Viticulture Tuscany: essential edition (ENG)
Een overzicht
Uitbreiding van: Viticulture: essential edition
Jaar: 2016
Aantal spelers: 1-6 personen
Speelduur: 60-120 minuten
Vanaf leeftijd: 14 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,26
Uitgever: Stonemaier Games
Spelontwerp: Jamey Stegmaier & Alan Stone
Illustrator: Beth Sobel
Breidt je wijngaard in Toscane nog meer uit met deze uitbreiding op het topspel Viticulture: essential edition. Je bent nu een heel jaar bezig om je wijngaard te perfectioneren en speciale workers komen je helpen. Kan jij hen het best managen en de overwinning naar binnen halen?!
Nice to know voor je start!
Om deze uitbreiding te kunnen spelen heb je het basisspel nodig!
Tuscany: essential edition bevat 3 modules die je naar eigen zin kan toevoegen. 1, 2 of zelfs alle 3 in één spel, het kan allemaal.
Module 1 : Een nieuw hoofdbord
Module 2 : Speciale workers
Module 3 : Nieuwe structuren/constructies
Module 1: Hoofdbord
Met deze module ga je het hoofdbord uit het basisspel vervangen door het nieuwe. Het nieuwe hoofdbord is 2-zijdig. De achterkant gebruik je enkel als je ook module 3, nieuwe structuren, gebruikt.
Geef alle spelers 6 sterren in hun kleur. Je zal merken dat we nu ook workers gaan plaatsen in de lente (groen) en de herfst (oranje), op het basishoofdbord was dit enkel in de zomer en de winter.
Het residual payment spoor is verhuisd van rechtsonder naar linksboven met daaronder het wake-up rooster en, nieuw, de kaart van Toscane.
Verder merken we nog op dat het scorespoor langer is geworden.
Wake-up rooster
Doordat we in Tuscany met 4 echte seizoenen gaan werken is ook het wake-up rooster wat veranderd. We kiezen nog steeds een startspeler en die gaat in de lente als eerste zijn haan op een vrije rij naar keuze plaatsen. Daarna de andere spelers met de klok mee. Rij 1 mag je met deze module echter niet kiezen.
In tegenstelling tot bij het basisspel krijgen we niet onmiddellijk een bonus. We gaan nu onze haan, telkens als we passen in een seizoen, een plaats opschuiven naar het volgende seizoen en dan pas de bonus die dat seizoen aangeeft nemen.
De startspelertoken (druiven) geven we niet aan de startspeler, maar leggen we in rij 7 op het wintervak. De speler die rij 7 kiest moet het volgende jaar op rij 1 beginnen. Dat betekent dat hij wel altijd als eerste aan de beurt is in het daaropvolgende jaar, maar ook dat hij geen bonussen zal ontvangen doorheen de seizoenen.
Verloop van een ronde
Met het nieuwe hoofdbord gaat een ronde er ook iets anders uitzien dan bij het basisspel. Alle spelers starten in de lente en gaan, in wake-up rooster volgorde, workers plaatsen op de groene actievakken van de lente. Als een speler past mag hij zijn haan op het wake-up rooster naar het volgende seizoen verplaatsen en de eventuele bonus nemen. Heeft iedereen gepast dan gaan we over naar het volgende seizoen enzovoort.
Pas je op het einde van de winter dan doorloop je meteen de stappen voor de jaareinde opruiming:
1. Je neemt al je werkers van het bord en zet ze terug op je available zone op je spelersbord. Anders dan bij het basisspel komen er nu dus terug plaatsen vrij in de winter voor spelers die nog niet gepast hebben.
2. Rijp je druiven en wijn zoals in het basisspel
3. Heb je meer dan 7 kaarten op hand, dan leg je kaarten af tot je er maar 7 meer over hebt.
4. Je krijgt nu je residual payments. Kijk waar je wijnfles staat op het spoor en krijg zoveel lira.
5. Kies je nieuwe positie op het wake-up rooster voor het volgende jaar.
Als iedereen gepast heeft in de winter gaan we kijken of er minstens 1 speler 25 of meer punten (basisspel was dit 20 of meer) bereikt heeft. Is dit niet zo dan beginnen we aan een nieuw jaar, in het andere geval dan eindigt het spel. We voegen nog de overwinningspunten toe van de invloedslandkaart van Toscane en de speler die daarna de meeste punten heeft verzameld is de winnaar.
Nieuwe acties
Buiten dat de acties nu verdeeld zijn over 4 seizoenen en dat sommige bonussen wat van plaats zijn veranderd, blijven de acties voor het grootste deel gelijk aan die van het basisspel.
Toch zijn er een aantal acties die nieuw zijn op dit hoofdbord:
In de lente heb je de invloed actie die met de nieuwe sterren werkt.
Plaats je daar een worker dan mag je een ster plaatsen of verplaatsen op de invloedslandkaart van Toscane. Plaats je een ster uit je voorraad dan mag je de bonus nemen die de regio waar je je ster in plaatst aangeeft. Verplaats je een ster dan is dit niet van toepassing.
Bonus: plaats of verplaats een extra ster.
Op het einde van het spel krijken we wie het meeste invloed heeft in elk van de verschillende regio's. Deze spelers krijgen de overwinningspunten die vermeld staan in de regio. Bij gelijk aantal sterren in een regio krijgt niemand de punten. Absolute meerderheid is hier vereist.
In de zomer is er de ruilactie. Plaats je daar een worker dan mag je een van de opties kiezen om in te ruilen. bvb betaal 3 lira om 1 punt te nemen of leg 2 kaarten af en trek er 2 nieuwe.
Als je de druifactie kiest dan mag je een druif inruilen van elke waarde, maar de druif die je terug krijgt is altijd één van waarde 1.
Dit is ook een nieuwe manier ten opzichte van het basispel om bvb aan andere kaarten, geld of punten te geraken.
In de winter tenslotte heb je nog de actie om een wijn te verkopen. Plaats je daar een worker dan mag je een wijn uit je kelder verkopen. De waarde van de wijn maakt niet uit, het type wijn bepaalt hoeveel punten je er voor krijgt.
In het basisspel kon je alleen wijn verkopen met de orders, dit is dus een extra manier om te verkopen en overwinningspunten te scoren.
Module 2: Special workers
Voor deze module ga je aan het begin van het spel de workerkaarten schudden en er 2 uit kiezen. Deze 2 speciale type workers zijn beschikbaar voor dit spel. Je legt een grijze worker op elke kaart om de vorm van de speciale worker aan te geven.
De rest van de kaarten mag terug in de doos.
Kies je met deze module de winteractie "train een extra worker" dan MAG je er voor kiezen om 1 lira meer te betalen en van de extra worker 1 van de 2 beschikbare special workers maken. Elke speler mag wel maar maximaal 2 special workers hebben per spel, 1 van elk beschikbaar type.
Let er wel voor op dat je maar 6 workers in totaal mag hebben. Heb je er reeds 6 dan kan je geen extra worker meer bij trainen.
Voorbeeld:
Met de chef mag je op een plaats gaan staan waar al een worker van een tegenstander staat. Deze worker gaat dan wel terug naar de available pool van de desbetreffende tegenstander. De chef worker van een tegenstander kan op die manier wel nooit van zijn plaats 'gebumpt' worden.
Module 3: Structuren/Constructies
Voor deze module gebruik je de achterkant van het nieuwe hoofdbord. Rechtsboven komt er een extra plaats bij om de trekstapel van de oranje constructiekaarten te leggen. Schudt deze grondig voor je het spel start.
Geef elke speler een constructiebord. Dit bordje leggen we aan de linkerkant van ons spelersbord.
Constructiekaarten kan je spelen uit je hand door een worker te plaatsen op de "bouw een structuur" actieplaats. Je betaalt de kosten links bovenaan de kaart en je legt ze op een open plek op je constructiebord. Je krijgt altijd 1 punt als je zo'n constructie bouwt.
Er zijn een aantal soorten constructies. Zo zijn er met een plaats voor een worker om een eigenschap te activeren en dit enkel voor jezelf, maar ook kaarten met een continue eigenschap.
Veranda: Elke keer als je de fill actie doet (order vervullen), krijg je 1 punt extra. Kosten voor het spelen van de kaart: 5 lira.
Wine bar: Om deze te activeren zet je er een worker op, hierdoor krijg je meteen 2 punten, maar je dient wel 1 wijntoken in te leveren. Kosten voor het spelen van de kaart: 4 lira.
Op verschillende werkplaatsen op deze zijde van het nieuwe hoofdbord kan je als bonus oranje/constructie kaarten trekken. Zoals bij het verkopen van een wijntoken in dit voorbeeld.
Persoonlijke mening
Ik zou zeggen dat Tuscany: essential edition een must have is als je fan bent van het basisspel.
Deze maakt het basispel gewoon nog beter en efficienter. Het reduceert het geluk in het spel ook nog eens voor een groot deel.
Het nieuwe hoofdbord daar is geen twijfel over mogelijk, we spelen nooit meer zonder. Het begint al met het wake-up rooster. Deze geeft meer bonussen en meer mogelijkheden net als de landschapskaart van Toscane, een kleine minigame voor extra bonussen en punten. Maar de grote winnaars hier zijn de paar extra acties en de verdeling van de acties over 4 seizoenen.
De nieuwe acties zorgen ervoor dat het spel, ik ga niet zeggen gemakkelijker wordt, maar wel minder strak. Je hebt meer mogelijkheden om aan de juiste dingen te geraken. Bij de ruilhandel bvb kan je van slechte kaarten af en er iets nuttig voor in de plaats nemen zoals geld. Met de verkoop van de wijntokens heb je een extra mogelijkheid om punten te verdienen met wijnen waarvoor je niet de juiste order binnen krijgt. Kleine veranderingen, maar groot voor het spel.
De speciale workers geven weer een extra dimensie en strategie. Dit is af en toe eens leuk, maar geen must om elk spel mee te spelen. En dat is net zo met de constructie module.
Als conclusie kunnen we zeggen dat het nieuwe hoofdbord een must is (ook met bginners), de constructiemodule ook wel vlot geïntegreerd kan worden en de speciale workers een module is die je kan toevoegen wanneer je er eens zin voor hebt en met een spelersgroep die al wel wat ervaring heeft met het spel.
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties