AI 100% human

Een overzicht

 

Jaar: 2024
Aantal spelers: 1-6 personen
Speelduur: 30-60 minuten
Vanaf leeftijd: 12 jaar
Moeilijkheidsgraad (BGG op 5) : 2,43
Uitgever: Xplore8
Spelontwerp: Pierick Libralesso, Renaud Libralesso
Illustrator: Victor Dulon

 

AI 100% human is een drafting en tableaubuildingspel en speelt zich af ver weg in de toekomst waarin PRIV8 de moeder AI is en regeert over de federatie. Ga haar uitdagingen aan en wordt een AI die meetelt of wie weet... de opper-AI.

* Dit overzicht handelt over een spel met 3+ spelers. De regels voor het solo en 2-spelerspel laten we jullkie zelf ontdekken.

Opzetten van het spel

We leggen het scorespoor in het midden van de tafel. Dit bestaat uit 3 delen die we in elkaar klikken. We schudden alle level 1 ontwikkelingskaarten en leggen deze in een gedekte stapel aan de rechterkant van het scorespoor. We doen hetzelfde met de level 2 kaarten, maar deze leggen we nog even ter zijde.

We kiezen willekeurig een doelkaart voor fase 1 (blauw) en fase 2 (groen) en leggen deze open op de voorziene plaatsen. Speel je het spel voor het eerst, dan zijn er doelkaarten met de letter S die voorgesteld worden om te gebruiken.

Alle spelers kiezen een kleur (of worden een willekeurige kleur toebedeeld). De scorefiches leggen we bij het begin van het scorespoor.


Van je kleur neem je de AI-kaart, de dividerkaart, 3 overzichtkaarten en de standee of token. Plaats de overzichtskaarten onder elkaar in 3 rijen, startend met 1/3 en zo naar 3/3. Deze zijn een handig hulpmiddel voor de icoontjes die in het spel voorkomen en geven ook je 3 rijen aan waarin we kaarten gaan plaatsen.

Alle spelers zorgen dat ze naast de overzichtskaarten plaats hebben voor een grid van 3 rijen op 5 kolommen. In het midden van je virtuele grid plaats je je AI-kaart. Deze zijn dubbelzijdig, je mag nu beslissen met welke zijde je speelt en dit kan niet meer gewijzigd worden tijdens het spel. Plaats je standee op je AI-kaart.


We delen nu 4 van de level 1 ontwikkelingskaarten uit aan elke speler. Hiervan gaan we er 2 houden in onze hand, dit noemen we onze reserve. De niet gekozen kaarten van alle spelers schudden we terug door de level 1 stapel. 

Nu nemen we onze divider-kaart en we plaatsen deze aan de rechterkant van onze reserve in onze hand. 

We delen nu 7 level 1 ontwikkelingskaarten aan iedere speler en iedere speler plaatst deze aan de rechterkant van de divider-kaart in hun hand.

We hebben nu onze starthand met 2 kaarten in onze reserve, de divider en 7 handkaarten.

Overzicht speelbeurt

Alle spelers gaan simultaan 1 van hun handkaarten kiezen en deze toevoegen aan hun reserve. In dit voorbeeld kies ik de gele 5-kaart.


De resterende 6 handkaarten leggen we gedekt klaar om door te geven aan de volgende speler, met de klok mee.

We kiezen nu 1 van onze 3 kaarten in onze reserve en leggen deze gedekt voor ons neer (mag al op de plaats zijn in je grid waar je de kaart wil spelen. We moeten dus niet (mag wel) de kaart spelen die we net aan onze reserve hebben toegevoegd! Er zijn telkens 3 keuzes.


Alle spelers draaien nu tegelijk hun gespeelde kaart open en leggen deze (indien nog niet gebeurd) in hun grid. De plaatsingsregels zijn heel simpel: een kaart wordt altijd geplaatst verticaal of horizontaal naast een eerder geplaatste kaart (voor je eerste beurt is dat je AI-kaart) en je grid mag nooit meer dan 3 rijen en 5 kolommen bevatten.

Als laatste gaan de spelers de eigenschap van de kaart checken en onmiddellijk de eventuele punten scoren.

Op elke ontwikkelingskaart zie je in de grote kader in het midden hoe de kaart scoort en daaronder waar in de grid we moeten kijken voor de scoring (bvb volledige grid of in elke kolom of enkel in deze rij, enz...). Dit voorbeeld zegt ons dus het volgende:

Ik scoor 2 punten voor kaarten van eenzelfde kleur. Daarvoor bekijken we alle kaarten die rondom de net gespeelde kaart liggen (aangegeven in de onderste kader). In dit geval ligt er 1 gele kaart rond onze gespeelde kaart en dat is dus goed voor 2 punten. 

BELANGRIJK: De ontwikkelingskaarten scoren met hun eigenschap enkel wanneer je ze plaatst! Je hoeft daarna dus niet noodzakelijk meer gele kaarten rond deze kaart te plaatsen in de hoop meer te scoren!

Volgende beurten

De spelers geven nu de opzij gelegde kaarten aan de volgende speler en steken deze weer rechts naast de divider. We merken dat we dus telkens 1 kaar minder doorkrijgen per beurt en dat de keuze dus ook beperkter wordt. 

Van de, nu 6 handkaarten, kiezen we er weer 1 om in onze reserve te steken en de resterende 5 leggen we weer klaar om door te geven. We kiezen opnieuw een kaart uit onze reserve om deze beurt te spelen, leggen deze in onze grid volgens de plaatsingsregels en scoren eventueel punten. We geven nog even een voorbeeld voor:

Beurt 2: De groene 5 geeft mij 3 voor elke kaart van eenzelfde kleur waarvan ik er het minst in mijn volledige grid heb. In dit geval dus 3 punten.
Beurt 3: De gele 5 geeft mij 2 punten voor kaarten die onder elkaar liggen en hetzelfde cijfer in de aangegeven hoeken hebben. We doen dit voor elke kolom! Ik heb dit voor elkaar gekregen in de 2 kolommen die ik tot nu toe speelde, goed voor 4 punten.

BEMERKING: Elke kaart of connector (zoals de hoeken worden genoemd) telt maar 1 keer voor scoringscombinatie. Had ik dus nog een 3de kaart met een 4 bovenaan in de kolom gespeeld met de AI-kaart dan had ik nog steeds maar 2 punten voor die kolom!

Einde Fase 1

Na 7 rondes eindigt fase 1. De 2 resterende kaarten in onze reserve worden verwijderd. Als het goed is heeft elke speler nu 7 ontwikkelingskaarten en zijn AI-kaart in zijn grid liggen.

We gaan over tot de einde fase scoring en deze heeft betrekking op de doelkaart die voor fase 1 aan het begin van het spel willekeurig werd getrokken. Deze doelkaarten hebben, net als de ontwikkelingskaarten, een grote kader met de scoringsvoorwaarde met daaronde weer een kleine kader om aan te geven waar in onze grid we moeten kijken.

In dit voorbeeld krijgen we 3 punten voor kaarten die vlak onder elkaar liggen en dezelfde cijferwaarde hebben. We doen deze check voor leke kolom in onze grid. We voldoen hier 2x aan (rode cirkels) en verdienen dus 6 punten.

Fase 2

Alle niet gespeelde ontwikkelkaarten van fase 1 mogen terug in de doos en we leggen de trekstapel voor fase 2 klaar naast het scoringsspoor. Fase 2 verloopt identiek aan fase 1. Eerst krijgen we 4 ontwikkelingskaarten (fase 2) waarvan we er 2 kiezen om in onze reserve te steken en de anderen worden weer door de trekstapel geschud. We plaatsen onze divider rechts van onze reserve en krijgen dan weer 7 ontwikkelingskaarten (fase 2) om rechts van onze divider te steken als handkaarten om uit te kiezen. 

Hebben we weer 7 rondes afgewerkt, dan zou onze grid van 3x5 vol moeten liggen en kunnen we de punten tellen voor de doelkaart van fase 2.
Deze zegt in dit geval dat we 7 punten krijgen voor elke kolom die bestaat uit 3 kaarten van dezelfde kleur. Ik heb hier mooi op gespeeld en heb dit voor elkaar gekregen in kolom 1, 4 en 5. Goed voor maar liefst 21 punten!

AI-kaart score

Nu gaan we ook nog scoren voor onze AI-kaart die we in het begin in het midden van onze grid hebben geplaatst. Terwijl de doelkaarten door iedereen gescoord wordt, scoren deze AI-kaarten voor iederen verschillend. Voor mijn gele AI-kaart kijk ik in mijn volledige grid, welke kleur kaarten ik het minst heb (geel) en welke het meest (paars, groen, rood, maakt hier niet uit). Deze vermenigvuldig ik met elkaar en zo kom ik aan 3x4 = 12 punten. Ik heb bijvoorbeeld geen blauwe of grijze kaarten in mijn gird en dit was een bewuste keuze. Kleuren die je niet in je grid hebt liggen tellen niet mee voor het minste aantal!

De speler die nu de meeste punten heeft verzameld, wint het spel!

Grijze (hackers) kaarten

De grijze kaarten zijn ietwat speciaal en worden ook wel de hackers kaarten genoemd. Deze kaarten hebben namelijk eigenschappen die betrekking hebben op de grid van een naburige tegenstander!

Voorbeeld 1: 2 punten per kaart van een verschillende kleur in de grid van de tegenstander links of rechts van jou. Enkel de corresponderende rij in de grid van die tegenstander telt! Dit wil zeggen als jij deze kaart in de bovenste rij plaatst, dan kijk je bij je tegenstander ook enkel naar de bovenste rij!

Voorbeeld 2: 2 punten per kaart met waarde 2 in de volledige grid van de tegenstander links of rechts van jou.

Persoonlijke mening

AI 100% human is toch wel een uniek drafting en tableaubuildingspel.

Allereerst heb je je reserve. Elke beurt komt hier 1 kaart bij en heb je dus 3 kaarten om uit te kiezen om te spelen. Je hoeft de kaartt die je net hebt gekozen dus niet meteen te spelen. Dit zorgt ervoor dat je kan bekijken en plannen in welke volgorde je de kaarten gaat spelen om zoveel mogelijk te profiteren van de eigenschappen en punten te scoren. Let wel op... De laatste 2 kaarten worden niet meer gespeeld, dit wordt meermaals vergeten als je volop bezig bent met plannen.

Daarnaast kan je ook plannen voor de fase 1 en fase 2 doelen en zeker ook voor je AI-kaart scoring aan het einde van het spel. Je hebt dus een mix van keuzes op korte en lange termijn wat voor mij wel een heel leuke toevoeging is in dit spel.

Ik vind persoonlijk dat het spel er ook zeer mooi uitziet. Het enige nadeel zijn de talrijke symbolen die, zeker in je eerste potjes, nogal verwarrend kunnen zijn. De overzichtkaarten links van je grid helpen je hier wel zeer goed mee op weg en achteraan in de handleiding staat elke kaart apart nog eens volledig uitgelegd! Neemt niet weg dat het spel traag vooruit gaat in het begin als je de keuze hebt uit 7 kaarten en je de symbolen nog wat moet leren begrijpen.

Nog een pluspunt voor het spel is dat het tot 6 spelers speelt en dat gaat vlot. Interactie is er niet super veel, maar zit em toch subtiel in het doorgeven van de kaarten en het gebruik van de grijze hackerskaarten. Voor mij is dat in dit soort spellen voldoende.

Als conclusie zou ik zeggen dat je misschien best eerst eens Castle Combo uitprobeerd. Deze is uitgegeven in het Nederlands door White Goblin Games. Vind je van dat spel dat de mechanismes je wel aanspreken en wil je een spel dat daar tegenaan leunt, maar toch wat uitdagender is en meer pit heeft, dan is deze een aanrader!

Beoordeling (op 10)

 

Instapniveau: 6

Afwerking : 8,5

Geluk: 8

Herspeelbaarheid: 7,5

Tactisch: 7

Fun : 8,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.


Heb je het spel reeds gespeeld?
Geef hier je sterren!

Rating: 0 sterren
0 stemmen