The Vale of Eternity
Een overzicht
Jaar: 2023
Aantal Spelers: 2-4 Personen
Speelduur: 30-45 Minuten
Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,13
Uitgever: Geronimo Games
Spelontwerp: Eric Hong
Illustrators: Jiahui Eva Gao, Gautier Maia, Stefano Martinuz, Erica Tormen, Jens Wiese
In de vallei van de onsterfelijkheid, een wereld van fantasie, is het aan ons om de wezens te temmen en voor ons te winnen. Wie bouwt de beste engine/motor op en kan als de beste de grote draken temmen?
Opzetten van het spel
We leggen het spelbord en het scorebord in het midden van de tafel. Plaats de rondesteen op veld 1 van het rondespoor op het scorebord. Laat genoeg ruimte rond het spelbord om de kaarten de plaatsen. De onsterfelijkheidsfiguur mag je in het midden van het spelbord plaatsen, maar deze heeft geen functionele waarde, enkel een esthetische.
We plaatsen de magische stenen van waarde 1, 3 en 6 zodat ze voor alle spelers goed bereikbaar zijn. Dit is de algemene voorraad.
Iedere speler kiest een spelerskleur en neemt alle componenten in die kleur. Een tegel (achterkant +60), 2 markeerstenen en 1 scoresteen.
De startspeler krijgt de startspelertegel en plaatst zijn/haar scoresteen op vak 1 op het scorespoor. Vervolgens, met de klok mee, plaatsen de rest van de spelers hun scoresteen 1 vakje verder. Speel je met bvb 3 spelers dan start de speler die laatst is in de beurtvolgorde dus met 3 punten.
We schudden alle kaarten en leggen deze naast het spelbord.
Jaagfase
In deze fase gaan we kaarten van de trekstapel nemen en rond het spelbord leggen. We leggen steeds 2 kaarten per speler dus bvb 6 kaarten bij 3 spelers. De kaarten worden in de rij met de juiste kleur/familie geplaatst.
Beginnend met de startspeler, en verder met de klok mee, gaat iedere speler een markeersteen op 1 van de openliggende kaarten leggen. Dit mag alleen op een kaart zijn waar nog geen andere markeersteen ligt. Heeft iedere speler een kaart gemarkeerd dan gaan we dit nog eens doen met onze 2de markeersteen, maar nu in omgekeerde beurtvolgorde. Met andere woorden, de startspeler is nu als laatste aan de beurt en moet de enige kaart die overblijft kiezen.
Kaartstructuur
Elke kaart stelt een wezen voor. Links bovenaan de kaart zie je tot welke familie de kaart behoort (vuur, water, aarde, wind, draken) en de kost om het wezen op te roepen. Dit wordt rechts onderaan de kaart nog eens herhaald.
Verder zien we in de onderste helft van de kaart de naam van het wezen en de eigenschap of effect. Deze komen in 3 soorten:
Direct (bliksem): wordt getriggerd op het moment dat het wezen wordt opgeroepen
Permanent (oneindig-teken): is actief zolang dit wezen is opgeroepen.
Te activeren (zandloper): activeert 1 keer per ronde, tijdens de effectenfase, als dit wezen is opgeroepen.
Actiefase
In deze fase gaan de spelers acties uitvoeren. Je mag in je beurt zoveel acties uitvoeren als je wil in eender welke volgorde en je mag ook meerdere keren dezelfde actie uitvoeren. Je hebt keuze tussen deze 4 acties:
1. Een kaart/wezen verkopen
Je mag 1 van je kaarten verkopen die je in de jaagfase hebt gekozen met je markeersteen. Het spelbord toont welke magische stenen je hiervoor krijgt. Elke familie heeft zijn vaste waarden.
Houd er rekening mee dat je nooit meer dan 4 magische stenen in je bezit mag hebben, ongeacht de waarde. Heb je er meer dan 4, dan moet je magische stenen inleveren en terug in de algemene voorraad leggen alvorens je een volgende actie uitvoert.
2. Een kaart/wezen temmen
Deze actie is heel simpel. Je mag 1 van de kaarten die je in de jaagfase hebt gekozen met je markeersteen op hand nemen. Er is geen handlimiet in dit spel.
De markeersteen mag je gewoon terug voor je neer leggen om te gebruiken voor de volgende ronde.
3. Een kaart/wezen oproepen
Met deze actie kan je een kaart uit je hand spelen in je speelgebied.
BELANGRIJK: Het aantal plaatsen in je speelgebied is gelijk aan het huidige rondenummer. Je kan met andere woorden geen 2 wezens oproepen in ronde 1, ook al kan je ze betalen.
De kosten om een wezen op te roepen staat linksbovenaan en rechtsonderaan de kaart. Deze kost betaal je met je magische stenen.
BELANGRIJK: Je krijgt in dit spel nooit wisselgeld. Je kan dus een wezen dat 4 kost betalen met een magische steen van 3 en 1 of 4 magische stenen van 1. Je zou dat ook kunnen doen met 1 magische steen van 6 of 2 magische stenen van 3, maar je krijgt dan in geen geval 2 magische stenen van 1 terug als wisselgeld!
Je mag ook nooit bvb 3 magische stenen van 1 inwisselen voor een magische steen van 3.
Heeft het wezen dat je hebt opgeroepen een onmiddellijk effect, dan mag je dat nu uitvoeren.
4. Een kaart/wezen verwijderen
De 4de actie die je kan uitvoeren is het verwijderen van een kaart uit je speelgebied. Zitten we bvb in ronde 5 en je hebt reeds 5 kaarten opgeroepen in je speelgebied, dan kan je een kaart verwijderen om daarna een andere kaart uit je hand te kunnen oproepen.
De kosten om een kaart te verwijderen uit je speelgebied is gelijk aan het nummer van de huidige ronde (en dus niet de kost van de kaart!). In ronde 5 bvb betaal je dus een kost van 5 met je magische stenen. Ook hier geldt weer, je krijgt geen wisselgeld.
Effectenfase
Als alle spelers hun acties hebben voltooid gaan we, te beginnen met de startspeler en verder met de klok mee, de effectenfase uitvoeren. Hierin ga je alle beschikbare kaarten in je speelgebied met een te activeren effect (zandloper) 1x gebruiken. Heb je meerdere kaarten met zo'n effect dan mag je ze uitvoeren in een volgorde naar keuze. Hebben alle spelers deze fase voltooid dan eindigt de huidige ronde.
Mijn kaart duiveltje, dewelke ik in de actiefase heb gespeeld, heeft naast een direct effect ook nog een te activeren effect (zandloper).
In deze fase mag ik dus dit effect activeren en die zegt dat ik de kaart terug op hand mag nemen, wat ik dan ook doe.
Het voordeel van deze actie is dat ik plaats maak in mijn speelgebied voor andere kaarten en dat ik de kaart duiveltje in de volgende ronde eventueel terug opnieuw kan spelen. Zo kan ik nog een keer het direct effect uitvoeren en 2 magische stenen van waarde 1 nemen.
Einde ronde/spel
Heeft geen enkele speler aan het einde van de ronde 60 of meer punten dan spelen we de volgende ronde. We geven de startspelertegel met de klok mee aan de volgende speler en we zetten de rondesteen 1 vak vooruit.
Het spel kan op 2 manieren eindigen:
1. We hebben net ronde 10 afgerond. Dit is het maximum aantal rondes dat er in dit spel gespeeld wordt.
2. Aan het einde van een ronde heeft minstens 1 speler 60 of meer punten behaald.
De speler met de hoogste score mag zich de meestertemmer noemen!
Persoonlijke mening
The Vale of eternity is 1 van de spellen die ons, wanneer we het voor het eerst hebben gespeeld, heeft verrast. Het speelt vlot, ziet er prachtig uit en de combinaties die je kan maken zijn leuk.
Het feit dat je de acties door elkaar mag uitvoeren zoveel als je wil, geeft je vrijheid om je spel te spelen. Maar hier moet je soms wel tactisch en op de juiste wijze te werk gaan om het maximum er uit te halen.
De interactie komt van sommige kaarteigenschappen, maar hoofdzakelijk in de jaagfase waar de keuze van de kaarten ontzettend belangrijk is. Niet alleen de kaarten die je op handen wil nemen, maar zeker ook die je wil verkopen of vermijden dat de tegenstanders deze kunnen temmen.
Het betaalsysteem met de magische stenen is ook een niet te onderschatten spelelement. Wij vinden het alvast geslaagd, het werkt prima en geeft een extra dimensie aan het gebeuren.
Er zijn 70 unieke wezens in het spel, waarmee je wel even toekomt en waarbij je steeds wel nieuwe combinaties zal ontdekken. Toch denken we dat hier het zwakste punt van het spel ligt, de herspeelbaarheid. Het zou kunnen dat je wel regelmatig dezelfde wezens tegenkomt, zeker met meer spelers.
Ondanks dit laatste minpuntje was The Vale of Eternity voor ons een aangename verrassing die je gemakkelijk op tafel kan leggen en met een breed publiek kan spelen. De juiste combo's vinden en uitspelen in combinatie met het unieke betaalsysteem, we love it!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties