaarten (J, 10).

Hebben alle spelers een chip van de huidige ronde voor zich liggen dan eindigt de ronde per direct! Zorg dus dat je relatief zeker bent eer je de laatst overgebleven chip in het midden van de tafel neemt!

Ronde 2: Flop

We draaien nu 3 kaarten open van de gedekte stapel. Dit noemen we de flop. De rest van de ronde wordt op exact dezelfde manier gespeeld als de 1ste ronde, maar nu nemen we de gele chips. De witte chips die voor ons liggen laten we gewoon liggen, deze blijven een indicatie voor de andere spelers wat betreft de evolutie van jouw hand gedurende het spel.

Er werd een 9 gedraaid dus ik heb nu een paar met de 9's. Ik neem nu chip met 3 sterren, zo geef ik meteen aan dat mijn hand verbeterd is ten opzichte van de pre-flop.

Ronde 3: Turn

Nu draaien we 1 kaart open van de gedekte stapel. Dit noemen we de turn. We doen weer hetzelfde als in ronde 1 en 2, maar nemen nu de oranje chips. De witte chips en de gele chips die voor ons liggen laten we weer gewoon liggen. We merken op dat ik uiteindelijk de gele chip met 4 sterren voor mij heb liggen. Zoals in het begin gezegd kunnen andere spelers een chip die voor je ligt nemen, omdat zij inschatten dat die meer past bij de waarde van hun kaarcombinatie

Er werd een J gedraaid. Voor mijn kaarten verandert dat weinig, ik heb nog steeds een paar met de 9's. Heeft er nu echter bvb iemand een 10 op hand dan heeft die een straat. Snel reageren nadat een kaart wordt opengedraaid kan ook een indicatie zijn hoe zeker iemand van de waarde van zijn/haar kaarten is. Ik neem de oranje chip met 3 sterren omdat ik met mijn paar 9 ongeveer in het midden zit qua combinatiesterkte.

Ronde 4: River

We draaien terug 1 kaart (tevens de laatste) open van de gedekte stapel. Dit noemen we de river. En weer doen we hetzelfde als in de vorige rondes, maar nu nemen we de rode chips. De witte, gele en oranje chips blijven weer gewoon voor ons liggen. Waar deze kleuren slechts een indicatie waren, gaan de rode chips echter beslissend zijn tussen een geslaagde of mislukte bankoverval. 

Er werd een J gedraaid. Voor mijn kaarten veranderd dat weinig, ik heb nog steeds een paar met de 9's. Heeft er nu echter bvb iemand een 10 op hand dan heeft die een straat. Snel reageren nadat een kaart wordt opengedraaid kan ook een indicatie zijn hoe zeker iemand van de waarde van zijn/haar kaarten is.

2 sterren

Voor elke kleur komt de waarde 12 en 13 in het spel en ook de troefkaart met waarde 4. 

Verder vinden we ook 2 boeikaarten terug. Boeikaarten zijn de enige kaarten die je eender wanneer mag spelen, ook als je de gevraagde kleur zou kunnen volgen.

Speel je de linker boeikaart dan mag jij, ongeacht wie deze slag wint, uitkomen voor de volgende slag.
Speelt iemand de rechter boeikaart dan gaat iedere speler, vooraleer de volgende slag wordt aangevat, één kaart doorgeven naar links.

3 sterren

Hier komt voor elke kleur de waarde 14 erbij en van de troefkaarten waarde 5,6,7 en... de 0. 

Er komen ook 2 nieuwe boeikaarten in het spel.

Neem je de linkse boei in een slag dan trek je -3 punten af van je score voor deze ronde.
Speel je de rechtse boei dan mag jij, ongeacht wie deze slag wint, de kleur bepalen waarmee de volgende slag moet uitgekomen worden. Dit mag ook de troefkleur zijn.

4 sterren

De kaarten met 4 sterren bevatten dan weer de waardes 15 en 16 van elke kleur, de troefkaarten van waarde 8,9 en 10 en weer een nieuwe boeikaart.

Deze boei zorgt ervoor dat de laagste kaart deze slag wint (volgens de normale regels voor een slag).

5 sterren

5 sterren tenslotte worden gegeven aan de waarde 17 en 18 van elke kleur, de troefkaarten van waarde 11 tot en met 16 en nog 1 nieuwe boeikaart.

Speel je deze boei dan mag jij alle andere kaarten van de slag op je visser leggen en de winnaar van de slag krijgt enkel de boei. Wordt er een 0-kaart gespeeld na deze boeikaart, dan mag de speler die de 0 heeft gespeeld de boei nemen.

Einde van het spel

Wanneer alle handkaarten in de 8ste ronde gespeeld zijn, tellen we nog 1 keer alle kaarten op onze visser aan 1 punt/kaart. 
We tellen de punten van alle 8 rondes samen en kennen de winnaar van Hengelen!

Persoonlijke mening

Hengelen is een tof en verrassend slagenspel. Zoals we gewend zijn van Friedemann Friese zit er weer leuke twist aan. Toegegeven, dit komt zijn spellen niet altijd ten goede, maar deze keer is het er wat ons betreft boenk op.

De balans tussen veel punten halen in een ronde, maar daarmee ook minder goeie kaarten hebben voor de volgende ronde, maakt dat elk potje spannend blijft tot het einde. Het aspect dat je heus niet elke slag wil en moet winnen brengt een tactisch randje met zich mee. Je kan natuurlijk ook niet eeuwig blijven slagen aan je voorbij laten gaan, want via het oceaandeck ga je toch betere kaarten op hand krijgen en hey... het draait uiteindelijk ook om slagen te winnen en punten te halen.

De speciale eigenschappen van de 0 en de boeien zijn ook zeer slim gedaan. Ze voegen net weer een gemeen randje toe aan het spel, maar zonder overdrijven. De balans zit precies goed.

Kortom, met Hengelen komt er voor ons, en vermoedelijk ook andere liefhebbers van slagenspellen, een topper bij die het weer op een net ietwat andere manier doet dan zijn voorgangers. Een aanrader dus!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 2

Geluk: 8

Herspeelbaarheid: 8

Tactisch: 6

Fun : 8,5

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen