SETI: Op zoek naar buitenaards leven

Meteen naar de review... klik hier

Een overzicht

Jaar: 2024
Aantal spelers: 1-4 personen
Speelduur: 60-180 minuten
Vanaf leeftijd: 14 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 3,76
Uitgever: DSV Games
Spelontwerp: Thomas Holek
Illustrators: Ondrej Hrdina, Oto Kandera, Jiri Kus, ...

 

Iedereen denkt het te weten... buitenaards leven bestaat, maar je moet het vinden. In SETI gaan we ruimtesondes lanceren, planeten bezoeken en sterren scannen om meer te weten te komen over buitenaards leven. Kan jouw onderzoeksagentschap als beste dit mysterie ontrafelen en de aliens ontdekken?

Opzetten van het spel

Het hoofdbord in dit spel bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst plaatsen we het zonnestelselbord in het midden van de tafel. De zon plaatsen we in het midden van dit bord en daarop de 3 zonnestelselschijven beginnend met de grootste. Plaats willekeurig de 4 sectorborden aan de buitenkant van het zonnestelselbord. Zorg ervoor dat de 3 schijven en de sectorborden mooi op elkaar zijn uitgelijnd zodat ze 8 sectoren vormen met 1 nabijgelegen ster in elke sector.

We vullen de uitsparingen van de nabijgelegen sterren op de sectorborden met data tot elk slot volledig gevuld is. De rest van de data schijfjes leggen we naast het bord. Ook van de energiefiches en de kredietfiches maken we algemene voorraad in de buurt van het hoofdbord.

Plaats de 4 gouden scoretegels aan de zijkant van het hoofdbord. Deze zijn dubbelzijdig, je kiest willekeurig met welke kant je speelt.


Onderaan het hoofdbord leggen we het technologiebord, bovenaan het planetenbord. We nemen willekeurig 2 alienborden en plaatsen deze gedekt in de 2 uitsparingen bovenaan het planetenbord. BELANGRIJK: niemand mag zien welke 2 aliensoorten er in het spel komen.

We schudden alle kaarten en plaatsen deze in een gedekte stapel naast het hoofdbord. We leggen 3 kaarten open in het aanbod. 


Er zijn 12 verschillende technologiën beschikbaar in het spel. Deze worden onderverdeeld in 3 categoriën/kleuren en 4 verschillende technologiën per categorie. Voor elke technologie schud je de 4 bijhorende tegels en je legt ze op de voorziene plaatsen op het technologiebord. Op elke bovenste tegel plaatsen we nog een 2-puntentegel.

Voor een 1-2 spelerspel leg je nog 2 neutrale markeerstenen (niet-gebruikte kleur) boven punt 20 en punt 30 op het scorespoor. Bij een 3-spelerspel is dit 1 markeersteen (in dit vb groen) en voor een 4 spelerspel geen.


We maken nog 4 stapels van kaarten die we op de voorziene plaatsen boven het technologie bord leggen. Elke stapel bevat zoveel kaarten als dat er spelers zijn +1. 1 van de zonnestelsel rotatiefiches leggen we op de eerste stapel van deze kaarten.

De 2de zonnestelsel rotatiefiche leg je op het gemarkeerde veld op het zonnestelselspoor op het technologiebord (1ste van 3 cirkels).


Opzetten van het spel: Spelers

De spelers nemen een spelersbord en kiezen een kleur met daarvan alle componenten en een overzichtskaart. De 8 ruimtesondes, 30 markeerstenen, de 100/200 puntenfiche en de overzichtskaart bewaren we naast ons spelersbord.

Alle spelers nemen de start inkomkaart in hun kleur. Aan de achterkant staan je startgrondstoffen en ook dat we onze publiciteitspion op vak 4 van het publiciteitsspoor moeten plaatsen. Dit spoor bevindt zich aan de linkerkant van het technologiebord. Er staat hier ook hoeveel kaarten je van de stapel mag nemen om het spel te starten. Hierna mag je 1 van de kaarten die je op hand hebt als extra inkomen gebruiken. Je vindt het inkomen, wat de kaart je geeft, rechts onderaan. Heb je alles genomen dan draai je de startinkomkaart om en je legt ze naast je spelersbord, met daaronder de inkomkaart die je net hebt gekozen. Leg ze zo, dat het inkomen rechts onderaan zichtbaar is.

De startspeler krijgt de startspelerfiche en zet zijn scoresteen op positie 1 op het scorespoor. Verder, met de klok mee, zetten de andere spelers zich telkens een positie verder. 


Spelverloop

SETI wordt gespeeld in 5 rondes. In je beurt doe je 1 van de hoofdacties en eventueel vrije acties. Dit gaat zo verder tot alle spelers hebben gepast. Voor elke nieuwe ronde ontvangen we onder andere inkomen en daarna starten we terug met 1 voor 1 een actie te doen. Na de 5de ronde wordt de eindtelling gedaan en kennen we de winnaar.

Kaartstructuur

De kaarten zijn multi-use in dit spel. Dit wil zeggen dat je kaarten op verschillende manieren kan gebruiken.

Het symbool links bovenaan de kaart geeft ons een voordeel dat we op eender welk moment in onze beurt als vrije actie kunnen gebruiken. Hiervoor moeten we de kaart dan wel afleggen.

Rechts bovenaan staat de sectorkleur waartoe deze kaart behoort.

Rechts onderaan staat het type grondstof dat deze kaart wordt, wanneer je ze gebruikt als inkomenskaart.

Links in het midden van de kaart vind je de kost die je moet betalen als je de kaart wil spelen in je speelgebied en effectief in het midden van de kaart het bijhorende effect als de kaart gespeeld wordt.

Sommige kaarten hebben daaronder nog een missie (grijze kader - foto 2), waarbij je een bonus kan verkrijgen op het moment dat je een bepaald criteria haalt.

Helemaal onderaan de kaart staat nog wat flavour tekst over de kaart.

BELANGRIJK: Je kan een kaart maar gebruiken voor 1 voordeel, ook al is de kaart multi-use. Als je bvb je kaart speelt voor het effect, kan je ze daarna niet meer afleggen voor het andere voordeel.

Acties

Er zijn 8 verschillende hoofdacties (inclusief passen) en een ruim aantal vrije/gratis acties in dit spel. De hoofdacties hebben allemaal hun specifiek symbool en een aantal daarvan ook een specifieke kleur. Deze vindt je ook allemaal mooi terug op je individueel spelersbord.

Beide soorten acties worden in het vervolg van dit overzicht behandeld!

De hoofdacties vindt je ook allemaal mooi terug op je individueel spelersbord.
Beide soorten acties worden in het vervolg van dit overzicht behandeld!

Actie 1: Lanceer (& beweeg)

Voor 2 kredieten mag je 1 van je ruimtesondes nemen en op de Aarde plaatsen op het zonnestelselbord. Standaard is iedere speler gelimiteerd om 1 sonde in de ruimte te hebben. Heb je al een sonde in de ruimte, dan kan je deze actie niet uitvoeren. Door middel van een technologie kan je dit aantal verhogen tijdens het spel.

Die sondes kan je, eens ze in de ruimte aanwezig zijn, verplaatsen. Voor elk bewegingssymbool mag je je sonde 1x bewegen naar een naburig vak op het zonnestelselbord. Wil je van een plaats met een asteroide bewegen dan heb je 2 bewegingspunten nodig. Kom je met je beweging op een plaats waar een publiciteitssymbool staat, dan zet je je markeersteen 1 vooruit op het publiciteitsspoor.

Er zijn verschillende manieren waarop je bewegingspunten kan verdienen zoals onder andere door de vrije actie die 1 energie inwisselt voor een bewegingspunt of door een kaart af te leggen met links bovenaan een bewegingspunt, ook al een vrije actie.

In dit voorbeeld beweeg ik mijn sonde, die ik net op Aarde heb geplaatst, naar Venus. Dit zijn 2 stappen (inkeping + Venus). Hiervoor gebruik ik 2 vrije acties. 1 energie voor 1 stap en 1 kaart afleggen voor het voordeel links boven op de kaart, in dit geval 1 bewegingspunt.

Actie 2: In baan brengen

Voor 1 krediet en 1 energie mag je een sonde veranderen naar een orbiter. De sonde moet zich in het zonnestelsel wel op een planeet bevinden (niet de aarde). 

Je neemt je sonde en zet deze op het planeetbord, op de eerst beschikbare plaats in de baan rond de planeet waarop je sonde stond.

Je ontvangt de bonussen die boven de baan om de planeet staan, meestal geven deze je minstens een inkomen. 

Ik sta met mijn sonde op Venus in het zonnestelsel, dus ik kan mijn sonde veranderen in een orbiter om deze zo in een baan om Venus te brengen op het planetenbord. Dit levert mij onmiddellijk 3 punten op, daar ik de eerste ben die in een baan rond Venus komt dit spel. Verder krijg ik nog 6 punten en mag ik een kaart uit mijn hand als inkomen gebruiken.

BELANGRIJK: Telkens als je een kaart voor inkomen mag spelen, krijg je de bonus ook onmiddellijk!

Actie 3: Landen op een planeet of maan

Betaal 3 energie om een sonde om te zetten in een lander om op een planeet te landen. De sonde moet zich in het zonnestelsel wel op een planeet bevinden (niet de aarde). Als er zich al een orbiter rond deze planeet bevindt (moet niet de jouwe zijn), kost deze actie slechts 2 energie.

Je neemt je sonde en zet deze op het planeetbord, op de eerst beschikbare plaats op de planeet waarop je sonde stond.

Je ontvangt de bonussen die op de planeet staan, meestal geven deze je punten en een gele life trace.

In plaats van op de planeet zelf, kan je ook landen op 1 van de manen rondom de planeet. Deze zijn lucratiever, maar je mag daar enkel op landen als je de juiste technologie hebt of met een kaarteffect die zegt dat je dit mag. Elke maan heeft maar 1 plaats voor een lander!

Ik sta met mijn sonde op Venus in het zonnestelsel en ipv deze in een baan rond Venus te brengen kies ik ervoor op om Venus te landen. Ik ben de eerste die dit doet dit spel en ontvang onmiddellijk 2 data. Daarnaast krijg ik ook nog eens 5 punten en een gele life trace (foto 1). Dit wil zeggen dat ik 1 van mijn markeerstenen op een geel ontdekkingsvak onder 1 van de alienbordjes mag leggen (foto 2). Leg ik deze bvb op de plaats zoals op foto 2 , dan zou mij dat 5 punten opleveren en 1 plaats omhoog op het publiciteitsspoor. Is er geen plaats meer dan mag je altijd je markeersteen plaatsen op een overloopvak van die kleur.

Actie 4: Scan nabijgelegen sterren

Voor 1 krediet en 2 energie kan je, met telescopen, scannen op nabijgelegen sterren. Scannen gebeurt vanop Aarde.

In deze sector ga je de meest linkse dataschijf nemen en in je datavoorraadvak leggen en je vervangt deze door een markeersteen van jouw kleur. Is dit de 2de markeersteen in dit dataslot dan ontvang je meteen 2 punten.

Daarna ga je een kaart afleggen uit het aanbod en je gebruikt de rechter bovenhoek om te bepalen in welke kleur sector je nog een data mag verzamelen en vervangen door 1 van jouw markeerstenen (foto 2 - blauwe sector)

Je kan dus minstens 2 keer scannen bij deze actie, maar met de juiste technologie of een kaarteffect kan dat zelfs nog meer zijn in 1 beurt.

Sector voltooien

Neem je de laatste datafiche in het dataslot van een bepaalde sector dan is deze sector voltooid. De speler die de meeste markeerstenen in deze sector heeft wint deze sector en plaatst 1 van de markeerstenen van zijn/haar kleur op het rode life traces symbool (indien aanwezig en nog niet bezet, anders op de gewone plaats met bonus). Scannen is zo de meest voorkomende manier om rode life traces te verdienen. Dit wil zeggen dat ik 1 van mijn markeerstenen op een rood ontdekkingsvak onder 1 van de alienbordjes mag leggen.

Alle spelers (ook de winnaar) die deelgenomen hebben in het voltooien van de sector krijgen 1 publiciteit. 

Bij elke gelijke stand wint de speler die als laatste een markeersteen in deze sector heeft geplaatst, zoals je in dit voorbeeld kan zien!

Sector resetten

Na het bepalen van de winnaar van een sector, bepalen we nu wie als 2de beste heeft bijgedragen tot het voltooien ervan (indien minstens 2 spelers hier een markeersteen hebben). Dezelfde tie-break regels dan voor het bepalen van de winnaar zijn hiervoor van toepassing.

De speler op de 2de plaats (in ons voorbeeld hierboven de oranje speler) mag 1 van zijn markeerstenen laten liggen op de meest linkse plaats in het dataslot van deze sector. Alle andere markeerstenen gaan terug naar de voorraad van de desbetreffende spelers en het dataslot wordt terug aangevuld met datafiches. 

Deze sector kan dus vanaf nu opnieuw gescand worden en eventueel een tweede en zelfs derde keer worden voltooid.

Actie 5: Data-analyse

Data plaatsen in je computer is een vrije actie! Eender wanneer tijdens je beurt mag je een dataschijf van je datavoorraad in je computer leggen. Is het een plaats met een bonus, dan krijg je die onmiddellijk. Data wordt altijd van links naar rechts in je computer geplaatst.

Wil je de data die je hebt verzameld analyseren dan kost je dat 1 energie, dit is een hoofdactie. Hiervoor moet de bovenste rij van je computer gevuld zijn met data, anders kan je deze actie niet doen. 

Je verwijdert nu al je data in je computer en legt deze terug in de algemene voorraad. Data die nog in je datavoorraad ligt, verwijder je niet! De bonus voor deze actie is een blauwe life trace. Data-analyse is de voornaamste manier om blauwe life traces te verkrijgen. Dit wil zeggen dat ik 1 van mijn markeerstenen op een blauw ontdekkingsvak onder 1 van de alienbordjes mag leggen.

Actie 6: Speel een kaart

Met deze actie mag je een kaart uit je hand spelen. Je betaalt de kost die links in het midden is aangegeven. Daarna mag je het effect van de kaart uitvoeren. Effecten op kaarten kunnen ook 1 van de andere hoofdacties bevatten. Je voert deze dan uit zoals normaal, maar zonder kost.

Is het effect uitgevoerd dan mag de kaart op een gezamelijke aflegstapel naast het hoofdbord. Is het een kaart met een missie (grijze kader) of met een einde spel score (gouden kader - foto 3), dan blijft deze voor je liggen. 

Als vrije actie kan je, als je aan de criteria van een missie die voor je ligt voldoet, deze eender wanneer in je beurt voltooien. Je ontvangt dan de bonus die de missie je geeft en je draait de kaart om.

Sommige missiekaarten hebben een effect dat moet getriggerd worden (foto 2). Als je dit doet dan plaats je 1 van je markeerstenen op de cirkel en je neemt de bonus. Je kan elke cirkel maar 1 keer triggeren en nooit meer dan 1 per keer, ook niet op 2 verschillende missiekaarten.

Alle missiekaarten die voltooid zijn blijven gedekt voor je liggen gedurende de rest van het spel.

Actie 7: Technologieën

Heb je 6 of meer publiciteit dan kan je als hoofdactie een nieuwe technologie nemen. Hiervoor zet je je publiciteitspion 6 plaatsen omlaag op het publiciteitsspoor. 

Iedere keer dat een speler deze actie doet wordt het zonnestelsel geroteerd (verder in dit overzicht meer hierover).

Heb je dat gedaan, dan neem je de bovenste technologie-tegel van 1 van de stapels. Het moet een technologie-tegel zijn die je nog niet hebt!

Ben je de eerste speler die zo'n tegel neemt van een stapel dan verwijder je de 2-puntentegel en je zet jezelf 2 punten vooruit op het scorespoor. De bonus die geprint staat op de tegel die neem je. Daarna draai je de tegel om en leg je deze op de voorziene plaats op je spelersbord.


Een sonde of telescoop technologie hebben specifieken sloten op je spelersbord. Een computertech mag je in eender welk slot in je computer plaatsen. Ligt er al een dataschijf, dan mag je de technologie tegel daar gewoon onder schuiven. Je krijgt nu wel niet de bonus die je bedekt met deze dataschijf. De onderste bonus mag je nemen als de bovenste bonus van die tegel bedekt is, eerder niet!

Zonnestelsel roteren

Elke keer dat je een technologie actie uitvoert + als de eerste speler in een ronde past, moet het zonnestelsel geroteerd worden. Ook effecten op kaarten kunnen ervoor zorgen dat er geroteerd moet worden. Het zonnestelselspoor bepaalt welk deel er geroteerd wordt (foto 1)

De eerste keer draait enkel de bovenste kleine schijf (geel - foto 2). 
De tweede rotatie is die van de middenste schijf (oranje), maar de bovenste schijf draait uiteraard op natuurlijke wijze ook mee.
Bij de derde keer draait de onderste grote schijf (blauw), maar dus ook de 2 bovenliggende.

De schijven worden altijd 1 sector gedraaid, tegen de klok in. De sondes die op de schijven staan draaien gewoon mee. Door insparingen in de schijven kan het zijn dat een sonde door een schijf weg geduwd wordt. Gebeurt dit, dan gaat de sonde gewoon naar het volgende vak (zie grijze sonde op foto 2).

Na de rotatie zet je de zonnestelsel rotatiefiche naar de volgende positie op het zonnestelselspoor. Deze herinnert je eraan welke schijf de volgende is die moet gedraaid worden.

Mijlpalen

Gouden mijlpalen

Wanneer je aan het einde van een beurt voorbij 25, 50 of 70 punten staat, mag je een markeersteen plaatsen op 1 van de gouden mijlpaaltegels. Je mag geen 2 keer dezelfde tegel markeren met een markeersteen van jouw kleur.

De tegels bevatten een voorwaarde waaraan je moet voldoen als je op het einde van het spel punten wil scoren. 


Neutrale mijlpalen

In een spel met minder dan 4 spelers gebruik je de neutrale mijlpalen. Is een speler op het einde van zijn/haar beurt de 20 of 30 punten gepasseerd, dan neem je 1 van de markeerstenen van de neutrale kleur en je legt deze op de meest linkse vrij ontdekkingsvak onder de alienborden. Zijn de 6 ontdekkingsvakken onder de alienborden bezet, dan gebeurt er niets.

Nog enkele vrije acties

Je mag steeds als vrije actie 2 grondstoffen inwisselen voor 1 andere grondstof. Met grondstof bedoelen we hier kredieten, energie en kaarten.

Je mag ook steeds 3 publiciteit uitgeven om een kaart bij te trekken. Dit mag zowel van de trekstapel als van het aanbod zijn.

BELANGRIJK: Telkens wanneer een speler met gelijk welke actie een kaart mag nemen, wordt het aanbod indien nodig onmiddellijk aangevuld tot 3 kaarten.

Actie 8: Passen

Kan of wil je geen acties meer doen in de huidige ronde dan kan je passen. Wanneer je past mag je eerst nog vrije acties uitvoeren als je wil, daarna volg je de volgende stappen:

1. Leg kaarten af tot je er maximaal 4 op handen hebt.
2. Ben je de eerste speler die past dan neem je de zonnestelsel rotatiefiche die op de stapel kaarten ligt en je legt die op de volgende stapel. Roteer het zonnestelsel zoals in een eerdere sectie van dit overzicht werd beschreven.
3. Kies 1 kaart uit de stapel kaarten van de huidig ronde om op handen te nemen. Leg de niet gekozen kaarten terug.
4. Neem inkomen. Dit zijn de grondstoffen op je startinkomkaart en alle kaarten die je tijdens het spel eronder hebt geplaatst.

Hebben alle spelers gepast en hun inkomen genomen dan geven we de startspelerfiche door naar links en starten we een nieuwe ronde.

Aliensoorten ontdekken

Wanneer alle 3 de ontdekkingsvakken onder een alienbord gemarkeerd zijn, wordt de desbetreffende aliensoort ontdekt.

1. We draaien het alienbord om en ontdekken welke soort het is.
2. We nemen het blad met de regels voor deze bepaalde aliensoort en lezen deze voor.
3. We doen de setup van de nieuwe soort zoals de regels vermelden.

Ontdekte aliensoorten komen met nieuwe plaatsen waar je verdiende life traces kan plaatsen en punten scoren. 

Elke aliensoort komt ook met nieuwe kaarten. Deze zijn net een tikje sterker dan de kaarten in het normale deck.

De spelers die meegewerkt hebben aan de ontdekking krijgen nu als beloning een kaart van de alienstapel.

Einde van het spel

Het spel eindigt wanneer de laatste speler past in de 5de ronde. Bovenop de punten die reeds behaald zijn scoor je nog punten voor:

1. Kaarten met einde spel punten (gouden balk)
2. Gouden mijlpalen
3. Sommige aliensoorten hebben een eindscore element

De speler met de meeste punten kroont zich tot meester ontdekker van buitenaards leven!

Persoonlijke mening (na 1 spel)

Op korte tijd al in de BGG top 100, dat is niet elk spel gegeven. En ik moet zeggen, na 1 keer spelen zie ik al wel waarom.

Allereerst, het spel ziet er fantastisch uit en het thema komt heel mooi tot z'n recht. De wijze waarop het zonnestelsel draait is knap en zeker niet alleen een gimmick. Er zit een niet te onderschatten tactische laag achter, want het is niet gemakkelijk om te bewegen over het zonnestelsel. Dus rekening houden met de rotaties om zo te profiteren is zeker een deel van de tactiek.

De multi-use kaarten zijn leuk en brengen zoals gewoonlijk zware dilemma's met zich mee. Als ik ze speel voor deze eigenschap, dan kan ik de andere eigenschap ervan niet meer gebruiken. Tegelijk zit hier natuurlijk, zoals bij alle spellen met een enorme stapel spellen, ook een vorm van geluk in met welke kaarten je trekt. 

Het ontdekken van de aliens met bijhorende extra regels en mogelijkheden, zijn een toffe toevoeging. Het voelde voor mij aan als even een rustmoment midden in het spel, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige spelers het eerder storend vinden.

Het spel lijkt me na de eerste kennismaking wel leuk met alle spelersaantallen, al kan ik me voorstellen dat het scan/area control gedeelte met 3+ spelers wel interessanter is. Ik geef nog even mee dat het spel zeker niet kort is.

Al bij al was de eerste ervaring zeer positief. Het spel heeft het potentieel om een topper te worden/blijven. En ik moet zeker vermelden: prijs/kwaliteit vind ik het spel wel top, chapeau aan DSV Games!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 8,5

Afwerking : 10

Geluk: 5

Herspeelbaarheid: 9

Tactisch: 8,5

Fun : 9

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen