Trekking through history
Een overzicht
Jaar: 2022
Aantal Spelers: 1-4 Personen
Speelduur: 30-60 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 1,72
Uitgever: White Goblin Games
Spelontwerp: Charlie Bink
Illustrator: Eric Hibbeler
We reizen in dit spel door de menselijke geschiedenis. We herbeleven iconische gebeurtenissen (ver) terug in de tijd. Wie dit in de beste volgorde doet en de herinneringen het best tot leven kan roepen wint het spel.

Opzetten van het spel
We plaatsen de speelmat in het midden van de tafel met daarnaast de klok, de plastic tray met de fiches en het jaaroverzicht.
Elke speler kiest een kleur en legt daarvan 1 scoresteen op het scorespoor, de zakhorloge op de startplaats op de klok (12), het kristalbordje met daarop 1 kristal en 4 reisplannen. Elke speler draait 1 van de 4 reisplannen open voor het eerste tijdperk. De andere leggen we even opzij. Speel je met de Time Warp module dan neem je ook de 2de scoresteen.
We schudden de stapel geschiedeniskaarten van tijdperk I en leggen er 5 open op de voorziene rij op de speelmat, onder het scorespoor. De rest van de stapel leggen we links van de rij, met de bovenste kaart ook open. Boven deze stapel is er een plaats om de voorouderkaarten neer te leggen. Het aantal is afhankelijk van het spelersaantal.
We schudden de tijdperk II en III kaarten en leggen deze klaar naast de speelmat.
Een speelbeurt
In je speelbeurt ga je 1 kaart uit het aanbod geschiedeniskaarten nemen en in je tijdslijn plaatsen. Daarna neem je de beloning van de plaats waar je de kaart nam en de beloningen op de kaart zelf. Je zet je zakhorloge verder op de grote klok, schuift de kaarten door in het aanbod en vult deze aan. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit doen we 3 tijdperken.
Beurtvolgorde
In dit spel wordt de beurtvolgorde bepaalt door de grote klok. De speler die hierop achteraan staat is aan de beurt. Liggen er 2 of meer zakhorloges op hetzelfde uur dan is de beurtvolgorde van boven naar beneden. Dit is een belangrijk aspect van het spel, want het zou zomaar kunnen dat je 2 beurten achter elkaar kan doen of dat je meerdere beurten moet wachten eer je terug aan de beurt bent.
Kaart nemen
Je mag één van de 6 zichtbare kaarten nemen. 1 van de 5 uit de rij of de bovenste kaart van de trekstapel. Doe je dit laatste dan krijg je echter geen extra beloning.
Is het de eerste kaart dan leg je deze gewoon voor je neer. Dit is de startkaart van je trek. Ben je al aan een trek begonnen dan leg je de nieuwe kaart boven op de vorige kaart zodat hiervan enkel het jaartal nog zichtbaar is.
De nieuwe kaart dient steeds een jaartal te hebben dat later in de geschiedenis ligt dan de vorige. Is dit niet het geval dan neem je alle kaarten uit de trek die je voor je hebt liggen en je legt deze gesloten opzij. Deze trek is nu afgesloten en levert je punten op aan het einde van het spel. De nieuwe kaart leg je vervolgens voor je neer en wordt het startpunt van je volgende trek.
Voorouderkaarten
In plaats van een geschiedeniskaart uit de rij of van de trekstapel mag je steeds, zolang beschikbaar, een voorouderkaart nemen. Deze voeg je toe aan je trek zoals je dat zou doen met een geschiedeniskaart. Je mag echter nooit een trek beginnen met een voorouderkaart want deze kaart neemt het jaartal over van de kaart waarop ze gelegd wordt. Met andere woorden, voorouderkaarten laten je toe om je trek langer te maken zonder vooruit te gaan in de geschiedenis.
Zakhorloge
De kaart die je neemt geeft links onderaan aan hoeveel uur je vooruit moet gaan op de grote klok. Voor voorouderkaarten is dit steeds 3.
Je mag tijdskristallen, die je tot hiertoe verzameld hebt, inzetten om deze uren te verminderen (1u/kristal), maar je moet steeds minimum 1 uur vooruit gaan op de grote klok.
Beloningen en reisplannen
Nu neem je, uit de plastic tray, de beloningen in de vorm van fiches of kristallen die op de gekozen kaart staan en onder de plaats waar je de kaart hebt genomen.
De fiches plaats je op je reisplan. Dit bij de juiste kleur en steeds van boven naar beneden. Bedek je hierbij een kristal of punten dan neem je die onmiddellijk. Voor sommige punten dien je een rij met fiches te vervolledigen. Lukt je dit dan krijg je ook meteen die punten.
Paarse fiches zijn jokerfiche (met de W van Wild) en mag je voor eender welke kleur gebruiken. Voorouderkaarten geven je steeds zo'n jokerfiche.
Kristallen die je verkrijgt leg je steeds bij op je kristalbordje. Verkregen kristallen in deze beurt mag je pas gebruiken in je volgende beurt.
In dit voorbeeld leggen we de kaart met jaartal 1587. Hierdoor krijgen we een gele fiche van de plaatsbonus waar we de kaart namen, een blauwe fiche, een jokerfiche en een kristal. Van ons reisplan krijgen we nog een kristal doordat de gele fiche deze bonus vrij speelt en krijgen we 6 punten om dat de blauwe fiche de rij vervolledigd.
Einde beurt/tijdperk
Aan het einde van je beurt schuif je de geschiedeniskaarten zover mogelijk door naar rechts en vul je de rij aan met de bovenste kaart van de trekstapel. Op de trekstapel komt er nu een nieuwe kaart zichtbaar.
Alle spelers dienen met hun zakhorloge te stoppen zodra ze terug op 12 uur komen, ookal geeft de gekozen kaart aan dat ze nog 1 of meerdere uren verder moeten gaan. Lukt het om exact op 12u te stoppen dan krijg je onmiddellijk een stipheidsbonus van 3 punten.
Komt de laatste speler met zijn zakhorloge aan op 12 uur dan eindigt het tijdperk. Je verwijdert alle geschiedeniskaarten van het huidige tijdperk van de speelmat en legt de stapel van het volgende tijdperk klaar. Vervolgens leg je hiervan weer 5 kaarten in de rij.
Iedere speler verwijdert alle fiches van zijn reisplan en neemt een nieuw reisplan van zijn stapel voor het volgende tijdperk.
Kristallen die je nog over hebt en de trek waaraan je bezig bent blijven liggen voor het volgende tijdperk!
Time Warps
In de doos zit nog de Time Warps module. Wil je deze gebruiken dan schudt je het Time Warp kaartendeck en je er neemt willekeurig 3 om dit spel mee te spelen. De rest van de kaarten mag terug in de doos.
Aan het begin van ieder tijdperk plaats je 1 Time Warp kaart in het midden van de grote klok.
Deze kaarten geven de spelers een continue of een éénmalige eigenschap voor het huidige tijdperk. Gebruik je de éénmalige eigenschap dan leg je de 2de scoresteen op de voorziene plaats op de Time Warp kaart om aan te geven dat je deze eigenschap reeds gebruikt hebt.
Einde van het spel
Komt de laatste speler met zijn zakhorloge aan op 12 uur in tijdperk 3 dan eindigt het spel. Bovenop de punten die we tijdens het spel al verdiend hebben krijgen we nu nog 1 punt per overgebleven kristal op ons kristalbordje en punten voor onze treks.
Deze laatste is afhankelijk van de lengte van je treks. De lijst hiervan vinden we aan de rechterkant van de speelmat. We merken op dat een trek van minder dan 3 kaarten geen punten of zelfs minpunten oplevert. Let hier zeker voor op in het laatste tijdperk!
De speler met meeste punten wint uiteraard het spel. Tiebreaker is voor degene met de langste trek.
Persoonlijke mening
Laat ons beginnen met te zeggen dat de componenten voor dit spel van uitstekende kwaliteit zijn en er prachtig uitzien. De art is in alle opzichten perfect, net als de handige plastic tray, de fiches, de kristallen, de speelmat... noem maar op. Hoedje af voor White Goblin Games. Ook de tekst op de achterkant van elke kaart, met wat uitleg over die desbetreffende gebeurtenis in de geschiedenis geven dit spel een meerwaarde. Al moeten we eerlijk toegeven dat we deze tijdens het spel niet allemaal op ons gemakje gaan lezen...
Het spel zelf is een eenvoudig familiespel, je zou kunnen zeggen een modern instapspel. De regels zijn makkelijk aan te leren voor jong en oud. Ondanks dat zit er toch wel wat verborgen tactiek in, ik denk dan zeker aan het tijd management en het gebruiken van de voorouderkaarten op het juiste moment.
Ook al komen de kaarten nooit in dezelfde volgorde te voorschijn en heb je een 30-tal reisplannen om uit te kiezen, toch moeten we zeggen dat het spelverloop voor elke potje wel wat in dezelfde lijn ligt. Neemt niet weg dat het zeer leuk is, maar je zou al na een aantal potjes kunnen stellen dat je het wel gezien hebt. De Time Warp module brengt nog wat extra variatie. Er wordt gezegd deze in de eerst potjes niet te gebruiken, maar op zich lijkt ons dat zelfs geen probleem.
Al bij al een leuk instapspel dat je met vrijwel iedereen op een relatief korte tijd kan spelen. Neem hierbij nog eens de uitstekende vormgeving op alle gebied en je weet dat dit een geliefd spel zal zijn bij het grote publiek.
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties