Wingspan
Een overzicht
Jaar: 2019
Aantal Spelers: 1-5 Personen
Speelduur: 60-90 Minuten
Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,45
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Elizabeth Hargrave
Illustrators: Ana Maria Martinez Jaramillo, Natalia Rojas & Beth Sobel
Wingspan is een tableau-building spel waarbij je vogelkaarten in je natuurgebied gaat plaatsen om zo op het juiste moment de acties van de vogels te kunnen triggeren. Scoor zoveel mogelijk punten met je vogels en kaap bonussen voor je tegenstanders weg om je naar de overwinning te leiden.

Thema-Design
Vogelthema? Ja zeker... Alles kan tegenwoordig in de spellenwereld. Het is eens wat anders dan fantasie of de ruimte en ik moet zeggen dat het mij persoonlijk wel bevalt. De vogels op de kaarten zien er mooi uit, bestaan echt en hebben een eigenschap die je in de meeste gevallen kan linken aan het karakter van de vogels. En dan heb je nog de dobbeltoren in de vorm van een vogelhuisje en de schattige en kleurrijke eieren, over thema gesproken.
Een speelbeurt
In je beurt mag je 1 van de 4 mogelijke acties uitvoeren: speel een vogel - voedsel nemen (bos) - eieren leggen (weide) - kaarten pakken (water). Daarna zijn de andere spelers aan de beurt om een actie uit te voeren. Dit gaat zo verder tot de actieblokjes voor de ronde op zijn. Dit doen we 4 rondes waarbij je elke ronde 1 actieblokje minder krijgt dan de vorige.
Speel een vogel
Je speelt een kaart uit je hand op je speelbord rekening houdend met de leefomgeving waarin de vogel die je wil spelen graag vertoefd. Belangrijk hierbij is dat je de kaart in de rij op de eerste vrije plaats van links naar rechts legt.
Je betaalt de eventuele voedselkosten en voert de actie op de vogel uit indien het een "als gespeeld" actie is (wit).
Draait je natuurgebied al op volle toeren dan kan het zijn dat je bovenop de voedselkosten ook 1 of 2 eieren moet inleveren.
Dit wordt aangegeven bovenaan de kolom waarin je je kaart speelt.
Voedsel nemen
Neem voedsel uit het vogelhuisje. Je mag zoveel voedsel nemen als aangegeven op je spelersbord.
Ligt er maar 1 soort voedsel in het vogelhuisje of is deze leeg, dan mag je alle dobbelstenen opnieuw werpen en daarna je keuze maken.
Leg de gekozen dobbelsteen opzij en neem het juiste voedselfiche uit de voorraad.
De motor/engine
Telkens wanneer je een actie, voedsel - eieren - kaarten, kiest ga je je actieblokje op de eerstvolgende vrije plaats in de desbetreffende rij leggen. Dit bepaalt niet alleen hoe sterk je actie is, maar ook welke vogels je van daaruit mag activeren. Want wanneer je actie is uitgevoerd mag je je actieblokje naar links bewegen en alle acties op de vogels met "als geactiveerd" (bruin) uitvoeren.
Dus hoe meer vogels je speelt in een rij hoe meer en sterkere acties je kan uitvoeren. Sommige vogels hebben een actie die afgaat in de beurt van een tegenstander, de zogenaamde "éénmalig tussen beurten" actie (roze).
Doelen
In elke ronde kunnen spelers strijden voor de tussenronde bonus (algemene doelen). bvb Wie heeft er het meeste vogels in het leefgebied bos? Degene die daadwerkelijk het meeste vogels heeft zet 1 van zijn actieblokjes op de hoogste score, die met het 2de meeste op de 2de hoogste enz.
Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een persoonlijk doelkaart. bvb Vogels waarop ten minste 4 eieren liggen... Je kan in de loop van het spel, door middel van acties op bepaalde vogels, nog extra doelkaarten bij nemen. Deze doelen worden gescoord op het einde van het spel.
Eindscore
Als de 4 rondes zijn afgewerkt verdien je op het einde van het spel nog punten voor:
- De punten voor elke vogel individueel, zichtbaar op de kaart
- Alles wat op of onder een vogel ligt. Op is bvb voedsel of eieren en onder zijn kaarten die je, mits bepaalde acties op vogels, onder andere vogels mag weg stoppen.
Tel deze punten op bij de punten van de algemene en persoonlijke doelen en de winnaar is gekend!
Persoonlijke mening
Deze ondertussen klassieker is het perfecte gevorderde familiespel. De regels heb je op zich snel onder de knie, maar er zitten toch wel wat tactische en timingselementen in die het net iets meer maken dan een gewoon familiespel. Het vogelhuisje is voor velen een gelukselement en dat kan ik ook wel beamen, net als het opduiken van net precies die kaart die je graag wil. Maar net daar komt ook het timingselement naar boven wat in dit spel wel belangrijk is, wanneer doe ik wat?
Ik vind een realistisch thema altijd wel iets hebben... Vogels die in het echt bestaan, een eigenschap die aanleunt met hoe de vogel zich in het echt gedraagt, een leerrijk weetje op elke kaart (wel klein gedrukt en eens in het spel volledig genegeerd ;-)). Qua spelmechanisme komt het thema er eerlijk gezegd niet 100% uit, maar het mooie design maakt dit wel ruimschoots goed.
Een element dat altijd leuk is bij een tableau-building spel is dat je je motor ziet groeien en efficienter worden. Dat vind ik in dit spel prima gedaan. Je hebt wel elke ronde weer een actie minder, maar je acties worden naarmate het spel vordert dan ook uitermate sterker.
Conclusie: Voor mij en de rest van de familie nog steeds 1 van de toppers. Met de talloze uitbreidingen die voor handen zijn is de herspeelbaarheid ook zeer hoog. Zowel voor gelegenheidsspelers als gevorderden blijft Wingspan een aanrader!
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties