Wyrmspan
Een overzicht
Jaar: 2024
Aantal Spelers: 1-5 Personen
Speelduur: 60-90 Minuten
Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,78
Uitgever: 999 Games
Spelontwerp: Connie Vogelmann
Illustrator: Clémentine Campardou
Wyrmspan is een tableau-builder gebaseerd op het populaire spel Wingspan. In plaats van vogels in hun natuurgebied, ga je hier draken naar een grot verleiden en deze grot met je avonturier verder ontdekken. Scoor zoveel mogelijk punten met je draken, de drakengilde en kaap bonussen voor je tegenstanders weg.

Een speelbeurt
In je beurt mag je 1 van de 3 mogelijke acties uitvoeren: een grot uitgraven - een draak lokken - op ontdekking met je avonturier. Elke actie kost je minstens 1 munt. Daarna zijn de andere spelers aan de beurt om een actie uit te voeren. Dit gaat zo verder tot alle spelers hebben gepast. Dit doen we 4 rondes en dan kennen we de winnaar.
Opzetten van het spel
De spelers kiezen een willekeurig drakengildetegel en plaatsen deze op het drakengildebord in het midden van de tafel met de juiste zijde naar boven (aantal spelers). Daarnaast leggen we het bord met het rondenspoor en de doelen. De roze markeersteen leggen we op ronde 1 en 4 willekeurige doeltegels op de daarvoor voorziene plaatsen.
Ook plaatsen we de drakenkaarten en grotkaarten en bijhorend kaartenaanbodbord in het midden van de tafel. Van elk draaien we er 3 open in de display.
De munten, eieren, vlees/goud/kristal/melk fiches leggen we binnen handbereik.
We kiezen een startspeler en deze krijgt de startspelertoken
Opzetten: spelers
Iedere speler krijgt een spelersbord en kiest een kleur. Hiervan neemt hij de avonturier, 8 markeerstenen en 1 gildesteen. De avonturier zet je op de voorziene plaats op je spelersbord. De gildesteen komt op de startplaats op het drakengildebord.
Daarnaast krijgen alle spelers 6 munten en 1 ei. Het ei leg je op 1 van de 2 voorziene plaatsen linksonder op het spelersbord.
Iedere speler neemt 3 drakenkaarten en 3 grotkaarten van de stapel en ook 3 middelenfiches naar keuze. Van de draken/grot kaarten kies je er 4 in eender welke combinatie.
De keuze bij de start van het spel is belangrijk dus denk hier goed over na. Vergeet hierbij zeker niet om de doelen voor dit spel te bekijken.
Drakengildebord
In de loop van het spel ga je op kaarten of met je avonturier het gildesymbool tegenkomen. Telkens wanneer dit gebeurt ga je een plaats vooruit op het drakengildespoor (met de klok mee). Je ontvangt de bonus van de vakken die je passeert en/of het vak waarop je eindigt.
Kom je op de bruine vakken bovenaan of onderaan het spoor dan moet je 1 van je blokjes in een vrij vierkant op de gildetegel plaatsen. Dit levert je een onmiddellijke of einde van het spel bonus op. Elke speler kan maximum 4 blokjes op de tegel plaatsen. Je kan daarna voor de rest van het spel wel onbeperkt blijven verder gaan op het drakengildespoor.
Actie: grot uitgraven
Je kiest de meest linkse ruimte die beschikbaar is in 1 van de 3 grotten. Merk op dat het eerste veld in elke grot al ontdekt is, hier dien je geen grotkaart te plaatsen. Je speelt je grotkaart in het daarvoor afgelijnde vierkant zodoende dat het stopsymbool zichtbaar blijft.
Je betaalt 1 munt voor de actie en de eventuele ei-kost die bovenaan de kolom aangegeven staat. Eieren kan je van een draak nemen of van je voorraad linksonder op het spelersbord.
Een grotkaart geeft je meestal een "als gespeeld" voordeel. Leg je een grotkaart op de laatste vrije ruimte in 1 van de grotten dan mag je 3 items (geprint op het spelersbord) inruilen voor een munt en dus een extra actie.
Actie: draken lokken
Met deze actie speel je een drakenkaart uit je hand. Dit doe je ook weer van links naar rechts. Een draak mag enkel gespeeld worden op een plaats die is uitgegraven en in een leefgebied dat de draak wil (linkerkant dan de kaart).
Je betaalt weer 1 munt voor de actie en verder de goederenkost die je links boven op de drakenkaart terug vindt.
Als er een "als gespeeld" bonus op de kaart staat, mag je deze nu uitvoeren.
Andere bonussen die op een drakenkaart kunnen staan zijn "één keer per ronde" (dit voorbeeld), "einde van het spel" en "wanneer je avonturier op ontdekking gaat"
Actie: verkennen
Voor deze actie neem je je avonturier en kies je een grot waarin je op ontdekking gaat. Elke plaats in de grot met de avonturier afbeelding mag je afgaan en de daarbij horende actie uitvoeren, net zo lang tot je een stopteken tegenkomt. Als dat gebeurt zet je je avonturier terug op zijn voorzien startplaats op je spelersbord. Je bent niet verplicht om alle acties die je tegenkomt uit te voeren.
De kost voor deze actie is een munt. Maar doe je deze actie nog eens deze ronde en kies je voor dezelfde grot dan moet je als extra kost nog een ei afleggen. Voor een derde keer zelfs 2 eieren. Je mag niet meer dan 3 keer per ronde dezelfde grot ontdekken.
De munten en eieren die je hiervoor gebruikt, laat je best voor deze ronde op de betreffende plaats liggen zodat je makkelijk kan zien hoeveel keer je een bepaalde grot al ontdekt hebt deze ronde.
Ik kies voor de 2de keer deze ronde het Karmijnhol om te verkennen. Ik betaal hiervoor dus 1 munt en 1 ei. Eerst neem ik een melk, de scherpzinnige moeraal heeft een "als gespeeld" actie, die sla ik dus over. Dan zet ik mijn gildesteen 1 vooruit op het drakengildespoor en krijg hiervoor 1 ei, vervolgens krijg ik 1 goud van mijn hebzuchtige wyvern en nog 1 vlees. Daarna kom ik een STOP-teken tegen en eindigt mijn actie.
Drakenjong
Drakenjongen zijn kaarten met een iets andere eigenschap. De bovenste lijn bevat het avonturiersymbool, dus deze worden geactiveerd als je avonturier hier op ontdekking gaat.
De 2de lijn geeft je een bonus telkens wanneer je effectief de bovenste actie uitvoert.
De 3de lijn geeft je dan weer een extra bonus wanneer je de bovenste actie 3x hebt uitgevoerd.
Drakenjongen hebben een kost van een ei en 1, 2 of 3 melk.
Bonussen
In elke ronde kunnen spelers strijden voor de tussenronde bonus (algemene doelen). bvb Wie heeft er het meeste drakenjongen op zijn spelersbord? Degene die daadwerkelijk het meeste drakenjongen heeft zet 1 van zijn actieblokjes op de hoogste score, die met het 2de meeste op de 2de hoogste enz. Is er een gelijkspel dan tellen we de punten van de 2 plaatsen op en delen we de som door 2, afgerond naar boven indien nodig.
Einde beurt en ronde
Aan het einde van je beurt mag je maximaal 9 munten, 9 kaarten en 9 middelen bezitten. Heb je er meer, dan moet je deze verwijderen tot 9. De display van de drakenkaarten en grotkaarten wordt indien nodig weer opgevuld tot 3.
Aan het einde van een ronde ga je de munten en eieren die je gebruikt hebt voor de ontdekkingsactie verwijderen van je spelersbord.
De stappen die daarna te volgen zijn staan beschreven op het rondespoor. Eerst activeren alle draken met het "éénmaal per ronde" symbool. Daarna maken we de beide kaartdisplays leeg en vullen we weer aan tot 3. Tenslotte krijgt elke speler terug 6 munten (komen bij de munten die je eventueel had overgedragen uit de vorige ronde) en 1 ei (als je plaats hebt in je nest links onder op het spelersbord) om de volgende ronde mee te starten.
De rondesteen schuift door naar de volgende ronde en we geven de startspeler token door naar de volgende speler met de klok mee.
Eindscore
Als de 4 rondes zijn afgewerkt verdien je op het einde van het spel nog punten voor:
- Elke draak individueel, zichtbaar op de kaart
- Gespeelde kaarten met "einde van het spel" eigenschap
- Alles wat op of onder een draak ligt is 1 punt waard. Op is bvb middelen of eieren en onder zijn kaarten die je, mits bepaalde acties op draken, onder andere draken mag weg stoppen.
- De tussenronde doelen
- De drakengildetegel
- 1 punt per munt dat je over hebt en 1 punt voor elke 4 items die je voor de rest nog over hebt (middelen, drakenkaarten en grotkaarten)
Persoonlijke mening
Aangezien voor ons Wingspan nog vrij hoog aangeschreven staat, is dit een moeilijke om te beoordelen. Sowieso heb ik het niet op afkooksels van originele, goeie spellen... wat dit duidelijk wel is. Ik ben ook niet zo fantasy minded dus het fictieve drakenthema spreekt mij ook niet zo aan en voor mij is het boekje met de uitleg over de draken geheel overbodig en bladverspilling. Ik ben ook niet speciaal een vogel-fan, maar ik kan het realistische thema wel appreciëren in Wingspan.
Het spel zelf dan... Goed hoor... Als je Wingspan hebt gespeeld is het simpel om dit spel op tafel te krijgen. Voor nieuwkomers denk ik wel dat deze een tikkeltje moeilijker is, doch minder restrictief.
De manier waarop je avonturier over het bord beweegt is een leuk element waarmee je op het juiste moment wel goederen en een bonus kan binnenhalen. Ik vind het ook goed gezien om enkel af en toe een ei-kost te voorzien voor het spelen van de grotkaarten. Zo kan je je goederen sparen voor je drakenkaarten.
Het systeem van de actiemunten is ok. Hier zit dan wat mij betreft weer wel wat een geluksfactor in als je net kaarten/bonussen kan pakken die je een extra munt opleveren. Dit is een extra beurt en maakt een groot verschil in dit spel.
Conclusie: Hoewel ik dus sceptisch stond tegenover deze, vanwege niet origineel uit de hoek komen, is het op zich zeker een heel goed spel. Wingspan blijft voor mij om bovenstaande redenen echter de nr 1, maar eerlijk is eerlijk Wyrmspan heeft me qua spel wel verrast en zeker wel kunnen bekoren.
Beoordeling (op 10)
Reactie plaatsen
Reacties